Individuální léčebný plán Jan Vokurka vok@mail.muni.cz Parodontologické oddělení Stomatologická klinika LFMU Cíle terapie • Jsou značně individuální • Stanovení subjektivních a objektivních cílů Subjektivní cíle Objektivní cíle Individuální plán Klinické cíle terapie • Zmírnění nebo odstranění gingivitidy – BOP <25% • Zmenšení hloubky chobotů – Probing pocket depth (PPD) <5mm • Odstranění otevřených furkací Subjektivní cíle terapie • Odstranění bolesti • Estetika • Funkce Individuální léčebný plán • Každý člověk je jedinečný • Nelze vytvářet univerzálně platná schémata léčby Individuální léčebný plán • Nutno zohledňovat všechny základní aspekty • Biologický • Psychologický • Teologický • Sociální • Ekologický • Ekonomický Individuální léčebný plán • Mentální stav • Emoční stav • Temperament • Přístup k léčbě • Fyzický, kostní a emoční věk Fáze terapie • Změna systémové terapie a ukončení kouření • Iniciální (hygienická) fáze – zahrnuje zbavení bolesti • Korektivní fáze • Udržovací fáze – podpůrná léčba, recall 1. vyšetření Iniciální fáze 2. vyšetření Komplexní ošetření 3. vyšetření RECALL RECALL Fáze terapie Změna systémové terapie • Konzultace s ošetřujícím lékařem – (praktický lékař, internista, endokrinolog, imunolog, atd.) Eliminace kouření Cíle iniciální fáze • Čisté prostředí (redukce bakteriální nálože) • Odstranění retenčních míst plaku • Motivace pacienta • Výsledek iniciální fáze není možné dopředu odhadnout Stanovení prognózy zubu • Prognóza zubu – Dobrá – Nejistá – špatná Prognóza zubu dobrá • Žádná nebo „předvídatelná“ terapie – výplň, korunka, endodoncie Prognóza zubu nejistá • Nutné další ošetření, které zlepší prognózu zubu na dobrou • Postižení – Parodontologické • furkace, horizontální a vertikální defekty – Endodontické • nedoplněné kanálky, periapikální projasnění na RTG, kořenové nástavby – Zubní • rozsáhlé kazy Prognóza zubu špatná • Nutná extrakce kvůli postižení – Parodontální • opakovaný parodontální absces • ztráta attachmentu po apex – Endodontické • perforace kořene v apikální části – Zubní • vertikální a šikmá fraktura kořene • subgingivální kaz – Funkční • třetí moláry bez antagonisty Iniciální fáze • Motivace pacienta a instruktáž • Odstranění zubního kamene • Subgingivální ošetření • Ošetření kazů • Extrakce zubů se špatnou prognózou • Endodoncie 1. vyšetření Iniciální fáze 2. vyšetření Komplexní ošetření 3. vyšetření RECALL RECALL Reevaluace • 6-8 týdnů po ukončení hygienické fáze • Umožnění hojení tkání parodontu po ošetření 1. vyšetření Iniciální fáze 2. vyšetření Komplexní ošetření 3. vyšetření RECALL RECALL Korektivní fáze  Parodontologická  Otevřená kyretáž  GTR  Záchovná  Definitivní výplně  Endodoncie  Ortodontická  Protetická  Implantační 1. vyšetření Iniciální fáze 2. vyšetření Komplexní ošetření 3. vyšetření RECALL RECALL Reevaluace po korektivní fázi • Zjištění rizika opětovného rozvoje nemoci • Frekvence návštěv (3-12 měsíců) • Hodnocení dosažených cílů • Stanovení kritérií pro recall 1. vyšetření Iniciální fáze 2. vyšetření Komplexní ošetření 3. vyšetření RECALL RECALL Recall • Opakovaná motivace pacienta • Kontrola anamnézy a klinických parametrů (PBI, CPI, BoP) • Podpůrná parodontální terapie - (PPD) <5mm • Fluoridace a depurace • Kontrola frekvence návštěv • Při zhoršení nutné nové zhodnocení stavu1. vyšetření Iniciální fáze 2. vyšetření Komplexní ošetření 3. vyšetření RECALL RECALL Iniciální fáze - motivace • Změna chování a přístupu pacienta • Spolupráce pacienta má zásadní vliv na výsledek léčby řekni ukaž nacvič Strategie motivace • Učení – Informace přivedou změnu • Motivační rozhovor – Změna osobních priorit přinese změnu – “Motivational Interviewing: Preparing People to Change Addictive Behaviors” Miller and Rollnick, 1991 Motivační rozhovor • Empatie lékaře – Vyjádřit pochopení pacientova problému • Nadnést rozpor mezi současným stavem a cílem • Nepodléhat a stát si za svým • Protiargumenty pacienta nepřesvědčí, spíše naopak • Podpořit pacientovo sebevědomí Základy komunikace • Anamnéza a rozhovor „z očí do očí“ • Otevřené otázky – „co si myslíte o…“ – „jak byste popsal…“ • Ujistit pacienta, že ho nekritizujete – „jsem rád za Vaši upřímnost ohledně kouření“ • Zrcadlit, co pacient říká – „zdá se, že jste ztratil naději…“ • Shrnout a řídit rozhovor Poskytování informací pacientovi • Bez svolení – Informace předány moc brzo – Pacient má pocit, že je tlačen • Se svolením – Motivační rozhovor Informace se svolením • Doplnit informace, které pacient nevěděl – „mohly by Vás zajímat informace o…“ – „zajímalo by Vás dozvědět se něco o…“ • Neutrální pozice – „současné vědecké pozntky naznačují, že…“ – „moji pacienti často říkají…“ • Sledovat pacientovy reakce Mechanické odstranění supragingiválního zubního plaku • Redukce bakteriální nálože • Ovlivňuje kvalitu a složení subgingilálního plaku Haffajee 2001 • Primární prevence gingivitid a parodontitid • Čištění je účinné pouze pokud je možné ho provádět pravidelně a dlouhodoběWarren & Chater 1996 Zubní kartáček • Vlákna – Délka – Tvar – Materiál – Zakončení • Rukojeť • Hlavice Techniky čištění Optimální technika čištění odstraní veškerý zubní plak v co nejkratším čase a nezpůsobí žádné poškození zubu nebo dásně Hansen & Gjermo 1971 Technika Horizontální Vertikální Leonard 1939 Kruhová Fones 1934 Sulkulární Bass 1948 Vibrační Stillman 1932 Vibrační Charters 1948 Modifikovaná Bass/Stillmanova Mezizubní pomůcky • Parodontitida a gingivitida se nejvíce projevuje v mezizubních prostorechLöe 1979 • Zubní nit a pásky • Mezizubní kartáček • Zubní párátka Ústní sprchy • Redukují – Krvácení – Gingivitidu – Zubní plak • Subgingivální koncovky • Pulzní režim Škrabky na jazyk • Kompletní dezinfekce úst Quirynen 2000