Písemný test ke kurzu Plánování, organizace a hodnocení klinických studií Jaro 2012 Jméno: Datum: Testové otázky (správná je vždy pouze jedna odpověď): 1. Co je vhodným odhadem střední hodnoty (frekvenčního středu dat), když zjistíte, že spojitá data (např. výška pacientů) mají asymetrické rozdělení pravděpodobnosti, případně obsahují odlehlé hodnoty? a. Průměr b. Medián c. Směrodatná odchylka d. Rozsah hodnot 2. Čemu se chceme vyhnout při statistickém srovnání dvou skupin léčených pacientů (léčivo A versus léčivo B)? a. Zkreslení výsledků nenáhodnými vlivy b. Reprezentativnosti pacientů ve skupinách c. Srovnatelnosti obou skupin d. Příliš vysoké významnosti výsledku 3. Co je výhodou permutační blokové randomizace? a. Zajišťuje stoprocentní srovnatelnost srovnávaných skupin b. Zajišťuje nevyvážený počet subjektů hodnocení ve srovnávaných skupinách c. Zajišťuje vyvážený počet subjektů hodnocení ve srovnávaných skupinách d. Zajišťuje externí validitu studie 4. Předpokládejme, že výsledná p-hodnota testu je p = 0,022. Co tato p-hodnota indikuje, uvážíme-li, že pracujeme na hladině významnosti α = 0,05? a. P-hodnota vůbec nesouvisí s hladinou významnosti testu. b. P-hodnota nižší než zvolená hladina významnosti testu indikuje fakt, že nulová hypotéza má malou oporu v pozorovaných datech a můžeme ji zamítnout. c. P-hodnota nižší než zvolená hladina významnosti testu indikuje fakt, že nulová hypotéza má velkou oporu v pozorovaných datech a nemůžeme ji zamítnout. d. P-hodnota nižší než zvolená hladina významnosti testu indikuje fakt, že nulová hypotéza má větší pravděpodobnost než alternativní hypotéza. 5. Jaký je vztah relativní redukce rizika (RRR) a tzv. number needed to treat (NNT)? a. Mezi RRR a NNT není žádný vztah b. Konkrétní hodnotě RRR může odpovídat více možných hodnot NNT c. Konkrétní hodnotě RRR vždy odpovídá pouze jedna hodnota NNT 6. Co je cílem použití crossover designu? a. Zamezit subjektivnímu hodnocení výsledků b. Je to nezbytné pro použití randomizace c. Zajistit, aby každý subjekt byl zároveň sám sobě kontrolou d. Zařadit do studie co nejvíce subjektů 7. Při hodnocení kterého typu studie nelze využít tzv. relativního rizika (RR) pro odhad účinku vysvětlující proměnné? a. Průřezová studie b. Prospektivní kohortová studie c. Retrospektivní studie případů a kontrol 8. Lze všechny typy dat považovat z hlediska jejich informační hodnoty za rovnocenné? a. Ano, mezi různými typy dat není rozdíl b. Ne, různé typy dat jsou různě zatíženy subjektivitou c. Ne, spojitá data mají vyšší informační hodnotu než data kategoriální a kategorizovaná d. Ne, spojitá data mají nižší informační hodnotu než data kategoriální a kategorizovaná 9. Co je subgroup analýza? a. Analýza bezpečnosti a účinnosti léčby prováděná na podskupinách subjektů hodnocení b. Analýza bezpečnosti a účinnosti léčby prováděná před ukončením sledování c. Analýza vedoucí k odhadu velikosti vzorku nezbytnému pro ověření statistické hypotézy 10. S čím souvisí externí validita klinické studie? a. S množstvím zařazených subjektů (velikostí souboru) b. S možností zobecnění jejích výsledků na jinou populaci subjektů v jiném prostředí a za jiných podmínek c. Výhradně se zkreslením výsledků Celkový počet správných odpovědí: Úspěšnost: