Aplikace MS Office Lekce I. Aplikace MS Office – Lekce I. Cíl a obsah kurzu Cílem kurzu je naučit se vytvářet textové dokumenty a provádět základní operace pro jejich úpravy. Obsahem kurzu jsou lekce, během kterých se naučíte vytvořit a uložit textový dokument, formátovat a upravovat text, vkládat do textu obrázky, pracovat s nástroji pro opravu chyb a mnoho dalších užitečných funkcí pro vytváření dokumentů. Osnova I. lekce  Aplikace MS Office 2007 o Spuštění, nové funkce, kompatibilita  Seznámení se s pracovním prostředím MS Word 2007 o Orientace v menu o Popis nabídek  Užitečná nastavení prostředí o Přizpůsobení pracovního prostředí uživateli o Klávesové zkratky  Základní práce s dokumenty o Vytvoření, uložení, otevření o Základní práce s obsahem o Kontrola pravopisu, automatické opravy  Příklad - opakování probrané látky Aplikace MS Office – Lekce I. MS Office a licence Microsoft Windows – operační systém. Verze: 95, 98, NT, 2000, Me, XP, Vista, 7 – kupuje se obvykle spolu s počítačem od dodavatele jako OEM verze – licence je vázána na daný počítač a je tedy nepřenosná. Microsoft Office – balík aplikací: verze podle vydání: 97, 2000, XP (2002), 2003, 2007, 2010. Office se na fakultě kupuje přes CVT (cca 6x-8x nižší ceny). Možnost „paralelní“ instalace (na notebook nebo domácí počítač) – jen pro plnění pracovních úkolů. Licence je přenosná na jiné počítače. Ve firmách se kupují OEM verze (vázané na počítač) nebo „krabicové verze“, které je možné přenášet mezi více počítači. V kurzu budeme pracovat s verzí Office 2007. Aplikace MS Office – Lekce I. Spuštění programu  Poklepáním na ikonu na ploše  Start – Všechny programy – Microsoft Office - Microsoft Word 2007  Panel rychlého spuštění (Windows XP), hlavní panel (Windows 7)  Otevřením již existujícího dokumentu MS Word Uživatelské prostředí Nové a zjednodušené intuitivní ovládací prvky o Karty – roztažené napříč obrazovkou o Skupiny – kolekce nástrojů na jednotlivých kartách o Kontextové karty – objevují se pouze při výběru určitého objektu o Zcela nová nabídka soubor Aplikace MS Office – Lekce I. o Panel rychlého přístupu o Stavový řádek (Stránka, Slova, Kontrola pravopisu, Jazyk, Možnosti zobrazení) o Pracovní karty Aplikace MS Office – Lekce I. o Nastavení Aplikace MS Office – Lekce I. Klávesové zkratky Jelikož jsou oproti aplikaci Word 2003 funkce jinak uspořádány, může být pro některé uživatelé problematické rychle a efektivně pracovat. Pomoci mohou klávesové zkratky: Formátování písma CTRL+D – Otevře dialogové okno Písmo za účelem změny formátování znaků. CTRL+B – Nastaví tučné písmo. CTRL+I – Nastaví kurzívu. CTRL+U – Nastaví podtržené písmo. CTRL+SHIFT+D – Nastaví dvojité podtržení textu. CTRL+SHIFT+W – Podtrhne slova, ale ne mezery. CTRL+ROVNÁ SE – Nastaví dolní index (automatické mezery mezi řádky). CTRL+SHIFT+ROVNÁ SE – Nastaví horní index (automatické mezery mezi řádky). Formátování odstavců CTRL+SHIFT+1 (na hlavní části klávesnice) – Jednoduché řádkování CTRL+SHIFT+2 (na hlavní části klávesnice) – Dvojité řádkování CTRL+SHIFT+5 (na hlavní části klávesnice) Řádkování 1,5 CTRL+L – Zarovná odstavec doleva. CTRL+E – Zarovná odstavec na střed. CTRL+J – Zarovná odstavec do bloku CTRL+R – Zarovná odstavec doprava CTRL+T – Předsadí první řádek. CTRL+SHIFT+L – Zapne odrážkový seznam. Psaní speciálních znaků CTRL+SHIFT+POMLČKA – Pevný spojovník (na konci řádku nedovolí rozdělení slov spojených tímto znakem – např. Brno- venkov) CTRL+SHIFT+MEZERNÍK – Pevná mezera (na konci řádku nedovolí rozdělení slov spojených touto mezerou – např. k výtahu, 10 km) Aplikace MS Office – Lekce I. ALT+CTRL+R – Symbol registrované ochranné známky ® ALT+CTRL+T – Symbol ochranné známky ™ ALT+CTRL+TEČKA – Výpustek … Ukončení (zalomení) SHIFT+ENTER – Konec řádku CTRL+ENTER – Konec stránky CTRL+SHIFT+ENTER – Konec sloupce Funkce programu CTRL+SHIFT+C – Kopíruje pouze formát CTRL+SHIFT+V – Vloží pouze formát (jen v kombinaci s CTRL+SHIFT+C) CTRL+F – Funkce Najít – vyhledá text, formátování a speciální položky. CTRL+H – Funkce Najít a nahradit – nahradí text, formátování a speciální položky. ALT+CTRL+I – Přepne do náhledu tisku a zpět. Práce s poli ALT+SHIFT+D – Vloží aktuální datum ALT+SHIFT+P – Vloží číslo stránky ALT+SHIFT+T – Vloží aktuální čas CTRL+F – Funkce Najít – vyhledá text, formátování a speciální položky. CTRL+H – Funkce Najít a nahradit – nahradí text, formátování a speciální položky. ALT+CTRL+I – Přepne do náhledu tisku a zpět. ALT+SHIFT+D – Vloží aktuální datum ALT+SHIFT+P – Vloží číslo stránky ALT+SHIFT+T – Vloží aktuální čas Aplikace MS Office – Lekce I. Základní práce s dokumenty Nový dokument  Při spuštění se automaticky založí nový dokument  Ikona na panelu rychlého spuštěni Nový dokument (klávesová zkratka Ctrl+N)  Soubor → Nový (možnost použití existujících šablon dokumentů) Vytváření dokumentů pomocí šablon Při tvorbě nových dokumentů lze využít předdefinovaných šablon, které jsou k dispozici pro různé typy dokumentů.  Dopisy  Životopisy  Brožury  Pozvánky  Přání, … Uložení dokumentu S využitím ukládání informací pro automatické obnovení lze předejít možné ztrátě dat. Implicitně má aplikace nastaven 10 minutový interval (lze změnit v nastavení).  Soubor → Možnosti aplikace Word → Upřesnit → Vždy vytvořit záložní kopii (předposlední uložená verze dokumentu)  Nastavit místo ukládání dokumentů a formát (implicitně *.docx )  Uložení – Ctrl+S  Uložit jako – klávesa F12 Otevření dokumentu Aplikace MS Office – Lekce I.  Přes panel nástrojů Rychlý přístup  Přes nabídku Soubor  Klávesová zkratka Ctrl + O  Historie posledních dokumentů Orientace v dokumentu  Kurzorem myši  Posuvníky vpravo podél dokumentu  Tlačítka pod posuvníky – přechod po stránkách  PageUp, PageDown – přechod po viditelné části stránky  Zobrazení pravítka Zobrazení informací o dokumentu  Statistika dokumentu (počet stránek, slov, znaků,…)  Vlastnosti dokumentu (autor, název, klíčová slova,…)