Pedagogika II 5. lekce: Nekázeň Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@pd.muni.cz 2 Kázeň •Kázeň – dodržování stanovených nebo dobrovolně přijatých norem • •Kázeň – vynucené podřízení se nebo prostředek funkčního vyučování a vývoje žáka? 3 Nekázeň je když žáci…. • http://www.raabe.cz/files/imagecache/product_preview/clanok/Pixmac000073013381.jpg 4 Příčiny školní nekázně •Učitelé: •„Příčina je v rodině“ •Žáci: •„Příčinou jsou učitelé“ 5 Příčiny nekázně •biologické faktory (např. odchylky stavby a funkce nervové soustavy žáka) •sociální faktory - vliv výchovného prostředí rodiny, skupinová dynamika třídy, vliv party, širší komunity, médií •situační faktory - okamžitá atmosféra třídy, událost v předchozí hodině, nudný výklad učitele • • 6 Autorita •Formální •Neformální Ø věcná znalost předmětu Ø učitel umí vyučovat Ø přístup k žákům • • 7 Analýza nevhodných řešení nekázně I • • • Paní učitelka Horáková vysvětluje 30-ti žákům 4. třídy některá pravidla psaní velkých písmen. Když začne psát na tabuli, slyší že si někteří žáci povídají. Podívá se přes rameno a vidí Dana, Alici a Lídu, jak spolu diskutují. „Hele, vy povídalové, přestaňte mluvit a dávejte pozor“, říká a dopisuje větu. Dan, Alice a Lída si dále povídají, protože nepostřehli, co učitelka říkala, jelikož předem neupoutala jejich pozornost. Učitelka se pokračuje výkladu a po několika minutách se opět pokusí trojici utišit slovy: „Už jsem vám říkala, abyste toho povídání nechali, tentokrát to myslím vážně“. Dále pokračuje v probírání látky a děti si po chvíli opět povídají. „Už ani slovo“, řekne učitelka rázně. Učitelka Horáková pokračuje ve výkladu a děti si povídají až do konce hodiny. 8 Analýza nevhodných řešení nekázně • • Při výuce slohu v osmé třídě rozdělil pan učitel Eger žáky do dvojic, ve kterých si vzájemně opravují slohové cvičení. Pan Eger si všimne, že Klára s Petrem pomlouvají spolužačku Františku, místo aby pracovali na zadaném úkolu. V naději, že se hovor opět stočí k zadanému tématu pan učitel nezasahuje. Za několik minut si všimne, že pomlouvání se už přeneslo k sousední lavici a nyní tráví čtyři žáci čas pomlouváním Františky, která sedí na opačné straně učebny. Kromě starostí o to, aby se žáci věnovali učební činnosti , má ještě učitel obavy, aby Františka pomluvy nezaslechla. Jeho hněv začíná stoupat. Nahlas zařve: „Většině z vás jak je vidět nezáleží na tom, abyste měli práce opravené! Takže teď je všichni odevzdáte v takovém stavu, v jakém jsou a dostanete za ně známku!“ • Většina žáků nemá tušení, proč učitel takto zakročil a považuje nemožnost dokončení úkolu za nespravedlivou. Analýza nevhodných řešení nekázně II 9 Analýza nevhodných řešení nekázně III • • • • Pan učitel Šindelář na SOU stavebním naléhá, aby mu žáci odevzdali včas výpočty do matematiky. Roman v zadní lavici sotva slyšitelně zašeptá: „Ať si to spočítá sám, kretén!“. Učitel zaslechne Romanovu poznámku a zařve na něj: „Co jsi to říkal?“ Roman mlčí a rozhlíží se po spolužácích. „Nejdřív se chceš převádět a teď nevíš co bys řekl“, pokračuje učitel. Roman sklopí hlavu a mlčí. „No tak, co jsi řekl?“. Roman se podívá na učitele a řekne: „Jsem říkal, jsem říkal, nic…“ Učitel mu odsekne: „Ani neumíš mluvit česky!“ Někteří žáci se začnou smát. Učitel je potěšen odezvou publika a usmívá se. Romanovi velmi záleží na tom, co si spolužáci myslí, proto se postaví a nahlas řekne: „Říkal jsem, že byste si to mohl spočítat sám, ale pak jsem si vzpomněl, že jste takovej idiot, že vám to musíme spočítat my!“ 10 Takže jinak… •Praktické tipy a triky jak na nekázeň • • Obecné přístupy k řešení nekázně 1)Popovídání • - nedirektivní partnerský rozhovor na úrovni „dospělý – dospělý“ • - kladení otázek k věci a naslouchání •2) Pohovor • - rozhovor na úrovni „rodič – „dospělý“ • - jasně stanovené cíle a důsledky, pokud žák chování nezmění •3) Ostrá výtka • - direktivní rodičovský přístup na úrovni „rodič“ – „dítě“ • - technika výslechu, opakující se otázky… Cvičení •Řešení nekázně/nespolupráce prostřednictvím popovídání, pohovoru a ostré výtky 13 Ke studiu • • http://www.spolecenskeknihy.cz/img_item/80-7367-118-2.jpg http://www.obalkyknih.cz/file/cover/689684/medium CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 4. Praha : Portál, 2006. 289 s. ISBN 8073671182. BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha : Triton, 2011. 202 s. ISBN 9788073874322.