Pedagogika II 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově Terminologie žsubjekty výchovy - kdo vychovává žobjekty výchovy - kdo je adresátem výchovy žcíle výchovy - k jakým cílům, pro co, proč vychovávat žprostředky výchovy - jak, jakými prostředky vychovávat (činitelé, instituce, organizační formy, obsahy a formy výchovy, výchovné prostředky, následnost procesu atd.) žpodmínky výchovy - které vnější a vnitřní podmínky ovlivňují podobu výchovy, jak se v procesu výchovy odrážejí změny prostředí jednotlivých aktérů výchovy. ž Subjekt výchovy žKým by měl být subjekt výchovy a vzdělávání ? žje především vynikajícím odborníkem v předmětu, který vyučuje, žje především vynikajícím didaktikem daného předmětu, žje především vzorem ostatním. ž žJaká je úloha subjektu v procesu výchovy a vzdělávání? žpřenáší informace k žákům - objekty výchovy (žáci) jsou vnímání především jako příjemci informací - učitel jako tzv. transmitátor žusnadňuje, zkvalitňuje, řídí proces učení - objekty výchovy (žáci) jsou vnímáni jako aktivní jedinci, kteří se podílejí na procesu učení - učitel jako tzv. facilitátor ž Objekt výchovy ž1. Jsou žáci dobří nebo špatní? žobjekt výchovy je charakterizován souborem především pozitivních vlastností, které je nutné prostřednictvím výchovy rozvíjet, žobjekt výchovy je charakterizován souborem především negativních vlastností, které je nutné prostřednictvím výchovy potlačovat a měnit. ž2. Jsou žáci aktivní nebo pasivní? žobjekt je pasivním příjemcem v procesu výchovy žobjekt je aktivním aktérem v procesu výchovy ž3. Jsou vlastnosti žákům „dané“ nebo se vytváří v soc. interakci? žvlastnosti jsou vlastní objektu výchovy, jsou jeho součástí, žvlastnosti objektu jsou konstruovány jako kategorie, prostřednictvím kterých je objekt popisován ž ž Cíle výchovy žCíle výchovy je možné definovat jako soubor vlastností objektu, jako jeho úroveň projektovaná do budoucnosti. ž Kategorie cílů výchovy je úzce provázána s kategorií hodnot. Prostředky výchovy žVýchova se uskutečňuje za použití rozmanitých prostředků, které působí jak intencionálně-záměrně, tak funkcionálně-nepřímo jakoby bezděčně a navzájem se doplňují a podporují. žPříklady funkcionálního působení -osobnost učitele -skryté kurikulum -klima školní třídy Podmínky výchovy žjsou determinanty výchovy ž žvnější x vnitřní žeufunkční x neutrální x dysfunkční žbiologické x psychické x sociální ž ž ž ž žCo je pro vás „hodnotou“? ž žHodnota – subjektivní míra důležitosti, kterou jedinec přisuzuje věcem, jevům, symbolům, lidem… žZ pedagogického hlediska se zabýváme ¡Vzděláním jako společenskou hodnotou ¡Hodnotami jako součástí školní edukace ¢Výkonové, etické, estetické ¡Hodnotovými systémy mládeže ¢Egoisticko-materialistický Liberální ¢Profesně-rozvojový Sociální ¢Reprodukční Hédonistický ¢Globální ž žAntika žStředověk žOsvícenství žModerna a postmoderna ž žOsobnostní a sociální výchova žVýchova demokratického občana žVýchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech žMultikulturní výchova žEnvironmentální výchova žMediální výchova ž Hodnoty v RVP: Průřezová témata žAnalýza hodnot v průřezových tématech RVP Otázky žUveďte příklad subjektu a objektu v edukační realitě. žVysvětlete pojem facilitace. žDefinujte pojem hodnoty a uveďte příklad třídění hodnot. žUveďte alespoň 4 hodnotové orientace a diskutujte, jak se promítají do edukačního procesu. žCo jsou průřezová témata RVP a jak je může škola do ŠVP začlenit? žJaké hodnoty přináší průřezová témata RVP do školní edukace? Uveďte příklad alespoň 3 průřezových témat a souvisejících hodnot.