Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz Speciální pedagogika v práci učitele –speciální pedagogika je vědní disciplína, která se zabývá podporou jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami – –Co jsou speciální vzdělávací potřeby? Speciální vzdělávací potřeby •žáci se zdravotním postižením (tělesným, zrakovým, sluchovým, mentálním, autismem, vadami řeči, souběžným postižením více vadami, specifickými poruchami učení nebo chování). •žáci se zdravotním znevýhodněním – zdravotně oslabení dlouhodobým onemocněním a lehčími zdravotními poruchami (vedou k poruchám učení a chování) •žáci se sociálním znevýhodněním (z rodin s nízkým sociokulturním postavením, ohrožení sociálně patologickými jevy, žáci s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou a žáci v postavení azylantů a účastníků řízení o udělení azylu) – žáci nadaní • • • Specifické poruchy učení •Dyslexie • - porucha schopnosti číst •Dysgrafie • - porucha schopnosti psát •Dysortografie • - porucha pravopisu. •Dyskalkulie • - porucha matematických schopností •Dyspinxie • - porucha týkající se kreslení • Dysmúzie -porucha hudebních schopností •Dyspraxie -porucha obratnosti • • • Příčiny SPU •encefalopatické – asi 50% případů, prokázané drobné poškození mozku získané v době před porodem, při porodu nebo časně po něm •hereditální – asi 20% případů, kdy podobnou poruchou trpí někdo z příbuzných •hereditálně-encefalopatické – asi 15% případů, kombinace poškození mozku a dědičnosti •nejasná etiologie – asi 15% případů, nelze určit příčinu –v ČR asi 5,6% populace postiženo SPU. Z toho je 4 – 10x více chlapců. • • • Žáci s poruchami chování - problémové oblasti •v oblasti školního prospěchu •v oblasti chování •v oblasti citového prožívání • Odhalení a podpora žáka se speciálními vzdělávacími potřebami: •školní poradenské pracoviště (školní psycholog, • speciální pedagog, výchovný poradce) •pedagogicko – psychologické poradny (PPP) •speciálně pedagogická centra (SPC) •střediska výchovné péče (SVP) • •asistent pedagoga x sociální asistent • • Podpora žáka ve škole - Individuální vzdělávací plán •Na základě doporučení školského poradenského zařízení (PPP, SVP, SPC) může ředitel školy povolit vypracování individuálního vzdělávacího plánu (vyhláška č. 73/2005 Sb.) •IVP by měl obsahovat: •základní údaje o žákovi •závěr z vyšetření specializovaného pracoviště •jak se dítě projevuje ve školním prostředí s ohledem na svou poruchu, tzn. pohled učitele •určení doby platnosti individuálního vzdělávacího programu •určení základních vzdělávacích a reedukačních cílů •určení metod hodnocení •určení speciálních pomůcek •určení jak se budou podílet rodiče a samotný žák Diskuse •Integrace a inkluze • •Výhody a nevýhody integrace žáků se SPU do běžných tříd Seminář •Kasuistika: Daniel