Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz ž ž ž1. Jaká témata jste probrali v kurzu Pedagogika I? ž2. Jaká témata od kurzu Pedagogika II očekáváte? ž1) Poster (plakát) ž ¡odborný text zpracovaný přehledně na jeden list papíru (doporučený formát A1 nebo A2 – flipchartový list, balící papír), odborné termíny, uvádění zdrojů, přehlednost, srozumitelnost ¡analyzuje případ a interpretuje skrze min. 2 odborné zdroje ¡shrnuje základní poznatky k tématu, může mít podobu textu i odrážek ¡libovolná grafická úprava, obrázky atd. ¡na komentář zpracovaného posteru bude mít každá skupina 5 minut ž ž2) Písemný test žAnalýza a interpretace případu žZdroj případu: seriál The Wonder Years (Báječná léta), 1988 žInterpretace případu: 2 odborné zdroje žPřehled epizod: http://epguides.com/WonderYears/ žDostupnost: ž www.youtube.com ž 56 (díl) 4 (série) -10 (díl v rámci série) 09/Jan/91 The Candidate ¡The Wonder Years - season 4 - Episode 56 - "The Candidate".avi ¡ ¡http://watchseries.eu/serie/the_wonder_years ¡ ž žDramatická výchova ž 8. 2-02 B88502 07/Dec/88 The Wonder Years: Our Miss White ž 28. 3-05 B89505 07/Nov/89 On the Spot ž žSexuální výchova ž 2. 1-02 B88101 22/Mar/88 Swingers ž žAdaptace na nové sociální prostředí ž 7. 2-01 B88501 30/Nov/88 Heart of Darkness ž žProtest, aktivismus, hodnoty a angažovanost ve výchově ž 16. 2-10 B88510 07/Mar/89 Walk Out ž žŠikana ž 18. 2-12 B88512 28/Mar/89 Fate ž žZáškoláctví, podvádění ve škole ž 20 2-14 B88514 18/Apr/89 Brightwing ž 32 3-09 B89510 12/Dec/89 Math Class Squared ž žTrávení volného času, pedagogika volného času ž 27 3-04 B89503 31/Oct/89 Mom Wars ž žProtekce ve školním prostředí ž 42 3-19 B89519 17/Apr/90 The Unnatural ž žTestování, hodnocení, doučování ž 43 3-20 B89520 24/Apr/90 Goodbye ž žKariérní dráha, kariérní rozhodování ž 45 3-22 B89522 08/May/90 Daddy's Little Girl ždemokracie ve škole, školní volby a parlament ž 56 4-10 09/Jan/91 The Candidate ž ž žDalší možnosti: ž žUčitel, autorita: Společnost mrtvých básníků (1989) žHodnoty ve výchově, vliv soc. prostředí: Děti konzumu žhttp://www.skolni.tv/2010/10/deti-konzumu.html 1)výchovné působení výuky 2)humanizující tendence a kurikulární reforma: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program 3)klíčové kompetence žáka 1)Může škola pouze vzdělávat a nikoliv vychovávat? ž žFunkce školy -socializační -personalizační -kvalifikační ž žČím škola „vychovává“? žNormy a pravidla žOsobnost učitele žSkryté kurikulum žKlima školní třídy ž - ž žSvoboda žDemokracie žLidská důstojnost a participace žSociální ž spravedlnost ž Demokratická komunikace ve třídě §Žák může odpovídat také v sedě §Učitel nechává žákovi dostatek času na odpověď §Žák může odbočit od tématu (otázky) za předpokladu, že je jeho příspěvek hodnotný §Žák může klást učiteli i třídě otázky žLegislativní rovina žPedagogická rovina žEvaluační rovina žSpolečenská rovina ž žJaké jsou přednosti a jaká úskalí nové kurikulární politiky? žPojetí ZV žVzdělávací oblasti ž ž ž ž ž žPrůřezová témata žKlíčové kompetence ž žKlíčové kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. žV etapě základního vzdělávání jsou to: Ø kompetence k učení Ø kompetence k řešení problémů Ø kompetence komunikativní Ø kompetence sociální a personální Ø kompetence občanské Ø kompetence pracovní žMohou kompetence nahradit vědomosti? 1)Vysvětlete pojem kurikulární reforma. 2)Jaký je vztah mezi RVP a ŠVP? 3)Co jsou klíčové kompetence? 4)Uveďte a charakterizujte alespoň 4 klíčové kompetence definované RVP.