Klima školní třídy Kateřina Lojdová lojdova@phil.muni.cz Někdy „to“ funguje a někdy ne…, proč? • http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRRp7iAjayIy1N5ZOu1qVsMEQ8ktnIuDr4KfF4nlip9nVLeL8kHlw Klima školní třídy •sociálněpsychologické jevy, které se ve třídě odehrávají •aktéři utvářející klima třídy: všichni žáci třídy (včetně skupiny žáků a žáků z těchto skupin vyloučených), učitelé •školní klima tvoří: vnímání, hodnocení a reagování všech aktérů na to, co se ve třídě děje • • •Klima školní třídy versus atmosféra Složky školního klimatu •vyučovací metody a edukační aktivity •komunikace ve třídě •hodnocení ve třídě •kázeňské vedení třídy •vztahy mezi žáky ve třídě •participace žáků •prostředí školy Klima ovlivňuje •Typ školy •Specifika vyučovacích metod •Specifika tříd •Specifika žáků •Specifika učitelů Příznivé a nepříznivé klima •klima z hlediska emocionálního: pohoda, důvěra, bezpečí, jistota, radost, • X smutek, strach, nervozita, zlost, napětí, agrese,… • •klima z hlediska sociálního: otevřenost, vstřícnost, vzájemný respekt, úcta, ohleduplnost, tolerance, spolupráce X přemíra soutěživosti až řevnivost, žalování, nepřejícnost, zesměšňování, posmívání, ponižování,… • •klima z hlediska pracovního: řád, respektování pravidel, soustředěnost, dotahování činností a úkolů do konce, pracovitost, činorodost, důslednost X chaos, roztěkanost, pasivita, nuda, lenost,… Diskuse •Jak utvářet příznivé klima? Jak utvářet příznivé klima? •komunikativní a kooperativní metody •vyučovací metody pracující s prožitky a zkušenostmi •vytváření problémových situací, ve kterých žáci sami hledají a mají prostor pro rozvoj jak samostatného, tak kritického myšlení • motivování žáků – vhodným a zajímavým způsobem •zprostředkovávat žákům cíle výuky, ukazovat jim smysl učení, učebních činností •propojovat učení s reálnými životními situacemi, osobními prožitky •… Jak zjistit vztahy ve třídě? • pozorováním (pozorovatelné, skryté) • rozhovorem (žák x rodič x učitel) • hrami (místa si vymění ti) • diagnosticky (standardizované testy, sociometrie) •etnografické metody Dotazník B4 SORAD •Sociometricko-ratingový dotazník (SORAD) •Dotazník je určen pro „diagnostiku vztahů a interakcí v malých sociálních skupinách •Záznamové archy SORAD obsahující tři kolonky – vliv, sympatie, zdůvodnění sympatií •Pracuje se škálami (pětibodové škály), jejichž pomocí hodnotí člen skupiny ostatní členy –1 – nejvlivnější žák třídy; velmi sympatický žák –2 – žák patří mezi několik nejvlivnějších; sympatický žák –3 – žák má průměrný vliv, jako většina žáků; ani sympatický ani nesympatický žák –4 – žák má slabý vliv; spíše nesympatický žák –5 – žák nemá žádný nebo téměř žádný vliv; nesympatický žák Dotazník „Naše třída“ •1. Chodíš do školy rád/a? Ano Ne •2. Líbí se Ti ve třídě? Ano Ne •3. Máš ve třídě kamaráda? Ano Ne •4. Posmívají se Ti děti, když něco nevíš? Ano Ne •5. Stýkáš se se spolužáky také po vyučování? Ano Ne •6. Ubližuje Ti někdo ve třídě? Ano Ne •7. Poradí Ti učitel, pokud potřebuješ pomoc? Ano Ne •8. Sedíš ve vyučování celou hodinu v lavici? Ano Ne •9. Máš ve škole čas na odpočinek, hraní? Ano Ne •10. Kamarádíš se všemi spolužáky ve třídě? Ano Ne •11. Řídíš se ve třídě podle domluvených pravidel? Ano Ne •12. Pochválí Tě učitel, když si to zasloužíš? Ano Ne •13. Líbí se Ti škola a její okolí? Ano Ne •14.Jsi ve škole spokojený? Ano Ne •15.Máš ve třídě kamaráda, který Ti pomůže? Ano Ne •16. Ve vyučování musíš sedět stále v lavici? Ano Ne •17.Můžeš učitelům sdělit svůj názor? Ano Ne •18.Můžeš při práci pracovat vlastním tempem? Ano Ne •19. Rozumí si spolužáci mezi sebou ve třídě? Ano Ne •20. Když se proviníš, potrestá Tě učitel přiměřeně? Ano Ne •21. Líbilo se Ti vyplňovat dotazník? Ano Ne Sociometrie •autor: J. L. Moreno •sociometrický test je nejpoužívanější sociometrická technika umožňující studium interpersonálních vztahů ve skupině založených na sympatiích a antipatiích. Výsledky mohou napomáhat při určování neformálních vůdců, sestavování pracovní skupiny a odhalování struktury neformálních vztahů ve skupině •otázky adresované každému členu konkrétní sociální skupiny. Adresát má rozhodnout, koho ze skupiny by si vybral za partnera v určitém kritériu • Pravidla konstrukce sociometrického testu •stanovit hranice sociální skupiny •neomezený počet výběrů – tj. nerestriktivní volba •jednoznačné kritérium výběru •výsledky mají být spojovány vždy s konkrétními opatřeními •jednotlivý členové nemají vědět o výběrech, které provedli ostatní! (Pro výzkumníky není sociometricky test anonymní (je podepsán), aby mohl být vyhodnocen t.j. výzkumník musí vědět kdo koho volí) •autor se má přesvědčit, že všichni rozumí otázkám • Cvičení: ukázka sociometrického šetření •sociometrická matice •sociometrický status •sociometrická expanzivita •sociometrický vůdce •sociometricky vyloučený •sociometricky izolovaný •