Filosofická antropologie Tradiční definice: nauka o podstatě, přirozenosti člověka (anthropos = řec. člověk) è hlavní otázka: co je člověk? Vztah fil. antropologie a věd: - FA má celostní pohled (narozdíl od věd) - syntetizuje (shrnuje) poznatky dalších věd (neurologie, psychologie, sociologie, sociobiologie, historie, jazykověda, etnologie...) - plus: spadají do ní otázky o člověku, které nelze řešit čistě empiricky – tj. na základě pozorování (např. má člověk duši?) - FA se zabývá těmi nejobecnějšími otázkami o člověku a nejobecnějším popisem člověka Vývoj a rozsah · filozofická antropologie v nejširším pojetí prakticky u každého myslitele, (Scheler: filozofie je antropologií, Kant: fil. otázky lze shrnout otázkou „Co je člověk?“) · 20. století: o Max Scheler - založení moderní FA; program hledání antropologických konstant (co člověka odlišuje od ostatních živočichů) o navazují Arnold Gehlen, Helmuth Plessner o 70. léta: ústup od hledání podstaty člověka, vliv kulturní antropologie o pozornost se obrací k dějinnosti člověka a zkušenosti člověka se světem Co je člověk? Co se tou otázkou vlastně přesně myslí? Může mít více významů: - jaká je definice člověka? - jaká je přirozenost člověka (moderní varianta: co má člověk dáno geneticky a co učením; co je kulturně podmíněné a co mají všechny kultury společné?) - jaká je podstata člověka? (bez jakých vlastností už člověk přestává být člověkem?) - chceme jen popsat člověka (uvést důležité vlastnosti) 1. Definice člověka - jak se dělá klasická aristotelská def. - nadřazený pojem: živočich - odlišující pojem (od ostatních živočichů) Odlišující pojmy: - rozum: člověk = rozumný živočich, lat. animal rationale = klasická tradiční definice člověka jde ji zpochybnit?, jak se zpochybňují definice? - je (každý) člověk živočich? - považujeme člověka za živočicha? v biologii ano, v právu ne - to ukazuje na konvenčnost definice - je (každý) člověk rozumný? - je ještě nějaký jiný živočich rozumný? - Wolfgang Kohler s šimpanzi od 1913 na Kanárských ostrovech - 1917: kniha Mentality of Apes (Mentalita lidoopů) - popsat pokusy: - podávali si banány pomocí sestavování krabic a tyčí - závěr: mají nejen učení, ale i vhled, účelnost, usuzování - inteligentní chování pozorováno i u kytovců, krkavcovitých - můžeš si najít příklady - jiný odlišující pojem kromě rozumu? - sebevědomí, ale: - zrcadlové testy, šimpanzi se poznají na fotce, - šimpanz používal slovo „já“ ve znakové řeči - vůle - vědomí (Descartes: zvířata jsou stroje, nemají vědomí) - jazyk (ale: včely, delfíni, šimpanzi se znakovou řečí) - otevřenost světu, nehotovost, zranitelnost, flexibilita, potřeba učení - Herder: člověk je první propuštěnec přírody - Freud: člověk je Bůh z berliček - kultura: člověk vytváří civilizaci, nástroje, budovy, vědu, umění - ale co např. společenský hmyz - dějinnost (člověk vytváří dějiny) - duše: - co je duše? Možnosti: - souhrn psychologických vlastností daného člověka - to v člověku, co není materiální - část člověka přežívající smrt - má člověk duši? - zvířata duši nemají? Definice ukázáním: lidé, to jsme prostě my - musíme doplnit: .. a všichni, kteří jsou stejní jako my - nejednoznačnost v dějinách myšlení: koho všechno počítáme do „my“? o v prehistorickém myšlení nejasné odlišení od zvířat o ve starověku barbaři nejsou pojímáni jako lidé Biologická definice - člověk je určitý rod či druh: homo (nebo jen homo sapiens?) - homo=člověk (česká wiki), tedy člověk je i např. homo habilis - člověk=human=homo sapiens (anglická wiki) - jak se v biologii odlišují, definují druhy? - schopnost mít plodné potomky - proto patří různé rasy do stejného druhu Jde v definici jen o konvenci? (Jak si to stanovíme, tak to bude?) - konvence často nejasné, lidé se na nich nemusí shodnout - definice může být dokonce v rámci debaty pokaždé stanovena jinak - relativismus, vše se rozplývá v jazyku? Je člověk „otázka míry, nebo předělu?“ - člověk a evoluce: kdy přesně v evoluci vznikl člověk? - ontogeneze: kdy přesně vzniká člověk? spojením vajíčka a spermie? postupně? - paradox hromady: přidáváme-li kamínky, kdy vznikne hromada? - jak se nejasnému předělu vyhnout? - náboženství: - kreacionismus (evoluce je omyl, člověk byl stvořen najednou) - obdaření duší (Bůh v určitém okamžiku obdařuje tělo duší) 2. Jaká je přirozenost člověka? Co má člověk od přírody? (příroda a přirozenost téměř stejné pojmy, původně a antice nerozlišené) Novověká formulace otázky, co převládá: - vrozené x získané - racionalismus s vrozenými idejemi x empirismus (tabula rasa, John Locke) Podobná moderní verze otázky - dědičnost x prostředí - nature x nurture (příroda x výchova) Dnešní převládající názor: otázka špatně položená, zásadní vliv má oboje John Locke: Nic nemůže být v rozumu, co tam předtím nepřišlo skrz smysly reakce Leibnize: Ano, vyjma rozumu samotného. Člověk má od přirozenosti (geneticky) dánu schopnost myslet, ale co si bude myslet, je zásadně ovlivněno učením (prostředím), je získané. Stejně tak je geneticky dána funkce jednotlivých orgánů, existence základních psychologických potřeb atd. K této otázce se ve 20. století vyjadřovala sociobiologie – přístup vysvětlující obecné vzorce lidského chování jako výsledek evoluce: chováme se tak a tak, protože to bylo evolučně výhodné. Tímto způsobem vysvětlována například morálka, altruismus, spolupráce, pomoc příbuzným aj. 3. Jaká je podstata člověka? Aristoteles: podstatou každého člověka je jeho duše, tj. oživující princip těla křesťanští filozofové: podstatou člověka je jednota duše a těla Descartes: podstatou člověka je jeho myslící Já 4. Jaké jsou další důležité vlastnosti člověka? Dva přístupy k otázce · objektivní: popis zvnějšku, umístění člověka do kontextu ostatní skutečnosti, využití poznatků věd · subjektivní: co je člověk z pohledu sebe samého, vlastní zkušenosti, co jsem? – fenomenologický, introspektivní přístup (introspekce = pozorování prožitků mé vlastní mysli) Filozofická antropologie jako samostatná disciplína: Scheler, Gehlen, Plessner Max Scheler 1879-1928 Filozof, sociolog, psycholog 1. období: ➢ věnuje se sociologii a psychologii ➢ dílo: Podstata a formy sympatie, Problém sociologie vědění 2. období ➢ přesvědčený křesťan a teista ➢ rozvíjí axiologii (teorii hodnot) na základě fenomenologie --- ➢ hodnoty jsou absolutní, neměnné podstaty, vystupuje proti relativismu ➢ dílo: Převrat hodnot, Co je v člověku věčné 3. období ➢ po 1. světové válce ➢ příklon k panteismu ➢ pracuje na filozofické antropologii ➢ dílo: K ideji člověka, Věčný člověk, Postavení člověka v kosmu(1928) Postavení člověka v kosmu Představa o člověku je nejednotná – 3 různé ideje - teologická antropologie: křesťanské pojetí člověka - filozofická antropologie: řecké pojetí člověka jako rozumové bytosti schopné poznávat svět - přírodovědecká antropologie: člověk jako výsledek evoluce Všechna tato pojetí se navíc podle Schelera rozpadají --- potřeba nové systematické antropologie Dva pojmy člověka - v přírodovědném řádu, primát rodu Homo - pojem podstaty člověka - v čem je zcela odlišný od zvířat: jeho zvláštní místo Rozdíly mezi živočichy nejen ve vnější, ale i vnitřní stránce – psychické prožívání, bytí pro sebe, vnitřní bytí Stupně psychického: - neuvědomělé pocitové puzení (už u rostlin) - instinkt (vrozený mechanismus) - asociativní myšlení (podmíněný reflex) - praktické myšlení: schopnost volby, jednání podle určitého elementárního plánu a pochopení (jen u nejvyšších druhů) - výlučné vlastnosti člověka o duch: ▪ rozum, myšlení v idejích ▪ schopnost zpředmětňování ▪ schopnost nazírání podstat, ideace, stanovení čistých pojmů základní funkce ducha ▪ láska, dobrota, úcta atp. ▪ svobodné rozhodování ▪ otevřenost světu ▪ povznesení nad vlastní jsoucnost, ironie, humor ▪ duchovní kategorie: věc, substance, prostor, čas ▪ na rozdíl od zvířete nežije člověk jen v konkrétnosti a skutečnosti ▪ umí říci ne, potlačit pudy: člověk je asketou života ▪ člověk věčný Faust – nespokojený o sebevědomí a z něj pramenící schopnost vůle Srovnání: Klasická teorie ducha: duch je nejvyšší silou a mocí Negativní teorie ducha (Buddha, Schopenhauer, Alsberg, Freud): duch vzniká askezí, potlačením pudů, zprvu je v porovnání s tělesnými pudy a potřebami slabý Scheler: duch askezí nevzniká (něco muselo začít pudy potlačovat), pouze tak čerpá energii. Mocné je prvotně to, co je nízké, to nejvyšší je bezmocné. Pronikání bezmocného ducha a prvotně démonického puzení vede k sílení a oživení ducha a to je cílem bytí a dění. Helmut Plessner 1892-1985 Zakladatel moderní fil. antropologie (spolu se Schelerem) Excentrická pozicionalita neboli excentricita podstatou člověka ▪ protiklad bezprostřední vázanosti na prostředí ▪ otevřenost vůči světu ▪ stálá nezakotvenost v dosažené rovině bytí (chce a plánuje stále něco víc než má) 3 antropologické zákony ▪ přirozená umělost: člověk se musí teprve učinit tím, čím je ▪ zprostředkovaná bezprostřednost: odstup od světa, vědění o tom však přímé ▪ utopická pozice: člověk je vystaven nicotě a potřebuje transcendentní opěrný bod Důsledkem excentricity různé typy rozkolu: společenství x společnost moc x bezmocnost mít tělo x být tělem duše x prožitek osobnost x role svět x prostředí cizost x důvěrnost duch x víra Obhajuje filozofii bezohledné skepse a seberelativizace Arnold Gehlen 1904-1976 Člověk – jeho přirozenost a místo ve světě (1940), Technika z pohledu antropologie, Duše v technickém věku K dispozici má již více vědeckých výzkumů Východiskem jednání, činnost člověka --- Fyzicky je člověk nedostatkovou bytostí (v porovnání se zvířaty méně dokonalé smysly, instinkty, ochrana) Kompenzováno otevřeností ke světu, schopností učit se – na rozdíl od zvířete není vázán na určitou strukturu okolí. Tak vzniká kultura (instituce, nástroje…) – její pochopení z biologických podmínek: · Kultura jako hnízdo, jímž si člověk činí přírodu obyvatelnou. · Technika jako náhrada orgánů.