Ovlivňování II. Ing. Ladislava Kuchynková O v l i v ň o v á n í 1. Motivace 2. Styl vedení 3. Jednání a vyjednávání Vedení versus řízení  Vedení je ovlivňování a usměrňování pracovníků správným směrem  Řízení je formalizovaný postup, dělba práce a pravomocí v zájmu efektivity * Řídit = dělat věci správně * Vést = dělat správné věci Vedení Uplatňování moci prostřednictvím pozice, osobních schopností a znalostí Užití autority v rozhodovacím procesu Koordinace činností pracovníků a řízení jejich úsilí, které směřuje k naplnění cílů organizace Proces práce s lidmi a zdroji vedoucí k vyřešení zadaného úkolu Teorie X a Y Douglas McGregor (1960) – pozorování v prům.firmách USA Dosavadní pohled na řízení lidí – teorie X: 1. Lidé jsou líní a snaží se práci vyhnout. 2. K práci musí být nuceni systémem odměn a trestů, musejí být kontrolováni. 3. Vyhýbají se odpovědnosti a chtějí být řízeni. 4. Existuje malá skupina lidí, pro kterou toto neplatí. Ti řídí a kontrolují ostatní. (metody přímého řízení a kontroly, odměny a tresty…) Teorie X a Y Nová humanistická teorie Y: 1. Práce je přirozená aktivita jako zábava nebo odpočinek. 2. Člověk rád přijímá odpovědnost. 3. Schopnost samostatného rozhodování není jen záležitostí malé skupiny lidí. 4. Organizace dostatečně nevyužívají tento potenciál, snaží se dirigovat a kontrolovat. (zaměstnanec jako potenciální, aktivní tvůrce hodnot) Styl vedení  Teorie X a Y – základní východisko  Základní typy stylu vedení • autokratický • participativní • liberální Styl vedení  autokratický Tvrdá disciplína, hrozba trestů, jednoduché práce  participativní Kooperace na řešení úkolů, náročná komunikace  liberální Vedení týmů vysoce kvalifikovaných pracovníků Manažerská síť (mřížka) 1 2 3 4 65 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1.9 9.9 5.5 1.1 9.1 Zájemoprodukci Zájemolidi  Robert Blake a Jane Moutonová (1964)  65% manažerů věří, že je 9.9 (participace, důvěra, otevřenosti, vzájemný respekt aj.), avšak pouze 16% z nich po pochopení principů… Styl 1 PŘIKAZOVÁNÍ Styl 2 KOUČOVÁNÍ Styl 3 PODPOROVÁNÍ Styl 4 DELEGOVÁNÍ PODPŮRNÉCHOVÁNÍ DIREKTIVNÍ CHOVÁNÍ nízké vysoké nízké vysoké Situační vedení  Paul Hersey a Ken Blanchard (1969) Situační vedení  Nutnost volby konkrétního stylu vedení dle konkrétní situace (způsobilost pracovníka, jeho motivace a úroveň rozvoje, náročnost úkolu…), tzn. neexistuje jediný správný styl vedení Přikazování - direktivní stanovení úkolů a důsledná kontrola Koučování - rozhoduje vedoucí, ale pracuje také s návrhy jiných Podporování - participace na rozhodování, důvěra v podřízené Delegování - předávání úkolů a zodpovědnosti podřízeným Koučování Nástroj vedoucího pro osobní rozvoj lidí Důvěrný proces mezi nadřízeným a příslušným pracovníkem za účelem zlepšení Podpora při řešení problémů „Pomoc k sebepomoci“ (hledání vlastní cesty) Hlavní metodou je komunikace (kladení otázek a aktivní naslouchání) Koučování - důvody  Nástup do nové pozice  Rozvoj pracovníků  Podpora tvůrčího myšlení  Akutní problémy týmu  Pracovní neúspěchy  Efektivní zpětná vazba  Aktivní práce s lidmi Koučování - Model GROW G - goal (cíl = Co chceš?) R – reality (skutečnost = Jak to vypadá teď?) O - opportunity (příležitost = Jaké máš možnosti?) W – will (chtění = Co uděláš a kdy?) Koučování – přístup k jedinci  Každý člověk je jedinečnou individualitou  Každý člověk vnímá svět jinak  Lidé se mohou změnit pouze sami  Malé změny mohou mít velký dopad  Lidé jsou z principu „dokonalí“, ne „neschopní“  Každý člověk má vždy prostor ke zlepšení  Prověřovat je dobré, důvěřovat je lepší  Změna je možná kdykoli  Za vším stojí dobré úmysly a konkrétní užitek Delegování – principy  Jeden úkol jednomu pracovníkovi  Stejný úkol stejnému pracovníkovi  Rozsáhlejší a důležité úkoly písemně  Věnovat dostatek času vysvětlení úkolu  Zajistit přístup ke všem potřebným informacím  Nezasahovat do řešení úkolu, nechat se informovat  Po splnění úkolu sdělit výsledek  Chuť rozvíjet schopnosti a dovednosti podřízených Delegování – co „ANO“  Rutinní práce s jasným vymezením odpovědnosti a pravomocí  Úkoly, které jiní vykonají lépe, rychleji a stejně kvalitně (odborný přístup)  Drobné úkoly, kdy postačí vysvětlit základní princip, protože detaily pracovníci znají z minulosti  Činnosti, které podřízeným přinášejí nové užitečné zkušenosti (motivace k rozvoji)  Úkoly, které oživí stereotypní činnosti pracovníků Delegování – co „NE“  Nové úkoly, na které pracovníci nejsou připraveni  Žádné činnosti, které obsahují důvěrné informace  Důležité úkoly, které jsou výhradně v pravomoci manažera (formulace vizí a cílů)  Nejasné a špatně definované úkoly  Úkoly, kdy není dostatek času na delegování  Nepříjemné úkoly, které souvisí s činností manažera v podniku (např. kontrola a hodnocení)  Zásadní úkoly důležité pro fungování celého podniku Delegování - bariéry  Pocit nenahraditelnosti manažera  Nechuť manažera opustit něco, co dobře umí  Nedůvěra ve schopnosti pracovníků (tzn. buď nekompetentní lidé nebo zanedbání jejich rozvoje)  Obava z neoblíbenosti  Ego = pocit osobní důležitosti  Nepochopení ze strany vyššího nadřízeného  Časové a jiné náklady Delegování Pozitiva  Ulehčení řídící činnosti manažerů  Urychlení rozhodování a řízení  Motivační vliv na podřízené (rozvoj dovedností)  Budování flexibility týmu Negativa  Zvyšuje nároky na kvalifikaci podřízených, na které má být kompetence přenesena  Není zaručen jednotný postup Koncept vůdcovství  Konec 20. století  Transakční vedení = směna hodnot (vedoucí získává za plat hodnotu práce zaměstnance, resp. naopak), tzn. hodnoty a zájmy jsou rozdílné.  Transformační vedení = vyznávání společných hodnot a sjednocování zájmů (využívání prvků racionálních i emocionálních), uspokojování vyšších potřeb zaměstnance – atraktivní vize apod. Přínosy transformačního přínosu  Sociální identifikace pracovníků se skupinou  Spokojenost, motivace a větší úsilí pracovníků  Kreativita a inovativnost pracovníků  Objektivně měřitelný výkon skupiny  Pozitivní hodnocení výkonu skupiny nadřízeným, samotnými podřízenými i leaderem skupiny O v l i v ň o v á n í 1. Motivace 2. Styl vedení 3. Jednání a vyjednávání N A P B model „nadřízený – podřízený“ NAŘIZOVÁNÍ model „partnerů“ VYJEDNÁVÁNÍ A SPOLUPRÁCE Od nařizování k vyjednávání a spolupráci SOUTĚŽENÍ V / P SPOLUPRÁCE V / V DESTRUKCE P / P PŘIZPŮSOBENÍ P / V výchozí stav 0 / 0 útlak 0/P altruismus 0/V egoismus V/0 sebedestrukce P/0 MAX MIN MIN MAX B A Vztahové chování Management - Jednání a vyjednávání MAX MIN MIN MAX distributivní taktická linie A+B=0 proporcionální taktická linie A-B=0 + A - B + B + A Celková hodnota se nemění, mění se její rozdělení mezi partnery Celková hodnota se mění, nemění se její rozdělení mezi partnery Taktiky vztahového chování Směna hodnot Spolupráce: altruismus racionální kalkul Partner A - nabízí to, co má pro něho menší hodnotu než pro partnera B, naopak poptává to, co má pro něj větší hodnotu než to, co nabízí partnerovi B Partner B - nabízí to, co má pro něho menší hodnotu než pro partnera A, naopak poptává to, co má pro něj větší hodnotu než to, co nabízí partnerovi A Nabídka manažera (zaměstnavatele) - mzda, morální ocenění, zajímavost práce, podmínky práce, zaměstnanecké výhody… Nabídka spolupracovníka (zaměstnance) - kvalifikace, čas, loajalita, kreativita, vynaložené úsilí, adaptabilita… Závěrem Váš podřízený je Vaším partnerem. Partnerství je založeno na dobrovolnosti. Rozchod partnerů je možný, je však spojen s transakčními náklady. Soutěž motivuje partnery ke spolupráci nebo k rozchodu. Hodnota roste díky směně, směňujte menší hodnotu za větší…