TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz ž ž žTeorie výchovy ž ž ž • zabývá se problémovými oblastmi výchovy v průběhu formování osobnosti vychovávaného jedince ¡ ž1) Poster (plakát) ž ¡zpracuje skupina 3 osob ¡odborný text zpracovaný přehledně na jeden list papíru (doporučený formát A1 nebo A2 – flipchartový list, balící papír), odborné termíny, uvádění zdrojů, přehlednost, srozumitelnost ¡shrnuje základní poznatky k tématu a předává je přiměřenou formou vybrané cílové skupině ¡libovolná grafická úprava, obrázky atd., může mít podobu textu i odrážek ¡na komentář zpracovaného posteru bude mít každá skupina 5 minut ž ž2) Písemný test žVybrané téma z oboru ilustrované na konkrétním příkladu ž 1)Didaktické okénko: cíle posteru (vědomosti, dovednosti, postoje), cílová skupina, místo prezentace, kontext 2)Samotný poster ž ž ž1. Úvod do studia teorie a metodiky výchovy, kurikulární reforma. ž2. Hodnoty ve výchově a vzdělávání. Průřezová témata v RVP. ž3. Pojetí a prostředky alternativní výchovy. Reformní školy. ž4. Zážitková pedagogika a zkušenostní učení. Hra jako výchovný prostředek. ž5. Dítě v procesu výchovy a vzdělávání: socializace, výchova, vzdělávání. ž7. Vliv rodinného prostředí na výchovu dítěte. Spolupráce rodiny a školy. ž8. Klima školní třídy a možnosti jeho zjišťování. ž9. Agresivita a šikana jako výchovné problémy. ž10. Kázeň jako pedagogický jev. Autorita učitele. ž11. Poruchy chování žáků a další sociálně patologické jevy ve škole. ž12. Výchovné činnosti třídního učitele. Sebereflexe učitelova výchovného působení. ž 1)Může škola pouze vzdělávat a nikoliv vychovávat? ž žFunkce školy -socializační -personalizační -kvalifikační ž žČím škola „vychovává“? žNormy a pravidla žOsobnost učitele žSkryté kurikulum žKlima školní třídy ž - ž 1)výchovné působení výuky 2)humanizující tendence a kurikulární reforma: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program 3)klíčové kompetence žáka žSvoboda žDemokracie žLidská důstojnost a participace žSociální ž spravedlnost ž Demokratická komunikace ve třídě §Žák může odpovídat také v sedě §Učitel nechává žákovi dostatek času na odpověď §Žák může odbočit od tématu (otázky) za předpokladu, že je jeho příspěvek hodnotný §Žák může klást učiteli i třídě otázky žLegislativní rovina žPedagogická rovina žEvaluační rovina žSpolečenská rovina ž žJaké jsou přednosti a jaká úskalí nové kurikulární politiky? žPojetí ZV žVzdělávací oblasti ž ž ž ž ž žPrůřezová témata žKlíčové kompetence ž žKlíčové kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. žV etapě základního vzdělávání jsou to: Ø kompetence k učení Ø kompetence k řešení problémů Ø kompetence komunikativní Ø kompetence sociální a personální Ø kompetence občanské Ø kompetence pracovní žMohou kompetence nahradit vědomosti? Teorie nevzdělanosti 1)Vysvětlete pojem kurikulární reforma. 2)Jaký je vztah mezi RVP a ŠVP? 3)Co jsou klíčové kompetence? 4)Uveďte a charakterizujte alespoň 4 klíčové kompetence definované RVP.