KLIMA ŠKOLNÍ TŘÍDY Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz NĚKDY „TO“ FUNGUJE A NĚKDY NE…, PROČ? ¢ http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRRp7iAjayIy1N5ZOu1qVsMEQ8ktnIuDr4KfF4nlip9nVLeL8kHlw KLIMA ŠKOLNÍ TŘÍDY ¢sociálněpsychologické jevy, které se ve třídě odehrávají ¢aktéři utvářející klima třídy: všichni žáci třídy (včetně skupiny žáků a žáků z těchto skupin vyloučených), učitelé ¢školní klima tvoří: vnímání, hodnocení a reagování všech aktérů na to, co se ve třídě děje ¢ ¢ ¢Klima školní třídy versus atmosféra SLOŽKY ŠKOLNÍHO KLIMATU ¢vyučovací metody a edukační aktivity ¢komunikace ve třídě ¢hodnocení ve třídě ¢kázeňské vedení třídy ¢vztahy mezi žáky ve třídě ¢participace žáků ¢prostředí školy KLIMA OVLIVŇUJE ¢Typ školy ¢Specifika vyučovacích metod ¢Specifika tříd ¢Specifika žáků ¢Specifika učitelů PŘÍZNIVÉ A NEPŘÍZNIVÉ KLIMA ¢klima z hlediska emocionálního: pohoda, důvěra, bezpečí, jistota, radost, ¢ X smutek, strach, nervozita, zlost, napětí, agrese,… ¢ ¢klima z hlediska sociálního: otevřenost, vstřícnost, vzájemný respekt, úcta, ohleduplnost, tolerance, spolupráce X přemíra soutěživosti až řevnivost, žalování, nepřejícnost, zesměšňování, posmívání, ponižování,… ¢ ¢klima z hlediska pracovního: řád, respektování pravidel, soustředěnost, dotahování činností a úkolů do konce, pracovitost, činorodost, důslednost X chaos, roztěkanost, pasivita, nuda, lenost,… DISKUSE ¢Jak utvářet příznivé klima? JAK UTVÁŘET PŘÍZNIVÉ KLIMA? ¢komunikativní a kooperativní metody ¢vyučovací metody pracující s prožitky a zkušenostmi ¢vytváření problémových situací, ve kterých žáci sami hledají a mají prostor pro rozvoj jak samostatného, tak kritického myšlení ¢ motivování žáků – vhodným a zajímavým způsobem ¢zprostředkovávat žákům cíle výuky, ukazovat jim smysl učení, učebních činností ¢propojovat učení s reálnými životními situacemi, osobními prožitky ¢… KLIMA MALÝCH SOCIÁLNÍCH SKUPIN ¢Malá sociální skupina ¢Tým jako malá sociální skupin ¢Tým versus malá sociální skupina —zájmy —cíle —priorita —motivace —konkurence —Důvěra ¢Synergický efekt týmu ¢„nerovnice“ týmové práce ¢ VÝVOJ TÝMU ¢Formování ¢Bouření ¢Stabilizace ¢Výkon ¢Uzavírání ¢ ZPŮSOBY ROZHODOVÁNÍ V TÝMU ¢Autoritativní ¢Konzultativní ¢Participativní ¢Konsensuální ¢ TÝMOVÉ ROLE ¢Belbinův test týmových rolí