TEORIE A METODIKA VÝCHOVY LEKCE 4: PEDAGOGIKA VOLNÉHO ČASU A ZÁŽITKOVÁ PEDAGOGIKA Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz PEDAGOGIKA VOLNÉHO ČASU SE ZABÝVÁ: —obsahem, formami a prostředky edukačních aktivit pro kultivaci individuálně a společensky prospěšného trávení volného času u dětí a mládeže; —činností školských a jiných zařízení, která zabezpečují edukaci ve volném čase; —teorií a výzkumem toho, jak současná mládež /resp. i jiné skupiny populace/ tráví volný čas v podmínkách soudobého stavu společnosti. ¢ ZÁŽITKOVÁ PEDAGOGIKA ¢Kurt Hahn ¢Zážitková pedagogika využívá učení prostřednictvím zážitku - učení na základě vlastní zkušenosti. ¢Záměrně vyvolává situace vedoucí k získání zážitků a posléze vybízí k introspektivnímu zkoumání vlastních pocitů, postojů, zkušeností a možností poučení. ¢ ¢ ¢ ¢Prožitek ¢" Prožitek nemusí být pozitivní, hlavně že je silný!" ¢ ¢znaky: —komplexnost – (jíst čokoládu x chuť čokolády) —verbální nepřenositelnost – (jaké je to být šťastný?) —jedinečnost – (jak jsem se cítili když…) TYPY HER ¢Seznamovací ¢Kontaktní, „icebreakry“, ledolamy, hry na prolomení ostychu ¢Na rozvoj spolupráce, budování kolektivu, týmové ¢Dramatické ¢Pohybové ¢Strategické ¢Diskusní ¢Tvořivé ¢Zážitkové ¢… ¢ REFLEXE žprvkem, který odlišuje „pedagogické využití her od „rekreačního“ žproces hodnocení hry a jejího průběhu, využívání zpětnovazebních informací pro hledání širších souvislostí župevňuje zážitky, pomáhá formovat smysl prožitku, poukazuje na paralely a usnadňuje transfer zkušeností do reálného života žvětšinou probíhá formou řízené diskuze ¢ žreflexe není prostorem pro vysvětlování hry, poučování účastníků či udílení rad. Účastníci by na veškeré důležité věci měli přijít sami ž SPECIFIKA CÍLOVÝCH SKUPIN ZŠ SŠ dospělí Hledají Mají rádi aktivity Oblíbené náměty Soutěž Samostatnost Autorita UKÁZKA Z PRAXE ¢ žPříklad ¢http://www.youtube.com/watch?v=gRmEKVYe1w4 ¢http://www.youtube.com/watch?v=NpzSC8wg2ao ÚKOL žVyberte si jeden kurz zážitkové pedagogiky: ¡http://www.psl.cz/index.php?menu=2&submenu=27 ¡http://www.instruktori.cz/kalendar_akci/welcome ž A zdůvodněte: 1)Proč jste si jej vybrali právě Vy? 2)Co konkrétně byste od tohoto kurzu očekávali? Co byste se mohli naučit? 3)Z čeho byste měli strach, co Vás odrazuje? ¢ Vložte do Odevzdárny v ISu do 22. 10. 2013 SEMINÁŘ ¢Ukázka aktivit