1 Jak efektivně vyhledávat na internetu a v databázích Smyslem efektivního vyhledávání je umět sdělit vyhledávači, které informace přesně hledáme. K tomu je dobré provést následující čtyři kroky: 1) stanovení tématu a definice klíčových slov a předmětových hesel 2) stanovení formálních požadavků 3) výběr informačních zdrojů 4) formulace rešeršních dotazů Vysvětleme si nyní obsah jednotlivých kroků nejen teoreticky, ale i prakticky na tématu Prevence před zraněním v ledním hokeji, přičemž hledáme pouze články v angličtině vydané v letech 2000-2011. 1.1 Stanovení tématu a definice klíčových slov a předmětových hesel Abychom měli co vyhledávat, je nezbytné mít stanoveno téma.. Jakým způsobem se volí, se budeme zabývat v jedné z dalších lekcích, v tuto chvíli nás zajímá, jak na základě tématu definovat klíčová slova nebo předmětová hesla, tj. slova nebo slovní spojení, pomocí nichž se v databázích, knihovních katalozích, ale i v internetových vyhledávačích vyhledávají informace. Řekněme si nyní, co to vlastně klíčová slova a předmětová hesla jsou, abychom je správně definovali k našemu tématu Prevence před zraněním v ledním hokeji. Klíčová slova jsou jednoslovné nebo víceslovné pojmy popisující obsah textu. Předmětová hesla jsou jednoslovné nebo víceslovné pojmy popisující předmět textu, tj. charakterizující problematiku, která je v textu řešena. Jak stanovit klíčová slova a) Z názvu tématu vyřadíme předložky, spojky a slovesa. b) Ze zbylých slov vyjmeme ta, která jsou příliš obecná a mnohdy jsou spojována s řadou témat (např. slova typu postup, metoda, studie apod.). c) Zůstanou nám tzv. základní klíčová slova, podle nichž budeme hledat. d) Zamyslíme se, neexistují-li k základním klíčovým slovům synonyma, podle kterých by bylo možno informace také vyhledávat. VSIV021 Informační výchova ©2012 Jiří Kratochvíl, Petr Sejk Téma 2: Jak efektivně vyhledávat 1 Jak stanovit předmětová hesla Položíme si otázku: „Co je předmětem našeho tématu?“ Odpovědí je předmětové heslo. Prevence před zraněním v ledním hokeji Klíčová slova česky: prevence, zranění, lední hokej Klíčová slova anglicky: prevention, injury, ice hockey Synonyma klíčových slov anglicky: protection, wound, harm, accident Předmětová hesla česky: sportovní medicína, sportovní lékařství, zimní sporty, lední hokej Předmětová hesla anglicky: sports medicine, winter sports, ice hockey 1.2 Stanovení formálních požadavků Jakmile máme stanovena klíčová slova a předmětová hesla, ujasníme si, jak staré informace mají být, v jakém jazyce mají být psány a zajímá-li nás jen uričtý typ dokumentů (např. pouze články). Aby bylo vyhledávání efektivní, je nezbytné vyhledávači sdělit, že chceme např. články jen z posledních deseti let, protože v našem oboru informace rychle zastarávají, nebo že chceme texty jen v češtině a angličtině, protože v těchto jazycích jsme schopni porozumět odbornému textu, nebo že hledáme jen články, protože v nich je obvykle určitý problém řešen do nejmenších detailů. Datum vydání: 2000-2011 Jazyk: angličtina (budeme vyhledávat v databázích, které obsahují pouze cizojazyčné texty) Typ dokumentů: články 1.3 Výběr informačních zdrojů Dalším krokem je zvážení, ve kterých zdrojích budeme informace vyhledávat. Při tom je třeba pamatovat na to, jestli zvolený zdroj může vůbec obsahovat námi hledané informace. V současnosti nejčastěji využijete následující zdroje: Internet – Nejlépe dostupný zdroj obsahující informace různé kvality. V případě odborných informací doporučujeme použít vyhledávače odborných informací, jako jsou např. Google VSIV021 Informační výchova 2 Scholar (http://scholar.google.cz) namísto klasického vyhledávače Google, nebo vyhledávač Scirus (http://www.scirus.com). Zatímco vyhledávače typu Google, Yahoo, Seznam vyhledají odkazy jak na kvalitní stránky, tak i třeba na stránky nekvalitní (vytvořené laickou veřejností nebo s ryze komerčními úmysly), Google Scholar a Scirus se při vyhledávání zaměřují na stránky patřící vědeckým institucím nebo vydavatelům odborné literatury. Katalogy knihoven – Běžně dostupným zdrojem jsou také knihovní katalogy, z nichž bychom doporučili především katalogy vysokoškolských knihoven nebo knihoven s národní působností (Národní knihovna v Praze, Moravská zemská knihovna v Brně). Vysokoškolské knihovny se primárně zaměřujína odbornou literaturu, knihovny s národní působností v rámci tzv. povinného výtisku archivují veškerou knižní i časopiseckou literaturu vydanou v Česku. Jestliže v katalogu vaší knihovny dokument nenalezneme, můžeme požádat o jeho zapůjčení prostřednictvím MVS (Meziknihovní Výpůjční Služby). Elektronické zdroje (databáze) – Jednoznačným zdrojem kvalitních odborných informací jsou licencované online databáze vědecké literatury, které vždy obsahují bibliografické údaje a případně i plné texty článků z odborných časopisů, či monografií. Většina těchto databází obsahuje údaje o publikacích, jejichž kvalita je zaručena tím, že prošly recenzním řízením, tj. jejich vydání bylo podmíněno kladným hodnocením odborníka na danou problematiku. 1.4 Formulace rešeršních dotazů Posledním krokem před vlastním vyhledáváním je formulace rešeršního dotazu, neboli – zjednodušeně řečeno – sdělit vyhledávači jeho jazykem, co konkrétně hledáme. Tento postup zahrnuje jak formální úpravu klíčových slov, tak i volbu vhodných pojítek, kterými klíčová slova spojíme. Smyslem této činnosti je učinit naše vyhledávání efektivním, tj. sdělit vyhledávači, jestli nás u konkrétního klíčového slova zajímají různé mluvnické varianty (např. při hledání textů z oboru onkologie je efektivní upravit klíčové slovo tak, že pokryje pojmy jako oncology, oncological apod.) nebo jestli nehledáme podle nějakých ustálených slovních spojeních (např. výše zmíněný pojem lední hokej). Pro tyto úpravy používáme zástupné a pomocné znaky. VSIV021 Informační výchova 3 1.4.1 Zástupné znaky Zástupnými znaky jsou * (hvězdička) nebo ? (otazník) nebo % (procento) a používají se k nahrazení jednoho nebo skupiny znaků ve slově. Příklady užití hledané varianty slov *anada Kanada, Canada encyclop*dia encyclopedia, encyclopaedia nemoc* nemoc, nemoci, nemocnice, nemocniční, nemocný atd. biolog? biolog, biologist, biologie, biology, biologický, biological atd. Námi formulovaná klíčová slova: prevent*, injur* Takto formulovanými výrazy ošetříme jejich možné varianty, tj. prevent* = prevent, prevention, preventive, preventable; injur* = injury, injuries, injuried, injurious Nejčastěji používaným zástupným znakem je *, pokud by s ním vyhledávač neuměl pracovat, zkuste ? nebo %. Pokud si nejsme jisti, který ze znaků použít, podíváme se do nápovědy v databázi. Používat zástupné znaky je vhodné zvláště u anglických slov, ve kterých koncovka –s rozlišuje jednotné nebo množné číslo. Zástupné znaky nepoužíváme v klíčových slovech, u nichž jsme použili pomocné znaky. Některé vyhledávač by si mohly myslet, že hledáme pojem obsahující znak hvězdičky. 1.4.2 Pomocné znaky Pomocnými znaky při vyhledávání jsou "" (horní uvozovky), kterými vymezujeme pouze klíčová slova tvořená dvěma a více pojmy (např. "molecular biology", "organic chemistry". Jasně tak vyhledávači sdělujeme, že hledáme přesně toto slovní spojení a upřesňujeme tak naše vyhledávání. Podívejme se na příklad klíčového slova first aid (první pomoc), budeme-li je hledat v názvech článků v databázi Web of Science s pomocnými znaky nebo bez nich (výsledné údaje jsou k datu 21. 11. 2011): VSIV021 Informační výchova 4 first aid – nalezeno 2054 článků, mezi nimiž jsou i texty, které nemusejí obsahovat přesně zadané slovní spojení, ale zadaná slova na různých místech, případně jen jedno z uvedených slov. "first aid" – nalezeno 1308 článků, mezi nimiž jsou pouze články mající v názvu zadané slovní spojení. Námi formulovaná klíčová slova: "ice hockey" Takto upraveným klíčovým slovem systému jasně sdělíme, že nás zajímá lední hokej a ne např. pozemní. 1.4.3 Booleovské operátory Jakmile upravíme klíčová slova zástupnými nebo pomocnými znaky, spojíme je booleovskými operátory, které specifikují logický vztah mezi klíčovými slovy. Nejčastěji užívanými operátory jsou AND, OR a NOT. Než si ukážeme výsledné spojení klíčových slov k našemu tématu, ujasněme si, kdy je vhodné některý z operátorů použít. Níže uvedené příklady demonstrují vyhledávání v názvech publikací evidovaných v katalogu MU ke dni 6. ledna 2011. AND - počet výsledků zužuje. Spojíme-li klíčová slova operátorem AND, sdělujeme systému, že hledáme jen ty texty, které obsahují zadané pojmy. Jestliže tedy spojíme operátorem AND více klíčových slov a systém nám vyhledá nějaké texty, je velká pravděpodobnost, že obsahově jde o dokumenty k našemu tématu. Příklad: disease* AND communicable AND infectious Vyhledávač nalezl jen ty dokumenty, které v názvu obsahují všechna tři klíčová slova. VSIV021 Informační výchova Nalezeny 2 dokumenty 5 OR - počet výsledků rozšiřuje. Použitím operátoru OR sdělujeme vyhledávači, že hledáme texty obsahující alespoň jeden ze zadaných pojmů. Operátor OR je vhodné používat v případech, kdy k našemu klíčovému slovu existuji běžně užívaná synonyma a kdy tedy při jednom vyhledávání můžeme nalézt všechny dokumenty k tématu bez ohledu na to, kterou z variant slov autoři použili. Pokud spojujeme více klíčových slov a mezi nimi jsou některá spojena operátorem OR, nesmíme zapomenout takto spojená klíčová slova vymezit vůči ostatním, tj. slova spojená operátorem OR dáme do závorek. Příklad: disease* AND (communicable OR infectious) Vyhledávač vyhledal ty dokumenty, které obsahují slovo disease* (tj. s různými koncovkami nebo příponami) a buď slovo communicable nebo infectious. NOT - počet výsledků zužuje vynecháním negovaných termínů. Méně užívaným operátorem je NOT, který je však vhodný tehdy, jestliže naše téma je na pomezí více oborů a nás zajímají jen texty z konkrétního oboru. I u tohoto operátoru nesmíme zapomínat, že je třeba v závorkách vymezit klíčová slova předcházející operátoru NOT. Příklad: (disease* and communicable) NOT infectious Systém vyhledal pouze ty texty, které obsahují v názvu klíčová slova disease* a communicable, ale ne slovo infectious. VSIV021 Informační výchova Nalezeno78 dokumentů Nalezeno 5 dokumentů 6 Námi formulovaný dotaz se základními klíčovými slovy prevent* AND injur* AND "ice hockey" Námi formulovaný dotaz se základními klíčovými slovy a vybranými synonymy (prevent* OR protect*) AND (injur* OR wound* OR harm*) AND "ice hockey" 1.5 Praktický postup efektivního vyhledávání Máme-li zformulován rešeršní dotaz a má-li být naše vyhledávání skutečně efektivní, vždy začneme vyhledávání tím, že poskytneme vyhledávači maximum indicií, podle kterých má informace hledat, a především upřesníme, kde má ty informace vyhledávat (zda v názvech, abstraktech, klíčových slovech, celých textech apod.) Znamená to, že bychom měli již při prvním vyhledávání využít maximum základních klíčových slov (případně i synonym) a formálních požadavků (čas, jazyk aj.). Pokud jde o to, ve kterých částech publikací hledat pomocí klíčových slov, nejefektivnější je tento postup: a) Hledat v názvu dokumentu, protože odborné texty obvykle obsahují v názvu základní klíčová slova popisující obsah dokumentu. Pokud zadáme do vyhledávače větší počet správně spojených klíčových slov a systém nám nějaké publikace dohledá, je vysoká pravděpodobnost, že se jedná o publikace související s našim tématem. b) Další možností je vyhledávat v abstraktu nebo klíčových slovech. Jestliže abstrakt, který je obvykle pouze v rozsahu 250 slov, obsahuje naše klíčová slova, opět je velká pravděpodobnost souvislosti mezi našim tématem a vyhledaným textem. Totéž platí i pro případ, že databáze evidují přímo i klíčová slova, která byla stanovena autory publikace. c) Poslední možností, která je však problematická, je vyhledávání ve všech polích nebo plných textech. Tento způsob vyhledávání může vést k tomu, že nám vyhledávač nalezne dokumenty, které naše klíčová slova obsahují na různých místech (některá jen v názvu, některá jen v plném textu apod.). Obsahuje-li text naše klíčová slova jen jednou, dvakrát, lze předpokládat, že s našim tématem nesouvisí). VSIV021 Informační výchova 7 V našem případě máme možnost zadat do vyhledávače dotaz dvojím způsobem. Na následujících stranách uvádíme ukázku dvojího vyhledávání v databázi Scopus (ke dni 25. listopadu 2011). První představuje efektivní postup s využitím maxima indicií, které vyhledávači sdělíme, druhý pak neefektivní vyhledávání. Efektivní vyhledávání Název: (prevent* OR protect*) AND (injur* OR wound* OR harm*) AND "ice hockey" AND Datum: 2000-2011 Vyhledáváme podle klíčových slov i jejich synonym, a to v názvu článku. A protože jsme si na začátku vymezili vyhledávání časově na roky 2000-2011 ana určitý typ publikací (články), ihned to vyhledávači sdělíme, aby vyhledávání bylo skutečně efektivní. V případě databáze Scopus máme dokonce možnost zúžit vyhledávání na články z určité oborové sekce, takže toho využijeme a necháme vybrané jen zdravotnické obory. VSIV021 Informační výchova 8 Výsledkem hledání jsou 3 články, které obsahují naše klíčová slova, přičemž např. v prvním a druhém článku je slovo prevention, ve třetím synonymum protective. Účinek operátoru OR a použitý zástupného znaku * v obou slovech zjevně fungoval. Třetí článek obsahuje slovo injury v jednotném i množném čísle, součástí názvu prvního a druhého článku je jedna z těchto mluvnických variant. Tedy opět se užitečnost zástupného znaku *. VSIV021 Informační výchova 9 Neefektivní vyhledávání Všechna pole: (prevent* OR protect*) AND (injur* OR wound* OR harm*) AND "ice hockey" AND Datum: 2000-2011 Při druhém vyhledávání jsme nechali vše jako u předchozího kromě místa dokumentu, kde se mají klíčová slova hledat, tj. zadali jsme hledání ve všech polích. Výsledkem je 515 nalezených dokumentů, přičemž již názvy prvních tří článků naznačují, VSIV021 Informační výchova 10 že systém nalezl i texty, které nemusejí s naším tématem souviset. Jedná se o články: • Effect of bodychecking on rate of injuries among minor hockey players • Functional magnetic resonance imaging of working memory and response inhibition in children with mild traumatic brain injury • Muscle injuries in athletes Oba příklady nám ukazují, že v různých zdrojích má smysl vyhledávat po pečlivé přípravě, abychom rychle nalezli informace, které skutečně požadujeme. Shrnutí Při vyhledávání v online zdrojích si nejdříve stanovíme klíčová slova, případně i předmětová hesla. Následně si promyslíme, jestli podle stanovených pojmů budeme hledat určitý typ dokumentů (např. jen články), které byly vydané v určitém období (např. posledních 10 let) a napsané ve vybraných jazycích (např. angličtina, němčina). Jakmile si toto vše ujasníme, promyslíme, u kterých klíčových slov má smysl použít zástupné nebo pomocné znaky, abychom při vyhledávání postihli např. různé tvary klíčového slova nebo upřesnili vyhledávání konkrétního slovního spojení. Po této upravě spojujeme klíčová slova booleovskými operátory, přičemž operátorem AND spojujeme slova, která musí být obsažena ve vybraném poli (např. v názvu článku), VSIV021 Informační výchova 11 Několik příkladů vyhledávání Níže je uvedeno několik příkladů vyhledávání z již dříve vypracovaných úkolů Rešerše. Modrou barvou je vždy uveden název tématu a pod ním podoba rešeršního dotazu. U všech příkladů platí, že by se vyhledávalo v názvech publikací. Afinitní chromatografie a její aplikace pro separaci dehydrogenáz affinit* AND chromatograph* AND (separat* OR disjoin* OR secess* OR seclus*) AND dehydrogenas* Léčeba pralidoximem při otravách organofosfáty (treatment* OR therap* OR cur* OR medication*) AND organophosphat* AND pralidoxim* Vyšetřovací čočky - optický princip průchodu paprsků a jejich využití (lens* OR lentil*) AND (investigat* OR contact*) AND (optic* OR ophthalm*) AND (laser* OR ray*) Léčebně-rehabilitační plán a postup po traumatickém postižení páteře (treat* OR rehabilit*) AND (plan* OR process*) AND (traum* OR injur* OR wound* OR harm*) AND spin* Možnost přenosu Borrelie burgdorferi jiným vektorem než klíšťatem Ixodes Ricinus ("Borrelia burgdorferi" AND vector*) NOT "Ixodes Ricinus" Nespolupracující pacient v dětském zubním lékařství uncooperat* AND (dent* OR stomatolog*) AND (child* OR pediatric* OR paediatric* OR infant*) Regulace genové exprese malými interferujícími miRNA regulat* AND gene* AND express* AND (miRNA OR "micro RNA") Diagnostika a následky bakteriální meningitidy bacter* AND meningit* AND (diagnos* OR (consequence* OR complicat* OR result*)) Princip přístrojů, metodika vyšetření a přehled testů pro zjištění kvality barevného vidění instrument* AND (examinat* OR test*) AND color* AND vision* Pentacam a vyšetření oční čočky pentacam* AND lens AND (examin* OR diagnos*) Přiměřená konzumace alkoholu jako faktor chránící cévy moderat* AND (alcohol* OR ehanol*) AND (intak* OR consumpt*) AND (HLD OR atheroprotect* OR "protective factor" OR "myocardial infarction") VSIV021 Informační výchova 12