PZ10 Klinická mikrobiologie I – obecná K nastudování: Odběr a transport vzorku (z učebnic, WWW atd.) Z jarního semestru: Mikroskopie Úkol 1: Indikace mikrobiologického vyšetření Pro následující kazuistiky, vyplňte tabulku. Œ Vždy vyplňte popis případu (levý sloupec) � Pak se pokuste nalézt řešení. Pokuste se strukturovat odpověď následujícím způsobem: Mikrobiologické vyšetření: ano/ne v pokud ano, který typ vzorku(-ů) v pokud ne, jaký další postup (přímá léčba – které antibiotikum, atd.) Ž Po dvouminutovém limitu, napište opravu podle výkladu učitele. Popis případu Vaše řešení ( 2 minuty) Oprava podle výkladu učitele a b c d Úkol 2: Odběrovky a nádobky Prohlédněte si odběrovky (odběrové soupravy) v tabulce a vyplňte jejich „průkazy totožnosti“. Název: Suchá odběrovka Tyčinka může být vyrobena z plastu, dřeva či hliníku Tampon je vyroben z umělé bavlny Praktické použití: Název: Odběrovka s Amiesovou transportní půdou Tyčinka je vyrobena z plastu či hliníku Tampon je vyroben z umělé bavlny Půda Amies (Stuart, Cary Blair) Poznámka: Půda může obsahovat aktivní uhlí (pak je černá); bez něj by byla bezbarvá. Praktické použití: Varianta s hliníkovou tyčinkou se používá pro Název: Odběrovka Fungi-Quick Tyčinka je vyrobena z plastu Barva transportní půdy bezbarvá Barva uzávěru Praktické použití: Název: Odběrovka C. A. T. Tyčinka je vyrobena z plastu Barva transportní půdy bezbarvá Barva uzávěru Praktické použití: Název: Běžná zkumavka pro mikrobiologii Sterilní? (ano či ne) Popis Vyrobena z polystyrénu, 16 × 100 mm, 10 ml Praktické použití: Název: Sputovka Sterilní? (ano či ne) Popis Vyrobena z polystyrénu či polypropylénu, 26 × 92 mm, 30 ml Praktické použití: Název: Nádobka na stolici Sterilní? (ano či ne) Popis Vyrobena z polypropylénu, 26 × 82 mm, 30 ml Praktické použití: Název: Odběrová nádobka na moč Sterilní? (ano či ne) Popis Vyrobena z polypropylénu, 45 × 70 mm, 120 ml Praktické použití: Úkol 3: Jiné odběrové metody než odběrovky a nádobky Vyplňte následující tabulku: Metoda odběru Příklad(y) typického použití nátěr na sklíčko otisk na agar otisková metoda (čtvereček) urikult Úkol 4: Žádanka a) Vyplnění žádanky Vyplňte do následující žádanky jméno a údaje pacienta a požadované vyšetření dle kartičky, kterou vám dal učitel (každý má svou vlastní kartičku). Popis případu neopisujte z kartičky, formulujte zato požadavek na vyšetření dle vlastní úvahy tak, jak se domníváte, že by měl být lékařem pro daný případ formulován. b) Nejčastější chyby v žádance Pro následující žádanky napište, co je na nich špatně. V některých případech jde o chybnou žádanku, ale všímejte si také nevhodně požadovaných vyšetření. Úkol 5: Interpretace a) Interpretace přímého průkazu Pomocí tabulky v prezentaci napište interpretaci pro prvních pět nálezů, které jsou napsány na kartičkách v praktikárně. Používejte termíny “patogen”, “běžná flora”, “náhodný nález”, “kolonizace”, “kontaminace” Nález Interpretace b) Interpretace nepřímého průkazu Interpretujte několik klinických situací na kartičkách. Nezapomeňte, že pro interpretaci je nutno využít jak klinická data, tak také laboratorní nálezy. Vyberte pouze čtyři z pěti situací. Opište z kartičky (věty zjednodušte) Závěr Klinická situace Výsledky serologického vyšetření