Aristotelova úvaha ohledně jednání relevantní ke Kantově otázce Co mám dělat? Prostředek a cíl •vše děláme za účelem dosažení nějakého cíle (nějakého dobra) = instrumentální racionalita •příklad: proč studuji? •odbočka: významy otázky proč •teleologický - účel (čeho tím chceme dosáhnout?) •kauzální - příčina (čím to bylo způsobeno?) •epistemologický - zdůvodnění (z jakého důvodu si to myslet?) • Aristotelovy příklady činností a jejich cílů •lékařství a zdraví •stavění lodi a loď •vojevůdcovství a vítězství •výroba uzd a jízda na koni • Otázka proč a řetězce •řetězce vznikají proto, že otázku proč lze pokládat i u cílů •analogie u kauzality a zdůvodnění •filozofie přesně ve stylu 3-letého dítěte •důsledek podle Aristotela: někde se řetězení musí zastavit - jinak by každé jednání bylo marné a prázdné •kde se zastaví? • Zastavení řetězce otázek proč •Kde se řetězení zastaví, na to se ptá Aristotelés a nejen on… •kauzalita - Bůh •zdůvodnění - jisté evidentní pravdy (např. Descartovo myslím, tedy jsem) •jednání (etika, teleologie, účely) - konečné dobro •hodnotné samo o sobě •nikdy jej nechceme pro něco jiného •soběstačné •samo stačí k dobrému životu •máme-li jej, již nic dalšího nám nechybí •překrytí s otázkou smyslu života Aristotelovo řešení •Konečná dobra: čest, slast, štěstí •Nejvyšší dobro: štěstí Příklad laického řešení • •studium à vědomosti à složení zkoušek à získání diplomu à získání dobrého zaměstnání à dostatek peněz à koupit si dost věcí à? • • •dál se moc nepřemýšlí Řešení Alberta Camuse •za činnostmi mechanicky prováděnými ze zvyku a podle konvence vlastně již žádná další smysluplná odpověď není •otázka „proč?“ vyjevuje absurditu, absenci smyslu •absurdita = rozpor mezi očekáváním (tužbami) a realitou •Mýtus o Sisyfovi •Aristotelés, kritický popis laického postoje i Camus příklady odpovědi na otázku, v jaké se člověk nachází situaci (otázka filozofické antropologie)