1 LEKCE 5 Gramatické penzum  substantiva 4. a 5. deklinace: charakteristické znaky; skloňování (nominativ, genitiv singuláru a plurálu)  latinská deminutiva  odvozování adjektiv příponou -īdeus, -īdea, -īdeum  nejběžnější latinské řadové číslovky Lexikální okruh  anatomické termíny Cíle lekce  vytvářet gramaticky správná spojení se substantivy 4. a 5. deklinace pro pojmenování anatomických struktur  rozpoznat zdrobnělá slova v anatomickém názvosloví  odvodit význam u řeckých adjektiv s příponou -īdeus, -īdea, -īdeum (vyjádření podobnosti)  znát latinské řadové číslovky užívané u anatomických termínů Substantiva 4. deklinace Charakteristické znaky:  v genitivním tvaru jsou zakončena na -ūs  tvar nominativu singuláru končí na -us nebo na -ū  rody substantiv: maskulina a neutra (genū, ūs, n. a cornū, ūs, n.); výjimka ženského rodu manus, ūs, f.  ze zakončení základního tvaru se většinou dá rozpoznat rod substantiva: o -us (maskulina, popř. feminina) o -ū (neutra) Skloňování substantiv 4. deklinace Vzor pro maskulina a feminina 4. deklinace: prōcessus, ūs, m. sg. pl. nom. prōcess-us prōcess-ūs gen. prōcess-ūs prōcess-uum akuz. prōcess-um prōcess-ūs abl. prōcess-ū prōcess-ibus Vzor pro neutra 4. deklinace: genū, ūs, n. sg. pl. nom. gen-ū gen-ua gen. gen-ūs gen-uum akuz. gen-ū gen-ua abl. gen-ū gen-ibus 2 4. deklinace je pro svůj charakteristický znak samohlásky -u- v zakončení genitivu plurálu -uum označovaná jako u-kmenová. Přehled zakončení nominativu sg./pl. a genitivu sg./pl. substantiv 4. deklinace sg. pl. nom. -us (M/F) -ū (N) -ūs (M/F) -ua (N) gen. -ūs -uum Substantiva 4. deklinace ve spojení s adjektivy Příklady skloňování substantiva 4. deklinace ve spojení s adjektivem 1. a 2. deklinace M sg. pl. nom. prōcessus trānsversus prōcessūs trānsversī gen. prōcessūs trānsversī prōcessuum trānsversōrum N sg. pl. nom. cornū coccӯgeum cornua coccӯgea gen. cornūs coccӯgeī cornuum coccӯgeōrum Příklady skloňování substantiva 4. deklinace ve spojení s adjektivem 3. deklinace M sg. pl. nom. prōcessus temporālis prōcessūs temporālēs gen. prōcessūs temporālis prōcessuum temporālium N sg. pl. nom. cornū sacrāle cornua sacrālia gen. cornūs sacrālis cornuum sacrālium Substantiva 5. deklinace Charakteristické znaky:  v genitivním tvaru jsou zakončena na -ēī/-eī  tvar nominativu singuláru končí vždy na -ēs  rody substantiv: feminina; výjimka mužského rodu diēs, ēī, m. 3 Skloňování substantiv 5. deklinace Vzor pro substantiva 5. deklinace: faciēs, ēī, f. sg. pl. nom. faci-ēs faci-ēs gen. faci-ēī faci-ērum akuz. faci-em faci-ēs abl. faci-ē faci-ēbus 5. deklinace je pro svůj charakteristický znak samohlásky -ē- v zakončení genitivu plurálu -ērum označovaná jako ē-kmenová. Přehled zakončení nominativu sg./pl. a genitivu sg./pl. substantiv 5. deklinace sg. pl. nom. -ēs -ēs gen. -ēī/-eī -ērum Substantiva 5. deklinace ve spojení s adjektivy Příklady skloňování substantiva 5. deklinace ve spojení s adjektivem 1. a 2. deklinace F sg. pl. nom. faciēs externa faciēs externae gen. faciēī externae faciērum externārum Příklady skloňování substantiva 5. deklinace ve spojení s adjektivem 3. deklinace F sg. pl. nom. faciēs laterālis faciēs laterālēs gen. faciēī laterālis faciērum laterālium Latinská deminutiva Latinské zdrobněliny se obvykle vytvářejí od slovního základu připojením jedné z typických přípon:  -olus, a, um artēria („tepna“) → artēriola („tepénka“)  -(c)ulus, a, um dēns („zub“) → denticulus („zoubek“)  -ellus, a, um cerebrum („mozek“) → cerebellum („mozeček“) Rod odvozeného substantiva zůstává zachován. Latinská deminutiva jsou vždy substantivy 1. nebo 2. deklinace. 4 Řecká adjektiva s příponou -īdeus, -īdea, -īdeum Pomocí řecké přípony -īdeus, -īdea, -īdeum se zpravidla vyjadřuje podobnost tvaru, např.  sūtūra lambdoīdea „šev tvarem podobný řeckému písmenu Λ“  mūsculus deltoīdeus „sval tvarem podobný řeckému písmenu Δ“  cōlon sīgmoīdeum „tračník tvarem podobný řeckému písmenu ς“  os hyoīdeum „kost tvarem podobná řeckému písmenu υ“ V anatomické nomenklatuře je velmi časté spojení takto odvozeného řeckého adjektiva se substantivem prōcessus, např.  prōcessus coracoīdeus zobcovitý výběžek (lopatky)  prōcessus corōnoīdeus věnčitý výběžek (dolní čelisti)  prōcessus pterygoīdeus křídlovitý výběžek (klínové kosti)  prōcessus xiphoīdeus mečovitý výběžek (hrudní kosti) Latinské řadové číslovky v anatomickém názvosloví Z celé škály latinských číslovek se u anatomických termínů užívají jen číslovky řadové, nejčastěji ty, které vyjadřují pořadí 1. – 12.: 1. prīmus, a, um první 2. secundus, a, um druhý, á, é 3. tertius, a, um třetí 4. quārtus, a, um čtvrtý, á, é 5. quīntus, a, um pátý, á, é 6. sextus, a, um šestý, á, é 7. septimus, a, um sedmý, á, é 8. octāvus, a, um osmý, á, é 9. nōnus, a, um devátý, á, é 10. decimus, a, um desátý, á, é 11. ūndecimus, a, um jedenáctý, á, é 12. duodecimus, a, um dvanáctý, á, é Řadové číslovky se skloňují jako adjektiva 1. a 2. deklinace, např. digitus quīntus, gen. sg. digitī quīntī; vertebra septima, gen. sg. vertebrae septimae; os tertium, gen. sg. ossis tertiī. SLOVNÍ ZÁSOBA abdōminālis, e břišní acūsticus, a, um sluchový aditus, ūs, m. vchod, vstup alveus, ī, m.1 dutina aorticus, a, um srdečnicový apparātus, ūs, m. soustava, ústrojí arcus, ūs, m. oblouk articulāris, e kloubní audītus, ūs, m. sluch 1 V anatomii se častěji užívá zdrobnělina od tohoto substantiva (alveolus, ī, m.). 5 auriculāris, e ušní, boltcový brachiālis, e pažní calix, icis, m. pohár, kalich carōticus, a, um krkavicový (vztahující se ke krkavici) caudātus, a, um ocasatý cornū, ūs, n. roh cysticus, a, um měchýřkovitý, cystický dentālis, e zubní diaphragmaticus, a, um brániční (vztahující se k bránici) digitus, ī, m. prst dorsālis, e 1. hřbetní; 2. zadní ductus, ūs, m. kanál, vývod ductus cholēdochus žlučovod faciālis, e obličejový faciēs, ēī, f. 1. plocha; 2. obličej fovea, ae, f. jamka frēnum, ī, n.2 uzda genū, ūs, n. koleno glāns, dis, f. žalud gustus, ūs, m. chuť hiātus, ūs, m. otvor homō, minis, m. člověk hyoīdeum, ī, n. jazylka īnfundibulum, ī, n. nálevka lymphaticus, a, um mízní mandibulāris, e dolnočelistní manus, ūs, f. ruka maxillāris, e hornočelistní meātus, ūs, m. chodba, průchod meātus acūsticus zvukovod membrum, ī, n. končetina mūs, mūris, m. myš olfactōrius, a, um čichový olfactus, ūs, m. čich orbita, ae, f. očnice 2 V anatomii se užívá jen zdrobnělina od tohoto substantiva (frēnulum, ī, n.). 6 orbitālis, e očnicový ossiculum, ī, n. kůstka palātoglōssus, a, um týkající se patra a jazyka palmāris, e dlaňový pāncreaticus, a, um slinivkový pleurālis, e pohrudniční plexus, ūs, m. pletenec, pleteň prōcessus, ūs, m. výběžek recessus, ūs, m. záhyb sacrālis, e křížový sensus, ūs, m. smysl sinus, ūs, m. 1. rozšíření; 2. splav; 3. dutina spīnālis, e 1. hřbetní; 2. míšní; 3. páteřní styloīdeus, a, um bodcovitý superficiālis, e povrchový tāctus, ūs, m. hmat tractus, ūs, m. dráha, trakt viscerālis, e útrobní vīsus, ūs, m. zrak zygomaticus, a, um lícní CVIČENÍ 1) Přeložte do češtiny. Arcus dentalis mandibularis et maxillaris __________________________________________________________ Articulatio genus __________________________________________________________ Cornu coccygeum __________________________________________________________ Cornua majora et minora ossis hyoidei __________________________________________________________ Digitus minimus manus __________________________________________________________ Facies articularis tuberculi costae __________________________________________________________ Fascia dorsalis manus __________________________________________________________ Processus medialis tuberis calcanei __________________________________________________________ Processus styloideus ulnae __________________________________________________________ Sinus frontalis __________________________________________________________ 7 Aditus laryngis __________________________________________________________ Apparatus lacrimalis __________________________________________________________ Cartilago meatus acustici __________________________________________________________ Ductus sublinguales minores __________________________________________________________ Facies diaphragmatica hepatis __________________________________________________________ Musculus sphincter ductus biliaris __________________________________________________________ Sensus hominum: auditus, gustus, visus, olfactus, tactus ______________________________________________ Organa sensuum __________________________________________________________ Ossicula auditus __________________________________________________________ Recessus pleurales __________________________________________________________ Ventriculus tertius et quartus __________________________________________________________ Arcus venosus palmaris superficialis __________________________________________________________ Plexus venosus caroticus internus __________________________________________________________ Rete articulare genus __________________________________________________________ Sinus aortae __________________________________________________________ Valvula sinus coronarii __________________________________________________________ Hiatus canalis nervi petrosi majoris __________________________________________________________ Plexus nervorum spinalium __________________________________________________________ Tractus opticus __________________________________________________________ 2) Přeložte do latiny. Vchod očnice __________________________________________________________ Lícní oblouk __________________________________________________________ Klouby ruky __________________________________________________________ Čelní roh __________________________________________________________ Rohy křížové kosti __________________________________________________________ První, druhý, třetí, čtvrtý, pátý prst ruky __________________________________________________________ Kloubní plocha žeberní hlavice __________________________________________________________ 8 Hýžďová plocha kyčelní kosti __________________________________________________________ Levé koleno __________________________________________________________ Otvor kosti křížové __________________________________________________________ Sval odtahovač malíku ruky __________________________________________________________ Boční výběžek patního hrbolu __________________________________________________________ Velký podjazykový vývod __________________________________________________________ Zevní a vnitřní zvukovod __________________________________________________________ Příčná tepna obličeje __________________________________________________________ Povrchová spánková tepna __________________________________________________________ Hřbetní žilní síť ruky __________________________________________________________ Pažní (nervová) pleteň __________________________________________________________ Větev zrakové dráhy __________________________________________________________ Pravý, levý mízovod __________________________________________________________ Přepážka klínové dutiny __________________________________________________________ Splav dutých žil __________________________________________________________ Čichová dráha __________________________________________________________ Hluboké žíly obličeje __________________________________________________________ 9 3) 3a) Podtrhněte všechna substantiva 4. a 5. deklinace. Zařaďte je do tabulky podle pádu a čísla a doplňte další chybějící tvary. Poznámka: Jeden z termínů se obvykle nepoužívá v nominativu/genitivu plurálu. Délka u některých substantiv naznačuje pád. gen. sg. gen. pl. nom. pl. nom. sg. sulcus faciei canales raphes dentes sinūs processus oesophagus ventriculus villus apparatuum fundus pancreatis cervices maxillae choles coli ductūs anus paries latus arcuum pylorus gustus 10 3b) Zařaďte termíny do tabulky podle pádu a čísla. Doplňte další chybějící tvary. Poznámka: Termíny doplňujte v pořadí po sloupcích. Některé termíny se obvykle nepoužívají v nominativu a genitivu plurálu. gen. pl. gen. sg. nom. sg. nom. pl. facierum lingualium processus caudatus sinūs analis recessus pharyngei facies visceralis ductus sublingualis major faciei diaphragmaticae ductus sublinguales minores 11 4) 4a) Rozdělte výrazy v tabulce do níže uvedených kategorií. Odpovězte na otázku uvedenou u každého výrazu. Poznámka: Procházejte termíny po sloupcích odshora dolů. biliaris, e ductus infundibulum hepaticus, a, um cysticus, a, um glandula fundus communis, e pancreaticus, a, um ampulla vesica sphincter musculus Substantiva 1. deklinace: 1) ________________________________ Uveďte deminutivum od tohoto výrazu: 2) ________________________________ Uveďte sufix obsažený v tomto výrazu: 3) ________________________________ Odvoďte od tohoto substantiva adjektivum s významem příslušnosti: Substantiva 2. deklinace – maskulina: 4) ________________________________ Uveďte latinský termín pro dno žaludku: 5) ________________________________ Uveďte základové slovo od tohoto výrazu + jeho genitiv a rod: Substantivum 2. deklinace – neutrum: 6) ________________________________ Toto substantivum pochází od latinského slovesa infundo, ere, které má význam a) vylít; b) přelít; c) nalít. Porovnejte s překladem tohoto podstatného jména. Substantivum 3. deklinace: 7) ________________________________ Porovnejte genitiv singuláru a rod tohoto výrazu s genitivem singuláru a rodem od termínu gaster: 12 Substantivum 4. deklinace: 8) ________________________________ Vysvětlete, jak se mezi sebou liší nominativ singuláru a plurálu tohoto substantiva: plurálu tohoto substantiva: Adjektiva 1. a 2. deklinace: 9) ________________________________ Uveďte dva významy základového substantiva použitého k odvození tohoto adjektiva: 10) _______________________________ Vypište sufix a koncovku obsaženou v tomto adjektivu: 11) _______________________________ Analyzujte strukturu tohoto adjektiva: Adjektiva 3. deklinace: 12) _______________________________ Uveďte synonymní adjektivum k tomuto přídavnému jménu: 13) _______________________________ Uveďte anglické adjektivum stejného významu, které pochází z tohoto latinského přídavného jména: 13 4b) Z výrazů v tabulce ve cvičení 4a vytvořte dvouslovné až čtyřslovné latinské termíny označující části žlučových cest. Použijte obrázek 13 s českými popisky. Poznámka: Většinu termínů z tabulky použijete více než jednou. Obrázek 13 _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ 4c) Spojte termíny ze cvičení 4b s výrazem structura. _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ 14 _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ 5) 5a) Z výrazů v oválech vytvořte gramaticky správné termíny. Zvýrazněná čísla na obrázcích naznačující anatomické umístění těchto struktur. Použijte tyto obrázky jako nápovědu. 5b) Vytvořte synonyma/antonyma k termínům ve cvičení 5a. 1) ______________________________________________ 2) ______________________________________________ Antonymum: _________________________________ 3) ______________________________________________ 4) ______________________________________________ Antonymum: _________________________ linguae Synonymum: __________________ palatoglossus dentalis, e arcus superior, ius parotideus, a, um ductus papilla facies lingua inferior, ius anterior, ius plica fauces 15 5) ______________________________________________ 6) ______________________________________________ Antonymum: __________________________________ Synonymum: _________________________________ 5c) Termíny ze cvičení 5a vepište do schémat znázorňujících syntaktické vztahy. Určete větné členy. Použijte následující zkratky: S = subjekt; PKS = přívlastek shodný; PKN = přívlastek neshodný. Příklad: papilla duodeni major papilla: S major: PKSduodeni: PKN dexter, tra, trum caudatus, a, um ductus lobus choledochus sphincter ductus musculus 16 1) 2) 3) 4) 17 5) 6) 6) 6a) Tvořte zdrobněliny ze substantiv uvedených v tabulce č. 1. Užijte sufixy -ulus, a, um; -olus, a, um a -culus, -a, um. Zapište do tabulky č. 2. 6b) Spojte zdrobněliny ze cvičení 6a s adjektivy/substantivy uvedenými v tabulce č. 1. Zapište do tabulky č. 2. 6c) Vyznačte symbolem √ všechny termíny ze cvičení 6a, b, které se vyskytují párově či v množném čísle. Převeďte tyto termíny do plurálu. Zapište do tabulky č. 2. Tabulka č. 1 alveus fovea fossa frenum lobus calix glans -ulus, a, um -olus, a, um -culus, a, um hepar gustatorius, a, um dentalis, e gastricus, a, um (2x) tonsillaris, e lingua (pl.) 18 Tabulka č. 2 zdrobnělina spojení s adjektivem/substantivem párový výskyt/výskyt v množném čísle plurál 6d) Přiřaďte dvouslovné termíny ze cvičení 6a, b k definicím. Použijte singulár či plurál podle potřeby. 1) ____________________________________________________ je slizniční řasa jazyka v jeho středové rovině vedoucí od spodiny dutiny ústní na spodní plochu jazyka. 2) ____________________________________________________ jsou vkleslé otvůrky na povrchu mandle. 3) ____________________________________________________ jsou chuťové pohárky nahromaděné na jazyku v epitelu hrazených a listovitých papil. 4) ____________________________________________________ jsou jaterní lalůčky s paprsčitým uspořádáním trámečků jaterních buněk. 5) ____________________________________________________ jsou jamky ve sliznici žaludku, do kterých ústí žaludeční žlázy ____________________________________________________. 6) ____________________________________________________ je prostor pro kořen zubu v čelisti. (Upraveno dle DAUBER, W. Feneisův obrazový slovník anatomie. Přel. R. Čihák, M. Grim. 3. vyd. Praha: Grada, 2007. 536 s.) 19 7) 7a) Pojmenujte části tlustého střeva vyznačenými čísly 1–6 na obrázku 14. Obrázek 14 1) ______________________________________________________ 2) ______________________________________________________ 3) ______________________________________________________ 4) ______________________________________________________ 5) ______________________________________________________ 6) ______________________________________________________ 7b) Vyjádřete pořadí částí tlustého střeva pomocí řadových číslovek. Užijte výrazy pars a est. Čísla na začátku řádků označují pořadí částí tlustého střeva. Příklad: (6.) Rectum pars sexta intestini crassi est. (4.) ___________________________________________________________________________ (1.) ___________________________________________________________________________ (5.) ___________________________________________________________________________ (2.) ___________________________________________________________________________ (3.) ___________________________________________________________________________