OŠETŘOVATELSKÝ PROCES SMYSL OŠ.PROCESU (O.P.)  V rámci modernizace zdravotnictví sílí i snaha o individualizaci oš. péče  Oš. péče směřuje k vytipování jedinců, kteří mají biologické nebo psychosociální problémy  Ošetřovatelství se stává vědní disciplínou  Pozvednutí sesterské profese na samostatnou a nezávislou úroveň  Možnost dokladování oš. výkonů pro pojišťovny, nebo soudní řízení OŠETŘOVATELSKÝ PROCES  Je vědeckou metodou sloužící k řešení problémů spadajících do kompetencí NLZP.  Je založen na systematickém vyhledávání biologických, psychických a sociálních potřeb jedince a na jejich uspokojování aktivně nabízenou oš. péčí. OŠETŘOVATELSKÝ PROCES JAKO:  Způsob myšlení: Vede k rozvoji myšlenkového přístupu k řešení problémů pacienta.  Způsob práce: Vede k systematizaci práce, včetně vedení samostatné dokumentace oš. péče. KDO JE MŮJ PACIENT? JAK MU MOHU POMOCI? JAK MU MÁ PÉČE POMOHLA? JAKÉ MÁ PROBLÉMY? OŠETŘOVATELSKÝ PROCES ZHODNOCENÍ STAVU PACIENTA STANOVENÍ CÍLŮPLÁNOVÁNÍ OŠ. ČINNOSTÍ REALIZACE OŠ. PÉČE HODNOCENÍ OŠ. PÉČE SBĚR INFORMACÍ STANOVENÍ OŠ. DIAGNÓZ VZTAH SESTRA - PACIENT SESTRA ZNALOSTI,SCHOPNOSTI A DOVEDNOSTI PACIENT ZNALOST SVÝCH PROBLÉMŮ PŘEDPOKLADY REALIZACE OŠ. PROCESU SESTRA MUSÍ:  Znát  Umět  Chtít MANAGEMENT MUSÍ ZAJISTIT:  Systémové změny  Materiálové vybavení ORGANIZAČNÍ SYSTÉMY PRÁCE SESTER  SYSTÉM FUNKČNÍ  SYSTÉM SKUPINOVÉ PÉČE  SYSTÉM PRIMÁRNÍCH SESTER  TÝMOVÁ OŠ.PÉČE  CASE MANAGEMENT SYSTÉM SKUPINOVÉ PÉČE  Oš.jednotka je rozdělena na několik skupin  Princip zvýšené odpovědnosti 1 sestry za skupinu pacientů = skupinová sestra, ta se stará výhradně o tuto skupinu, odpovídá za vedení její dokumentace a na konci směny za předání další skup.sestře  Jde o systém vhodný pro krátkodobou hospitalizaci SYSTÉM PRIMÁRNÍCH SESTER: I.  Nemocnému je po přijetí na oddělení „přidělena primární sestra“  Její povinností je zajišťování a plánování komplexní oš.péče za pomoci dalších spolupracovníků v týmu  Pacient svou “primární sestru“ zná SYSTÉM PRIMÁRNÍCH SESTER: II.  Primární sestra o pacienta pečuje po celou dobu hospitalizace  Po přijetí zakládá oš.dokumentaci a je odpovědná za její vedení  Oš.péči ve spolupráci s pacientem plánuje a zajišťuje  Spolupracuje s pacientem a rodinou, připravuje je na jeho propuštění, informuje terénní sestru  1 primární sestra má více pacientů  Sleduje změny ve stavu svěřených pacientů, jejím plánem péče se řídí tzv. zástupné-sekundární sestry  Primární sestry „prezentuje své pacienty na poradách oš.týmu  Systém vyžaduje odpovědné a kvalitní předávání informací 1.Fáze ošetřovatelského procesu ZHODNOCENÍ STAVU PACIENTA STANOVENÍ CÍLŮPLÁNOVÁNÍ OŠ. ČINNOSTÍ REALIZACE OŠ. PÉČE HODNOCENÍ OŠ. PÉČE SBĚR INFORMACÍ STANOVENÍ OŠ. DIAGNÓZ Zdroje informací  Pacient sám  Jeho rodina  Členové zdravotnického týmu  Zdravotnická dokumentace  Další osoby: spolupacienti, sousedé, … METODY ZÍSKÁVÁNÍ INFORMACÍ  POZOROVÁNÍM  ROZHOVOREM  FYZIKÁLNÍM VYŠETŘENÍM POZOROVÁNÍ  MUSÍ BÝT SYSTEMATICKÉ  NENÁPADNÉ  OBJEKTIVNÍ (nevnášet osobní postoje, sympatie a antipatie)  VÝSLEDKY IHNED ZAZNAMENAT NA CO SE ZAMĚŘIT  CELKOVÝ STAV  CHOVÁNÍ, STAV VĚDOMÍ  SOBĚSTAČNOST  FUNKCE SMYSLOVÝCH ORGÁNŮ  OBJEKTIVNÍ PŘÍZNAKY  REAKCE NA TERAPII  PROSTŘEDÍ PACIENTA ROZHOVOR DIAGNOSTICKÝ  Zjišťuje anamnestické údaje, odhaluje specifika zdravotních problémů, posuzuje schopnosti pacienta TERAPEUTICKÝ  Je veden s cílem pomoci pacientovi při řešení pro něj náročných situací, ovlivňuje jeho prožitky (povzbuzuje, uklidňuje,…)  Je veden s ochotou naslouchat druhému, projevit empatii a pochopení ZÁSADY PRO VEDENÍ ROZHOVORU  Rozhovor prochází fází: přípravy, úvodu, pracovní a závěrem  Vždy se představit, zvolit vhodnou vzdálenost od nemocného, domluvit se na oslovování, informovat o účelu a délce trvání, zajistit vhodnou polohu pacientovi  Sestra musí vnímat: co pacient říká, co sama vidí, jak se pacient cítí  V závěru: provést reflexi toho co se dozvíme, vyzvat pacienta k doplnění, opravení získaných informací, dát prostor na dotazy,… FYZIKÁLNÍ VYŠETŘENÍ  Mělo by probíhat v soukromí, v klidné místnosti, za využití běžných pomůcek  Sledujeme všechny parametry požadované používanou dokumentací  Vše přímo zapisujeme do dokumentace! 2.Fáze ošetřovatelského procesu ZHODNOCENÍ STAVU PACIENTA STANOVENÍ CÍLŮPLÁNOVÁNÍ OŠ. ČINNOSTÍ REALIZACE OŠ. PÉČE HODNOCENÍ OŠ. PÉČE SBĚR INFORMACÍ STANOVENÍ OŠ. DIAGNÓZ Zhodnocení celkového stavu pacienta  Identifikační údaje  Lékařská diagnóza Sepsání ošetřovatelské anamnézy  Získání informaci o biologických, psychických, sociálních a duchovních potřebách, ale i aktuálních problémech pacienta  Při získávání informací lze vycházet z různých oš.modelů, např. Hendersonové, Roperové, Gordonové a dalších  Komplexní vyhodnocení současného stavu pacienta OŠETŘOVATELSKÁ DOKUMENTACE – I.  Slouží jako zdroj informací  Zajišťuje kontinuitu ošetřovatelské péče  Umožní předávání informací  Je důležitá pro kontrolu kvality prováděné ošetřovatelské péče  Poskytuje spolehlivé údaje, které mohou být využity pro oš. výzkum  Je důležitá z hlediska forenzního  Jejím účelem není prodlužování času věnovaného administrativě! OŠETŘOVATELSKÁ DOKUMENTACE – II. Ošetřovatelská dokumentace musí:  Vyhovovat potřebám oddělení  Být jednoduchá  Být dobře přístupná  Sloužit jako zdroj informací všem, kteří o pacienta pečují OŠETŘOVATELSKÁ DOKUMENTACE – III. Ošetřovatelská dokumentace obsahuje:  Vstupní oš. záznam (anamnézu)  Plán ošetřovatelské péče  Záznam o vývoji stavu pacienta, o průběhu jeho ošetřování  Výstupní oš. záznam (překladová nebo propouštěcí zpráva,…) 3.Fáze ošetřovatelského procesu ZHODNOCENÍ STAVU PACIENTA STANOVENÍ CÍLŮPLÁNOVÁNÍ OŠ. ČINNOSTÍ REALIZACE OŠ. PÉČE HODNOCENÍ OŠ. PÉČE SBĚR INFORMACÍ STANOVENÍ OŠ. DIAGNÓZ Ošetřovatelská diagnóza  Je závěr provedený sestrou na základě sběru informací  Zahrnuje pouze ty oblasti, které je sestra schopna a kompetentní ovlivnit  Je formulací potřeb pacienta, které jsou narušeny onemocněním, nebo vyvolány poruchou zdraví  Je aktuální x potenciální ROZDÍLNOST OŠ.DG. A DG.LÉKAŘE  Popisuje problém související s onemocněním  Orientuje se na jedince  Mění se se změnami zdrav.stavu  Provází ji nezávislé oš.aktivity  Zatím nemá mezinárodně přijatý kvalifikační systém  Popisuje specifický chorobný proces  Orientuje se na patofyziologii nemoci  Je stejná po celou dobu nemoci  Je provázena lékařskými ordinacemi  Má dobře fingující klasifikační systém SPRÁVNĚ FORMULOVANÁ OŠ.DG. OBSAHUJE:  PACIENTŮV PROBLÉM (P)  PŘÍČINU (E) ________________________________ SYMPTOMATOLOGII (S) PŘÍKLADY OŠETŘOVATELSKÝCH DIAGNÓZ  Porucha celistvosti kůže z důvodu imobility  Nespavost v souvislosti se změnou prostředí  Pocity beznaděje z důvodu zhoršení zdravotního stavu  Nedostatek informací souvisejících s chorobou (léč.režimem)  Sociální izolace v důsledku zhoršené komunikace způsobené poruchou sluchu  Potenciální riziko infekce močových cest při permanentní katetrizaci moč.měchýře ZNAKY OŠ.DIAGNÓZY  Individuální orientace, připojením příčiny se stává individuální pro daného jedince  Mněnlivost, lék.dg. se obvykle nemění, ošetřovatelská se mění se změnou stavu a tím i potřeb jedince  Mnohočetnost, k jedné lékařské diagnóze se obvykle váže více ošetřovatelských ETIKA DIAGNOSTIKY Lidská práva, práva pacientů, práva hospitalizovaných dětí, práva psychiatrických pacientů, těhotných, nenarozených dětí,… kodex sestry  Pravidlo č.1: zájem nemocného je nejvyšším zákonem  Pravidlo č.2: především neškodit  Pravidlo č.3: přiměřená diagnostika, nezatěžování zbytečným vyšetřením (typické pro lékaře)  Pravidlo č.4: realizace možného, ne vždy lze použít vše dostupné (náklady!)  Pravidlo č.5: využití techniky odlidšťuje a na pacienta působí nepříjemně. Přiměřenost je diskutabilní, řada pacientů se s ní naopak cítí bezpečněji, dodává jim pocit přesnosti a jistoty.  Pravidlo č.6: sdělování pravdy se řídí pravidlem jednotlivých situací = individuální přístup! CHYBY VE FORMULACI OŠ.DIAGNÓZY  Neznalost terminologie  Záměna s lékařskou diagnózou  Záměna s intervencí (nelze formulovat jako „nutná péče o kolostomii, denně cvičit, …)  Vyhýbat se právnickým formulacím (bezmocnost v souvislosti s tím, že se dcera odmítá o otce postarat)  Neuvádět jev, který není přímo patologií nebo duševní poruchou (cucání palce, šišlání,…) 3.Fáze ošetřovatelského procesu ZHODNOCENÍ STAVU PACIENTA STANOVENÍ CÍLŮPLÁNOVÁNÍ OŠ. ČINNOSTÍ REALIZACE OŠ. PÉČE HODNOCENÍ OŠ. PÉČE SBĚR INFORMACÍ STANOVENÍ OŠ. DIAGNÓZ CÍL oš.péče  Je určením očekávaného a žádoucího výsledku, tedy vyřešení nebo zlepšení problému vymezeného v ošetřovatelské diagnóze.  Formulace cíle se skládá: - ze subjektu (pacient nebo FF, kůže, psychický stav,… - z kritérií (jakost, množství, kvalita) - z podmínek, okolností, za kterých se dá cíle dosáhnout  Dělení cílů: dlouhodobé, krátkodobé, Cíle  Cílem ošetřovatelské péče organizované metodou ošetřovatelského procesu je: odstranění nebo zmírnění nebo prevence OŠETŘOVATELSKÝCH PROBLÉMŮ DLOUHODOBÉ CÍLE Dosahují se po delším čase, dělí se na cíle zaměřené na průběh choroby a cíle vymezené jako dlouhodobá prevence vzniku akutního problému. Musí být reálné, v souladu s možnostmi, které má k dispozici nemocný (vědomí, schopnosti) a reálné v čase (nelze např. zvýšit TH o 3 kg za 1 týden). KRÁTKODOBÉ CÍLE  Lze jich dosáhnout v průběhu několika hodin nebo dnů, obvykle se týkají akutního problému, bývají přesně termínované. OČEKÁVANÉ VÝSLEDKY (CÍLE) OŠ.PÉČE -formulace  Používáme slovesa vyjadřující, čeho pacient dosáhne (řekne, vyjmenuje, bude provádět,…)  Musí být realistický, pro pacienta uskutečnitelný  Musí být měřitelný (pacient bude uvádět, pacient vyjmenuje, pacient vypije, bude spát x-hodin denně,…) Formulujte cíle 3.Fáze ošetřovatelského procesu ZHODNOCENÍ STAVU PACIENTA STANOVENÍ CÍLŮPLÁNOVÁNÍ OŠ. ČINNOSTÍ REALIZACE OŠ. PÉČE HODNOCENÍ OŠ. PÉČE SBĚR INFORMACÍ STANOVENÍ OŠ. DIAGNÓZ PLÁNOVÁNÍ OŠ. PÉČE ZAHRNUJE  Stanovení priorit v řešení problémů  Stanovení ošetřovatelských činností (intervencí), kterými lze očekávaných výsledků dosáhnout  Zápis do ošetřovatelské dokumentace PLÁN OŠ.ČINNOSTÍ - INTERVENCÍ  Je návodem pro činnosti všech členů oš.týmu  Bere v úvahu individualitu jedince – pacienta, jeho schopnosti a omezení  Je průvodcem péče o pacienta  Je orientován na sestru PŘÍKLAD OŠ. DG.: bolest krku v souvislosti se zavedením ETK CÍL: pacient nebude udávat do 24 hodin bolesti v krku INTERVENCE: aplikuj O2 dle potřeby  Zvlhčuj prostředí  Aplikuj 3xdenně inhalace Vincentky  Přikládej studený obklad na krk á 4 hod., sleduj účinnost Naplánujte intervence - DÚ Využitelnost oš. procesu  veškerá zdravotnická zařízení a instituce poskytující ošetřovatelkou péči a péči porodní asistence: - lůžková zařízení - agentury domácí péče - agentury péče o matku a dítě - praxe praktických a odborných lékařů - zařízení poskytující hospicovou péči - stacionáře zdravotní péče - ošetřovatelské domy - domovy důchodců - další instituce zdravotnických zařízení v České republice KONEC MODEL dle HENDERSONOVÉ  Sestra pomáhá člověku nemocnému nebo zdravému vykonávat ty činnosti, které přispívají k jeho zdraví (nebo pokojné smrti), které by vykonával bez pomoci, kdyby měl potřebnou sílu, vůli nebo potřebné znalosti. Zvl.problémy můžou být způsobeny věkem, psychickými nebo fyzickými faktory, vliv může mít temperament a emocionální stav, mentální kapacita, intelekt, pohybový handicap.  Př.: úzkostný a vystrašený pacient může mít problém s jídlem, příjmem tekutin, spaním i komunikací. Jedinec má 14 základních potřeb Normálně dýchat – přiměřeně jíst a pít – vylučovat tělesné zplodiny – pohybovat se a zaujímat postoje,pozice dle vlastní volby – odpočívat – volit si vhodný oděv , oblékat se a svlékat – udržovat tělesnou teplotu – udržovat tělesnou čistotu a být upravený – vyhýbat se změnám prostředí – komunikovat s druhými – účastnit se pobožností a modliteb s souladu s vlastní vírou – vykonávat smysluplnou práci – hrát si nebo se účastnit zábavy – učit se objevovat nové poznatky a uspokojovat zvídavost. MODEL dle ROPEROVÉ  Vychází z životních aktivit člověka, zdůrazňuje pacientovy schopnosti provádět samostatně činnosti denního života.  V průběhu života se člověk pohybuje od úplné závislosti k úplné nezávislosti, vzhledem k věku, zdravotnímu stavu a dalším okolnostem.  Platí: poskytnout jen tolik pomoci, kolik je nutné, současně tak málo, jak je to jen možné. 12 základních aktivit denního života jedince  Udržování bezpečného okolí – komunikace s okolím – dýchání – jídlo a pití – vylučování – osobní hygiena a oblékání – kontrola tělesné teploty – pohyb – práce a hry – projevy sexuality – spánek – umírání.  Tyto aktivity jsou odrazem lidských potřeb a vytvářejí typické lidské chování. MODEL dle GORDONOVÉ  Označován také jako „model fungujícího zdraví“. Slouží k celkovému zhodnocení stavu jedince sestrou, zjišťuje zda je funkční nebo dysfunkční.  Odvozuje se od interakce jedince a prostředí, je vyjádřením jeho biopsycho-sociální integrace. Funkční a dysfunkční typ zdraví  Funkční typ: je ovlivněn biologickými, vývojovými, kulturními, sociálními a duchovními faktory.  Dysfunkční typ: je popisován oš.diagnózami, může se objevit jako součást chorobného stavu, nebo naopak u relativně zdravého jedince může vést ke vzniku choroby. Posouzení typu zdraví Provádí se na základě srovnání získaných informací s jednou či více následujícími položkami:  Individuální výchozí stav (tzv.báze)  Normy pro konkrétní věkovou skupinu  Normy kulturní, společenské,… Oblasti sledované v modelu Gordonové v anamnéze  Vnímání zdraví, snaha o udržení zdraví  Výživa, metabolismus  Vylučování  Aktivita, cvičení  Spánek a odpočinek  Vnímání, citlivost, poznávání  Sebepojetí, sebeúcta  Role a mezilidské vztahy  Sexualita a reprodukční schopnost  Stres, zátěžové situace, jejich zvládání  Víra, přesvědčení, životní hodnoty  Jiné,…