Creative Writing & Academic Work Pavla Kopečná Academic Writing, Faculty of Medicine, 31/10/2014 Usage of Creative Techniques during the Preparation and Writing of Scientific Texts •Creative approach and scientific approach do not stand at opposite poles. •Creative writing has its rules – it is a controlled activity. • Science needs imagination and creativity. • Science could not exist without creativity – it is constantly looking for and creating new solutions. •There is both artistic creativity (divergent thinking of the right hemisphere) and also scientific creativity (convergent thinking of the left hemisphere). • •Academic work and academic writing is and must be based on reason, facts, analyses and other scientific tools. • If we talk about creative writing in academic work, we mean sets of exercises / procedures – based on techniques developing the creativity and problem solving – which should make the academic work (and academic writing) easier, more effective and more pleasant. • These techniques are universal. • We use them for creating academic texts – as a tool in the preparatory and writing stage. • The outcome, i.e. academic texts created in this way, will of course remain scientific. Preparatory Stage • 1.Feelings and Knowledge of a Writer at the Start • •Acrostic START, BEGINNING etc. •First feelings in verse •Freewriting “How do I feel at the beginning?“ •Freewriting “What do I want to write? Why do I want to write this?“ • • Acrostic START Samozřejmě jsem zvědavá. Trochu únavy pociťuji. Asi jsem i trochu vystrašená z očekávání, co bude. Rozpačité ráno. Tlukot srdce (Zuzana) Spal jsem jen pět hodin Teplota je v normálu Asi budu nemocný Rty mě ráno pálily Tak nějak se bojím chřipky (Pavel) Acrostic START 1.Write an acrostic START describing your feelings “at the start“ – at the beginning of this lecture/workshop. You can complete the letters with whole sentences or just single words. You can also use only nouns, adjectives, etc. Acrostic can rhyme but does not have to. 2. Write a sentence – a summary of the acrostic. A sentence about your feelings today. First feelings in verse Slunné nebe, já tu blednu Inspirace v nedohlednu Osm ráno, tvůrčí psaní Venku zpívá kos. (Eva) Spát. Spát. Spát. Spát. (Jan) Dnes se cítím celkem prima, i když venku byla zima. Čeká mě teď tvůrčí psaní, snad to bude dobré hraní. (Eva) Freewriting “How do I feel at the beginning?“ Nervozita, zrychlený tep. Nevidím daleko dopředu, co je asi za zatáčkou, zvládnu to? Nebude to moc do kopce? A co ostatní? Budu jim stačit? Určitě vyletí jako rakety a já se budu teprve rozkoukávat. Možná i stát. Ale snad to nebude tak hrozný, nejsem přece žádná bábovka, rozměklá, bláto, jak říkal učitel Hojka, když při těláku promačkával svaly. Stáli jsme v řadě a většině řekl: bláto. (Martina) Je mi zima nebo teplo židle je tvrdá chce se mi spát vzpomínám na včerejšek byla to nuda čekám že mě něco napadne ale píšu jen tak co vidím žlutá lavice poškrábaná venku cosi píská teď to přestalo už to zas začalo co to je? Nějací ptáci asi už nevim co mám psát dál je tu moc těžkej vzduch mělo by se otevřít okno (Pavlína) Freewriting “What do I want to write? Why do I want to write this?“ V příštích třech měsících chci psát odbornou stať k tématu simultánního tlumočení. Je ale nejvyšší čas, abych začala psát svou dizertaci. Její téma mě však přestalo zajímat (vlastně mě pořádně nezajímalo nikdy) a já postrádám motivaci k této práci. V podstatě nemám vůbec chuť pouštět se do nějakého vědeckého psaní, ale chápu to jako nutnost, jako další krok na mé budoucí cestě. Jsem ale doslova „zapálená“ pro jiné téma (simultánní tlumočení), než jaké mám zpracovat. Dlouho jsem zvažovala eventuální změnu tématu, ale nakonec jsem ji z pragmatických důvodů zavrhla, i když v hloubi duše cítím něco úplně jiného. Přesvědčuju teď sama sebe, že dokážu zpracovat téma, ke kterému nemám až tak vřelý vztah. (Edita) esej k lit. 19. stol hroby mácha krchovský cynik, klavíry hrajou v kostele, rakev, hřbitov, tma, samota, mgr. straková je pěkná baba, hana je pěkná svině, hrady, kořen, fialový kabát se žlutými knoflíky, dýmař, hipík, noc na bezdězu, revoluce, smrt, poprava, šest minut, tento semestr žádnou větší práci nemám, sběr materiálu, ztrácím čas, je to jisté, měl bych s tím něco dělat, témat je mnoho, j. h. krchovský, n. holub, b. reynek, ch. bukowski, časopis musíme dodělat, granosalis je banda hovad, kwh by šel udělat vážněji, není problém nahodit to tam, hřbitov, rakev, smrt u J. H., dají ti mozek do břicha, hlavu vystelou kapesníky, ubrousky, bez krve, sebevražda, básník umřel mlád, já ne, underground, nezmapovaný, dr. Martin Pilař, polib mě v řiť (Jakub Chrobák), polský underground, překlady z polštiny, luděk marks, záviš, klišé, každý, nikdo, šlo by to? (Pavel) Freewriting “What do I want to write? Why do I want to write this?“ 1.Start a text – an answer to the question: “What do I want to write? Why do I want to write this?“ Write freely, whatever comes into your mind. You won‘t read the text aloud. Do not return, do not make corrections as you write, do not judge or censor what you are writing. Keep writing. If you do not know what to write, repeat the last sentence or write “I don't know what to write“. Write for 5 minutes. 1. 1. 2. When you finish writing, underline the important information and write a sentence answering the initial question. Preparatory Stage • •2. Motivation for Writing • •Explore your own motivation •The position of a creative thinker •The imperative “Write!“ • Explore your own motivation OBLAST CHOVÁNÍ 1. MOTIV 2. MOTIV 3. MOTIV přítel/kyně mít rád láska nebýt sám založit rodinu dovolená odpočívat být s rodinou zažít něco nového zapomenout na práci peníze mít nemít starosti žít na úrovni investovat sport pravidelně sportovat být fit relaxace zachovat šatník odborná práce napsat informovat veřejnost ukončit studium zbavit se břemene The position of a creative thinker Bez rozmyslu a bez zábran naskakuj do zdi a kochej se všemi tebou vyluzovanými zvuky. Po obdržení svěrací kazajky zvyšuj frekvenci naskakování. To prováděj u jakékoliv vhodné zdi. Pomáhá uvolnit tvůrčí přetlak a utřídit myšlenky. (Jakub) How to create a masterpiece Místo: V osamělém domě s jinými podobně laděnými lidmi (maximálně dvěma), bez počítačových her, TV a telefonu Buďte neupraveni – učesaní jen ledabyle, noste nežehlené oblečení a pracujte zásadně v noci. Když vás přes den nikdo z vašich přátel neuvidí, budou si myslet, že jste zcela zaneprázdněni, a vy budete mít klid na práci. Také je nutno zablokovat či vyčerpat vlastní bankovní účet, aby vás nelákal bohémský život. Poloha dle potřeby (vsedě, vestoje). (Veronika) The imperative “Write!“ •Piš jako o život •Piš s úsměvem na tváři •Piš pro radost •Piš, protože nemusíš, ale můžeš •Piš se srdcem na dlani •Piš prostě jakkoli, ale ať máš pocit, že to k něčemu je! •(Radka) • •Piš jako mourovatá •Piš v kuse s vkusem •Piš s hlavou i patou •Piš kdekoli, kdykoli a cokoli •Hlavně už piš! •(Veronika) • •Piš a nemysli •Piš jako kvalitní slivovice •Vypiš se do ztracena •Popiš všechny ty odstíny •Piš lehce s tužkou vznášející se nad papírem •Piš pevně a neklopýtej •Piš a zapomeň •(Olga) • Preparatory Stage •3. Looking for a Topic, •Specifying and Formulating the Topic • •Cluster “A book which is missing here“ • “Work which is needed here“ •Clusters to keywords •For and against •Book titles •Alphabet of my topic •Acrostics to keywords • • Cluster: “A book which is missing here“ “Work which is needed here“ Zizkova_Olga-cluster cluster orig retuš kontr.jpg Často jsem opakoval slovo „šílenství“ a také „výsměch“. Odpovídá to pocitu, jaký mívám z četby onoho básníka a nejen jeho. Může to být další věc, na kterou se dá zaměřit. Smrt může být chápána i jako únik ze světa, ze šílenství, jako výsměch něčemu, co má pro jiné hodnotu – životu. Utíká se k ní skrze hřbitovy, ať už přirozeně, nebo sebevraždou, každý tam skončí. Hřbitov je zajímavé místo, kde se spojují osudy mnoha lidí v jeden – osud hřbitova. Clusters to keywords cluster orig retuš kontr.jpg Clusters to keywords 1.Write your keyword in the middle of an empty sheet of paper. 2.Create a cluster to this keyword – lines of free associations. 3.When you finish the cluster, highlight the ideas which are inspiring or thought-provoking. 4.Write a short text – a summary of information gathered in the cluster. For and against •FOR •Taková studie tu chybí. Byl bych první, kdo o tom napíše. •Téma je užitečné – nabízí se využití v praxi. Téma se může hodit i později. •Téma je nové, neotřelé, aktuální, „neošoupané“. •Téma je atraktivní, provokující. •Existuje dostatek materiálu. Informace jsou na internetu. •Mám dobrého vedoucího. Mám příjemnou vedoucí. •Mám s tématem zkušenost (bakalářskou práci). Mám načtenou literaturu. •Budu pracovat s lidmi. •Z práce mám radost. •AGAINST • •Téma je časově náročné. •Téma je široké. •Nemám nastudovanou teorii. •Nemám vedoucího. Nevím, jestli je můj vedoucí ten pravý. S vedoucím budeme spíš pít než pracovat… •V češtině existuje jen málo materiálů. K tématu není mnoho odborné literatury. •Je nutné proniknout do jiných oborů. •Nemám dostatek praxe. •Nevím, jak realizovat výzkum. •Přijme katedra mé téma? Topic: Prostor, čas a barvy ve spirituální próze (Eva) For children: Jak šel Pánbíček do světa hledat barvy For a female magazine: Prostorové využití barev v každodenním životě For intellectuals: Barvy v časoprostoru z hlediska metafyziky Book titles Alphabet of my topic Absurdno, analýza, alej, apokalypsa Bolest Cit, cynik Černá Debil, dům, dekadence, dandy Ďábel Estetično Fialová Hrob, hlína, hrobník, hlaváček Chrám Interpretace, inspirace Jiří Kar Láska Mrtvola, maso Nemoc, noc Organizace, oltář, oprátka Prach, prdel Quo vadis Rakev Řeholník, řehole Smrt, samota, smutek, stesk, strom Štěkot, šum, šílenství, šibenice Tráva, trest Únik, útěk Vůl, vrata Zničení, zuby, zlo, zmar Život (Pavel, Motiv hřbitova v díle J. H. Krchovského) Číst K. Č. znamená utvářet si životní pohled. Apokryfy K. Č nás seznamují s jeho názorem na relativnost životních pravd. Pravda v díle K. Č. neexistuje. Existuje-li, není jenom jedna, pravd je zde více. Konečné rozřešení je zase jenom otázka. (Kateřina) Realita v románu je pojmem nejednoznačným Eventuelně vágním Ale rozhodla jsem se ho užívat Ledaže bych přišla na lepší způsob vyjádření Imaginace je rovněž poněkud matoucím slovem Takže ho budu muset hledat v nějakém slovníku A doufat, že si v pojmech udělám jasno (Jitka) Acrostics to keywords Acrostics to keywords 1.Write an acrostic to a keyword of your work. You can complete the letters with whole sentences or just single words. You can also use only nouns, adjectives, etc. 2.Answer this question: Did the acrostic bring anything new to the subject of your work? If yes, specify what. If not, specify the reason. Preparatory Stage •4. Planning •Brainstorming “What do we need to know for a successful planning of a scientific project?“ •Timeline •Mindmapping “A week on my hand“ •Analysis of consequences •Vision 2024 •Survival kit • Brainstorming “What do we need to know for a successful planning of a scientific project?“ •nápad, inspirace, téma, hypotéza •motivace •cíl, výstup (osobní uspokojení, kariéra, odměna) •termín odevzdání, plánování pracovního a volného času (odpočinek) •rozsah práce •prameny, současný stav bádání a poznání •norma, pravidla (jak má vypadat tento typ textu – žánr/slohový útvar, stylizace, kompozice), grafická norma •technické vybavení (počítač, tiskárna, scanner, internet atd.) •odborná pomoc (konzultant, jiná práce) •finance (na projekt, na živobytí) •zdravotní stav, zázemí Timeline 6. KONZULTACE Konzultovat průběžně. Konzultace dohodnout s vedoucím práce – tzn. zjistit, kdy má prázdniny nebo služební cesty. Text dávat číst odborníkům i laikům nebo s nimi o práci diskutovat. 1. POŽADAVKY Již v úvodu zjistit všechny požadavky týkající se budoucí práce: Je třeba vytvořit si vlastní téma nebo je nutné zvolit si jedno z témat vedoucího práce? Jaký rozsah má práce mít? Má katedra požadavky na formální úpravu textu, systém citací? Jaký je termín odevzdání? Komu a jak text budu odevzdávat? 2. TÉMA Vytvořit téma písemné práce, upřesnit jej, přeformulovat, zúžit, rozšířit apod. 3. LITERATURA A JINÝ MATERIÁL Najít literaturu k tématu a další materiál. Hledat všude – v knihovnách, na internetu, u přátel, u kohokoliv. Ihned po objevení knihy zjistit a poznamenat si její dostupnost. Zjistit půjčovní dobu v knihovně (v archivu), možnost kopírování apod. Potřebuji-li anketu či jiný výzkum a sběr materiálu, získat osoby potřebné pro výzkum a naplánovat si jeho průběh. 4. OSNOVA Před samotným psaním vytvořit strukturu textu. Počítat s tím, že se v průběhu psaní promění. 5. PSANÍ Vyčlenit si pravidelný čas a místo na psaní. Počítat s problémy a zdrženími. Naplánovat termín dokončení textu. Začít psát od té části (kapitoly), která se mi líbí. Poznámky si zapisovat kdekoliv – nosit si sešitek na poznámky a okamžité nápady. 7. KONTROLA KONEČNÉ VERZE Je nezbytná kontrola ještě někoho druhého – autor snadno přehlédne nejen gramatické chyby, ale i stylistické nedostatky. 8. FORMÁLNÍ ÚPRAVA Držet se požadavků fakulty (pokud jsou stanoveny) a hlavně dodržet jednotnou podobu dokumentu. 9. TISK Nenechat na poslední chvíli – vyčlenit si dostatek času a počítat s nesnázemi jakými jsou např. rozbitá tiskárna, docházející toner, nedostatek papíru apod. 10. SVÁZÁNÍ Opět nenechat na poslední chvíli – knihař může mít dovolenou, příliš práce apod. 11. ODEVZDÁNÍ Pokud jsme neučinili již na začátku – zjistit, komu text budu odevzdávat a jak. Mindmapping “A week on my hand“ Olijnykova_Lucie-Mindmapping_-_tyden_na_dlani Analysis of consequences Starting point Events in the 1st year Consequences Events in the 2nd year Consequences Events in the 3rd year Consequences To write my PhD Thesis Vision 2024 Co bych udělala, aby o mém odborném tématu věděli po celém světě? To je zcela jistě zajímavá otázka. Vzhledem k tomu, že tematika Zeyerova Jana Marii Plojhara bude nejspíš nezajímavá pro většinu lidí mimo Českou republiku, mám těžké výchozí postavení. Pokud bych napsala opravdu dobrou práci, kterou by mi vedoucí schválil a uznal, publikovala bych ji. Vydala bych ji jako brožurku a věnovala bych několik výtisků důležitým knihovnám. Samozřejmě bych ji přeložila do angličtiny, stejně jako román samotný (to už ale možná udělal někdo přede mnou). Nejsem člověk, který nutí lidem věci, ale přesto bych se pokusila o nějakou reklamu. Zorganizovala bych veřejné přednášky ve velkých městech se vstupem zdarma (zorganizovala bych několik takových přednášek v angličtině i mimo naši zemi). Při té příležitosti bych se pravděpodobně seznámila s velkou spoustou inteligentních lidí, což by bylo příjemné. Umístila bych svoji práci i na internet. Poutavým způsobem bych s ní seznámila spoustu lidí na celém světě – ale jen ty, které by o ni měli zájem. Nemá cenu lidem věci vnucovat. (Petra) Survival kit Survival kit: a list of things which a writer of a scientific work must have at hand Anti-stress: a list of aids against stress Finish: steps which will lead to the successful completion of a written work Recovery: how to restore the mental and physical health of a writer Survival kit: notebook; přístup na internet; kartu do knihovny; knížky, zdroje, odkazy; propisku, tužku, gumu; papíry, složky; peníze; kafe, alkohol, cigarety – věci na odreagování Anti-Stress: pravidelný přísun kávy / čokolády / alkoholu / prášků / televize / hudby… Finish: příprava; dostatek spánku; věrohodnost zdrojů; dobrá známost s vyučujícím… Recovery: •necháme rozepsanou práci na stole, opatrně se odsuneme od stolu, oblečeme se, vezmeme naditou peněženku a spolubydlícího, pozvolna jdeme do hospodského zařízení, kde si dáme guláš s pětima a čtyřmi kousky vychlazeného Radka (Radegast) •stoupneme si na špičky, zvedneme ruce nad hlavu, roztáhneme prsty doširoka, počínáme poskakovat a přitom si zpíváme •odejdeme od práce na lehký jogging, po něm si nalijeme proteinový nápoj a necháme si udělat masáž od přítelkyně nebo kamarádky •sledování Ordinace v růžové zahradě, VKV atd., což dokáže vymydlit mozek každému (Michal) Preparatory Stage •5. Collecting Ideas •Group work, Cooperation •Brainstorming “Where can I find ideas to my scientific work?“ •Brainwriting “Pass it round“ •From a different perspective (role play) • •Express yourself in a different code: Inspiration from the fine arts, visual arts etc. •Keyword in colours •Illustration of the topic of my scientific work •Inspiration from a postcard •Instructions “How to behave in front of my topic“ • • • Brainstorming “Where can I find ideas to my scientific work?“ •při četbě •v uměleckých dílech (filmech, knihách, obrazech apod.) •v médiích •na internetu •při konzultaci s kamarády •v rozhovorech se staršími osobami •v cizím rozhovoru •v rodině •v sobě •v partnerských vztazích •ve spánku •pod postelí •v čajovně •na pařbě •na WC •v podchodech •při vycházkách •u tygrů v ZOO •v kostele •při meditaci •z věštění a kouzel •z vlastní neznalosti •prohloubením svých zájmů •pozorováním života •z inspirace v cizí zemi • Brainwriting “Pass it round“ •A sheet of paper with ideas form other students: •MOTIV HŘBITOVA V DÍLE J. H. KRCHOVSKÉHO •zajít na hřbitov, pozorovat své emoce, postřehy •motiv hřbitova v díle jiných autorů •proč volí právě hřbitovní témata ve svém díle •pozorovat, jak se ke hřbitovu vztahuje lyrický subjekt; Dá se vyhledat příběh vztahu lyrického subjektu k hřbitovu v celém díle? Mění se v čase? •Jakými jinými tématy se ve svých dílech zabývá? •odlehčit morbidní téma jinými motivy •jak je hřbitov spjat s jeho životem, dětstvím – začala! bych jeho životem • •Reflection of the student writing this topic: •Toto cvičení mi otevřelo snad nejvíce dalších cest k tématu, zejména poznámku s lyrickým subjektem jsem se pak pokusil přetavit i do své hypotézy. Bylo to velmi podnětné. (Pavel) From a different perspective Students‘ reflections: —Byla jsem nucena hledat jasné a stručné formulace a osvětlovat věci, které jsem myslela, že jsou pro druhé samozřejmostí. — —Netušila jsem, jak je obtížné objasnit své představy laikovi, který jim vůbec nerozumí. — —Vysvětlila jsem oponentovi a zahradnici vše podstatné. Především, co je to informační věda. Nácvik mi pomohl uvědomit si, kam budou otázky oponenta směřovat. Situace obhajoby se však nacvičit nedá, jelikož je něco jiného mluvit před spolužákem a potom před komisí. (Gabriela) — —Doporučuji povykládat si o tématu např. s babičkou. Vysvětlit jí vše na jednoduchém principu. Pokud to pochopí, máte jasno i vy. IMG_0007.jpg Topic: Mallarmé à Valvins – komentovaný český překlad Decription: Nadpis je vyveden v barvách modrá, červená a bílá, tedy v barvách charakteristických jak pro francouzské, tak pro české prostředí. Překlad je převod jednoho kódu do druhého. Jedná se o informativní text, při překladu budu tedy pracovat na principu ekvivalence. Proto má každá z čar svůj rovnocenný protějšek, každé písmeno je složeno ze tří „francouzských“ a tří „českých“ čar. (Eva) Keyword in colours Topic: Vladimír Boudník a jeho manifesty explosionalismu Decription: Koláž – návod, jak si vytvořit svůj vlastní happening. Přikládat rám k všední městské skutečnosti a hledat umění všude. (Pavlína) Součástí tohoto artefaktu je improvizovaný rám, vytvořený ze čtyř špejlí, který je možno ke koláži přikládat, a vybírat si tak umělecká díla ze všední scenérie. Illustration of the topic of my scientific work: drawing, painting, 3D model, collage, etc. boudnik kolaz.jpg Topic: Nářeční diferenční slovník obce Postřekov Decription: Můj model jsem vytvořila z papíru. Inspirovala mě právě podoba slovníku, knihy, která většinou oplývá stovkami stránek papíru, model z plastelíny mi nepřišel dvakrát vhodný. Samotný nápis snad nemusím vysvětlovat. Nápad s obalem z fólie mě napadl až dodatečně, když jsem si uvědomila, že fólie, popřípadě jiný podobný materiál vnímám jako sterilní, nedýchající materiál. Stejně tak je tomu se slovníkem. Po jeho vzniku jsou všechna fakta zakonzervována, nelze s nimi už pracovat jako s aktuálními. Jsou spíše historickými nežijícími fakty. Nevím, jestli bych vytvořila tento model znovu, pokud bych dostala stejné zadání. Nápad se slovníkem byl velmi spontánní, ale zamilovala jsem si ho. Prozatím má své místo na v knihovně, ale počítám s jeho dalším využitím. (Majda) Illustration of the topic of my scientific work: drawing, painting, 3D model, collage, etc. DSC_0047b.JPG krtek a nemocna myska.jpg Inspiration from a postcard 1 Topic: Motiv hřbitova v díle J. H. Krchovského: Mohl bych se podívat, kudy se lyrický subjekt v tomto prostředí pohybuje a jakým způsobem, co tam dělá, jak komentuje okolí, samotný proces jeho příchodu na hřbitov (je tam odjakživa? přišel tam? je donucen tam jít?), jak se kombinují s hřbitovem přírodní motivy, je-li lyrickému subjektu pomoci, chce pomoci? Ožívá z mrtvých? Co vůbec dělá? (Pavel) krtek a nemocna myska.jpg Inspiration from a postcard 2 Jaromír needs to narrow the topic Česká literatura 19. století: • Smutek nad žalostným stavem českého jazyka. • Pocit vykořeněnosti. Bezmoc. • Nahnuté životní situace. • Nemoc a možná smrt drahé osoby – možný vliv na změnu životního postoje člověka. • Inspirace uměním zkratky v animované tvorbě při práci na vlastním textu. • Motiv venkovského života a domova. • Motiv bídy. • Utrpení selského lidu pod útlakem vrchnosti. Inspiration from a postcard mach.jpg Look at this postcard and write down anything what comes into your mind in connection with the topic of your work: -everything you already know -new ideas, questions, suggestions, etc. Instructions “How to behave in front of my topic“ Mým tématem se nech pohltit. Nemysli na nic jiného. Za poslední peníze si kup arch papíru. Dej ho na zem a stoupni si na něj. Kápni na něj barvu, čmárej a rozvíjej tvary, jak tě napadne. Pak ten papír vynes ven, pověs ho na strom a nech ho roztrhat větrem. (Pavlína, topic: Vladimír Boudník a jeho manifesty explosionalismu) Nelekni se, že Tracyho tygr je černý panter, protože ani náš svět nevypadá tak, jak ho o půl osmé ukazuje TV NOVA. (Vladimíra, topic: Analýza postav z Tracyho tygra) Preparatory Stage • 6. Collecting, Archiving and Elaborating Materials • •Exchange of tips and tricks (class discussion) •Questionnaire “Reading Diary“ •Effective reading (reading for gist, skimming, skipping, scanning) • Writing Stage 1.Evaluation • •What shall we focus on? • (examples of typical problems) •Structured feedback • (concentrating on different aspects: style, grammar, structure, etc.) •Evaluation with hats • (De Bono‘s Six Thinking Hats) •Opponent from a photo • • • Opponent from a photo 1 (Jakub, Amatérská tvorba na literárních serverech) „Co? Proboha, co je to zase za téma? Literární servery? Amatérští pisálci? No co si ty lidi nevymyslí – taková blbost! A kdo to pak musí číst? No jistě, já. Ach jo… No tak se na to podívejme. Hezky zblízka. No jistě – blbost. Zbytečný plkání. Kde jen mám červenou? Tohle ne, tohle taky ne – šmarjá, to mělo jít celý do koše! Kde mám zas plínky? Tohle už ne, už nikdy víc, to dám raději výpověď. Co z toho mám, že jsem první dítě, co učí na univerzitě, když musím číst tohle… tohle… tohle e-e! Hned zítra volám děkanovi. Ale nejdřív strhám tenhle blivajz, ten člověk nedostuduje, na to vemte jed!“ zuza Opponent from a photo 2 (Kateřina, Petronius: obraz básníka v díle Jarmily Loukotkové a Henrika Sienkiewicze) 1. Názor na práci: Nic moc, jedná se o prázdnou a nic neříkající práci, což je vlivem nevhodně zvoleného tématu, které těžko odhalí něco nového a převratného. 2. Hodnocení práce: Autorka se křečovitě snaží dobrat falsifikace nebo verifikace svých hypotéz, ale přílišná šíře a neobsažnost tématu ji neustále nutí opakovat tytéž věci dokola a motat se v kruhu. Vnější forma a úroveň textu jsou ucházející, práce je však limitována oblastí, kterou se zaobírá natolik, že z ní nevzešlo nic, co by stálo za další rozvoj nebo výzkum. Bavilo vás se nimrat v tak zbytečné práci? 3. Přínos a význam práce: Celkově bych řekl, že vaše práce přínos nemá ani minimální. Neodhalila jste nic, co by už někdo neřekl. Navíc hledat všeobecně platnější významy u fakticky nepodložených postav, které si autor vykonstruoval ze svého fiktivního světa, což znamená, že jejich podloženost je diskutabilní, mi přijde zbytečné. kadis Opponent from a photo Look at the photograph and answer the following questions: 1.What is the lady‘s opinion on your academic text? 2.How is she going to assess it? Write your answers in the 1st person (the lady in the photograph is speaking). prababicka Writing Stage •2. Self-reflection and Self-evaluation • •Which part of the body is my topic located in (drawing) •Me and my topic (drawing) •Nomen omen – Apt names (aptronyms, play with names) •What would it be if … (metaphors) •All work and no play… (proverbs) •Monologue of my text (personification) •A letter to my text (personification) 3 Mám tématu plnou hlavu – už z něj mám hlavu jako škopek. Mám téma pevně v rukou, zbývají jen detaily. Prchám před tématem, honí mě termín. (Barbora) Which part of the body is my topic located in 1.Draw yourself (a sketch of your body) and mark in the picture “which part of the body is your topic located in“. 2.Describe the drawing and explain why you drew it in this way. Which part of the body is my topic located in Nomen omen – Apt names Topic: Makedonská literatura Apt name: Milica Rovnátková-Výtahová Explanation: Neustále něco srovnávám, vytahuji nejdůležitější poznatky z děl. Milica je jihoslovanské ženské křestní jméno, které znamená, že je milá. (Eva) Topic: Přehled a analýza českých periodik týkajících se knihovnictví a informační vědy Apt name: Kateřina Smíšená Tobolková Explanation: Kateřina (staré jméno, které se hojně dává i dnes, historie i současnost periodik) Smíšená (časopisy z mnoha oblastí a s různým pohledem na knihovnictví) Tobolková (Tobolka založil první knihovnický časopis u nás) (Gabriela) What would it be if … What would your topic be if it were: an animal, a colour, drink, food, a tree, a means of transport, furniture, luggage, a landscape, cloth, a building, etc. Kdyby moje téma byl dopravní prostředek, byl by to velbloud, protože je nejbližším přítelem z živočišné říše. Kdyby moje téma byla barva, byla by to černá, protože vyjadřuje rychlost, blesk a samozřejmě černého pantera. (Vladimíra, Analýza postav z Tracyho tygra) Kdyby to byl nábytek – skříň, protože člověk nikdy neví, co v ní najde. Kdyby to bylo jídlo – banán, protože pod slupkou se toho skrývá mnohem víc. (Veronika, Obraz světa v podání současných českých písničkářek) What would it be if … 1. What would your topic be if it were: an animal, a colour, drink, food. 2. Try to explain your answers (why you have chosen these metaphors). All work and no play… „Lepší studený čaj nežli teplá káva.“ (Dominik, topic: Maryša) „Nejsou všechny žerty, které končí smíchem.“ (Katka, topic: Žert) „Bez jazyka není člověka.“ „Kolik nářečí umíš, tolikrát jsi Čechem.“ Interpretation: Jazyky, v tomto případě nářečí, jsou to, co člověka prezentuje hned za vzhledem. Je to důležitá sociální součást, a proto je i věda o jazyku vědou velmi důležitou. Nářečí vyjadřují místní rozdíly a osobitost jednotlivých skupin. Porovnávání jednotlivých jazyků nám dává poznat různé subkultury státu, jehož jsme občany. Feedback: Pro mé téma se přísloví vymýšlelo poměrně jednoduše. Pomohlo mi uvědomit si význam práce. Přesněji řečeno: ani ne tak přísloví samotné, jako pak jeho interpretace. (Lucie, topic: Běžná mluva v obci Velké Bílovice) Monologue of my text Důvod mé existence je zřejmý, ačkoli je nutno podotknout, že nejsem pouhým strohým, nudným domácím úkolem. Přestože se zabývám věcmi již dávno studovanými a mnohokrát komentovanými, a tak o Moudrém Nathanovi do literární vědy nepřináším žádnou novou informaci, troufám si říci, že reflektuji základní pilíře Lessingova osvícenského pohledu na vztahy mezi jednotlivými světovými vírami. Jednou z mých stěžejních částí je popis dobového kontextu, který stál v pozadí vzniku celé hry, a účel, kterému měla sloužit. Věnuji se formě, interpretuji a v neposlední řadě cituji zásadní pasáže dramatu. Nejsem příliš obsáhlý a uznávám, že je mnoho informací, které lze k tomuto poutavému tématu ještě zmínit – na většinu čtenářů působím tedy jen jako rámcová „ochutnávka“ Lessingova díla, jako pozvánka do knihovny. Monolog mého textu jen shrnul můj celkový dojem z vlastní práce. Uvědomuji si, že je mé téma možno zpracovat mnoha způsoby, a tedy i hlouběji a kvalitněji. Svoji práci jsem pojala jako stručnou charakteristiku díla a úvod do problematiky historického kontextu a věřím, že jsem svého, ne příliš vysokého, cíle dosáhla. (Petra) A letter to my text Můj milý odborný texte, doufám, že nejsi příliš uražen zdánlivě nízkou pozorností, kterou jsem ti při tvorbě věnoval. Ač se to zdá poměrně neuvěřitelné, nejlepší výkony podávám pod tlakem. A tedy i tvé psaní bylo pronásledováno varovně se tvářícím termínem odevzdání. Ale přesto věz, že jsem se ti věnoval s maximálním úsilím a pečlivostí. Přemýšlel jsem nad každým tvým slovem, převracel v hlavě každou formulaci a snažil se vymýšlet stále nová a nová spojení. Snad to všechno nakonec oceníš, až budeš čten. Až tě přísný učitelův pohled bude zkoumat, doufám, že mě nepodrazíš. Že nebudeš schválně přehazovat písmenka, zaměňovat tvrdé a měkké y/i a že se vůbec necháš číst plynule a záživně. Za to ti mohu slíbit, že se ke každému z tvých následovníků budu chovat se stejnou láskou a starostlivostí, jako k tobě. •Tento dopis jsem pojal jako osobní zpověď všem mým odborným textům, které jsem kdy vytvořil. Doufám, že mi pomůže můj styl práce poněkud změnit a nestíhat vše jen na poslední chvíli. Měl by fungovat jako varovné memento, které mi bude vždy připomínat, abych se pod tlak raději dostával sám, s dostatečnou rezervou před termínem odevzdání. (Miloslav, Současní čeští písničkáři) Writing Stage •3. Stylistic Features of Academic Writing • •“Scientifically speaking…“ (poems) •Academic text with cream sauce (recipes) •The Ten Commandments for writing academic papers (list of dos and don‘ts) •Ideal recipient (a photo of a future reader – the characteristics of the ideal reader) • • • “Scientifically speaking…1“ Optimální životní prostředí zástupce čeledi Arachnidae nelze slučovat s prostředím povrchového epitelu zkoumaného subjektu rodu homo. Podle některých studií doktora Ivana Wernische se ideální prostředí všech arachnidoidních chelicerátů nachází dokonce v oblastech, jež se vymykají běžnému dosahu memoračních schopností zkoumaného subjektu. (Jakub) Ivan Wernisch SVĚT ZELENÉHO PAVOUČKA Svět zeleného pavoučka není tady, na hřbetě mé ruky Svět zeleného pavoučka Je daleko, dál než dosáhne má paměť 1220763_7296587spider7.jpg “Scientifically speaking…2“ Přirozené teritorium členovce zelené barvy se, dle autorova názoru, nenachází na vrchní straně ruky (zvané též „hřbet“) – za předpokladu, že ruka je v daném čase promluvy na stejném místě jako mluvčí, který tento výrok pronesl. Toto přirozené teritorium výše zmíněného členovce se však, dle autora textu, nachází na blíže neurčeném velmi vzdáleném místě. Pokus o jistou konkretizaci tohoto prostoru selhal, neboť se jeho lokalizace nedá postavit na souřadnicích jedné ze složek lidské (autorovy) osobnosti – paměti –, které ani nejsou uvedené v textu a jsou tudíž značně diskutabilní. (Kateřina) Ivan Wernisch SVĚT ZELENÉHO PAVOUČKA Svět zeleného pavoučka není tady, na hřbetě mé ruky Svět zeleného pavoučka Je daleko, dál než dosáhne má paměť 1220763_7296587spider7.jpg “Scientifically speaking…“ Margaret Atwood You Fit Into Me you fit into me like a hook into an eye a fish hook an open eye https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSzgZ6AHLNWR3-1u1zLg3-L2i9i_dvr64JeU4DrNc2S7jB ffyuBJA 1.Read this poem and rewrite it in academic writing style. 2.In pairs, try to summarize the stylistic features of academic writing. Academic text with cream sauce / Academic Soufflé Odborný text na smetaně 1 3x rozřezaná vařečka podle osmiúhelníku 4 špetky soli 2x balení vaty 0,5litru ředidla 20dkg mozečku 0,5 nohy extrémisty 1 pomocná ruka 1 ruka z pomocné školy Odborný text na smetaně 2 (chutný a výživný) Ingredience: 2,5 kila nemastných a neslaných knih kofein, alkohol, energetické nápoje a další podpůrné látky dle chuti (2–3 noci) opepříme jadrnými nadávkami na všechny profesory Příprava: Při vaření prokládáme přestávkami na hraní on-line her a chatování (vyvážený poměr je 2:0,5 hodiny) Podáváme ještě horké! Academic text with cream sauce 1.Write a recipe for an academic text where you name the ingredients which a “tasty“ and “nutritious“ academic text should contain. You can also add the instructions how to cook it. 2.Try to answer the following questions: Does your text lack any of the ingredients from the recipe? Is it possible to add them? Is it possible to substitute them? Fazole á la Salvador Dali (Ladislav Novák – used the form of a recipe to characterize surrealist artists) 9 mírně naklíčených fazolí 2 tucty kukel smrtihlava 5 živých žížal 7 červených mravenců 1 rozteklá svíčka z jedlého vosku 1/2 litru nitroděložní vody Odborný text na smetaně 1 3x rozřezaná vařečka podle osmiúhelníku 4 špetky soli 2x balení vaty 0,5litru ředidla 20dkg mozečku 0,5 nohy extrémisty 1 pomocná ruka 1 ruka z pomocné školy The Ten Commandments for writing academic papers 1 Desatero Božích přikázání 1.Nebudeš mít jiné bohy mimo mne. 2.Nevezmeš jména Božího nadarmo. 3.Pomni, abys den sváteční světil. 4.Cti otce svého i matku svou, abys dlouho živ byl a dobře se ti vedlo na zemi. 5.Nezabiješ. 6.Nesesmilníš. 7.Nepokradeš. 8.Nepromluvíš křivého svědectví. 9.Nepožádáš manželky bližního svého. 10.Nepožádáš statku bližního svého. Desatero tvorby odborného textu 1.V jednoho vedoucího práce věřiti budeš. 2.Nezneužiješ cizích formulací. 3.Cti vedoucího práce i oponenta svého. 4.Pomni, abys i v den sváteční na své práci nezahálel. 5.Nezabiješ plodnou myšlenku leností a planou zahálkou. 6.Po náročném psaní odpočinek a spánek si dopřeješ. 7.Před náročným psaním odpočinek a spánek si dopřeješ. 8.Nepožádáš kolegy svého o napsání práce. 9.Nepoužiješ nevhodných zdrojů. 10.Aniž Wikipedie, pro ni to platí také. http://www.clker.com/cliparts/J/7/7/J/b/D/sign-language-d-finger-pointing-md.png The Ten Commandments for writing academic papers 2 Desatero Božích přikázání 1.Nebudeš mít jiné bohy mimo mne. 2.Nevezmeš jména Božího nadarmo. 3.Pomni, abys den sváteční světil. 4.Cti otce svého i matku svou, abys dlouho živ byl a dobře se ti vedlo na zemi. 5.Nezabiješ. 6.Nesesmilníš. 7.Nepokradeš. 8.Nepromluvíš křivého svědectví. 9.Nepožádáš manželky bližního svého. 10.Nepožádáš statku bližního svého. Desatero tvorby odborného textu 1.Nebudeš mít jiného vedoucího práce mimo toho svého. 2.Nepoužiješ odborné literatury nadarmo. 3.Pomni, abys i v den sváteční pracoval na psaní odborné práce. 4.Cti názory vedoucího svého, aby tvá práce kvality nabyla a přijata dobře byla. 5.Nezabiješ jedinou kvalitní myšlenku vhodnou pro práci svou. 6.Nezradíš pravopis český chybami svými. 7.Nepokradeš myšlenky kolegy svého, ani nikoho jiného. 8.Nenapíšeš křivé a lživé citace. 9.Nepožádáš prodloužení termínu odevzdání práce své. 10.Ani nepožádáš pomoci bližního svého http://www.clker.com/cliparts/J/7/7/J/b/D/sign-language-d-finger-pointing-md.png The Ten Commandments for writing academic papers 3 Desatero Božích přikázání 1.Nebudeš mít jiné bohy mimo mne. 2.Nevezmeš jména Božího nadarmo. 3.Pomni, abys den sváteční světil. 4.Cti otce svého i matku svou, abys dlouho živ byl a dobře se ti vedlo na zemi. 5.Nezabiješ. 6.Nesesmilníš. 7.Nepokradeš. 8.Nepromluvíš křivého svědectví. 9.Nepožádáš manželky bližního svého. 10.Nepožádáš statku bližního svého. The Ten Commandments 1.I am the Lord your God: you shall not have strange gods before me. You shall not make for yourself a graven image. 2.You shall not take the name of the Lord your God in vain. 3.Remember to keep holy the Lord's Day. 4.Honour your father and mother. 5.You shall not kill. 6.You shall not commit adultery. 7.You shall not steal 8.You shall not bear false witness against your neighbour. 9.You shall not covet your neighbour's wife. 10.You shall not covet your neighbour's goods http://www.clker.com/cliparts/J/7/7/J/b/D/sign-language-d-finger-pointing-md.png The Ten Commandments for writing academic papers Write Ten Commandments – a set of advice for writing academic texts. Work in pairs. You can draw the inspiration from any existing ten commandments. The Ten Commandments 1.I am the Lord your God: you shall not have strange gods before me. You shall not make for yourself a graven image. 1.You shall not take the name of the Lord your God in vain. 2.Remember to keep holy the Lord's Day. 3.Honour your father and mother. 4.You shall not kill. 5.You shall not commit adultery. 6.You shall not steal 7.You shall not bear false witness against your neighbour. 8.You shall not covet your neighbour's wife. 9.You shall not covet your neighbour's goods http://www.clker.com/cliparts/J/7/7/J/b/D/sign-language-d-finger-pointing-md.png Ideal recipient 1 Tak tohle je Milan. Je mu 24 let. Na fotografii je jeho typické gesto, které zná každý, kdo se s ním stýká. Znamená to: „Ne, jenom na mě nechoďte s těma objektivníma kecama! Ty vaše průpovídky, co jste vyčetli v knihách, si nechte na doma. Mě zajímá tvůj vlastní názor, co ty si o tom myslíš! Nějaká hloubka.“ Tyto věty od něj uslyšíte velmi často. Milan studuje psychologii a sociologii dvouoborově a velmi se zabývá vnitřním duševním světem. Myslím, že ho má práce nadchne, protože hledá v textech legend něco, co se skrývá za nimi. Možná bude zklamán, že se v nich nedá moc obhájit vliv podvědomí, vzhledem k návaznosti české literatury na antickou a vlivem filiace vůbec. Ale určitě bude vděčný za mé nápady k tématu. Také myslím, že se mu bude zamlouvat klasifikace zkoumaných snů. (Adéla, téma: Původ motivu snu) tata Ideal recipient 2 eda věk: +/- 50 vzdělání: střední škola/ vyučený; živí se jako malíř popis: pravděpodobně kuřák, lehce bohémský, požitkářský, inteligentní vztah k mé práci: k hudbě má blízko, takže práci by četl, pokud by byla někde zveřejněna jméno: Viktor (Miloslav, téma: Současní čeští písničkáři) Writing Stage •4. Compositional Practice of Selected Parts of Academic Writing • •Hypothesis (mindmapping) •Outline (Post-it notes or mindmapping) •Definitions (definition of nonsense terms – inspiration by the form of serious definitions; clusters) •Summary (diagram, organization chart showing hierarchy, structure, importance, etc.) • Hypothesis Definitions •termín: Jazykový atlas •variace: jazykový čepovec, jazykový herkules, jazykový atlet •definice: Jazykový atlet (Pavel) 1.Vrcholový atlet, jehož nezměrný talent a nahromaděná energie se těsně před startem projevuje jazykovou akrobacií, kdy atlet pro kamery jazykem předvádí složité akrobatické sestavy (např. Maurice Greene aj.). 2.Student jazykovědy s negativním vztahem ke sportu, jemuž často ujíždějí tramvaje. Summary 1.Creative writing techniques can be successfully used in academic practice üCW techniques represent only one of possible ways leading to the compositional practice of academic texts. However, we believe that they should not stand in the background of this process and wait for occasional involvement. üApplying CW techniques on academic work does not mean approaching it intuitively. CW procedures are premeditated, structured and controlled; their playfulness and creativity is not contrary to the serious character of scientific statements. 2. The use of creative writing techniques in academic work is appropriate and advantageous üCW techniques increase the quality of academic work. üCW techniques increase the quality of final texts. üImplementation of CW techniques into lessons motivates writers to create and to deal with academic activities. Writers are motivated by joy and positive atmosphere caused by creative procedures. Seminar groups also play an important role in the motivation process – fellow feelings, cooperation, competition. CW techniques make use of the potential of group work so as positive feelings connected with creating prevail, texts are perfected and students acquire strategies necessary for creating texts and use them naturally in future – in their following written tasks.