Pedagogika II Lekce 2: Alternativní školství Mgr. Katřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz Alternativní vzdělávání •takové vzdělávání, které je odlišné od vzdělávání nabízeného státem nebo jinými tradičními institucemi. Obvykle jsou spojeny s radikálními koncepcemi vzdělávání, jako odmítání formálního kurikula či formálních metod výuky. •nejednotnost v terminologii, alternativní je buď cokoli, co se odlišuje, nebo naopak pouze vzdělávání založené na myšlenkách reformních škol z počátku 20. stol. (Waldorf, Montessori, Dalton) • Reformní pedagogika •Historický a kulturní kontext 1. poloviny 20. století •Kritika tradiční školy –Intelektualistické zaměření, nebere v potaz komplexní rozvoj jedince –Mechanický způsob učení s převažující pasivitou žáků, podcenění rozvoje tvůrčích schopností –Autoritativní výchova, represe a donucování, nedocenění individuality žáků –Malý zřetel k estetickým, tělovýchovným a zdravotním aspektům výchovy –Izolace školy od rodiny a komunity • • X obrat k pedocentrismu • Přehled reformních škol •Waldorfská pedagogika •Montessoriovská pedagogika •Daltonský plán •Jenská pedagogika •Freinetovská pedagogika • Waldorfská pedagogika •Rudolf Steiner, Antroposofie, Rozvoj člověka jako komplexní osobnosti, Důraz na skupinovou spolupráci, Epochy, eurytmie, denní, týdenní, měsíční, slavnosti •U nás mateřské školy, základní školy i střední školy (Praha, Semily, Příbram, Ostrava) • Why Waldorf? • • •http://www.youtube.com/watch?v=tZmAX5adCl0 Montessori pedagogika •Maria Montessori: „Pomoz mi, abych to dokázal sám.“ •Speciální „materiál“http://www.montessorimaterials.org/ •Svoboda a samostatnost, Připravené prostředí, Učitel jako součást podnětného prostředí, •V ČR pouze mateřské a základní školy Daltonský plán •Helen Parkhurstová •Rozdělení učeben podle předmětových okrsků, Měsíční program pro studenta, Samostatné získání vědomostí. Individuální přístup k výuce, svoboda rozhodování, práce svým tempem, Volná hodina – k procvičování problematické látky, Učitel – je pomocník a rádce •V Brně rozšířené školy s daltonskými prvky. • Jenský plán •Peter Petersen •Jádrem je skupina – volně vytvořená – ne třída, Hlubší propojení vyučovacích předmětů. Důraz na pracovní vyučování. Volný pohyb žáků ve třídě •Hodnocení – formou charakteristiky. Rozvoj dětské osobnosti. Týdenní plán učiva. Učitel – má organizovat a podněcovat činnost žáků. Freinetovská pedagogika •Célestin Freinet • Důraz na individuální přístup k žákovi + sociální kontext. Dítě - centrum výchovy. Individualizace + spolupráce. Aktivnost, uspokojení přirozených potřeb žáků, mravní výchova + kázeň, dobrá organizace, radostná a tvůrčí atmosféra. •Spolupráce školy a rodiny. • Učitel je autorita. Diskuse 1)Co znamená alternativa? V čem se reformní školy liší od tradičních škol? 2)Jsou odlišnosti mezi tradičními školami a alternativami stále stejně výrazné? Přiblížila se tradiční škola alternativám (např. po poslední školské reformě?) 3)Co lze vytknout alternativním školám? 4)Zvolili byste pro Vaše dítě alternativní školu? Jakou a proč?