Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. }Nesoustředěný }Egoistický }Střídavě vnímající }Pasivní }Kompetitivní }Dobrý } } }cvičení } }významné v rozhovorech „typu pomoc“ } }aktivita naslouchajícího, který nejen registruje, co a jak sděluje komunikační partner, nýbrž také na rozhovoru participuje kognitivně, emočně i akčně. Snaží se nejen vyprávějícímu porozumět, ale i se do něj vciťovat. Verbálně i neverbálně dává vcítění najevo. } }charakteristiky aktivního naslouchání }1. Odstraňte fyzické bariéry komunikace. }2 . Při naslouchání nebuďte netrpěliví. }3. Zaměřte se na svůj cíl. }4. Umožněte dvoustrannou komunikaci. }5. Tlumočte svůj zájem kladením smysluplných otázek. }6. Přeformulujte, co řekl váš partner. }7. Interpretujte, co řekl váš partner. }8. Hledejte a používejte nonverbální signály. }9. Používejte dotyk. Pokud ale nejsou dotyky žádoucí, nepoužívejte je. }První fáze – identifikace emocí, velmi obtížná část, kdy se svěřující může chovat nepředvídatelně, zkratkovitě, více naznačuje, než konkrétně popisuje své obtíže. } }Druhá fáze – vyslechnutí všech faktů, snaha porozumět souvislostem. Je vhodné nechat osobu, která se svěřuje, volně hovořit o svých potížích. Nepřerušovat ji, ale dostatečně prokázat stálou pozornost (např. mimickým vyjádřením účasti, pokynutím hlavy apod.) Klient si v tuto chvíli uleví, ale má také možnost sám identifikovat opravdový a reálný problém, rozebrat příčiny a důsledky svých potíží. } }Třetí fáze – nalezení řešení problémů. Klient sám by měl hledat postupy k řešení problémů. Každé řešení, které bude nabídnuto „zvnějšku“, je předem odsouzeno k tomu, že bylo špatné, nedostatečné či dokonce škodlivé. }Popírání pocitů }Hodnotící reagování }Zobecňující reagování }Kladení otázek }Vyjádření soucitu }Předsudky a odhadování }Rady }Obrana }Neverbální projevy }Aktivní naslouchání }Sebereflexe: co jsem dělal dobře a co chybně