text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 1 Literatura n n nSYSTÉM KRIZOVÉ ŘÍZENÍ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ V ČR n nIng. Eduard Bakoš, Ph.D. ndoc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. nIng. Jakub Dostál - externista nESF MU n n n n25. 11. 2014 n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 2 LITERATURA nDistanční studijní opora – Kolektiv: Krizové řízení ve VS. Brno: MU 2014. nRektořík, J. a kol.: Krizový management ve veřejné správě.Teorie a praxe. Praha: Ekopress 2004 nAntušák, E.: Krizový management. Wolters Kluwer 2009 nVilášek, J., Fus, J.: Krizové řízení v ČR na počátku 21. století, Karolinum 2012 nHorák, R., Danielová, L., Kyselák, J., Novák, L.: Průvodce krizovým plánováním pro veřejnou správou, Linde Praha 2011 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 3 PRAMENY n nRelevantní legislativa a dokumenty – viz dále n(Ústava, Bezpečnostní strategie, krizové zákony, resortní zákony) nwebové stránky příslušných institucí n(např. MV ČR, MO ČR, MMR ČR, MZd ČR, MZe ČR, MŽP ČR, MF ČR, kraje, obce) n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 4 OSNOVA Úvod 1. Základní legislativa a pojmy 2. Bezpečnostní systém ČR 3. Krizové řízení v ČR 4. Specifika zdravotnictví text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 5 ÚVOD - HROZBY A RIZIKA PRO ČR A JEJICH ŘEŠENÍ nReálné (již k nim došlo) x potenciální nPřírodní x společenské nÚzká svázanost vnitřní a vnější bezpečnosti, proto propojenost struktur, institucí, sil a zdrojů k jejich řešení. nMezinárodní dopady a proto mezinárodní (koaliční) řešení (EU, NATO, OSN apod.) nFáze krizového řízení: příprava, eliminace (odezva), obnova, prevence text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 6 n n n n1. Základní legislativa a pojmy text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 7 nKoncepce krizového řízení vychází ze : n nSchválená Bezpečnostní strategie České republiky (2011) n nZákonů o bezpečnosti a zajištění obrany České republiky Ø Ústava České republiky Ø Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky Ø Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky Ø nZákonů , tzv. krizových a vybraných zákonů resortních (souvisejících) Ø text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 8 Klíčová legislativa nZákladní normy : n - Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava ČR n - Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR n - Ústavní zákon č. 300/2000 Sb., změna Ústavy a ÚZ č. 110/1998 Sb. n nProváděcí zákony : n - Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení ( krizový zákon ) n - Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému (složky IZS) n - Zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové n stavy n - Zákon č. 12/2002 Sb., o státní pomoci při obnově území postiženého živelní nebo jinou pohromou n - Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 9 nDalší zákony : n n - Zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru ČR nZákon č. 273/2008 Sb., o Policii ČR nZákon č. 374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě nZákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách ČR n - Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně (úplné znění: Zákon č.67/2001 Sb.) n - Zákon č. 353/1999 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybra- n nými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky n - Zákon č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího n záření ( atomový zákon ) n - Zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči ( veterinární zákon ) n - Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách ( vodní zákon ) n - Zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizací n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 10 Pojmy a zákony nZákon č. 239/2000 (IZS) n nZákon č. 240/2000 (KZ) n nZákon č. 241/2000 (HOPKS) n n nZákon č. 12/2002 Sb., o státní pomoci při obnově území postiženého živelní nebo jinou pohromou Krizové zákony text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 11 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 12 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 13 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 14 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 15 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 16 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 17 n n n n2. Bezpečnostní systém ČR text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 18 nPrvní Bezpečnostní strategie byla schválena vládou dne 17.2.1999 jako základní koncepční dokument bezpečnostní politiky státu (těsně před vstupem ČR do NATO). Následně proběhly dvě novelizace – 2001 a 2003. Nová BS byla schválena vládou 8.10.2011. Definuje ve 4 kapitolách základní hodnoty, zájmy, přístupy, ambice a nástroje ČR při zajišťování své bezpečnosti: n 1. Východiska bezpečnostní politiky (principy BP) n 2. Bezpečnostní zájmy (životní,strategické, další významné) n 3. Bezpečnostní prostředí (trendy,faktory a konkrétní hrozby) n 4. Strategie prosazování bezpečnostních zájmů (přístupy k ochraně bezpečnostních zájmů ČR a specifikuje multilaterální a národní nástroje jejich prosazování, včetně stručného popisu bezpečnostního systému ČR) n Bezpečnostní strategie ČR 2011 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 19 Bezpečnostní zájmy ČR nČR rozlišuje své bezpečnostní zájmy podle stupně důležitosti, jsou rozděleny do tří kategorií: životní, strategické a další významné nŽivotním zájmem je zajištění svrchované existence, územní celistvosti a politické nezávislosti ČR, zachování všech náležitostí demokratického právního státu včetně záruky a ochrany základních lidských práv a svobod obyvatel. Ochrana životních zájmů státu a jeho občanů je základní povinností vlády. Pro jejich zajištění a obranu je ČR připravena využít všech legitimních přístupů a použít všechny dostupné prostředky. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 20 Bezpečnostní zájmy ČR nStrategické zájmy ČR jsou zejména: n• bezpečnost a stabilita, především v euroatlantickém prostoru n• prevence a zvládání místních a regionálních konfliktů a zmírňování jejich následků n• zachování globální stabilizační role a zvýšení efektivnosti OSN n• posilování soudržnosti a efektivnosti NATO a EU a zachování funkční a věrohodné ntransatlantické vazby n• naplňování strategického partnerství mezi NATO a EU, včetně posilování jejich spolupráce npři komplementárním rozvíjení obranných a bezpečnostních schopností n• rozvíjení role OBSE v oblasti prevence ozbrojených konfliktů, demokratizace a posilování vzájemné důvěry a bezpečnosti text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 21 Bezpečnostní zájmy ČR nStrategické zájmy ČR jsou zejména: n• udržení funkčního a transparentního režimu kontroly konvenčního zbrojení v Evropě n• podpora a rozvoj regionální spolupráce n• podpora mezinárodní stability prostřednictvím spolupráce s partnerskými zeměmi n• podpora demokracie, základních svobod a principů právního státu n• zajištění vnitřní bezpečnosti a ochrany obyvatelstva n• zajištění ekonomické bezpečnosti ČR a posilování konkurenceschopnosti ekonomiky n• zajištění energetické, surovinové a potravinové bezpečnosti ČR a adekvátní úrovně strategických rezerv n• prevence a potlačování bezpečnostních hrozeb ovlivňujících bezpečnost ČR a jejích spojenců text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 22 Bezpečnostní zájmy ČR nMezi další významné zájmy zejména patří: n• snižování kriminality s důrazem na hospodářskou kriminalitu n• vytváření podmínek pro tolerantní občanskou společnost, potlačování extremismu a jeho příčin n• zvyšování efektivity a profesionality státních institucí a soudnictví, a v této souvislosti posilování spolupráce veřejné správy s občany a podnikajícími fyzickými a právnickými osobami text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 23 Bezpečnostní zájmy ČR nMezi další významné zájmy zejména patří: n• rozvoj občanských sdružení a nevládních organizací působících v oblasti bezpečnosti n• posilování veřejné informovanosti a aktivního podílu občanů na zajištění bezpečnosti n• vědecko-technický rozvoj s důrazem na nové technologie s vysokou přidanou hodnotou inovace n• rozvíjení technických a technologických schopností při zpracování a přenosu utajovaných a citlivých informací s důrazem na jejich ochranu a dostupnost n• ochrana životního prostředí text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 24 Bezpečnostní prostředí – strategický kontext nProstředí, které ovlivňuje bezpečnost ČR, prochází dynamickými změnami. Jeho předvídatelnost se vzhledem k rostoucí provázanosti bezpečnostních trendů a faktorů snižuje. Hrozby, jejich zdroje a nositelé mají jak státní, tak stále více i nestátní a nadnárodní charakter. Vnitřní a vnější bezpečnostní hrozby se prolínají a rozdíly mezi nimi se stírají. Uvedené charakteristiky mají zásadní dopad na přístup k zajištění obrany a bezpečnosti. Roste význam komplexního přístupu, který kombinuje vojenské a civilní nástroje, včetně diplomatických a ekonomických prostředků k předcházení hrozeb a zmírnění jejich negativních vlivů. Zvyšují se také nároky na připravenost včasně a efektivně reagovat na nenadálé hrozby nPravděpodobnost přímého ohrožení území ČR masivním vojenským útokem je nízká – co Ukrajina? text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 25 Bezpečnostní prostředí – trendy a faktory nNa rovnováhu bezpečnostního prostředí mají zásadní vliv rostoucí ambice nových globálních a regionálních aktérů. Aspirace některých z těchto států jsou spojeny s významným růstem jejich vojenských kapacit včetně zbraní hromadného ničení nBezpečnostní hrozby se do značné míry odvíjejí od slabých či zhroucených států nJedním z dopadů současného vývoje světové ekonomiky může být změna relativní váhy jednotlivých aktérů, včetně možného oslabení postavení Evropy a USA, také pokles obranných rozpočtů evropských zemí text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 26 Bezpečnostní prostředí – trendy a faktory nNATO ve Strategické koncepci z listopadu 2010 definuje svou roli v prostředí, kde hlavní hrozby pro euroatlantický prostor mají původ za jeho hranicemi a nejsou čistě vojenského charakteru.Důraz je kladen zejména na budování schopností sloužících k řešení celého spektra krizí, od prevence konfliktů až po dosažení stability v postkonfliktních situacích nEU usiluje o posílení své role v oblasti prevence a zvládání krizí. Lisabonská smlouva obsahuje řadu institucionálních i funkčních změn, jejichž implementace by měla vést k celkovému zefektivnění zahraničně-bezpečnostní a obranné politiky EU. Je zřejmé, že nároky na využívání civilních i vojenských schopností EU mimo evropský prostor porostou. Jednou z hlavních priorit EU je zajištění bezpečnosti občanů, jejíž vize a cíle jsou obsaženy ve Strategii vnitřní bezpečnosti EU. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 27 Bezpečnostní prostředí – bezpečnostní hrozby nTerorismus nŠíření ZHN nKybernetické útoky nNestabilita a regionální konflikty v euroatlantickém prostoru a jeho okolí nNegativní aspekty mezinárodní migrace nOrganizovaný zločin a korupce nOhrožení funkčnosti kritické infrastruktury nPřerušení dodávek strategických surovin nebo energie nPohromy přírodního a antropogenního původu a jiné mimořádné události text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 28 Strategické prosazování bezp. zájmů ČR nCharakter soudobých bezpečnostních hrozeb a trendů vyžaduje široký přístup k bezpečnosti kombinující nevojenské a vojenské nástroje. ČR rozvíjí nástroje k prosazování svých bezpečnostních zájmů jak na národní úrovni, tak i prostřednictvím aktivního působení v multilaterálních a bilaterálních vztazích. Úspěšné prosazování bezpečnostních zájmů vyžaduje také zapojení občanů, právnických a fyzických osob a orgánů veřejné správy do zajištění bezpečnosti a celkové posilování odolnosti společnosti vůči bezpečnostním hrozbám text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 29 Strategické prosazování bezp. zájmů ČR nKolektivní rozměr zajištění obrany a bezpečnosti nStrategie prevence a potlačování bezpečnostních hrozeb nEkonomický rámec zajištění bezpečnostních zájmů nInstitucionální rámec zajištění bezpečnosti nBezpečnostní systém ČR text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 30 Strategie prevence a potlačování bezpečnostních hrozeb nZvláštní význam připadá ochraně kritické infrastruktury. ČR sleduje zahraniční investice do odvětví kritické infrastruktury a do strategických podniků, aby nepředstavovaly hrozbu jejich zneužití při prosazování hospodářských a politických zájmů cizí moci na úkor ČR. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 31 Strategie prevence a potlačování bezpečnostních hrozeb nV případě pohrom přírodního nebo antropogenního původu či jiných mimořádných událostí, které ohrožují životy, zdraví, majetek, životní prostředí, vnitřní bezpečnost či veřejný pořádek, vláda využívá IZS a další relevantní složky. Vláda bude zlepšovat podmínky pro jejich akceschopnost a efektivní spolupráci včetně posílení součinnosti s AČR a bude podporovat vybavení základních složek IZS a sborů dobrovolných hasičů za účelem jejich většího zapojení do řešení MÚ nV případě výskytu a šíření infekčních onemocnění (ebola) s pandemickým potenciálem vláda na národní úrovni přijímá adekvátní preventivní i represivní protiepidemická opatření a vytváří podmínky pro poskytování zdravotní péče. Orgány ochrany veřejného zdraví zajistí rychlou a validní výměnu informací o šíření onemocnění a o přijímaných protiopatřeních na mezinárodní úrovni text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 32 EKONOMICKÝ RÁMEC ZAJIŠTĚNÍ B. ZÁJMŮ nČR rozvíjí systém hospodářských opatření pro krizové stavy, vytváří a udržuje optimální rozsah zásob nezbytných komodit a výrobních kapacit. Hodlá i nadále udržovat schopnosti, kterými je možné v případě potřeby aktivovat lidské, věcné a finanční zdroje pro řešení krizových situací. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 33 Institucionální rámec zajištění bezpečnosti nInstitucionálním nástrojem bezpečnostní politiky státu je odpovídající bezpečnostní systém,jehož základní funkcí je integrovat, koordinovat a řídit jednotlivé složky a pružně reagovat na vzniklé hrozby nHlavním nástrojem realizace obranné politiky jsou ozbrojené síly, jejichž rozhodující částí je AČR. K nástrojům obranné politiky patří i Vojenské zpravodajství, další instituce státní správy a samosprávy a v zákonem vymezeném rozsahu i právnické a fyzické osoby. ČR systematicky vytváří podmínky pro účinnou koordinaci svých nástrojů obranné politiky jak na národní, tak i mezinárodní úrovni. Jedním z nástrojů realizace bezpečnostní a obranné politiky je rovněž příprava občanů na krizové situace a k obraně státu. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 34 Institucionální rámec zajištění bezpečnosti nKlíčovou roli při zajišťování vnitřní bezpečnosti a ochrany obyvatelstva hrají bezpečnostní sbory, zejména pak Policie ČR a Hasičský záchranný sbor ČR. Na této roli se podílejí také obecní policie, které přispívají v rozsahu svých zákonných oprávnění k zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku, a Armáda ČR, jejíž síly a prostředky mohou být využity k posílení Policie ČR a integrovaného záchranného systému v případě, že se jejich síly ukážou jako nedostatečné. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 35 Institucionální rámec zajištění bezpečnosti nČR rozvíjí systém krizového řízení a metodiku krizového plánování s cílem posílit odborné zázemí pro plánování, přípravu, koordinaci a sjednocení postupů orgánů veřejné správy, právnických a podnikajících fyzických osob při jejich přípravě na krizové situace. Systematicky rozvíjí a posiluje nástroje krizového řízení, přípravu na řešení krizových situací nevojenského charakteru a pro zvládání jejich dopadů. Nezastupitelná je role zdravotnické záchranné služby a zdravotnických zařízení, která zabezpečují poskytování neodkladné zdravotní péče a zajišťování ochrany veřejného zdraví příslušnými orgány text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 36 Institucionální rámec zajištění bezpečnosti nVláda aktivně podporuje přípravu obyvatelstva na řešení mimořádných událostí a krizových situací a zabezpečuje spolupráci orgánů krizového řízení se soukromým sektorem v oblasti předcházení krizovým situacím a zvyšování odolnosti ČR proti jejich vlivům. K prioritám v oblasti krizového řízení patří také sjednocování opatření a nástrojů krizového plánování a obranného plánování a to zejména s ohledem na optimální využívání prostředků veřejných rozpočtů, efektivní plánování a využívání schopností orgánů veřejné správy, sil a prostředků ozbrojených sil a bezpečnostních sborů i zdrojů soukromého sektoru. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 37 Bezpečnostní systém ČR nK zajištění svých bezpečnostních zájmů ČR vytváří a rozvíjí komplexní hierarchicky uspořádaný bezpečnostní systém, který je propojením roviny politické (vnitřní a zahraniční), vojenské, vnitřní bezpečnosti a ochrany obyvatel, hospodářské, finanční, legislativní, právní a sociální. Základ tohoto systému je především v legislativním vyjádření působností a vzájemných vazeb jednotlivých složek (zákonodárné, výkonné, soudní moci, územní samosprávy a právnických a fyzických osob) a jejich vazeb mimo bezpečnostní systém a ve stanovení jejich povinnosti. Bezpečnostní systém ČR plní funkci institucionálního rámce/nástroje při tvorbě a realizaci bezpečnostní politiky. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 38 Bezpečnostní systém ČR nStruktura bezpečnostního systému zahrnuje zejména prezidenta republiky, Parlament ČR,vládu, Bezpečnostní radu státu a její pracovní orgány, ústřední správní úřady, krajské a obecní úřady, ozbrojené síly, ozbrojené bezpečnostní sbory, zpravodajské služby, záchranné sbory,záchranné služby a havarijní služby. Za zajišťování bezpečnosti státu a za řízení a funkčnost celého bezpečnostního systému ČR je odpovědná vláda jako vrcholný orgán výkonné moci text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 39 nBEZPEČNOSTNÍ SYSTÉM ČR ØPrezident, parlament, vláda ØBezpečnostní rada státu a její pracovní orgány ØÚstřední správní úřady ØOrgány územní samosprávy (kraje a obce) ØPrávnické a fyzické osoby n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 40 nDalší složky BS tvoří: ØOzbrojené síly ØOzbrojené bezpečnostní sbory ØZpravodajské služby ØZáchranné sbory ØZáchranné služby ØHavarijní služby text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 41 PREZIDENT VLÁDA ČR PARLAMENT ČR Bezpečnostní rada státu VOP VCNP VKZBP VZČ Česká národní banka Ministerstva a jiné ÚSÚ Ústřední krizový štáb Krizový štáb resortu Správní úřad Krizový štáb SÚ Bezpečnostní systém ČR text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 42 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 43 nJe stálým pracovním orgánem vlády pro koordinaci problematiky bezpečnosti ČR a přípravu návrhů opatření k jejímu zajišťování nJe zřízena dle čl. 9 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR nSložení BRS : ØPŘEDSEDA – předseda vlády ČR ØMÍSTOPŘEDSEDA - 1. místopředseda vlády a ministr financí n Další členové: qministr obrany qministr vnitra qministr zahraničních věcí qministr průmyslu a obchodu qministr dopravy qministr zdravotnictví qministr životního prostředí Bezpečnostní rada státu Schůze BRS se dále účastní guvernér České národní banky, předseda Správy státních hmotných rezerv, vedoucí Úřadu vlády České republiky. Prezident republiky má právo účastnit se schůzí rady. Funkční období rady je shodné s funkční obdobím vlády. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 44 Podle charakteru situace předseda vlády a BRS jmenuje předsedou ÚKŠ: a)ministra vnitra – nevojenské krizové stavy b) ministra obrany v případě vyhlášení stavu ohrožení státu v souvislosti se zajišťováním obrany České republiky před vnějším napadením, za válečného stavu či za dalších situací vojenského charakteru, jež se významně dotýkají bezpečnostních zájmů ČR Místopředseda ÚKŠ - náměstek MO (když je předsedou MO) - náměstek MV (když je předsedou MV) Složení Ústředního krizového štábu text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 45 n případech, kdy: na) jsou nařízena mimořádná veterinární opatření podle zvláštních právních předpisů a vzniklé ohrožení vede k vyhlášení krizového stavu, nebo nb) je v době povodní vyhlášen krizový stav, nebo nc) je z důvodu řešení výskytu závažných infekčních onemocnění vyhlášen krizový stav, a kdy je zároveň aktivován Štáb, stávají se Ústřední povodňová komise nebo Ústřední nákazová komise nebo Ústřední epidemiologická komise součástí Štábu; členové této příslušné komise se stávají členy Štábu, pokud jimi již nejsou, a mají stejná práva a povinnosti jako členové Štábu. Složení Ústředního krizového štábu text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 46 – náměstek ministra vnitra, – náměstek ministra obrany, – náměstek ministra zahraničních věcí, – náměstek ministra financí, – náměstek ministra zdravotnictví – náměstek ministra průmyslu a obchodu, – náměstek ministra dopravy, – ředitel úřadu Ministerstva životního prostředí, – náměstek ministra zemědělství, – předseda Správy státních hmotných rezerv, – předseda Státního úřadu pro jadernou bezpečnost, – ředitel sekretariátu Bezpečnostní rady státu, – policejní prezident České republiky, – generální ředitel Hasičského záchranného sboru České republiky, – náčelník Generálního štábu Armády České republiky. – vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Členové ÚKŠ text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 47 HEJTMAN Krajský úřad Bezpečnostní rada kraje Krizový štáb kraje HZS kraje Policie ČR Zdravot. záchr.sl. Armáda ČR Další slož.IZS I Z S Bezpečnostní systém ČR - kraj text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 48 STAROSTA obce III Obecní úřad obce III Bezpečnostní rada obce III Krizový štáb obce III Bezpečnostní systém ČR – obec III text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 49 STAROSTA Obecní úřad Krizový štáb obce Bezpečnostní systém ČR – ostatní obce FAKULTATIVNĚ text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 50 n n n n3. Krizové řízení v ČR n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 51 KRIZOVÁ SITUACE nKrizový zákon dále vymezuje pojem krizová situace takto: ”je to mimořádná událost, podle zákona o integrovaném záchranném systému, narušení kritické infrastruktury nebo jiné nebezpečí, při nichž je vyhlášen stav nebezpečí, nouzový stav nebo stav ohrožení státu.“ Z dikce zákona o IZS lze dovodit, že je-li tedy mimořádná událost velkého rozsahu a potažmo ohrožení velkého rozsahu (včetně narušení kritické infrastruktury), které není možno odvrátit běžnou činností správních úřadů a složek integrovaného záchranného systému, lze vyhlásit jako neodkladné opatření krizový stav. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz TYPOVÉ SITUACE V ČR - SCENÁŘE n1. Dlouhodobá inverzní situace 2. Povodně velkého rozsahu 3. Jiné živelní pohromy velkého rozsahu, mimo typu krizové situace č. 1 a 2, jako např. rozsáhlé lesní požáry, sněhové kalamity, vichřice, sesuvy půdy, zemětřesení apod. 4. Epidemie - hromadné nákazy osob (včetně hygienických a dalších režimů) 5. Epifytie - hromadné nákazy polních kultur (včetně hygienických a dalších režimů) 6. Epizootie - hromadné nákazy zvířat (včetně hygienických a dalších režimů) 7. Radiační havárie 8. Havárie velkého rozsahu způsobená vybranými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky 9. Jiné technické a technologické havárie velkého rozsahu - požáry, exploze, destrukce nadzemních a podzemních částí staveb 10. Narušení hrází významných vodohospodářských děl se vznikem zvláštní povodně 11. Znečištění vody, ovzduší a přírodního prostředí haváriemi velkého rozsahu 12. Narušení finančního a devizového hospodářství státu velkého rozsahu text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz TYPOVÉ SITUACE V ČR - SCENÁŘE n13. Narušení dodávek ropy a ropných produktů velkého rozsahu n14. Narušení dodávek elektrické energie, plynu nebo tepelné energie velkého rozsahu 15. Narušení dodávek potravin velkého rozsahu 16. Narušení dodávek pitné vody velkého rozsahu 17. Narušení dodávek léčiv a zdravotnického materiálu velkého rozsahu 18. Narušení funkčnosti dopravní soustavy velkého rozsahu 19. Narušení funkčnosti veřejných telekomunikačních vazeb velkého rozsahu 20. Narušení funkčnosti veřejných informačních vazeb velkého rozsahu 21. Migrační vlny velkého rozsahu 22. Hromadné postižení osob mimo epidemií - řešení následků včetně hygienických a dalších režimů 23. Narušení zákonnosti velkého rozsahu n24. Narušení funkčnosti poštovních služeb velkého rozsahu text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 54 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 55 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 56 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 57 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 58 Orgány krizového řízení text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 59 ÚKOLY MINISTERSTEV a jiných správních úřadů nZřizují pracoviště krizového řízení nZpracovávají krizový plán nZřizují krizový štáb nPoskytují a vyžadují podklady,stanoví podřízeným územním SÚ povinnost poskytovat podklady – pro KP kraje nSprávní úřady ØPřehled možných zdrojů rizik ØRozhodují o činnostech k řešení krizových situací ØOrganizují opravy…, vytvářejí podmínky pro nouzovou komunikaci……… text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 60 Řídící prvky bezpečnostního systému ČR Parlament Vláda Prezident Nouzový stav • pro část nebo celou ČR – 30 dnů Stav ohrož.státu • pro část nebo celou ČR Válečný stav • pro celé území ČR • Má právo účastnit se, uděluje se mu slovo Má právo s vládou projednat otázky bezpečnosti • informuje o vyhl. NS • navrhuje SOS • schvaluje prodloužení NS • může zrušit NS • vyhlašuje na návrh vlády • vyhlašuje VS text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 61 GRAFICKÉ VYJÁDŘENÍ PROCESŮ KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ (PŘERŮSTÁNÍ MÚ DO KRIZOVÉ SITUACE) Mim.udál. mal.rozs. MIMOŘÁDNÁ UDÁLOST (VELKÉHO ROZSAHU) OBEC OKRES OBEC III KRAJ ČR Jednotl.složky IZS SLOŽKY IZS ORGÁNY KRIZ.ŘÍZENÍ KRIZOVÁ SITUACE HAVARIJNÍ PLÁNOVÁNÍ KRIZOVÉ PLÁNOVÁNÍ Požár Povodeň Nehoda Zákon Č.239/2000 o IZS Zákon č.240/2000 (Krizový zákon) Běžný stav text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 62 nMinisterstvo vnitra n - hlavní koordinátor, sjednocuje n postupy ministerstev n - organizuje školení, instruktáže n - kontrola krizových plánů n - vede ústřední evidenci údajů n - zodpovídá za oblast vnitřní bezp. n - řeší rozpory v oblasti KŘ nČeská národní banka n - koordinuje s vládou opatření, n dotýkající se působnosti ČNB n - zpracovává KP v oblasti měnové n politiky a bankovnictví n nMinisterstvo zdravotnictví n - je oprávněno na území kde je n vyhlášen KS, vyhlásit opatření n proti šíření přenosných nemocí n + stanovit opatření k ochraně veřej. n zdraví, nákup imunobiolog.přípr., n zajistit mezinárodní spolupráci, n koordinovat zdravotnická zaříz. nMinisterstvo dopravy n - oprávněna uložit povinnost n zabezpečit dopravní - ne na úkor n OS+IZS nMinisterstvo průmyslu a obchodu n - energetika, teplo n - kritická infrastruktura Úkoly profilových ministerstev a ČNB text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 63 SUBJEKTY krizového plánování na úrovni státu VLÁDA ČR PARLAMENT ČR PREZIDENT B R S Ú K Š KRIZOVÉ ŠTÁBY ÚSÚ Operační středisko VÝBOR pro obranné plánování VÝBOR pro civilní nouz.plán. VÝBOR pro zpravodaj.činn. VÝBOR pro koord.zahr.BP text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 64 PLÁNY KRIZOVÉHO MANAGEMENTU Krizové plány PLÁN krizové připravenosti Typový plán PLÁN řešení krizové situace Krizový plán Pro orgány KŘ Pro FO a práv.osoby Pro Krizové štáby text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 65 KRIZOVÉ PLÁNY nZpracovatelem krizového plánu ministerstva (správního úřadu) je ministerstvo nebo jiný správní úřad a schvaluje jej statutární orgán (ministr, vedoucí správního úřadu). nZpracovatelem krizového plánu kraje je hasičský záchranný sbor kraje a schvaluje jej hejtman. Hasičský záchranný sbor kraje projedná v Bezpečnostní radě kraje rozsah a postup zpracování krizového plánu a podíl krajského úřadu, hasičského záchranného sboru kraje a ostatních subjektů na jeho zpracování. Hasičský záchranný sbor při přípravě na krizové situace organizuje součinnost mezi správními úřady a obcemi v kraji. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 66 KRIZOVÉ PLÁNY nZpracovatelem krizového plánu ORP je hasičský záchranný sbor kraje, při jeho zpracování vyžaduje v nezbytném rozsahu součinnost organizačních složek státu, orgánů územních samosprávných celků, právnických osob a podnikajících fyzických osob. Krizový plán ORP po projednání v Bezpečnostní radě obce s rozšířenou působností schvaluje starosta. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 67 KRIZOVÉ PLÁNY nNáležitosti a způsoby zpracování krizových plánů a plánů krizové připravenosti upravuje dle nařízení vlády. Podle nařízení vlády se krizový plán skládá ze základní části, operativní a pomocné části. nZákladní část obsahuje n a) charakteristiku organizace krizového řízení, n b) přehled možných zdrojů rizik a analýzy ohrožení, n c) přehled právnických osob a podnikajících fyzických osob, které zajišťují plnění opatření vyplývajících z krizového plánu. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 68 n n n n4. Specifika zdravotnictví text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Specifika zdravotnictví n„typové plány“ nTraumatologické plány nZdravotnické zabezpečení krizových stavů – ochrana zásob nhttp://www.mzcr.cz/Odbornik/obsah/krizove-rizeni_1016_3.html n„tajné nemocnice“ (Bulovka, Těchonín) n 69 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Medicína katastrof ninterdisciplinární lékařský obor zahrnující i obory nemedicínské – nkomunikace, koordinace, logistika, řízení. nProblémy vznikají většinou právě v nemedicínských oblastech. 70 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Role zdravotnictví v krizovém řízení nDříve vnímáno jako automatická služba, která má pro zvládání důsledků ohrožení druhořadý význam nZlom: teroristické útoky (WTC, Madrid, Londýn) nSoučást zajištění bezpečnosti obyvatel při mimořádných událostech (Fišer 2006) nMinistr zdravotnictví členem BRS (2002) 71 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Legislativní ukotvení povinnosti státu v ochraně zdraví nListina základních práv a svobod (článek 31) n„Každý má právo na ochranu zdraví“ nKrizové zákony ndefinována povinnost státu při ochraně života a zdraví 72 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zdravotnictví nNavzájem funkčně provázaný systém, který tvoří: nposkytovatelé léčebně preventivní péče norgány a zařízení ochrany veřejného zdraví nsprávní úřady s působností ke zdravotnictví nobčané, poskytovatelé první pomoci nDvě linie norganizačně správní nposkytování zdravotnických služeb. 73 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz n 74 Zdroj: FIŠER, Václav. Krizové řízení v oblasti zdravotnictví, 2006 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Ministerstvo zdravotnictví a role v krizovém řízení nprostřednictvím tvorby a prosazování státní zdravotní politiky zajistit rámcové podmínky pro poskytování zdravotní péče při mimořádných událostech a za krizových stavů nVčetně zajištění vzdělávání pracovníků resortu v oblasti krizového řízení. 75 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Stav krizové připravenosti ve zdravotnictví nCíl činností ministerstva je, založený na udržení kontinuity: nposkytování nezbytné zdravotní péče odborně způsobilými pracovníky nfungování systému veřejného zdravotního pojištění. 76 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Výkon státní správy v krizovém řízení ve zdravotnictví ntvorba státní zdravotní politiky (včetně „koncepce krizového řízení“ npříprava obecně závazných právních předpisů nřízení zdravotnických zařízení zřízených ve své působnosti nplánování a vytváření zdrojů (koncepce HOPKS) n dozor a metodické usměrňování realizace zdravotní politiky 77 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Obce a kraje nJsou nositeli odpovědnosti za krizovou připravenost zdravotnictví na svém správním území. nKraje – zajištění činnosti IZS na úrovni kraje a dohled nad plněním úkolů jeho zdravotnických složek nObce musí spolupracovat s kraji nORP může nařídit obecně závaznou vyhláškou speciální ochranné dezinsekce a deratizace. 78 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Orgány ochrany veřejného zdraví nvykonávají státní zdravotní dozor nkrajské hygienické stanice a jejich územní pracoviště nV oblasti krizového řízení zejména: nprevence šíření a řešení výskytu nakažlivých nemocí nřízení zvládání epidemií 79 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz KHS mohou z epidemiologických důvodů nařídit: nlékařské prohlídky a potřebná laboratorní i jiná vyšetření nutná k předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění, nmimořádná opatření při epidemii a nebezpečí jejího vzniku včetně opatření před zavlečením infekčních onemocnění ze zahraničí nkaranténní opatření včetně omezení svobodného pohybu osob nspeciální ochranu dezinfekcí, dezinsekcí a deratizací nmimořádné očkování nposkytnutí vysílacího času v TV a rozhlase pro neodkladná oznámení opatření orgánu ochrany veřejného zdraví 80 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Činnost zdravotnických zařízení neodkladné péče nzáchrana života zásahem posádky ZZS npřevzetí postiženého nemocnicí nebo traumatickým centrem ncitlivé místo řetězce nzáchrana zdraví při neodkladné nemocniční péči a intenzivní léčení zdravotníchnpostižení lékaři specialisty nrehabilitace a sledování. 81 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zdravotnické zařízení neodkladné péče nOrganizace zdravotnické záchranné služby nsíť lůžkových zdravotnických zařízení s takzvanými traumacentry vytvořená podle metodického opatření nV ČR stanovuje síť traumacenter v České republice a jejich spádová území MZ 82 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Obyvatelé nPovinnost poskytnout první pomoc: osoby starší 18 let, pokud tím neohrozí svoje zdraví či život. nPovinnost zabraňovat trestným činů o kterých se dozvíme nPříprava občanů poskytnout nebo zprostředkovat nezbytnou zdravotnickou pomoc je důležitým předpokladem úspěšného zvládání mimořádných situací nZdravotní výchova občanů je proto nedílnou součástí činnosti všech zdravotnických zařízení a zdravotnických pracovníků n 83 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Kdy volat na nouzové linky nVždy, dochází-li k reálnému ohrožení životů, zdraví, životního prostředí nebo majetku, a kdy je nutný okamžitý zásah složek integrovaného záchranného systému. nNásledují příklady těchto situací nPOZOR! - výše uvedený výčet není vyčerpávající. Pokud se dostanete do tísňové situace, která není uvedena, neváhejte zavolat na linku tísňového volání! 84 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Kdy volat na nouzové linky II. nznikne požár budov, vozidel, lesa nebo jiných objektů; vidíte plameny nebo kouř z oken, z lesa apod. , nje třeba vyprostit uvězněné osoby z havarovaného vozidla, z pod trosek budov nebo spadlých stromů, njste svědkem závažné dopravní nehody se zraněním nebo usmrcením osob, nnaleznete podezřelé zavazadlo nebo předmět připomínající výbušné nástražné systémy, nnaleznete osobu ležící na zemi v bezvědomí, nnejste schopni zastavit krvácení, nse někdo dusí nebo nemůže dýchat, nněkdo utrpěl poranění elektrickým proudem, 85 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Kdy volat na nouzové linky III. npři práci se stroji došlo k závažnému poranění nebo amputaci končetiny, njste svědkem pokusu o sebevraždu, njste svědkem rvačky, výtržnosti nebo násilného jednání, ndošlo ke krádeži peněženky nebo zavazadla, přepadení či loupeži, ndošlo ke krádeži vozidla, vloupání do vozidla nebo vloupání do nemovitosti, nněkdo se snaží poškodit nebo zničit váš majetek, nchcete policii oznámit nějaké poznatky k trestné činnosti nebo informaci k hledaným nebo pohřešovaným osobám. n n 86 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz n 87 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zdravotnická záchranná služba nHlavním úkolem je zajistit podporu záchranných a likvidačních prací opatřeními traumatologické, havarijní a krizové připravenosti, opatřeními civilní ochrany, nNezbytnou zdravotní péči modulovat podle rozsahu události po celou dobu řešení dopadů mimořádné události nebo po celou dobu trvání krizové situace na území správního celku a dopadající jeho populaci. nZáchranné práce zajistit opatřeními civilní ochrany, zásobovací podporou a to procesem obhospodařování uskladněného materiálu, dopravou na místo potřeby a doplňováním podle spotřeby. n 88 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Traumatologický plán nemocnic nPraktický nástroj k zajištění připravenosti nemocnic na mimořádné události a krize nHlavní doporučení: nJednoduchost a srozumitelnost plánu nJednoznačně vymezit úkoly nPoužívat postupy běžné praxe nOdpovědnost nesou všichni pracovníci nSpoléhat na vnitřní zdroje nNácviky 89 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Traumatologický plán FN Brno nje dokument koordinující činnost všech součástí FN Brno za účelem poskytnutí neodkladné nemocniční péče při mimořádné události s hromadným postižením zdraví nBěhem aktivace plánu jsou vydávány tiskové zprávy informující o průběhu události a počtu přijatých pacientů do FN Brno. nPro veřejnost je aktivována krizová informační linka: +420 532 233 100 n 90 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Aktivace Traumatologického plánu FN Brno dle předpokládaného počtu pacientů nI. Stupeň n10 až 20 zdravotně postižených osob nII. Stupeň n20 až 50 zdravotně postižených osob nIII. Stupeň nnad 50 zdravotně postižených osob 91 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Třídění pacientů: nČervení - kriticky nemocní pacienti, vyžadující urgentní zajištění vitálních funkcí nČerveno/Žlutí - pacienti vyžadující urgentní operační výkon nŽlutí - pacienti vyžadující léčebná opatření, avšak nehrozí u nich bezprostřední selhání vitálních funkcí nZelení - pacienti se stabilními vitálními funkcemi bez nutnosti urgentního zásahu, ošetření lze odložit, bez nebezpečí z prodlení 92 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Evakuace nJeden ze základních způsobů ochrany obyvatelstva nDělení: nObjektová x plošná (všeobecnou nebo částečnou) nKrátkodobá a dlouhodobá, nPřímá x s ukrytím nSamovolná x řízená 93 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Evakuace nemocnic nNejčastější důvody: nPožár núnik nebezpečné látky nVýhrůžka bombou npřírodní katastrofa (záplavy, vichřice, zemětřesení) nnefungující infrastruktura nezbytnou k provozu nemocnice (výpadek elektrického proudu, vody, plynu aj. 94 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Evakuační plán FN Brno npopisuje činnosti, postupy a organizační opatření jednotlivých útvarů, samostatných oddělení a klinik, které zajišťují: nrychlé a plynulé vyklizení ohrožených prostor nemocnice a přesun do předem určených a adekvátním způsobem vybavených náhradních prostor. nJedná se odsun pacientů, zaměstnanců, vybavení, materiálu, léčivých přípravků, dokumentace a dalších věcných prostředků n 95 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Aktivace evakuačního plánu FN Brno nPříjem informace o vzniku mimořádné události, která vyžaduje evakuaci nOvěření a vyhodnocení předané informace zaměstnancem Centrálního velínu nVyhlášení EVAKUACE daného objektu FN Brno, který je v ohrožení nPovolání složek IZS (HZS) nVyrozumění pacientů, zaměstnanců a návštěvníků nemocnice o vzniklé situaci nAktivace Krizového štábu FN Brno pomocí systému EMOFF n 96 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Krizový štáb FN Brno nSložení: vedení FN Brno, zástupce přednosty pro LPP, vedoucího ÚKŘ, náměstka pro THP, vedoucího OBPT a dalších jmenovaných. nÚKŘ pořizuje o jednání krizového štábu zvukový a následně i písemný záznam, zasedá vždy v zařízení, které není evakuováno a v předem určených prostorách vybavených vším potřebným, s důrazem na komunikační prostředky a IT technologie nPověřený člen krizového štábu FN Brno je v pravidelném kontaktu se složkami IZS, Městkou policií Brno, Dopravním podnikem města Brna, případně s ostatními, smluvně zajištěnými dopravci. n 97 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Úkoly krizového štábu FN Brno nvyhodnotit situaci, rozhodnout o zahájení evakuace a řídit její průběh nshromažďuje informace o počtu a struktuře pacientů evakuovaných z jednotlivých pracovišť FN Brno, npro evakuované zajišťuje volná lůžka, dostatek zdravotnického personálu v náhradních prostorách, zásoby léků, zdravotnického materiálu, potravin a tekutin, nprovádí průběžně hodnocení situace, npravidelně podává hlášení nadřízeným orgánům (od vyhlášení evakuace až do jejího ukončení), nzajišťuje prostřednictvím tiskového mluvčí informovanost příbuzných a veřejnosti, ndoporučuje řediteli vyhlásit ukončení krizové situace – evakuace 98 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Změna režimu ve FN Brno Třídění a odsun pacientů: § roztřídění pacientů § odsun evakuačními trasami na určené shromaždiště § odsun ze shromaždišť do neohrožených prostor Vyrozumět: § složky IZS (HZS,ZZS) § ostatní dopravce (DZS,MHD,soukr.dopravce) § smluvní cílová zařízení (jiná ZZ, soukr. objekty, státní zařízení) Další opatření: § na vstupech do nemocnice (vjezd vozidel HZS, ZZS, PČR, MP) § zabezpečit logistickou podporu evakuace Činnost při aktivování EP FN Brno text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Třízení pacientů při evakuaci (triage) nČervení - vyžaduje podporu základních vitálních funkcí a kontinuální monitoraci nŽlutí - imobilní či jinak nesoběstační pacienti, vyžadující transport či doprovod nZelení - pacienti se stabilními vitálními funkcemi bez nutnosti urgentního zásahu, ošetření lze odložit, bez nebezpečí z prodlení n 100 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Červení pacienti npacient vyžaduje podporu základních vitálních funkcí a kontinuální monitoraci, tudíž stálou přítomnost lékařského transportního týmu (lékař, zdravotní sestra) nje odsunován červenou trasou na červené odsunové stanoviště, kde pod dohledem ošetřovacích týmů vyčká transportu prostředkem RLP na předem určené pracoviště intenzivní či resuscitační péče n 101 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Žlutí nimobilního či jinak nesoběstačný pacient, který vyžaduje transport či doprovod (nemusí jít nutně o zdravotnického pracovníka) nje odsunován žlutou trasou na žluté odsunové stanoviště, kde pod dohledem ošetřovacích týmů vyčká transportu prostředkem RZP či DZS (DRNR) do předem určeného lůžkového zařízení 102 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zelení nsoběstačný pacient, odchází po vyzvání personálem oddělení či kliniky, aby si vzal s sebou civilní oblečení a odešel vyznačenou zelenou trasou na zelené odsunové stanoviště nzde bude zaevidován a transportován hromadnými dopravními prostředky do předem přichystaných náhradních prostor, v prostorách zeleného odsunového stanoviště pracují opět ošetřovací a psychologicko-psychiatrické podpůrné týmy, nčekajícím shromážděným pacientům je zde poskytováno občerstvení n 103 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Shromaždiště a odsunové stanoviště njsou určena s ohledem na: npředpokládaný počet shromážděných pacientů npotřebnou vybavenost nreálnou dostupnost po komunikaci naktuální dispoziční možnosti nna každém stanovišti je třeba vést odsunovou evidenci. n 104 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Červené shromaždiště nmá adekvátní vybavení pro dočasný pobyt většího množství resuscitačních pacientů s potřebou umělé plicní ventilace, monitorace a další urgentní péče nurčeno je místo pro hromadný příjem pacientů n příjezdová trasa je trasou odsunovou nodpovědnost za přípravu, řízení a evidenci přebírají zaměstnanci urgentního příjmu a Centrální evidence pacientů n n 105 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Žluté shromaždiště nje určeno s ohledem na potřebné prostorové dispozice (ležící pacienti), odděleně od stanoviště červeného a vhodnou odsunovou trasu nmá adekvátní personální zabezpečení pro organizaci odsunu (vedoucí lékař odsunového stanoviště) odborný dohled (lékaři a zdravotnický personál ambulantních části), evidenční týmy a síly pro překládání a nakládání pacientů do sanitních vozů, dále pak zdravotnický personál klinik a samostatných oddělení po jejich evakuaci a sanitáři n 106 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zelené shromaždiště nMá dostatečnou prostorovou kapacitu a je dostupné pro prostředky hromadné přepravy, nPersonální zabezpečení je zabezpečeno zdravotním dohledem, psychologickou podporou, organizaci odsunu (vedoucím lékařem odsunového stanoviště-lékař příjmové ambulance) nevidenční týmy a občerstvení pro čekající pacienty a personál n 107 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Informování veřejnosti nBěhem aktivace Evakuačního plánu jsou vydávány tiskové zprávy informující o průběhu události a počtu přijatých pacientů do FN Brno nPro veřejnost je aktivována krizová informační linka: +420 532 233 100 n n 108 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Ukončení evakuace nPo splnění všech úkolů provedení evakuace ohrožených prostor krizovou situací vyhlásí ředitel FN Brno na doporučení Krizového štábu ukončení evakuace. n Všichni zaměstnanci po vyhlášení ukončení evakuace provádí činnost směřující k přechodu z krizového na běžný režim Fakultní nemocnice Brno. n n 109 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz JMK - jak zjistit stálá ohrožení? 110 lPortál krizového řízení Krizport l [USEMAP] text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz [USEMAP] text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Co dělat v případě všeobecné výs\trahy nZachovat klid, nepropadat panice nS velkou pravděpodobností může jít o únik nebezpečné látky, proto je řešením ukrýt se do nejbližší budovy, ideálně do vyššího patra. nEventuálně utěsníme nebo přelepíme otvory kolem dveří a oken a přesuneme se do místnosti na opačné straně, než je zdroj nebezpečí nZapneme rozhlasový a televizní přijímač a řídíme se dalšími pokyny, nebo prostřednictvím megafonů na vozech hasičů a policie. nNikam netelefonovat. V kritické situaci je celá infrastruktura přetížena a je důležitější umožnit spojení pro záchranné organizace. nNeměli bychom zapomínat ani na starší nebo zdravotně postižené sousedy. nPřipravíme se na možnost vyhlášení evakuace. 112 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Evakuace 113 Protipovodňové vzdělávací a výzkumné centrum lKdo ji může vyhlásit? lvelitel zásahu při záchranných pracích lzaměstnavatel pro svůj objekt lstarosta obce v rámci území své obce lstarosta obce s rozšířenou působností pro svůj správní obvod ORP lhejtman kraje pro část území svého kraje. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz lHrozí-li nebezpečí z prodlení lMístní rozhlas (radiovozy PČR/ MP, od zaměstnavatele či správce objektu) lNehrozí-li nebezpečí z prodlení lkromě výše uvedeného také z médií, především ČT a ČR l Informování o připravované evakuaci? text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Evakuační zavazadlo nKdy je potřeba? nPři přechodném opuštění domova, které lze v okamžiku evakuace odhadnout na více než jeden den nCo má obsahovat? nJídlo a pití + nádobí, nCennosti a dokumenty, nLéky a hygiena, nOblečení a vybavení pro přespání, nPřístroje, nástroje a zábava. n 115 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Potraviny v evakuačním zavazadle nTrvanlivé potraviny nPitná voda nObojí na 2 až 3 dny pro každého člena domácnosti nKrmivo pro domácí zvíře (je-li) nHrnek nebo miska, příbor, otvírák nPozor na speciální diety 116 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 117 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 118 n n n n n nDěkuji za pozornost!