Pracovní list Teorie a metodika výchovy Distanční lekce 22. 10. 2014 Téma: AUTORITA, KÁZEŇ A MOC VE ŠKOLNÍ TŘÍDĚ Cíle: - rozlišit pojmy autorita, kázeň a moc ve školní třídě - identifikovat vlastní zdroje autority - identifikovat a interpretovat některé mocenské situace ve školní třídě Časová dotace: 90 minut Pomůcky a studijní materiály: text K. Šeďové Mocenské konstelace ve školní třídě (vloženo ve studijních materiálech). 1. Vysvětlete pojem autorita, rozlište formální a neformální autoritu. 2. Zamyslete se nad sebou jako autoritou v edukačním procesu. Jaké Vaše charakteristiky posilují a jaké naopak oslabují Vaši autoritu ve třídě? Čím je tvořena Vaše neformální autorita? 3. Přečtěte si text K. Šeďové s názvem Mocenské konstelace ve školní třídě (vloženo ve studijních materiálech). 3.1 Jak lze definovat moc ve školní třídě? 3.2 Jak se moc liší od autority a od kázně? 3.3 V čem se odlišuje tahanice od cirkulace moci? 3.4 Která mocenská konstelace je vhodnější pro naplnění výukových cílů a proč? 3.5 V jakých komunikačních situacích žáci disponují mocí? 3.6 Do jakých rolí se staví učitel v tahanici a do jakých v cirkulaci moci?