}Učitel by měl mít vlastnosti: }Pracovní – svědomitost, důslednost, vztah a láska k dětem }Intelektuální – tvořivé myšlení, logičnost, konkrétnost }Citově temperamentní – sebeovládání, trpělivost, optimismus }Společensko-charakterové – laskavost, srdečnost, porozumění, slušnost, ohleduplnost, uctivost }Charakteru a vůle – spravedlivost, cílevědomost, samostatnost, čestnost, upřímnost, zásadovost, vytrvalost } }Komunikativní }neustále rozšiřovat obzor svých vědomostí }tlumočit žákům vlastní myšlenky (expresívnost) }Diagnostické }Sebediagnostické = sebereflexe } }Učitel by měl mít znalosti v oblasti: }oborové }pedagogické, }psychologické, }didaktické, }komunikativní, }sociální, }manažerské, }kulturní… } }Dle zaměření na obor nebo na žáky: } ◦Logotrop ◦Paidotrop } }Typologie podle stylů výchovy (K. Lewin) } ◦Autoritativní ◦Demokratický ◦Liberální } }Termín interakce znamená vzájemné působení. Interakce je vždy dvojstranná, zúčastňuje se jí učitel i žák a chování jedné strany ovlivňuje chování druhé }Každý učitel inklinuje k určitému způsobu interakce, který u něho převládá v rozlišných interakčních epizodách, takže můžeme hovořit o jeho interakčním stylu. }Interakční styl je relativně stabilní charakteristika učitele } } } s sejmout0010 } } }Test interakčního stylu učitele }Sebereflexe: uvažování o sobě, které by mělo vést k hlubšímu sebepoznání } }Sebereflexe je: }předpoklad řešení problémových pedagogických situací }jedna z klíčových pedagogických kompetencí }součást profesního rozvoje učitele Ø psaná sebereflektivní výpověď (popis, analýza, interpretace) Ø učitelův deník Ø videozáznam hodiny Ø zpětná vazba od kolegy (hospitace) Ø zpětná vazba od žáků } }vnímat, popisovat a hodnotit své myšlení, postoje, emoce, způsoby jednání }stanovit si jasný cíl a vytvořit soubor kritérií hodnocení }používat řadu sebereflektivních technik }klást si sebereflektivní otázky }nalézat odpovědi }srovnávat stav aktuálního „já“ s ideálním a požadovaným „já“ }odhalovat pravé příčiny sledovaných jevů }vyvozovat závěry pro své zdokonalování } 1.Stačím pozorně sledovat práci žáků v hodině a poskytuji pomoc těm, kteří to potřebují? 2.Umím rozeznat, co žáky nejvíce baví a proč, zda dosahují úspěchů, nebo zda prožívají neúspěch? 3.Co mi pomáhá při navazování kontaktu se žáky? 4.Umím vytvořit strukturu vyučovací hodiny? Mají moje hodiny spád a dynamiku? 5.Umím sledovat projevy nepozornosti a nekázně žáků a nacházet jejich příčiny? 1.Popisné otázky si učitel klade o učivu, žácích, metodách, způsobech jednání v pedagogických situacích, svých emocionálních prožitcích. 2.Hodnotící otázky se týkají názorů, postojů, způsobech jednání ve vyučovací hodině. 3.Kauzální otázky směřují k odhalení příčin a zdrojů postojů a způsobů jednání (proč). 4.Rozhodovací otázky vedou ke změně postupů, způsobů jednání (jak). }Vysvětlete kolegovi v pěti minutách, jak se hraje Člověče nezlob se } }Položte si v každé kategorii alespoň jednu otázku ke svému „pedagogickému působení“ a pokuste se ji zodpovědět }