31.10.2013 Mentální postižení □ trvalé zaostávání vývoje rozumových schopností □ postihuje celou osobnost člověka -duševní, tělesnou, sociální stránku □ příčinou — organické poškození mozku, nedostatečná funkce CNS Charakteristika mentálního postižení □ každá osobnost je syntézou psychických, fyzických i sociálních znaků, přičemž nejpodstatnějším jevem je její jedinečnost □ ve snaze popsat obecnou charakteristiku osobnosti jedinců s mentálním postižením je nutné si uvědomit, že nejde pouze o časové opoždění duševního vývoje (nelze opomíjet nabyté životní zkušenosti ), ale také o strukturální vývojové změny □ každý člověk s mentálním postižením je jedinečnou osobností se specifickými rysy, přesto se u většiny z nich projevují společné znaky Etiologie vzniku MP prenatální □ infekce matky během těhotenství, špatná výživa, působení záření a toxických látek, úrazy matky □ perinatální □ hypoxie plodu, protrahovaný porod □ postnatální □ infekce novorozence, záněty mozku, úrazy, výživa □ dědičnost, genetické vlivy, rodinné prostředí Klasifikace inteligence □ IQ 1 30 a výše značně nadprůměrná □ 129-120 nadprůměrná □ 119-110 mírně nadprůměrná □ 109-90 průměrná □ 89-80 podprůměrná □ 79-70 hraniční inferiorita □ 69 a níže mentální retardace 1 31.10.2013 Rozložení inteligence v populaci / / / / \ \ ■3.6 :- Jdi <•■; 3A.1 <í. 13,£ Klasifikace mentální retardace 1 0. revize MKN (WHO) - 1 992: □ 69-50 lehká MR (2012 mírná) □ 49-35 středně těžká MR (201 2 střední) □ 34-20 těžká MR □ 19a méně hluboká MR jiná MR nespecifikovaná MR Lehké mentální postižení (IQ 69-50) □ výskyt: z celkového počtu jedinců s MP - 80 %, v populaci 2,6 % □ opoždění psychomotorického vývoje již od kojeneckého věku □ nápadnější obtíže mezi 3-6 rokem (malá slovní zásoba, opožděný vývoj řeči, vady řeči, chudá aktivní i pasivní slovní zásoba, nedostatečná zvídavost, stereotyp ve hře) □ hlavníobtíže nastávajív prvních letech školní docházky (konkrétní mechanické myšlení, slabá paměť, vázne analýza a syntéza, JM i HM lehce opožděna, vč. koordinace) Lehké mentální postižení nedostatečně rozvinuty poznávací funkce snížená kapacita učení, delší nácvik běžných dovedností a návyků teoretická školní práce představuje hlavní problémy pozornost povrchní, krátkodobá, nestálá, ulpívavá, 15-20 min., pravidelné opakování, rozmanitost činností, relaxace, strukturace aktivit na kratší úseky, verbalizace činností, opakovací úkoly paměť mechanická s individuálně různou kapacitou, názornost, motivace, pochopení obsahu Lehké mentální postižení myšlení jednoduché, konkrétní, stereotypní, rigidní, nesamostatné, nepřesné, nedosáhne rozvoje logického myšlení, vázáno na realitu □ řeč může být postižena ve všech složkách (receptivní, expresivní, slovní zásoba, gramatika), opožděný vývoj řeči (až o 2 roky), chudý slovník, agramatismy, neobratná artikulace, častá dyslálie, selhávání ve stresujících situacích, dobrá napodobovacíschopnost, modulace a reprodukce písní, budování řečových stereotypů, rozvoj obsahové i formální stránky řeči (pojmenování předmětů, osob, dějů...) Lehké mentální postižení □ emotivita - citová nezralost, neadekvátnost citů, nízká sebekontrola, značná sugestibilita, závislé na temperamentu; citová labilita, impulzivnost, úzkostnost □ motivace a vůle - hypobulie, projevující se nesamostatností, nedostatkem iniciativy, neschopností řídit vlastní jednání, impulzivitou a neschopností překonávat překážky, odlišná hierarchie potřeb, řídí se nejednoduššími motivy □ sebehodnocení - přeceňování či podceňování □ sebeobsluha - možná samostatnost v sebeobsluze po celý život, podpora samostatného života 2 31.10.2013 Lehké mentální postižení □ socializace - stigmatizující postižení, problémem je komunikace, nepředvídatelnost reakcí, sebeovládání a chování □ jedinci jsou spokojeni ve svém rodinném prostředí, což vede k sociální izolovanosti □ výchovné působení a rodinné prostředí - velký význam pro socializaci □ obtížné přizpůsobování kulturním normám a tradicím □ v dospělosti většinou schopnost udržovat sociální vztahy, partnerské a přátelské vztahy □ chráněné bydlení, chráněné pracovní prostředí Středně těžké mentální postižení □ výskyt: z celkového počtu jedinců s MP - 1 2%, v populaci 0,4 % □ přidružená postižení, onemocnění: epilepsie, autismus, další neurologické potíže, psychiatrická onemocnění, tělesné potíže, somatická postižení méně častá □ psychomotorický vývoj velmi opožděn již od raného věku (v 6-7 letech života dosahují úrovně max. 3 let) Středně těžké mentální postižení □ vývoj JM a HM zpomalen, trvalá neobratnost, nekoordinovanost pohybů, neschopnost jemných úkonů □ učení omezené, mechanické, pomalé, značná variabilita mezi jednotlivci, lze rozvinout základy čtení, psaní a počítání □ sebeobsluha - částečná samostatnost, někdy potřeba pomoci a podpory po celý život Středně těžké mentální postižení □ výrazné opoždění rozvoje myšlení přetrvává do dospělosti, je stereotypní, rigidní, nepřesné, ulpívající na nepodstatných, ale nápadných detailech, slabá schopnost kombinace a usuzování □ řeč ve vývoji opožděná, agramatická, dyslálie přetrvává do dospělosti □ rozdíly mezi jednotlivci - velmi jednoduchá řeč (věty, slovní spojení), nebo pouze nonverbální komunikace s porozuměním základním verbálním instrukcím Středně těžké mentální postižení □ emofivifa - labilita, nevyrovnanost, infantilismus, dráždivost, výbušnost, afektivita, negativismus □ pracovní návyky a dovednosti - jednoduché úkony s dohledem, neschopnost samostatně řešit náročnější situace Těžké mentální postižení (IQ 34-20) □ výskyt: z celkového počtu jedinců s MR - 7 %, v populaci 0,3 % □ velmi často přidružená tělesná i další postižení, onemocnění □ psychomotorický vývoj výrazně opožděn □ značná pohybová neobratnost, dlouhodobé osvojování koordinace pohybů □ sebeobsluha - dlouhodobým tréninkem lze osvojit základní hygienické návyky, někdy setrvá neschopnost udržet tělesnou čistotu i v dospělosti 3 31.10.2013 Těžké mentální postižení □ poznávací procesy - značné omezení vnímání, pozornosti a paměti, blízké osoby poznávají □ řeč - minimální rozvoj komunikačních dovedností, řeč omezena na jednotlivá slova, skřeky, často nevytvořena; echolálie, perseverace □ emotivita - výrazné porušení afektivnísféry, nestálost nálad, impulzivita □ pracovní návyky a dovednosti - při soustavné podpoře schopnost vykonávat jednoduché úkony, potřeba celoživotní péče Hluboké mentální postižení (IQ pod 20) □ výskyt: z celkového počtu jedinců s MP - 1 %, v populaci 0,2 % přidružená postižení, onemocnění - běžná neurologická, smyslová a jiná tělesná postižení, časté jsou nejtěžší formy poruch autistického spektra, atypický autismus, většinou imobilní či omezení v pohybu, stereotypní automatismy □ poznávací procesy - těžké omezení ve schopnosti porozumět požadavkům nebo instrukcím sebeobsluha - inkontinence, neschopnost základní sebeobsluhy, vyžadují péči ve všech základních životních úkonech Hluboké mentální postižení □ řeč - pouze elementární neverbální komunikace — výkřiky, grimasy; někdy lze dosáhnout porozumění základním požadavkům □ emotivita - totální poškození afektivní sféry □ sebepoškozování □ nedožívajíse vysokého věku Psychopedie edukace osob s MP, zkoumání výchovných a vzdělávacích vlivů na tyto osoby cíl — dosažení maximálního stupně rozvoje osobnosti s mentálním postižením a jeho integrace do společnosti Systém výchovy a vzdělávání osob s MP □ mateřská škola speciální □ základní škola praktická 9 let —> základní vzdělání □ základní škola speciální □ přípravný stupeň + rehabilitační vzd. program □ 10 let —> základy vzdělání □ odborné učiliště praktická škola □ individuální integrace □ skupinová integrace Systém kurikulárních dokumentů Národní program vzdělávání (NPV) Státní úroveň i Rámcové vzdělávací programy (RVP) RVP PV — RVP zv ■ příloha I RVP ZV-LMP I RVPGV HOstatníRVP| RVP SOV Školní úroveň Školní vzdělávací program (ŠVP) 4 31.10.2013 Vzdělávání a rozvoj jedinců s MP □ učení jako celoživotní proces □ v zájmu vzdělávací politiky od 80.1. 20.st, dříve „nevzdělavatelní" □ potřeba opakování, neustálého upevňovania rozvíjení schopností a dovedností (i v dospělosti), experimentování □ rozvoj samostatnosti, komunikace, interakcí □ obsah učení musí mít vztah k reálnému životu, konkrétním situacím ze života člověka, názornost □ pravidelnost, návaznost Downův syndrom □ trisomie 21. chromosomu □ typické rysy: malá hlava, úzká víčka, výrazná kožní řasa ve vnitřním koutku, malá ústa, jazyk často ven z úst, širší krk, 40% -vrozená srdeční vada, končetiny malé a silné, 50% - 1 rýha přes dlaň, slabý svalový tonus, nižší vzrůst, smyslové vady Pomáhání zaměřené na člověka □ vytváří komplexní představu o tom, jaký člověk je a co chce se svým životem dělat □ spojuje všechny osoby, které jsou pro daného člověka důležité - rodinu, přátele, sousedy, pracovníky poskytující podporu a další odborníky □ umožňuje dosáhnout větší míry participace a nezávislosti □ nový způsob nahlížení na člověka a na práci s ním -dělíme se s ním o kontrolu nad jeho životem i J Í i Poznávání člověka. Komunikace a přístupy k osobám s MP_ □ vhodné oslovování □ partnerský způsob jednání □ respektování osobnosti a věku □ empatie, trpělivost, opravdovost v jednání □ chuť poznávat přání a potřeby, umožnit samostatně se rozhodovat 5 31.10.2013 Samostatný život v dospělosti □ vliv výchovy - vedení k samostatnosti nebo k závislosti (péče x podpora) □ instituce x přirozené sociální prostředí □ dostupnost a návaznost jednotlivých sociálních služeb a poradenství □ partnerství, sexualita Pracovní uplatnění osob s MP • pomocné práce manuálního charakteru, částečný pracovní úvazek • chráněná pracovní místa zřizovaná ÚP • sociální služby rozvíjejíc! pracovní schopnosti • sociální rehabilitace, podporované zaměstnávání • tranzitní programy • sociálně terapeutické dílny, tréninkové kavárny 6