GRAMATIKA Komparace adjektiv (stupňování přídavných jmeňj Komparace adjektiv (stupňování přídavných jmen) Jak v češtině tvoříme komparativ a superlativ adjektiv? Uveďte příklady (pozor na nepravidelné formy, např. dobrý - lepší,). Pokud potřebujete, zopakujte si pravidla v České gramatice v kostce 2, str. 5. V tabulce vidíte slova z textu na str, 128. Doplňte všechny formy. Například: oblíbený - oblíbenější - nejoblíbenější základní forma komparativ superlativ starší mladší největší vyšší silnější ostýchavější menší talentovanější šikovnější lepší nejupovídanější nepořádnější ► 1. Zopakujte si adjektiva, která už znáte. Tvořte jejich komparativ a superlativ. Použijte je ve větách. krásný zdravý rychlý malý Všimněte si: Mitada je (stejně) upovídaná jako Jarmila. Milada je vyšší než Jarmila. Eva a Jarmila jsou nejupovídanější ze všech. nebezpečný mladý slabý kvalitní bohatý hezký lehký velký vysoký sladký dlouhý krátký drahý chytrý nízký energický dobrý špatný pomalý úzký kyselý rychlý široký ► 2. Tvořte věty podle modelu. Doplňte vhodné adjektivum. Hledejte víc možností. Například: Mount Everest - Sněžka: Mount Everest je vyšší hora než Sněžlo. 1. slon - pes 2. zajíc - želva 3. vlak - letadlo 4. Brad Pitt - Tom Hanks 5. jahody - citron 6. Škoda - Porsche 7. Česká republika - Kanada 8. Tokio - Praha 9. Vltava - Amazonka 10. salát - hamburger 11. Milan Kundera - Jaroslav Hašek 12. čeština - čínština 13. hora - kopec 14. dálnice - silnice 15. diamanty - stříbro ► 3. Tvořte věty podle modelu. Doplňte vhodné adjektivum v komparativu. Například: M i lad a/dva centimetry/Jarmila. - Milada je o dva centimetry vyšší než Jarmila. vysoký bohatý hezký malý těžký sladký starý lehký 1. Matka/25 let/její dcera. 2. Mont Blanc/3 200 metrů/Sněžka. 3. Petra/15 kilogramů/její manžel. 4. Petr/5 centimetrů/jeho starší bratr Pavel. 5. Bili Gates/několik miliard dolarů/Petr Cech. 6. Tento test bude bohužel/hodně/ten minulý. 7. Čokoládová zmrzlina/moc/citrónová. 8. Katka/moc/)iřina. PAMATUJTE SI: Milada je vyšší než Jarmila. X Milada je o dva centimetry vyšší než Jarmila. VŠIMNĚTE SI: Některá adjektiva v základní formě nebo komparativu tvoří slovesa: zlepšovat/zlepšit zvyšovat/zvýšit zhoršovat/zhoršit snižovat/snižit zvětšovat/zvětšit zdražovat/zdražit zmenšovat/zmenšit zlevňovat/zlevnit ► 4. Označte správné sloveso. Benzín za celý rok snížil/zdražil o dvě koruny. Na konci týdne se počasí začne zlepšovat/zvyšovat. Vláda zvýšila/zdražila platy učitelům a policistům. Myslíte, že se rozdíly mezi námi zlevnily/zmenšily! Elektronika tento rok zmenšila/zlevnila o patnáct procent. Finanční situace firmy se bohužel ještě zhoršila/zmenšila. Ten program umí zvyšovat/zvětšovat fotografie. Jestli chceš snížit/zhoršit riziko nemoci, musíš jíst zdravě. ► 5. Odpovězte na otázky. 1. Jaké zboží se v poslední době zdražilo nebo zlevnilo? 2. Zvýšily nebo snížily se v poslední době platy (inflace, nezaměstnanost...)? 3. Jaká je předpověď počasí? Zvýší, nebo sníží se teploty? Lekce 13 • Česky krok za krokem 2 I Adverbia (příslovce) Adjektivum, nebo adverbium? (Přídavné jméno, nebo příslovce?) Označte, co je správně: 7. Jaký je oběd? - Dobrý./Dobře. Adjektivum má vztah k substantivu. Popisuje vlastnosti lidí, věci zvířat atd. Napi.: Ten oběd je opravdu dobrý. Ta učitelka je dobrá. 2. Jak vaří maminka? - Dobrý./Dobře. Adverbium má obvykle vztah ke slovesu. Napí.: Maminka vaří dobře. Mám se dobře. Ty dneska vypadáš opravdu dobře. ► 1. Doplňte adjektivum nebo adverbium. Pozor na rod a formu adjektiv! 1. dobrý/dobře: Viděla jsem....................film. - Ten herec hrál opravdu.................... 2. unavený/unaveně: Vypadáš dneska....................- Už dlouho jsem nebyla takhle.................... 3. ošklivý/ošklivo: Zítra má být celý den....................- Včera bylo....................počasí. 4. trapný/trapně: Cítil jsem se....................- Dostal jsem se do....................situace. 5. elegantní/elegantně: Obléká se vždycky....................- Vidíš tu ženu v....................kostýmku? 6. veselý/vesele: Vyprávěj mi nějakou....................historku. - Nevypadala moc..................... 7. skvělý/skvěle: Neumím si představit narozeniny bez jeho....................dortu. - Ten dort chutná................. 8. zbytečný/zbytečně: Spěcháte.....................vlak už odjel. - Neberte si s sebou žádné....................věci. ► 2. Zopakujte si adverbia, která už znáte. Tvořte věty věty s následujícími slovesy. nakupovat jíst* oblékat se pracovat bydlet jezdit moderně dlouho rychle blízko smutně hodně málo nemoderně zdravě vypadat spát* telefonovat mluvit být* chovat se daleko agresivně nahlas/hlasitě tvrdě těžce pozdě tiše/potichu levně ► 3. Odpovězte na otázky. Znáte někoho, kdo mluví nahlas, potichu, rychle nebo pomalu? kdo spí velmi tvrdě nebo lehce? Tvoření adverbií (příslovcí) Doplňte adverbium: I.-e/-ě rychlý - krásný - bohatý - veselý - levný - slabý- POZOR: 1. Koncovku -ě (na rozdíl od -e j používáme po d, t, n, m, b, p, v, f. Např. krásně, zdravě, slabě... 2. h. ch, k, r se mě/rč/préd koncovkou-e:-rý>-ře (dobrý - dobrej, -ký > -ce ("krátký - krátce;, -hý> -ze (drahý - draze/drahoj,-chý > -še (plachý - plaše). 2. -o (často adjektiva končící na -ký, -hý, -chýj horký - daleký- suchý - teplý - blízký - dlouhý - lehký - jasný- POZOR: 1. Některá adverbia alternuji koncovky -o a -e/-ě: dlouho - dlouze, sucho - suše, jasno - jasně. Adverbia končíc adverbia končící na -e/-ě maji abstaktnější, přenesený význam. Např. Včera bylo jasno, x Řekla jsem to jasně. 2. Některá adverbia, která nekonči na -ký, -hý, -chý, mají jenom koncovku -o: častý - často, malý - málo. na -o mají obvykle konkrétní význam, 3. -sky, -zky, -cky (adjektiva končící na -ský, -zký, -cký) český - francouzský - sympatický - anglický - energický - hezký - Pamatujte si výjimky: pomalý - pomalu, hlasitý - hlasitě/nahlas, tichý - tiše/potichu ► 4. Vytvořte adverbia a použijte je ve větách. hezký rychlý nebezpečný zdravý mladý německý trapný špatný levný kvalitní lehký dobrý vysoký tichý dlouhý slabý drahý chytrý trapný nízký energický krátký elegantní daleký bohatý pomalý krásný hlasitý teplý suchý sladký malý tvrdý ► 5. Některá adverbia mají dvě koncovky: -e/-ě a -o. Porovnejte jejich význam. Označte vhodnější výraz. 1. Zítra bude slunečno a jasno/jasně. - Řekni mi jasno/jasně, jestli chceš jít do kina. 2. Teplo/teple se obleč, venku je zima. - Je tady teplo/teple. 3. Na Sahaře je sucho/suše. - Odpověděl mi jenom krátce a sucho/suše, protože měl zlost. 4. Na podzim začalo být chladno/chladně. - Chladno/chladně se na mě podíval a odešel. 5. Je mi nějak těžko/těžce. Přejedl jsem se. - Řidič byl těžko/těžce zraněný. Lekce 13 • Česky krok za krokem 2