Rozvržení kurzu • Úvodní hodina: sociologie jako věda, základní koncepty, logika metody výzkumu. • Druhý blok: společenská nerovnost, gender, tělo ve společnosti, sociologie bydlení, sociologie domova • Třetí blok: socioloie rodiny a sociologie medicíny; závěrečné kolokvium Následující materiál je určen pouze pro potřeby studentů předmětu – prosím nešířit. Základní literatura ke kurzu (dílčí tituly budou uvedeny u podkladů k dalším přednáškám): • BÁRTLOVÁ, Sylva. Vybrané kapitoly ze sociologie medicíny. 4., dopl. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1999. • BÁRTLOVÁ, Sylva a Stanislav MATULAY. Sociologie zdraví, nemoci a rodiny. Martin: Osveta, 2009. • GIDDENS, Anthony a Philip W SUTTON. Sociologie. Vyd. 1., aktualiz. a rozš. /. Praha: Argo, 2013. • BAUMAN, Zygmunt a Tim MAY. Myslet sociologicky: netradiční uvedení do sociologie. V tomto překladu přeprac. orig. vyd. 2. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. • OSBORNE, Richard a Borin VAN LOON. Sociologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. Souvislosti vzniku sociologie • Více pohledů na jeden svět • Politická a průmyslová revoluce Demokratizace Individualizace Racionalizace • Tradiční a moderní společnost Co se to děje? Sociologie jako věda • Společenská poptávka – co je potřeba (Friedrich Engels, Charles Booth, http://booth.lse.ac.uk/) • Sociální fakta (Émile Durkheim) • „Chápající věda“ (Max Weber) • Multiparadigmatická věda – není „normální“ Sociologie jako životní zkušenost • Sociologická imaginace • Reflexivita, kritický pohled Co sociologie není? • Není sociální práce • Není reformní vize • Není statistika Cíle (nejen) sociologického výzkumu • Jakým způsobem projekt přispěje k rozšíření odborného poznání? (intelektuální cíl) • Budou moci být výsledky nějakým praktickým způsobem využity? (praktický cíl) • Příklad: Stoupající počet samostatně žijících bezdětných mladých dospělých Sociální vs. Sociologický problém • Stárnutí populace Jak to zaplatíme? Jaké mechanismy stojí za stárnutím? • Náměstí ve staré Líšni Jak chtějí lidé, aby vypadalo? Co pro ně znamená? Co zajímá sociologii? • Kontext problému • Pozice aktérů a vzájemné vztahy těchto pozic/aktérů • Může odhalovat slabá místa systému, může navrhovat řešení • Třetí cíl sociologického bádání: otevřít oči Společnost • Vztahová síť • Kultura • Normy a hodnoty • Kulturní vzorce • Vzorce jednání • Habitus Socializace • Sociální skupiny • Primární a sekundární socializace • Sociální role • Sociální reprodukce - rodina, škola, (populární) kultura Stratifikace a nerovnost • My a oni • Menšiny, subkultury • Nerovnost vs. nespravedlnost • Určité typy nerovností nejsou společensky nepřijatelné • Některé jsou, ale přesto existují… Společenská magie • Jazyk • Thomasův teorém • Merton – sebenaplňující se proroctví • Sociální konstrukce reality Jak zkoumat společnost? • Data • Výřez celku • Kvantitativní a Kvalitativní výzkum • Hledání pravidelností, zákonitostí, vysvětlení (Durkheim) • ZKRESLENÍ a CHYBY • Teorie komunikující s empirií Teorie Hypotézy OperacionalizacePozorování Zobecnění D e d u k c e I n d u k c e Konkrétní Konkrétní AbstraktníAbstraktní Doplňující literatura: • KELLER, Jan. Dějiny klasické sociologie. Vyd. 2. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. • NOIRIEL, Gérard. Úvod do sociohistorie. Vyd. 1. Praha: SLON, 2012. • MILLS, C. Sociologická imaginace. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. • BERGER, Peter L. Pozvání do sociologie: humanistická perspektiva. 2. vyd., V nakl. Barrister & Principal 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2003. • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 4. nezměněné vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2011.