Komunikace Rozhovor ☺a P/K — Cíl rozhovoru —Získat info o postojích, názorech a životním stylu P/K —Doplnit a zpřesnit informace získané z dokumentace, pozorováním —Doplnit a zpřesnit anamnestické údaje potřebné na realizaci oše. intervencí —Získat a objektivizovat údaje o subjektivních symptomech nemoci nebo problémech P/K —Saturovat potřebu sociálního kontaktu, bezpečí a jistoty —Zmapovat osobní vlastnosti, typ a temperament P/K, sebevnímání a sebeposouzení P/K —Zjistit sociální situaci a emoční vazby P/K k jiným (rodina, ZP …) —Získat P/K pro spolupráci v ošetřovatelském a léčebném procesu Rozhovor sestry s pacientem Struktura rozhovoru —Přípravná a plánovací fáze rozhovoru —Otevření/zahájení rozhovoru —Průběh/jádro rozhovoru —Ukončení rozhovoru —Záznam rozhovoru — 1. Fáze - Přípravná a plánovací fáze rozhovoru 2. Otevření/zahájení rozhovoru —Zjistit komfort P/K – bolesti, vhodná poloha, tekutiny, soukromí, stejná horizontální úroveň sestry i P/K — —Nadvázání kontaktu/spojení – pozdrav, představení se, krátký rozhovor (osobní tematika – jak se daří, co čte, kdo P/K navštívil…) – nesmí trvat dlouho u P/K podezření ze špatných správ —Nastínění témata rozhovoru: vMám chvíli čas, přibližně 10 minut – časová info vOd zítra budete sbírat moč za 24 hod., přišla jsem Vám říct, jak to bude probíhat. – vysvětlení důvodu rozhovoru — Průběh/jádro rozhovoru —Nejdelší etapa —Závisí od druhu rozhovoru: v P/K vykládá a sestra poslouchá v P/K odpovídá na dotazy sestry v Sestra informuje Dovednosti sester —Pasivní naslouchání —Aktivní naslouchání —☺se nejvíce soustředí na sebe a své myšlenky — —☺přerušuje P/K vlastními zážitky „…taky jsem to zažila.“ — —☺bagatelizuje emoce P/K „Netrapte se zítra bude líp.“ — —☺mentoruje „Lepší by bylo, kdyby jste příště udělal tohle.“ — —☺ se naplno věnuje P/K — —☺nepřerušuje P/K svými zážitky — —☺ akceptuje emoce P/K, projevuje empatii „Vidím, že vás to trápí.“ — —Nemoralizuje, nepoučuje —☺ nehodnotí, co P/K řekne, vnímá jeho pohled na věc Typologie sesterských odpovědí —Empatické - akceptuje vyjádření P/K, dává mu najevo svoji účast a pochopení, je ochotna P/K vyslechnout a mluvit s ním o problému — —Věcná – deficit schopnosti reagovat na emocionální složku komunikace s P/K, i když je její péče kvalitně poskytována —„Přinesu Vám lék na spaní, který Vám lékař předepsal. Pak se vyspíte.“ —„Vyvětrám Vám/vyvětrejte si a bude se Vám spát lépe.“ — —Generalizující - ☺si všimne emoce P/K, ale reaguje neempaticky a zevšeobecňuje —„Všichni mají strach a obavy z kolonoskopie.“ —„Jiní si po tomto výkonu nestěžují.“ — Typologie sesterských odpovědí —Moralizující – ☺ ne/vědomě porovnává reakce PK s normami, kt. často vystihují ji samotnou, odpovědi typické s příkazy, zákazy, výčitky —„My se za Vás usilovat nemůžeme.“ —„Vidíte, že máme práci a vy pořád vyzváníte. Zkuste něco zvládnout i sám/a.“ — —Vyhýbavá – neodpoví na otázku P/K, ale jej odkáže na jiného informátora, nebo odvede řeč —„Nejlépe bude, když se zeptáte lékaře.“, —„Přinesu Vám časopisy.“ — —Interpretující – všeobecné, univerzální vysvětlení, nebo diagnostikuje P/K jako přecitlivělou/nevyrovnanou bytost —„Víte, strach je součástí našeho vědomí od dětství, určitě je to tak i s Vámi.“ —„Reagujete zbytečně přecitlivěle, nic vážného se neděje.“ Literatura —Dynáková Š. Komunikační strategie s „obtížným pacientem“, Zdraví E15 > Archiv > Sestra > 10/2005 http://zdravi.e15.cz/clanek/sestra/komunikacni-strategie-s-obtiznym-pacientem-288284 — —Kristová, J Komunikácia v ošetrovateľstve, martin: Osveta, 2004ISBN 80-8063-160-3