INTERPERSONÁLNÍ VZTAHY NA PRACOVIŠTI Interpersonální vztahy na pracovišti ◦formální systém ◦závisí od pracoviště a typu práce ◦specifikum – v týmu jsou lidé, kteří by si za běžných okolností možná nerozuměli, ale jsou nuceni spolu k. a spolupracovat ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ ◦každý člen týmu – specifické pracovní postavení a role Pracovní tým = Skupina spolupracovníků Společní cíl Vliv faktorů Základní podmínky, kt. musí tým splňovat ◦rozmanitost pracovních úkolů a dočasnost těchto úkolů; ◦profesní heterogenita ◦Závislost a návaznost týmových rolí ◦ ◦jednoznačně vymezené role a zodpovědnost; ◦vysoká autonomie; ◦ ◦konflikty - nejsou brány jako něco negativního, je to způsob jak konkrétní problémy probrat a nalézt řešení; Negativa ovlivňující týmovou práci a spolupráci (Mikulaštík, 2010) ◦vyhýbaní se zodpovědnosti jednotlivých členů týmu; ◦velké pracovní nasazení týmu bez viditelného výsledku; ◦dělení týmu na podskupiny; ◦když jsou členové týmu vyděšení vlastními pracovními chybami; ◦zbytečné protahování porad týmu. Jedinec v týmu Role v týmu ◦závislé na osobnosti ◦preferovaných potřebách, kt. jednotlivci do dané skupiny přináší Inovátor/myslitel ◦+ ◦tvůrčí ◦ ◦Nápaditý ◦ ◦dokáže řešit náročné problémy ◦ ◦- ◦zaujetí vlastními myšlenkami na úkor efektivní komunikace ◦ Vyhledávač zdrojů ◦+ ◦ ◦nadšený a komunikativní extrovert ◦ ◦objevuje příležitosti ◦ ◦vnáší do skupiny informace zvenčí ◦ ◦ rozvíjí kontakty ◦ ◦obchodník, diplomat, dovede využívat i ukradené nápady ◦- ◦ ◦↑ optimismus ◦nemá výdrž, rychle ztrácí zájem - po opadnutí počátečního nadšení. Koordinátor ◦+ ◦vyzrálý a sebejistý ◦ ◦vzbuzuje důvěru ◦ ◦vyjasňuje cíle a program skupiny. ◦ ◦dává lidi dohromady, aby podpořil týmovou diskuzi. ◦ ◦podporuje rozhodování. ◦- ◦může se zdát, že manipuluje. ◦usnadňuje si osobní práci. Usměrňovač/ Formovač ◦+ ◦dynamický, impulzivní, emocionální ◦ ◦vyzývá k výkonu ◦ ◦má průbojnost a odvahu překonávat překážky ◦ ◦identifikuje myšlenky a aktivita týmu ◦ ◦ ◦ ◦- ◦má sklony provokovat ◦ ◦může urážet ostatní ◦ ◦někdy až podrážděný Kontrolor a vyhodnocovač ◦+ ◦chladný stratég ◦ ◦ analytik a kritik ◦ ◦zvažuje pro a proti ◦ ◦odvrací od nesprávné cesty ◦ ◦vidí všechny možnosti ◦ ◦má přesný úsudek ◦ ◦málokdy se mýlí ◦- ◦může mu chybět hnací síla a schopnost inspirovat ostatní Týmový pracovník ◦+ ◦spolupracuje ◦ ◦mírný, vnímavý, diplomatický, společenský ◦ ◦naslouchá, ◦ ◦buduje a odvrací třenice tzv. „hlídač harmonických vztahů“, nesnáží střety, vztahy urovnává ◦- ◦nerozhodný v klíčových situacích Realizátor ◦+ ◦disciplinovaný, spolehlivý ◦ ◦konzervativní v návycích ◦ ◦dovede převádět plány týmu do proveditelné formy ◦ ◦schopný činit praktické kroky a akce ◦ ◦vybírá si hlavní cíle a logicky je třídí ◦- ◦neflexibilní ◦ ◦pomalá reakce na nové možnosti Dokončovatel ◦+ ◦pečlivý, svědomitý až úzkostný ◦ ◦ hledá chyby/přehlédnutí a napravuje je napravuje ◦ ◦ stará se o pořádek ◦ ◦plní termíny ◦- ◦má sklony přehnaně se strachovat ◦ ◦neochotně nechává ostatní podílet se na své práci Specialista ◦+ ◦jednostranně zaměřený, specializovaný odborník ve své profesi ◦ ◦cílevědomý, iniciativní a oddaný své profesi ◦ ◦poskytuje vědomosti a dovednosti, které jsou vzácné ◦- ◦přispívá pouze v úzké oblasti ◦ ◦zaobírá se osobními speciálními zájmy ◦ ◦nenahraditelnost Oddělení IP ◦Sestra – P/K ◦ ◦Sestra – sestra cíl P/K, do vztahu se vnáší – antipatie, pomluvy, služebně starší/mladší ◦ ◦Sestra – lékař ◦(minulost lékař – muž ošetřovatelka – žena = dominance – submise ◦ tč. Sestry – dr. si neváží naší práce, vzdělání pouze zkvalitní péči ale nezrovnoprávní postavení) ◦ ◦Sestra – nižší personál (direktivní přístup) ◦ ◦Sestra – nadřízený ◦ ◦Skupinová diskuse Typy sester ◦1) sestra rutinní ◦2) sestra afektovaná ◦3) sestra nervózní ◦4) sestra mužský typ ◦5) sestra mateřský typ ◦6) sestra hysterická ◦7) sestra popudlivá ◦8) sestra podezřívavá ◦9) sestra přecitlivělá ◦10) sestra citově chladná. Soft skills ◦měkké dovednosti= sociální kompetence (spolupráce, komunikace, schopnost zvládat konflikty atd.) ◦ ◦jak dobře se dokážeme vypořádat s lidmi a jejich způsoby chování, se sebou samými Zaměstnavatelé vyžadují tyto dovednosti: ◦komunikační schopnosti (verbální i neverbální, písemné i ústní, individuální i týmové), ◦prezentační schopnosti a dovednosti (schopnost produktivně diskutovat, argumentovat a polemizovat) ◦zdravé sebevědomí ◦tolerantnost ◦uznávání morálních a etických hodnot ◦kreativitu ◦flexibilitu, iniciativnost, adaptabilita ◦schopnost práce v týmu ◦kreativní spolupráce ve věkově, sociálně a eticky heterogenních týmech. (Vymětal, 2008) ◦ochota stále se učit, nést zodpovědnost Příčiny neúspěchu VŠ absolventů ◦nedostatečná schopnost sebeprezentace ◦špatné komunikační schopnosti ◦přeceňování vlastních schopností ◦nedostatečná produktivita práce ◦ Hezký víkend :o) http://prace.rovnou.cz/komix/pohovor-uprimnost.png prace.rovnou.cz