V klinické praxi uplatňujeme:  Sociální K. – neplánovaná, neformální  Strukturovaná K.– naplánovaná  Terapeutická K.  jednoduchost  uspořádanost  stručnost  zřetelnost  podnětnost  vhodné načasování  adaptabilita (přizpůsobivost)  individualizovat přístup ˜ věk, vývojová úroveň, handicap, zdravotní stav, fáze vyrovnávání se s nemocí  respektovat kulturní odlišnosti (zrakový kontakt, osobní zóna)  projev úcty a zájmu o P/K, aktivní naslouchání  sledovat neverbální projevy  rozhovor začínat neformálně  usměrnit téma, když nesouvisí s rozhovorem Vyhnout se:  bezpředmětné vyzvídání a výčitky vůči P/K; rodině („Proč….?“)  odborné výrazy, zdravotnický slang (emitka, bažant, empír, intenzIvka, muskulárka), anglikanizace (pacemaker, body mass index, stent, shunt, clip, EBM) Chyby – netrpělivost, rozhovor na chodbě, přítomnost jiné osoby, kritizování P/K, dlouhý rozhovor, dominance ZP, odbíhání od tématu  Záznam tak, jak byly získány  Aktivní naslouchání  Empatie  Projev respektu a zájmu  Asertivita (vyjádření myšlenek, emocí, názorů a postojů v pozitivní i negativní formě)  Konfrontace – předložit P/K více alternativních pohledů nebo názorů (u potřeby změny – objasnit problematické chování, zdůvodnit proč je problematické, povzbudit P/K ke změně chování s důrazem na prospěšnost a pozitivní důsledky požadované změny, požádat P/K o realizaci změny)  Objasnění – udělat správu pro P/K jasnější, srozumitelnou  Ticho, mlčení – přemýšlivé nebo prázdné  Sumarizace – shrnutí podstatných informací  touha udržet zdraví a soběstačnost (! ti, kt. preferují péči o sebe od jiných, stěží přijmou snahu osvojit si nové návyky posilující soběstačnost) Biologické stárnutí  involuční změny systémů těla  nedoslýchavost, hluk a zvuky v pozadí (ventilátor, TV…) mohou zhoršit sluchový vněm  ↓ zrakové ostrosti, problémová diferenciace barev – žlutá, oranžová, červená, světle zelená a modrá (zejména v textu na papíře)  smyslová involuce - čuch, chuť, hmat, vnímání tlaku a teploty Psychické stárnutí  zpomalení psychické činnosti (únava, ↓ smyslová výkonnost, zpomalení psychomotorického tempa, delší reakční čas, ztráta flexibilnosti, ale důraz na přesnost), deficit v smyslovém vnímaní, změny v motorice, postižení paměti (dlouhodobá  krátkodobá, horší výbavnost a vštípivost), ↓ schopnosti učit se, schopnosti řešit nové situace, porucha kognitivních složek osobnosti  změna emocí - labilnejší, zraniteľnejší, obava z nemocí, obavy z budoucnosti, samota, nesoběstačnost, smrt  povahové změny (ne/důvěřivost…)  změny v motivaci Sociální stárnutí – sociální status (změny), sociální izolace (dobrovolná, nucená)  polymorbidita – porucha smyslového vnímání, neurologická onemocnění s následnou afázií (porucha chápání, myšlení a nacházení slov), kognitivní poruchy, psychiatrické nemoci aj.  respekt věku, omezení, specifické problémy a K. bariéry  nebýt příliš blízko, nekřičet, artikulovat, haptika  trpělivost, naslouchat, zpětná vazba Nepoužívat:  ELDERSPEAK - pomalé tempo řeči, přehnaná intonace, ↑ intenzita hlasu, časté opakování, jednoduchý slovník  zdrobněliny (babi, zlatíčko)  nevhodné používání množného čísla („Jsme připraveni okoupat se, užít vaše léky, najíst se?“  sugestivní otázky a disjunktivní (navzájem se vylučující) otázky „Obléknete si staré pyžamo, že?“ P/K S TĚŽKÝM POŠKOZENÍM MÍCHY – PROŽÍVÁNÍ NEMOCI Období:  Nereální optimismus – počáteční fáze po úrazu, kdy P/K zjistí, že končetiny nejsou zjevně úrazem poškozeny → P/K žije v naději, že se hybnost končetin obnoví a bude moci chodit  Nereální pesimismus – uvědomění si závažnosti a trvalosti následků poranění – P/K pocit méněcennosti, nemohoucnosti, bezvýchodnosti a beznaděje ▬ po překonání tohoto stavu nutné P/K: - informovat o reálných životních perspektivách - neměl čas na bezútěšné přemýšlení o svém postižení  - okolí – rodina, přátelé, personál nepodléhali soucitu a vedli P/K ke maximální soběstačnosti  ZP pomáhá P/K adaptovat se na nové/změněné podmínky a vytvořit/osvojit si nové pohybové návyky a stereotypy  Adaptace - silní, psychicky odolní P/K dokáží s menší dopomocí překonat problémy vzniklé zraněním - někteří P/K mají sklon k pasivitě, rezignaci, izolaci, potřebují/vyžadují pomoc ZP, rodiny, přátel, psychologů  zjistit stupeň sebepéče znevýhodněného, popřípadě požadavky na způsob manipulace s ním (uložení kompenzačních pomůcek –berle, vozík, hole..)  nevyhýbat se komunikaci  udržovat oční kontakt ve stejné úrovni (vozík…)  všímat si projevy P/K  poskytovat péči pouze tam, kde je zapotřebí, nedělat za P/K (upevňovat pocit nezávislosti P/K)  dle možnosti uzpůsobit uspořádání prostředí a denního režimu, pokusit se zjistit P/K zvyklosti/ zvláštnosti dle možnosti implementace do plánu péče  od blízké osoby - zjistit míru samostatnosti a sebeobsluhy - společně stanovit specifika individuálního přístupu P/K (dle možnosti dříve než v kontaktu s P/K)  přizpůsobit sdělování informací ˜ věku, postižení, možnostech  jednoduché věty, volnější tempo řeči  uplatňovat takt, toleranci, trpělivost,  opakovat info - bez zloby, reakcí na nešikovnost/zlobení  zpětná vazba  sledovat neverbální projevy  v případě neústupnosti P/K - nevyvracet jeho názor a nepřesvědčovat jej → odvést pozornost k jiné činnosti  kontrola vlastních neverbálních projevů, paralingvistiky → P/K jsou na ně citliví a bezprostředně na ně reagují  výběr formy - orální řeč, odezírání, daktylotika … papír-tužka méně efektní, piktogramy, výměnné karty… související předměty  eliminovat rušivé faktory, přiměřené osvětlení ZP (neoslňovat, nebýt ve tmě), udržovat oční kontakt, P/K má vidět ZP na ústa, mluvit s pacientem, nejenom s doprovodem  kongruence ne/verbální komunikace  upozornit P/K, že na něj mluvíme - upozornit lehkým dotykem na rameno, paži nebo předloktí  pomalejší tempo řeči bez zvyšování hlasu, stručně, bez zdrobnělin, cizích slov  přiměřeně používat gesta, mimiku  zpětná vazba – průběžná, vždy po každém důležitém sdělení P/K (neptáme se, zda nám rozuměl, ale CO nám rozuměl )  skupinová K. - obeznámit s tématem nejdřív neslyšícího (prevence izolace)  spolupráce s podpůrnými osobami (rodina, pečovatel/asistent…)  chovat se nenuceně, přirozeně  zjistit stav zraku (zbytky zraku, úplná nevidomost)  pomáhat taktně, zbytečně s nevidomým nemanipulovat (narušení prostorového vnímání a schopnosti orientace)  komunikovat s nevidomým, s průvodcem dle potřeby  vysvětlit hluk, zvuky, hlasy, kt. nevidomý nerozumí  ticho - tichý pohyb působí nepříjemně, stísňujíce, s pocitem nejistoty  popisovat detailněji činnosti, kt. u P/K realizujeme  používat vhodné pomůcky – běžné, specifické (technické pomůcky – PC programy, auditivní technika...)  umožnit ohmatat předměty, kt. bude/me používat (aktivace smyslů),  Informovat o umístění pomůcek  trpělivost, prostor a dostatek času, spolupráce s podpůrnými osobami (rodina, pečovatel/asistent…) Kde teď jsem??? Kde mám klobouk? http://www.tyflocentrum-ova.cz/  spolupracovat s podpůrnými osobami (rodina, pečovatel/asistent…) a zapojit je do procesu  zjistit komunikační systém P/K (předmět = symbol pro vyjádření např. jablko = symbol svačiny, talíř = oběda, boty = vycházky…; gestikulace = omezený počet přirozených posunků (vyjadřují jednoduché činnosti, jedná se o pohyby rukou a částí těla mající výrazný sdělovací charakter)  trpělivost, dostatek času, osvětlení, barva a kontrast, velikost, vzdálenost a použití vhodné kompenzační pomůcky  nedostatečná slovná zásoba P/K– tzn. používat krátké věty, event. výstižná slova v 1. pádu  přistupovat k P/K tak, aby se nevylekal → zlehka (pro identifikaci ZP si domluvit poznávací signál – náušnice…  snažte se identifikovat, co vám P/K sděluje  zjistit stupeň postižení:  hluchoslepí se zachovalými zbytky zraku:  - znakový jazyk/čeština; odezírání; prstová abeceda…  - P/K, kt. dříve komunikovali mluveným jazykem - volí některou z variant, která  český jazyk vizualizuje (zvětšené písmo, event. barevně zvýrazněné)  hluchoslepí se zachovalými zbytky sluchu:  - hovořit vždy čelem k hluchoslepému (event. na stranu, kde jsou zbytky sluchu) www.lorm.cz https://www.youtube.com/watch?v=tXCiAeLnh7EVideoukázka abecedy LORM  komunikační techniky založené na taktilním vnímání, na symbolech, kt. je možné vnímat hmatem a pohybem  hmat nejdůležitější smysl (ohmatat pomůcky), DOTEK nejčastější dorozumívací prostředek, vstupujeme do intimní zóny P/K – vedení rukou P/K při nácviku činnosti  Daktylografika  vpisování tvaru velkých tiskacích písmen do dlaně ruky druhé osoby  Písemný záznam mluvené řeči  převádí mluvený projev simultánně do písemné podoby (text se pp zvětší nebo se zapisuje alternativně v Braillově písmu). Více informací: www.tyfloservis.cz , www.lorm.cz ,  http://www.sancedetem.cz/cs/hledam-pomoc/deti-se-zdravotnim-postizenim/d/specifika-komunikace-s-ditetem-s-hluchoslepotou.shtml ,  http://zdravi.doktorka.cz/pristup-k-cloveku-postizenemu-hluchoslepotou-jako-k-partnerovi-v-komunikaci/ Lormova abeceda www.lorm.cz P/K DLOUHODOBÁ UPV  Uvítají normální K o všem, využíváme všechny k. techniky  Povzbuzení P/K pozitivní naladění, odlehčení atmosféry  Pobyt v ZZ je dlouhý, stereotypní, nudný Techniky:  Odezírání ze rtů – podmínky - dobrá artikulace P/K, praktická zkušenost s odezíráním ze strany ZP - trpělivost (P/K rozčiluje když mu nerozumíme, slova nechce opakovat, artikulace je nesrozumitelná= najít vhodnější způsob k.)  Abecední tabulka – časově náročné, použití na začátku hledání způsobu k. (ZP opakovaně nerozumí P/K sdělení), nebo s příbuznými (nemají zkušenost s odezíráním) - P/K ukazuje na tabulce písmena, ze kt. ZP/příbuzný skládá slova - magnetická tabulka s písmeny AUGMENTATIVNÍ A ALTERNATIVNÍ KOMUNIKACE Alternativní komunikace = komunikace náhradní. Augmentativní komunikace = komunikace podporovaná. Foto: www.articles.complexchild.com AUGMENTATIVNÍ A ALTERNATIVNÍ KOMUNIKACE  Kompenzuje přechodně nebo trvale vzniklé poruchy u jedinců se závažným postižením řeči, jazyka a psaní. Etiologie  vrozené poruchy - DMO, sluchové postižení, vývojové vady řeči, mentální postižení, autismus, kombinovaných postižení  získané poruchy - po NCMP, úraz nebo nádorová onemocnění mozku, získané postižení sluchu, získaná kombinovaná postižení  degenerativní onemocnění - skleróza multiplex, Parkinsonova nemoc, Alzheimrov syndrom TERMINOLOGIE Augmentativní (z lat. augmentare - rozšiřovat) systémy komunikace mají podporovat již existující, ale pro běžné dorozumívání nedostatečné komunikační schopnosti. Alternativní komunikační systémy se používají jako náhrada mluvené řeči. AAK METODY  Komunikační prostředky jsou: 1) bez pomůcek - cílené pohledy očí, řeč těla, vokalizace, haptika, manuální znaky (MAKATON, prstová abeceda, BLISS), 2) s pomůckami  a) technické - pomůcky s hlasovým výstupem, počítačové programy, světelné a zvukové signály, Braillovo písmo  b) netechnické - obrázky, fotografie, předměty, piktogramy, písmena a psaná slova, komunikační tabulky… Komunikační prostředky mají dopomoci k tomu, aby byl jedinec nezávislý. CÍLE AAK  Naučit jedince vyjadřovat přání  Umět požádat o pomoc  Reagovat na prosby, žádosti, příkazy  Udržení očního kontaktu  Vyjadřovat se  Hovořit o věcech, které odpovídají tématu  Zpětná vazba MAKATON Původní využití  děti s mentálním postižením a autismem, kt. nebyly neslyšící, ale nekomunikovaly mluvenou řečí a špatně jí rozuměly. Současné využití  neslyšící dospělí a děti s mentálním postižením,  slyšící děti a dospělí s mentálním postižením, kteří nekomunikují mluvenou řečí a špatně jí rozumějí,  dospělí a děti s mentálním a tělesným postižením,  děti s autismem,  malé neslyšící děti,  děti s problémy artikulace  znaky Makatonu – v každé zemi před zavedením systému pečlivě vybírány a standardizovány. Výuka - formální - revidovaný slovník Makaton obsahuje cca 350 slov (znaků), uspořádáných do 8 stupňů, (od základních a běžných pojmů k náročnějším 9. stupeň – přídavný slovník. pro individ. potřebu daného jedince každý stupeň obsahuje cca 35–40 slov. - neformální - široká sociální skupina komunikující prostřednictvím MAKATON  Každý znak je vždy doprovázen mluvenou řečí https://www.youtube.com/watch?v=7RAm9OsL1g4 pro sestry https://www.youtube.com/watch?v=D5cYfUiqpCg praktická ukázka Baby Signs - znakování pro miminka a batolata Baby Signs - znakování pro miminka a batolata SYSTÉM BLISS  systém vyvinul Charles K. Bliss  prvotní záměr - univerzální komunikační prostředek, umožňující mezinárodní porozumění (záměr byl neúspěšný)  grafický dorozumívací (komunikační) systém, používající místo slov jednoduché obrázky – piktogramy a ideogramy.  rozdíl od klasických piktogramů - symboly BLISS jsou sestaveny z jednoduchých geometrických obrazců a jsou oproti piktogramům v mnoha případech abstraktní.  26 základních grafických prvků - z nichž je možno vytvářet kombinaci cca 2 300 symbolů (slov)  komunikace se uskutečňuje ukazováním na jednotlivé symboly,  pro konkrétního uživatele se zpracovává do individuálních komunikačních tabulek. SYSTÉM BLISS – POUŽITÉ SYMBOLY  Mnoho symbolů má piktografickou povahu – většinou běžně používané předměty Zdroj: www.ksp.upol.cz/cz/clenove/profil/langer/download/malc/03-Bliss.ppt SYSTÉM BLISS – POUŽITÉ SYMBOLY  Jiné symboly jsou abstraktní – různé abstraktní pojmy a představy Zdroj: www.ksp.upol.cz/cz/clenove/profil/langer/download/malc/03-Bliss.ppt SYSTÉM BLISS – POUŽITÉ SYMBOLY Jeden symbol –  může zahrnovat větší počet synonym nebo slov s podobným významem  přesný význam vyplyne z kontextu Zdroj: www.ksp.upol.cz/cz/clenove/profil/langer/download/malc/03-Bliss.ppt PRSTOVÁ ABECEDA - JEDNORUČNÍ PRSTOVÁ ABECEDA - OBOURUČNÁ PECS PICTURE EXCHANGECOMMUNICATION SYMBOLS  Cca 4500 symbolů ze všech oblastí  ze symbolů se snadno skládají i několika slovní sdělení, dají se jimi vyjádřit i pocity. VOKS - VÝMĚNNÝ OBRÁZKOVÝ KOMUNIKAČNÍ SYSTÉM.  V ČR - Mgr. Margita Knapcová KOMUNIKACE POMOCÍ PÍSMEN A PSANÝCH SLOV vhodná pro člověka, který umí číst a psát – není schopen hlasové komunikace mluveným slovem KOMUNIKACE PŘEDMĚTOVÁ  postižení nedokáže udržet oční kontakt s obrázkem, fotografií  využíváme - hmatové schopnosti nekomunikujícího jedince předmět znamená to, co pro jiného mluvené slovo  Lžíce – mám hlad  Bota – chci ven  Šála – je mi zima  předměty užívané pro K. musí být mimo běžné předměty BRAILLOVO SLEPECKÉ PÍSMO  francouzský učitel Louise Braill  mřížka šesti bodů uspořádaných do obdélníku 2×3 1 4 2 5 3 6 BRAILLOVO SLEPECKÉ PÍSMO Pozitiva Negativa  Zapojení postiženého do procesu rozhodování → aktivní účastník (změna z pasivního příjemce, „pouhý posluchač“)  Vyjádření svých pocitů a potřeb  Zmírňuje pocit vyčlenění, pocit nepochopení a samoty  Zvýšení sebevědomí  Zpětná vazba  Alternativní způsoby komunikace vzbuzují pozornost veřejnosti.  Komunikační systém si musí všichni osvojit, pro nezasvěcené lidi je nesrozumitelný.  Proces učení je dlouhodobý a vyžaduje trpělivost od všech zúčastněných. PIKTOGRAMY  černé na bílém podkladě,  bílé na tmavém podkladě  setkáváme se s nimi na každém kroku i v běžném životě.  slouží jen jako znázornění určitého místa nebo činností, těžko se z nich skládají věty. PIKTOGRAMY VE ZDRAVOTNICTVÍ autorské právo: Khoon Lay Gan PIKTOGRAMY VE ZDRAVOTNICTVÍ autorské právo: Khoon Lay Gan PIKTOGRAMY K PP autorské právo: Khoon Lay Gan  https://www.youtube.com/watch?v=Sn8--O74wHE SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY  Internetový zdroj piktogramů:  http://cz.123rf.com/photo_14446309_zdrav%C3%AD-medical-t%C4%9Blo-pod%C3%ADvejte-vy%C5%A1et%C5%99en%C3%AD-test-icon- symbol%C5%AF-znam%C3%A9nko-piktogram.html  Foto: www.articles.complexchild.com  AAK el. zdroje:  http://www.szilva.cz/Odkazy/odkaz10_soubory/AAK_komunikace.htm  http://www.tyflocentrum-ova.cz/  https://www.youtube.com/watch?v=tXCiAeLnh7E  www.lorm.cz  www.ksp.upol.cz/cz/clenove/profil/langer/download/malc/03-Bliss.ppt  http://www.umirani.cz/detail-videogalerie/jak-komunikovat-s-pacientem.html  http://mojesmrt.cz/