Agresivní pacient Vztah zdravotnického pracovníka a pacienta • •Přátelský •Rovnoprávný •Založený na důvěře •Založený na úctě • • Jednání s pacientem • •Vlídnost •Pochopení •Umění naslouchat •Umění povzbudit •Zásada pravdivosti informací • Agresivita • •Fyzická • •Psychická Ukončení vztahu s pacientem • •Ztráta vzájemné důvěry •Vyřazení pacienta •Zajištění bezpečí zdravotnického pracovníka • • • • Typické krizové situace • •Podnapilý pacient •Propuštění na revers •Ohrožení zdravotnického pracovníka •Vyhrožování •Pronásledování Deeskalace • •Vyhodnocení situace •Komunikace •Taktiky vyjednávání • Vyhodnocení situace • •Dostatečný čas a vhodný prostor • •Navázání verbálního kontaktu Komunikace • •Neverbální • •Verbální Vyjednávání • •Ochota a umění pomoc •Výhra –výhra •Pacient – partner •Fyzická aktivita • Předpoklady •Sociální zralost zdravotnického pracovníka •Identifikace hrozícího problému •Identifikace spouštěcí situace •Profesionalita •Umění zachovat klid •Reflexe •Neodsuzovat •Respektování společenských norem chování • Doporučení •Vlídnost a přátelský přístup •Bezpečí zdravotnického pracovníka •Prostředí, ve kterém jednáme •Informovat Policii ČR •Projev vůle pacienta •Konzilium •Oznamovací povinnost •Ochranka nemocnice • Policie ČR • •