Madeleine Leininger Teorie kulturně diverzifikované (rozdílné) a univerzální (shodné) péče Theory of Culture Care Diversity and Universality PhDr. Natália Beharková Ph.D. nbehar@med.muni.cz Katedra ošetřovatelství LF MU Brno Pojmy  Univerzalita – podobnost  Diverzita – rozmanitost, odlišnost  Emické poznatky – znalosti od těch kdo ji mají, důležitá je osobná zkušenost  Teorie kulturně diverzifikované (různorodé) a univerzální (shodné a všestranné) péče - východisko pro novou ošetřovatelskou specializaci transkulturní ošetřovatelství (Leininger, M. 2002) Myslí tím poznání, pochopení a využívání společných a rozdílných znaků kultur při poskytování ošetřovatelské péče tato teorie tvoří základ transkulturního ošetřovatelství 50 léta 20. století Metaparadigma ošetřovatelství podle M. Leininger  Ve svých pracích odmítá uvádět široké metaparadigmatické pojmy (osoba, prostředí, zdraví a ošetřovatelská péče)  Navrhuje: lidské bytosti (human beings) nebo člověk (human), humánní péče (human care), kontexty prostředí (environmental contexts) pohoda a zdraví (well-being or health) Osoba = lidské bytosti (human beings) nebo člověk (human)  holistická bytost ovlivněná sociálním pozadím.  „Společenská struktura, pohled na svět a hodnoty lidí se transkulturně odlišují.“  „Klienti z rozdílných kultur vnímají zdraví, chorobu, péči, léčbu, závislost a nezávislost různě." Prostředí  „vzájemně související a vzájemně závislý systém společnosti, který se skládá z politického, ekonomického, sociálního a vzdělávacího, technického, náboženského a kulturního systému, v rámci kterého jedinec či lidské společenství žije." Zdraví  „stav pohody (well being), který odráží schopnost jedinců nebo skupin lidí vykonávat jejich denní činnosti kulturně vyjádřenými, užitečnými a vzorovými způsoby„  „vnímání zdraví a choroby je kulturně podmíněné a proto nemůže být univerzálně definováno. Světonázor, sociální struktura a víra ovlivňují vnímání zdraví do takové míry, že je nemožné je od sebe oddělovat" Ošetřovatelství  „transkulturní profese, která se zabývá humánní péčí"  je to „umění a věda, která se zaměřuje na podporu, udržování zdravého jednání nebo zotavení se z nemoci či na pečování o ty, kteří se o sebe nemohou či nechtějí starat a doprovázení umírajících a jejich rodin kulturně shodným způsobem"  Péče a pečování je charakteristickým znakem ošetřování ve všech ošetřovatelských kulturách 1979 Transkulturní ošetřovatelství  Odborné odvětví ošetřovatelské péče, které se soustřeďuje na komparativní studium a analýzu různých kultur s ohledem na ošetřovatelskou činnost ve zdraví i nemoci a s respektem k postojům a hodnotám P/K.  Cílem této odbornosti je poskytovat účelnou, smysluplnou a efektivní péči lidem tak, aby byla v souladu s kulturními hodnotami a situačním kontextem Role sestry a porodní asistentky  poznat laický způsob péče o P/K a jeho kladné stránky využívat při poskytování profesionální péče u P/K, který pochází z jiné kultury Model „Vycházejícího slunce“ (dopracován 1955-1985) 1. Rozměr kulturní a sociální struktury (Sociokulturní kontext )  v schématu znázorněn jednotlivými paprsky slunce, které reprezentují technologické, náboženské a filozofické, politické a právní, ekonomické, vzdělávací, rodinné faktory, kulturní hodnoty a životní styl  všechny tyto faktory jsou vzájemně propojené a jejich vliv na jedince nemůžeme chápat odděleně  jednotlivé paprsky slunce jsou ve vzájemné souvislosti s jádrem slunce, které je tvořené: znaky, modely, praktikami péče a zdravím; všechny faktory tak ovlivňují vnímání zdraví a choroby, jako také způsob péče, které jedinec využívá. 2. Systém péče Tradiční systém  V centru stojí člověk jako celostní bytost.  Opírá se o praktické zkušenosti kultury, životní styl, víru, hodnoty a světonázor příslušníků subkultur.  Zaměřuje se na prevenci chorob a smrti a dodržování kulturních rolí, praktik a tabu.  Při poskytování péče využívá domácí prostředí, domácí zdroje, rodinu, komunitu.  Využívá domácí léčiva a vlastní ošetřovatele, kteří jsou finančně méně nákladní. Profesionální službu využívají jen v krajním případě.  Používá způsob komunikace, který je dané skupině vlastní.  Limituje používání moderní techniky. Profesionální systém  V centru stojí nemocný člověk, pacient.  Opírá se o vědecké poznatky, používá cizí termíny, přístupy, diagnostické a terapeutické výkony.  Zaměřuje se na nápravu tělesného a duševního stavu.  Péče se poskytuje v zdravotnických zařízeních, nemocnicích, ne v domácím prostředí.  Cena za profesionální služby je značně vysoká a pro některé skupiny finančně neúnosná.  Vyjadřuje se způsobem, který je pro danou subkulturu méně známý.  Používá moderní techniku. 3. Typy péče  péče /care/ „naučené a přenesené kulturní způsoby asistence, podpory a pomoci lidem nemocným, zdravím nebo umírajícím",  starání se - ošetřování /caring/ představuje vlastní „ošetřovatelské akce a aktivity", které jsou konkrétním vyjádřením fenoménu péče. „znak, který dělá ošetřovatelství profesí", který ho odlišuje od jiných disciplín a který tvoří „duši a srdce ošetřovatelství". 3. Typy péče  Kulturně shodnou můžeme realizovat třemi způsoby v závislosti od toho, v jakém stavu se klient nachází, které jsou jeho hlavní problémy a potřeby. 3. Typy péče 1. Kulturní péče pomáhající uchovávat nebo získávat zdraví  Tento typ péče zahrnuje „takovou asistenci, podporu, která prostřednictvím profesionální činnosti pomáhá lidem jednotlivých kultur uchovávat jejich pohodu, zotavit se z těžkostí nebo čelit postižení nebo smrti".  Péče je zaměřená jak na zdravé, tak na nemocné lidi. Zdravým pomáhají sestry pomocí podpůrných aktivit, nemocným pomáhají se zotavit z jejich těžkostí. 3. Typy péče 2. Kulturní péče umožňující adaptaci  intervence, které pomáhají P/K adaptovat se na nové kulturní způsoby péče.  sestry asistují P/K při jeho přizpůsobování se novým životním rolím /například roli matky/, nepříznivé události /úmrtí člena rodiny/ a nebo nejčastěji – adaptování se na roli pacienta.  úloha sestry - dohodnout se s P/K na takových aktivitách a na takové péči, která bude respektovat jeho potřeby, ale také požadavky nemocničního systému (sestra pak vystupuje jako vyjednavatel mezi tradičním a profesionálním systémem péče) 3. Typy péče 3. Kulturní péče pomáhající uskutečnit změnu  tento typ péče se dostává do popředí tehdy, když je potřeba modifikovat, či úplně změnit způsob, jakým se klient stará o svoje zdraví. (Sestry často apelují na klienty, aby změnili svůj stravovací režim. Ve smyslu kulturně zhodnocené péče bude sestra spolu s klientem hledat taková jídla, která by vyhovovala nejen dietě, ale která také respektují jeho kulturní, náboženské normy či finanční možnosti.) Sběr dat  Pro sběr údajů k etnoošetřovatelskému odhadu vypracovala Leiningerová metodu, kterou nazvala etnoošetřovatelství.  Etnoošetřovatelství - výzkumná metoda sestavená k systematickému studiu ošetřovatelských fenoménů. Při její tvorbě se Leiningerová opírala o metody terénního výzkumu tak, jak je známe z etnografické antropologie. Poznatky, které sestry získávají při dlouhodobém studiu etnik, potom aplikují ve své práci v komunitách či zdravotnických zařízeních. Etnoošetřovatelský odhad Etnoošetřovatelský odhad dlouhý (Typ A)  jazyk, komunikace, gesta  způsob oblékání, tělesný vzhled  všeobecná souvislost života s prostředím  způsob života, názory na techniku v souvislosti s diagnosticko- terapeutickými výkony  způsob života v rodině  denní aktivity  stravovací zvyky, tabu  světový názor  náboženství a duchovní víra, hodnoty  sociální vztahy k vlastní kultuře, k majoritě  hodnota vzdělání  ekonomické faktory, odhad hrubých nákladů a příjmů, vliv na zdraví  politické a právní vlivy  laická péče o zdraví  znaky péče  způsoby informování jak: předcházet chorobám, udržovat – získat zdraví a starat se o sebe  další ukazatele upozorňující na tradiční nebo netradiční způsob života Etnoošetřovatelský odhad Etnoošetřovatelský odhad krátký (Typ B) - sběr informací rychlý a orientační, je méně holistický - vhodný pro pohotovostní oddělení, kde je potřebný rychlý sběr informací 5 fází:  zaznamenáváme vše, čeho jsme si všimli, co jsme viděli, slyšeli, zažili při kontaktu s P/K a jeho rodinou (komunitou)  získáváme informace o P/K kulturních hodnotách, víře, aktivitách, které souvisejí se zdravím, tradičním systémem péče a profesionální péčí  identifikujeme a dokumentujeme názory na to, co P/K viděl, slyšel a zažil ve zdravotnickém zařízení  hodnotíme předcházející kroky a hledáme, co je společné a co je rozdílné  sestavujeme společně s P/K plán péče, který bude respektovat jeho kulturu