Specifické problémy zapojení seniorů do kulturně edukačních aktivit Andralogo_www_2 L I F E L O N G L E A R N I N G L I F E W I D E L E A R N I N G D Ě T I D O S P Ě L Í FORMÁLNÍ INFORMÁLNÍ počáteční vzdělávání a učení informální a neformální vzdělávání a učení vzdělávání dospělých ve formálních vzdělávacích programech neformální a informální učení \\fffs01\home\seramaff\Profile\AppData\Microsoft\Media Catalog\Andralogo_www_2.gif STÁŘÍ \\fffs01\home\seramaff\Profile\AppData\Microsoft\Media Catalog\Andralogo_www_2.gif ? Andralogo_www_2 OD KDY MŮŽE BÝT ČLOVĚK POVAŽOVÁN ZA STARÉHO? * Ten jistý člověk může prokazovat pokles výkonnosti v určité oblasti, zatímco výkon v jiné oblasti stoupá, příp. je stabilizovaný * někteří lidé si zachovávají svěžest a duševní i tělesnou zdatnost do vysokého věku, zatímco jiní vykazují známky stárnutí velmi brzy ČLOVĚK JE STARÝ, KDYŽ HO SPOLEČNOST, DO KTERÉ NÁLEŽÍ, ZA STARÉHO POVAŽUJE. Andralogo_www_2 Verdi složil operu Falstaff v 80 letech. Tizian maloval až do své smrti v 99 letech, kdy zemřel na mor. Arthur Rubinstein koncertoval i v sedmdesátce. Picasso zemřel v 91 letech. Otakar Vávra si udržoval aktivitu do stovky. \\fffs01\home\seramaff\Profile\AppData\Microsoft\Media Catalog\Andralogo_www_2.gif ü INDIVIDUÁLNÍ FAKTORY SPOLEČENSKÉ FAKTORY CHRONOLOGICKÝ PSYCHOLOGICKÝ > VĚK SOCIÁLNÍ BIOLOGICKÝ BioDerm Anti-Ageing Seminar \\fffs01\home\seramaff\Profile\AppData\Microsoft\Media Catalog\Andralogo_www_2.gif - - Obyvatelé vyspělých zemí se dožívají stále vyššího věku. Zároveň jsou mnohem déle tělesně zdatní a méně nemocní. Epidemiologové a demografové uvádějí, že současní šedesátníci jsou biologicky zhruba o pět let mladší než šedesátiletí v předchozí generaci. (Staudinger, Baumert, 2009) Prodlužování střední délky života je způsobeno skutečností, že lidé dříve častěji umírali v mladším věku. Maximální délka života proto zůstává bez výraznějších změn http://4.bp.blogspot.com/_OVt4qHXHGv8/TNA0rNkPbyI/AAAAAAAAAFk/fk7ZEOxE55s/s1600/ageing.jpg http://atlasofmind.info/wp-content/uploads/2011/07/perceiving-control1.jpg?w=225 \\fffs01\home\seramaff\Profile\AppData\Microsoft\Media Catalog\Andralogo_www_2.gif ØSenioři (65+) tvoří v ČR cca 15 % populace ØZa 30 let bude v seniorském věku každý třetí obyvatel ØOd roku 1997 dochází ke zvyšování rozdílu mezí počtem jedinců 60+ a dětskou složkou populace ØPotenciální problémy: ekonomické, sociální, kulturní… ØSkoro polovina obyvatelstva pohlíží na stárnutí populace jako na zásadní problém (mezigenerační solidarita) ØSenioři chápáni jako homogenní skupina, která je stigmatizována celou řadou negativních stereotypů. Ø„Postprofesionální doba“: zkušenost přestává platit jako hodnota, oceňuje se dynamičnost, inovace, kreativita. ü ü DEMOGRAFICKÁ SITUACE V ČR \\fffs01\home\seramaff\Profile\AppData\Microsoft\Media Catalog\Andralogo_www_2.gif ØKontinuální zlepšování kvality života seniorů ØVe vyspělých zemích vlastní spotřebitelé nad 50 let až 75 % národního bohatství a realizují cca 50 % všech nákupů zboží střednědobého a dlouhodobého charakteru ØKaždá další generace vykazuje vyšší vzdělanostní a profesní úroveň v porovnání s generací předcházející ØV oblasti služeb rapidně narůstá počet aktivit a výrobků, určených exkluzivně pro tuto cílovou skupinu. ØPozitivní roli hraje rovněž rozsáhlá medializace seniorského „problému“ ØJednou z oblastí, kde můžeme vzrůstající zájem o problematiku seniorů zaznamenat asi nezřetelněji, je sféra edukačních aktivit - - Výzvy a příležitosti Andralogo_www_2 MOTIVY ÚČASTI SENIORŮ NA EDUKAČNÍCH AKTIVITÁCH * smysl života, perspektiva * naplnění volného času * saturace vlastního zájmu * kompenzace * aktivizace, udržování kognitivních funkcí * sociální kontakty * posílení identity, důstojnosti, sebeúcty * prožitek úspěchu … … … • Rozvíjení schopnosti učit se je velmi různorodý proces, který ovlivňují prvky: Ø Fyziologické Ø Psychologické Ø Sociální • • Andralogo_www_2 BS00559_ Poznání zákonitostí procesu učení je nezbytným předpokladem dosažení úspěchu v učení Andralogo_www_2 VZDĚLÁVÁNÍ SENIORŮ NEBO VZDĚLÁVÁNÍ PRO SENIORY ??? Andralogo_www_2 VĚKOVÝ MAINSTREAMING Integrace určitého tématu nebo problému do agenturních procesů, formulování politik, jejich plánování, rozhodování o těchto politikách, do jejich realizace a vyhodnocování. Andralogo_www_2 * přístupnost staveb: užívání staveb, volný pohyb, odstraňování bariér, zabránění vzniku nových * dopravní přístupnost: bezbariérovost, dostupnost, jízdní řády, signalizační a informační prostředky * přístupnost informací: dostupnost, povědomí, digitalizace, srozumitelnost * prostorová organizace: místa na odpočinek, opory, protiskluzové a stabilizační prvky, vzdálenost (max. 350-450 m bez zastávky), prahy, schody, úzké dveře, nízký nábytek * smyslové podněty: intenzita osvětlení, hlasitost výkladu, přiměřená velikost, kontrast a grafika učebních materiálů OBLASTI VĚKOVÉHO MAINSTREAMINGU