Univerzity třetího věku Postproduktivní věk (stáří) ›biologické, kalendářní, sociální › ›senioři: ›- mladí senioři 65 – 74 r. ›- staří senioři 75 – 84 r. ›- velmi staří senioři 85 r. a víc Vzdělávání seniorů v ČR ›r. 1948 J. A. Komenský - Vševýchova – ucelený systém cžv, „škola stáří“ › ›ČR - zvýšený zájem o U3V v 90. letech 20. století - vznik Asociace Univerzit Třetího Věku (1993) › = občanské sdružení institucí, které nabízejí a provozují vzdělávací aktivity na úrovni vysokoškolského vzdělávání, určené občanům ČR v důchodovém věku › ›U3V – zájmově vzdělávací instituce, jejich snahou je optimálním způsobem zprostředkovat vědecké poznatky ve vybraných oborech lidem v postproduktivním věku a starším lidem, kteří se z různých důvodů nemohou zapojovat do každodenního pracovního procesu AU3V byla založena v r. 1993 z iniciativy několika dobrovolníků, kteří na svých mateřských univerzitách vzděláváním seniorů zabývali a současně sledovali tuto problematiku v evropském i světovém měřítku ›hlavní cíle ve vzdělávání v postproduktivním věku: › ›kultivace › ›obohacení života › ›úspěšná adaptace na změnu, která souvisí s obdobím stárnutí a stáří › ›udržování duševní a tělesné aktivity; pomoc s orientací a aktivním zapojením při rychle se měnícím světu › › › › ›zásady vzdělávání v postproduktivním věku: › ›přizpůsobení se tempu seniorů a jejich způsobu pochopení nového poznatku › ›přehledné a názorné písemné informace › ›pomalejší a srozumitelnější verbální vyjadřování › ›nepožadovat učení nazpaměť › ›začlenit více přestávek › ›výuku nepřesouvat do večerních hodin › U3V v ČR ›první U3V - UPOL 1986 - vysoký zájem seniorů › ›dnes - všechna univerzitní města ČR - různé obory vzdělávání › ›posluchači - osoby, které dosáhli potřebného věku pro přiznání starobního důchodu a mají úplné středoškolské vzdělání s maturitou; nejsou studenty podle zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách › ›zápisné - výši pro akademický rok nebo semestr stanoví prorektor › ›výuka - přednášky, cvičení, semináře, exkurze; neucelený koncept › ›absolventi získávají osvědčení › › › › Brno – MU, VUT, VFU, MZLU 138547-dreamstime_13584645 DRUH MOTIVACE K UČENÍ OBSAH PREFROVANÝ ZPŮSOB UČENÍ Motivace kognitivní Dozvědět se něco nového Zaměření na nové a nové informace, zaměřenost na novinky Motivace adaptační Patřit, příslušet do nějaké skupiny a zvládat svou roli, tj. očekávání druhých Vyhovuje skupinově organizované vzdělávání, týmová spolupráce s přijetím Motivace uplatnit se Dosáhnout výkonu hodného obdivu, respektu, odlišit se, postoupit. Zaměření na vše, co zvyšuje efektivitu, nejlépe nácvikové kurzy. Vhodné mohou být soutěţe a soutěţní hry Motivace sebepotvrzením a Seberealizací Objevení, upřesnění toho, jak se vidím a přijmout se, uskutečnit své moţnosti Propojování profesního a osobnostního rozvoje. Vzdělávání zaměřeno na „obohacování se“. Preferované jsou kurzy „záţitkové“ a sebepoznávací Motivace existenciální Vnímat přesah, transcendenci. Vědět PROČ mít nadosobní motivaci. Učení v souvislostech, potřebuje propojovat osobní a firemní vizi. Při učení je třeba vycházet z postojů a hodnot MUNI ›U3V - Základní program: › ›Všeobecně zaměřený kurz - 8 sem. › ›Dějiny umění a vizuální kultury - 3 r. › ›Prevence kriminality - 1 r. › ›Základní kurz - 1 r. › ›Nástavbový kurz - pro absolventy Základního kurzu › ›Kurzy pro absolventy U3V › ›… 1. 1. › MUNI ›U3V - Krátkodobé kurzy: › ›Kurzy zaměřené na informační technologie › ›Kurzy zaměřené na cizí jazyky › › Kurzy zaměřené na zdraví a pohybové aktivity (jogalates, aquaaerobic, wellness víkend… ) › ›Exkurze (MZU, Univerzitní Kampus) › ›Ostatní tematicky zaměřené kurzy (náboženství, expedice…) › MUNI › ›U3V - mimořádné přednášky: › ›doplnění nabídky základního programu › ›přednášejí emeritní rektoři brněnských vysokých škol a další významné osobnosti › ›témata vysoce společensky a odborně aktuální › Zdroje: ›Asociace Univerzit Třetího věku. Internetový zpravodaj. [online]. Vystaveno 23. 02. 2004. [cit. 2013-03-22]. Dostupné na www: https//au3v.vutbr.cz/index.php › ›Masarykova univerzita. Univerzita třetího věku. [online]. Vystaveno 23. 6. 2011. [cit. 2013-03-22]. Dostupné na www: http://www.u3v.muni.cz/ › ›HLOŽKOVÁ, M.: Využití metody RWCT v rámci hodin estetické výchovy pro seniory navštěvující Univerzitu třetího věku. [online]. [cit. 2013-03-22]. Dostupné na www: https://is.muni.cz/auth/th/178752/ff_m/EV-fini.pdf?zpet=%2Fauth%2Fvyhledavani%2F%3Fsearch%3Duniverz ity%20tretiho%20veku%26start%3D5 ›