VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Druhy vzdělávání dospělých: profesní, zájmové, občanské, rodinné. Vzdělávání pracovníků (podnikové vzdělávání), další vzdělávání. Specifika dalšího vzdělávání učitelů. Druhy vzdělávání dospělých lProfesní vzdělávání lkvalifikační (druhá šance)‏ lrekvalifikační lspecializační lfunkční lZájmové vzdělávání (volnočasové aktivity, aktivity osobního života a seberealizace, uspokojeni osobních potřeb)‏ lObčanské vzdělávání (výchova k občanství)‏ lRodinné vzdělávání (zvyšování kvality rodiny)‏ lEnvironmentální vzdělávání ( k péči a ochraně životního prostředí)‏ l Profesní vzdělávání lKvalifikační vzdělávání: lzískávání kvalifikace ludržování a obnovování kvalifikace(být v souladu s požadavky na výkon práce)‏ lzvyšování kvalifikace(zdokonalování se nad rámec požadavků)‏ lprohlubování kvalifikace (vyšší a lepší pracovní výkon)‏ lzaškolení (k výkonu jednoduchého povolání)‏ lzaučení(pro jednotlivou činnost v dělnických povoláních)‏ lKvalifikace=Souhrn požadovaných předpokladů pro vykonávání určitého povolání nebo pro sjednaný druh pracovní činnosti, a to s předepsaným stupněm složitosti, přesnosti a namáhavosti práce a ve vyžadované kvalitě. (Pedagogický slovník, 2001)‏ (Profesní vzdělávání)‏ lRekvalifikační vzdělávání: lSpecifická (cílená) rekvalifikace (pracovník se připravuje pro konkrétní pracovní místo)‏ lNespecifická rekvalifikace (u nezaměstnaných)‏ lMotivační kurzy (pro pracovníky bez vyhraněného zájmu)‏ lDoplňková prohlubovací rekvalifikace(např. získání řidičského průkazu)‏ lRekvalifikační stáže lRekvalifikace do zásoby(příprava na případné nové uplatnění)‏ lRekvalifikace=získání jiných profesních znalostí a schopností, jiného profesního myšlení, které umožní nové pracovní zařazení l Postoje dospělých k dalšímu (profesnímu) vzdělávání lodmítání (nepotřebnost, zbytečnost DV)‏ lpovinnost (vyhovět stanovené povinnosti)‏ lúčelovost (získat certifikát, získat pozici)‏ lvlastní zájem (potřeba prohloubení a rozšíření znalostí a dovedností, integrace vzdělávání do pracovní činnosti)‏ Zájmové vzdělávání lBílá kniha: souhrn výchovně vzdělávacích, poznávacích, rekreačních a dalších systematických i jednorázových činností a aktivit, směřujících k účelnému a efektivnímu naplnění volného času a umožňující získat vědomosti a dovednosti. lZákladní charakteristiky zájmového vzdělávání: zájem, volný čas, dobrovolnost, svoboda výběru,místní příslušnost, uspokojení potřeb, pestrost obsahu, neutilitárnost (není existenční nutností), otevřenost pro široký okruh lidí, aktivita lHlavní funkce: všeobecně vzdělávací,sociálně adaptační (zvládnutí sociálních rolí), kompenzační (překonání jednostrannosti), relaxační (působení umění), regenerační,profylaktická (proti nudě a monotonnosti), seberealizační, komunikativní (styk s lidmi), popularizační, inovační lOsvěta: šíření kultury a zvyšování kulturnosti obyvatel všemi dostupnými prostředky-působení na široké vrstvy Občanské vzdělávání lVztahuje se k naplnění role občana lPodpora občanského jednání lSměřuje k rozvoji aktivního, odpovědného a kompetentního občana lZahrnuje politické, právní, sociální a kulturní otázky, které se řeší na místní, regionální, národní, evropské a globální úrovni lPříklady: seminář o právním jednání bytových družstev, přednáška o Evropské ústavě, školení k zákonu o obcích,pokyny k volbám,seminář o životním prostředí Rodinné vzdělávání lAngl. termín family life education lPreventivní a vzdělávací aktivity vztažené ke zvyšování kvality života jednotlivce a rodiny lRozvíjení vztahů v rodině a v partnerských vztazích:vztah rodiny a společnosti, vnitřní rodinná dynamika (komunikace, kooperace, zvládání konfliktů), lidský růst a vývoj v průběhu životního cyklu,lidská sexualita, mezilidské vztahy,management rodinných zdrojů,rodičovské vzdělávání (výchova a zvládání rolí),rodinné právo, rodinná politika, etika Formy vzdělávání dospělých lUcelený studijní program ukončený zkouškou, certifikací, dosažením stupně vzdělání. Organizovaný jako prezenční, kombinované nebo distanční vzdělávání. lKurz –tématicky zaměřený vzdělávací blok, spíše krátkodobý,může mít i cyklický charakter lŠkolení-jednorázové, instruktivní, direktivní, poučující, zácvikový vzdělávací blok lPřednáškový cyklus lJednotlivé přednášky lSeminář, workshop lIndividuální výuka lSpecifické formy (např. poznávací zájezdy, komunitní kruh, přirozená transmise)‏ Specifika vzdělávání učitelů z praxe lProblémy: lpřetížení učitelů a psychické vyčerpání •nízké profesní sebevědomí vs vysoké osobní sebevědomí •profesní rigidita •konzervativní postoje, nepřístupnost k inovacím, kritičnost • formální autorita (nadřízenost)‏ • neochota vzdělávat se, demotivovanost • kolektivní závislost, podřízenost • projevení se před kolegy v rozporu s osamoceností ve třídě • myšlení v horizontu školy, třídy, předmětu • absence sebereflexe • model chování vlastních žáků l Specifika vzdělávání učitelů z praxe lVýhody (využitelné v dalším vzdělávání učitelů): l •potřeba sdělovat a sdílet •potřeba být akceptován jako profese a jako osobnost (uznání, ocenění)‏ •vyšší úroveň myšlenkových operací •dovednost formulovat a verbalizovat •chápání vzdělání jako hodnoty •praktická zkušenost v profesi •tvořivost •smysl pro povinnost •vysoká míra zodpovědnosti •potřeba být řízen, instruován •schopnost organizovat, vést lidi KONEC