Didaktické metody andragogika.jpg andra.jpg Didaktické metody •= soubor postupů, kterými lektor předává poznatky a formuje dovednosti •= zahrnují postupy účastníka, kterými si osvojuje vědomosti, dovednosti či návyky • •Klasifikace metod: a)Podle způsobu interakce • - frontální, skupinové, individuální •b) Podle cíle výuky • - motivační, expoziční, fixační, diagnostické c)Podle vzdělávacích potřeb účastníků kurzu • - metody zaměřené na poznání / řešení problémů •c) Podle podoby pomoci směrem k učení účastníka • Metody transferu • = lektor „shora“ přenáší na účastníka vědomosti a návyky (př. přednáška, seminář, exkurze, konzultace, dialogické metody…) • Metody facilitace • = lektor se soustředí na podporu učebních aktivit a celého procesu učení účastníka (př. koučink, e-learning, instruktáž, workshop…) Dělení podle obsahového zaměření Metody teoretické Metody teoreticko-praktické Metody praktické Slouží pro předávání teoretických poznatků, objasnění pojmů, teorií a principů Poskytuje poznatky, zaměření na získání předpokladů k úspěšnému jednání v praxi Zahrnuje postupy praktického zaučení, zaměřeno na dovednosti a návyky Přednáška klasická Přednáška čtená Přednáška s diskuzí Cvičení Seminář Diskuzní metody Problémové metody (případové studie, hraní rolí, manažerské hry) Programované výuky Diagnostické a klasifikační m. Projektové m. Instruktáž Koučink Mentoring Counselling Rotace práce Stáž Exkurze Asistování stínováni Přednáška •Patří mezi nejstarší metodu, užívanou již ve starověku •Předává informace v uceleném souvislém projevu •Má 3 části: •1) úvod •Seznámení s tématem, probudit zájem,pozornost u posluchačů •2) vlastní výklad •Přednes vědecky podložených dat (odůvodnění,dokazování) •Plynulý a přesvědčivý přednes •Vysvětlit nové pojmy, příklady z praxe •3) závěr •Shrnutí nejdůležitějších bodů • • predn.jpg •Výhody •Předání informací velké skupině lidí najednou •Lze zvolit náročnější téma •Nevýhody •Malá aktivita posluchačů •Nízké procento zapamatování •Příprava edukátora Cvičení a seminář -často navazují na přednášku •Cvičení •Procvičení teorie na konkrétních případech, užití v praxi •Osvojení si ověřeného postupu •Seminář •Samostatná práce účastníků s literaturou, výstup před skupinou (např. obhajoba seminární práce) Diskuze •Často navazuje na přednášku •(diskuze v rámci přednášky nebo po •sérii přednášek) •Skupinové řešení problému •Umožňuje argumentovat, prezentovat své myšlenky, názory, znalosti, dovednosti, přesvědčit druhé •Několik variant: •Řízená diskuze- v malé skupině lidí, lektor zvolí téma a účastnící se předem připraví studiem literatury • • diskuze.jpg •Skupinová diskuze- ve skupinách (3-6 lidí), vytvoření závěru k dané problematice, přednes ostatním skupinám a porovnání závěrů •Panelová diskuze- mezi odborníky na určité téma, každý se vyjádří, porovnání názorů a jejich hodnocení, přijetí některého názoru •Pódiová diskuze- komplexní posouzení problematiky z nejdůležitějších aspektů Instruktáž •Teoretický úvod před praktickou činností, edukátor seznámí s pracovním postupem •Vysvětlení, co se bude dělat a jaký je cíl •Navazuje na předchozí vědomosti •Dáváme stručné, výstižné pokyny •Provádíme 3 ukázky: • 1.ukázka- pomalu předvedeme za slovního doprovodu, upozornění na správný postup a možné chyby •2. ukázka- provedeme znovu v požadované rychlosti, potřebné v praxi •3. ukázka- opět pomalu • •Následuje praktický nácvik, vlastní pracovní činnost edukantů • •Vyžaduje zkušeného edukátora, náročná příprava, nutný promyšlený postup, velké nároky na pozornost a trpělivost edukátora, motivace edukantů instrukce.jpg Stáž a exkurze •Stáž •Krátkodobý studijní pobyt, stážista jako pozorovatel (zisk komplexního přehledu o chodu podniku) • •Exkurze •Zisk nových poznatků a zkušeností z chodu podniku, srovnání pracovních podmínek exkurze.jpg Brainwriting •obdoba brainstormingu •skupina max. 6 lidí •nápady se zapisují na papír •časový limit na zápis – poté se papír s nápady pošle sousedovi, opakuje se, dokud zápisky nedorazí k původnímu majiteli •nápady se nesmí opakovat •na závěr se myšlenky se přečtou, analyzují a hodnotí • •Výhoda: •= odpadá ostych účastníků, • větší možnost koncentrace • na řešení problému • • D:\idea-passing.jpg Mentoring •= je považován za nástroj osobního rozvoje, společným •jádrem každého vztahu mentoringu je dobrovolná podpora •jedné osoby (mentee) druhou (mentor) • •Mentoring : •= způsob vedení zaměstnanců •= vztah mezi mentorem a pracovníkem •= umožňuje předat zkušenosti a vhodným způsobem poradit zaměstnancům • •Hlavní pilíře mentoringu: •= podpora iniciativy, provázení, nasměrování k osobnímu rozvoji, zvyšování efektivity • •Mentor •= obvykle starší spolupracovník, má zkušenosti a odbornost potřebnou k napomáhání a poskytování rad svým méně zkušeným kolegům •= poradce a protektor, zapojen i do hodnocení pracovního výkonu •= pomáhá mentee poznat lépe sebe sama, svůj potenciál a schopnosti. mentor.jpg Mentoring •Činnosti mentora pro mentee: •· Nabízejí podnětné nápady, pomáhají zvýšit sebevědomí •· Podněcují profesionální chování, konfrontují negativní chování a postoje •· Učí příkladem, umožňují růst výkonů, vysvětlují fungování organizace •· Stojí na straně svých mentee v kritických situacích, nabízejí odborné a zkušené rady •· Podněcují k dosažení stanovených cílů, pomáhají v kariéře • •Provozování mentoringu má pozitivní vliv nejen na mentee, ale také na mentora a organizaci jako celek. •Mentee získá nové zkušenosti, přímé kontakty, dobu praxe, firemní kulturu apod. a mentor je naopak obohacen o náměty a postřehy člověka, který přišel zvenčí a není zatížen firemními stereotypy. • •Mentoring pomáhá novým zaměstnancům, aby se aklimatizovali v neznámém prostředí. Mediace •= mimosoudní dobrovolné řešení sporů za pomoci třetí nezávislé osoby – mediátora. • •= velmi vhodná metoda k nalezení řešení a dohod mezi zaměstnanci navzájem a mezi zaměstnanci a zaměstnavateli v procesu kolektivního vyjednávání • •Mediátor •= nezávislý, nestranný odborník, vybavený komunikačními a negociačními dovednostmi •= pomáhá komunikovat, pomáhá účastníkům mediace nalézt oboustranně přijatelná řešení dané situace •= řídí proces jednání, vytváří podmínky pro dorozumění účastníků, podporuje schopnosti účastníků urovnat konflikt vlastními silami •= neposuzuje / nehodnotí daný problém, ani nerozhoduje o konkrétní podobě jeho řešení •= zajišťuje v procesu vyjednávání rovnovážné postavení zúčastněných stran a pomáhá jim vidět jejich problém v širších souvislostech. •= není zodpovědný za to, CO si obě strany dohodnou, ale za proces, tedy JAK k dohodě dospějí • D:\mEDIACE_01b.jpg •Výhody mediace: rychlost, pružnost, samozřejmostí je jeho důvěrnost, diskrétnost a ekonomičnost. •= tím, že mediátor umožní zaměstnancům podílet se na řešení konfliktů, zvyšuje jejich kompetence •= dochází ke vzdělávání, výchově a inspiraci k tomu, jak efektivně komunikovat při konfliktech, jak konfliktní situace a spory ve firmě řešit. •= vyšší motivovanost zúčastněných • •Při mediaci nejde jenom o hledání optimální dohody, ale také o ošetření vztahu mezi zaměstnanci. • • •Úspěšná mediace končí uzavřením dohody, která je konsenzem obou stran. •Obě strany jsou tak s dohodou spokojeny. •Úspěšná mediace má jen vítěze, nikoliv poražené. • Facilitace •= konflikt týkající se více stran nebo členů týmu •= facilitátor umožní dovést skupinu k cíli porady či složitého jednání navzdory úskalí neefektivní komunikace, nedorozumění a nejasností mezi účastníky. • •Společný znak mediace a facilitace: -výsledek, tedy dohoda o řešení problému -obnovení vztahu a komunikace mezi znesvářenými •stranami - •Facilitátor: -odborník na vedení procesu dorozumívání se -volí metody jednání dle aktuální situace -umožňuje každému aktivně se zúčastnit a vyslovit svůj názor v bezpečné atmosféře -zodpovídá za proces dorozumívání, nikoli za výsledek - D:\inspired+facilitator-male-pale-gold1-150x150.jpg Koučink •= koučování, z angl. coaching- „soustavně připravovat“ •Rozvoj dospělých lidí založen na mocném způsobu učení se - -Hl. roli hraje profesionální kouč a jeho • taktní a ohleduplné ovlivňování -Vychází z předpokladu: „dospělý člověk • se nejlépe učí praxí a vlastní zkušeností“ -Záměr= vyvinout vnitřní a vnější struktury, • které lidem pomohou dosáhnout úspěchu •Typy koučování : -Podle oblasti života, které se dotýká: Profesní/osobní, životní koučink -Podle počtu osob, se kterými pracuje: Individuální/ Skupinový koučink • D:\indiv-coaching.gif • •Koučovací proces: -Nalezení a jasné vymezení cíle, kterého chceme dosáhnout -Vyhledávání vhodné cesty k tomuto cílu -Zlepšování sebereflexe, sebedůvěry, sebevědomí, sebeúcty -Zvyšování schopnosti rozhodovat se i přijímat větší odpovědnost -Změny myšlení, postojů, zlepšování vztahů k sobě sama -Zlepšování vztahu k druhým lidem, rozvoj tvořivosti a intuice -Může se zabývat identitou, integritou či smyslem života nebo posláním • • D:\brainstorming.jpg Brainstorming •= kreativní metoda umožňující zjistit názory na určitou věc nebo najít nejvíce variant na řešení určitého problému • •CÍL: produkce nových myšlenek, nápadů • •Zásady: •- Heterogenní skupina -Zákaz kritizování ( ať už ze strany • navrhovatelů či zapisovatele) -Rovnost účastníků -Úplná volnost nápadů (uvolněná fantazie) -Princip kvantity před kvalitou -Kombinace, asociace bez předchozí přípravy -Vzájemná návaznost (inspirace) -Princip ztráty autorského práva nápadu -Pohodové, klidné prostředí • •