Metody vzdělávání dospělých POJMEM DIDAKTICKÁ METODA SE ROZUMÍ • Druh a způsob vyučování a učení, tj. lidských činností v procesu výuky. • Didaktické metody představují základ pro• Didaktické metody představují základ pro komunikaci mezi lektorem a účastníkem. DIDAKTICKÉ METODY ROZDĚLENÍ DIDAKTICKÝCH METOD Metody transferu Metody facilitace Přednáška Instruktáž Seminář Koučink Dialogické metody Workshop Problémové metody Open Space Technology Konzultace Studijně-řešitelská činnost Exkurze Výcviková firma Ověřování znalostí a dovedností E-learning METODY VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH 1. Metody diagnostické a klasifikační 2. Metody přednáškové 3. Metody dialogické 4. Metody problémové4. Metody problémové 5. Metoda programového učení 6. Metody výcvikové METODA PŘEDNÁŠKY I Výhody: • Potřeba prezentace ucelených myšlenek větší skupině účastníků. • Nákladově nejúčinnější rozšíření určitého• Nákladově nejúčinnější rozšíření určitého druhu informací. METODA PŘEDNÁŠKY II Nevýhody: • Pasivní role účastníka. • Oslabuje motivaci k učení, blokuje tvořivé myšlení.myšlení. • Neexistence zpětné vazby. • Koncept autority řečníka (patent na rozum). • Problémy s pozorností: „vědomí vstřebá jen tolik, kolik snese zadnice“. PŘÍPRAVA LEKTORA NA PŘEDNÁŠKU A CVIČENÍ Informace od organizátora Interpretace projektu, (účastníci, prostředí) vlastní studium, příprava pomůcek Základní analýza Vlastní podklad pro přednášku forma Úvod (cíle, atmosféra) Jádro výkladu Důkazy a příklady Místo konání (učebna, laboratoř) Způsob činnosti (ústní, písemná, pohybová) Důkazy a příklady Shrnutí a závěr (Překvapení?) Realizace přednášky Cvičení Frontální Individuální Skupinové JAK ZÍSKAT ZÁJEM O UČEBNÍ LÁTKU? JAK UDRŽET POZORNOST ÚČASTNÍKŮ? 1. Netradiční úvod (kuloárové informace, zajímavé podrobnosti). 2. Vhodně stylizujte, uvádějte argumenty a příklady.příklady. 3. Vpadněte in medias res – do středu děje. 4. Udržujte oční kontakt, střídejte tón řeči, sílu hlasu, tempo řeči, doprovodné gestikulace. 5. Oživte výuku názornými pomůckami. DISKUZNÍ METODY Diskuse spojené s přednáškou Řetězová diskuse Diskuse na základě tezí Diskuse na základě referátu účastníka Řízená diskuseŘízená diskuse Veřejná diskuse Panelová diskuse Diskuse v malých skupinách VÝUKOVÉ POUŽITÍ METODY BRAINSTORMING • Okruh účastníků by neměl být příliš velký (4-12 lidí). • Složení skupiny by mělo být v širokém spektru odborných znalostí a zkušeností (bez velkýchodborných znalostí a zkušeností (bez velkých hierarchických rozdílů). • Problém by měl být jednoduše formulován. • Prostředí klidné, nerušené. • Doporučuje se před zahájením „rozcvička“. PRAVIDLA PRO „BRAINSTORMING“ • Spontánní formulace nápadů, všechno musí být zaznamenáno. • Neuplatňuje se autorské právo (rozvíjí se nápady předešlé).nápady předešlé). • Nápady nesmí být hodnoceny či kritizovány. BRAINWRITING – BEZPROSTŘEDNÍ ZAPISOVÁNÍ NÁPADŮ SEMINÁŘE V PROFESNÍM VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH I 1. Volba tématu semináře • Výběr tématu by měl lektor provádět po vzájemné dohodě s účastníky a organizátory. • Téma by mělo být známo v dostatečném• Téma by mělo být známo v dostatečném předstihu. • Zadání referátů a koreferátů by mělo být jasné, konkrétní a adresné. SEMINÁŘE V PROFESNÍM VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH II 2. Příprava účastníků a) Referáty • první orientační studium pramenů, • analýza textu, hlavní myšlenky,• analýza textu, hlavní myšlenky, • srovnání různých pramenů, • vypracování referátu (vlastní stanovisko). b) Koreferáty • Navazují na referáty a kriticky zhodnocují jejich závěry (doplňují a rozvádějí). SEMINÁŘE V PROFESNÍM VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH III 3. Řízení semináře • úvodní slovo lektora, • vystoupení účastníků s referáty a koreferáty, • diskuse,• diskuse, • zhodnocení referátů, koreferátů a diskuse, • vyhodnocení, shrnutí, závěry semináře. POUSTER INTERVIEW Je typem diskusní metody, praktikované zejména na vědeckých seminářích, sympoziích, kolokviích. Lektor (účastník vzdělávací akce) vystoupí před plénem v rámci stanoveného časového limitu jen krátce se základními tezemi svého vystoupení. Pro zájemce o bližší údaje provádí pak ve vymezených prostorech další podrobnější prezentaci, nejčastěji s pomocí vizualizačních pomůcek a je k dispozici konkrétním zájemcům ke konzultacím a zodpovězení otázek. ČLENĚNÍ METOD PROBLÉMOVÉHO VYUČOVÁNÍ A UČENÍ PROBLÉMOVÉ SITUAČNÍ METODY INSCENAČNÍPROBLÉMOVÉ METODY INSCENAČNÍ METODY EKONOMICKÉ HRY ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ I 1. Pochopit úkol → Přehled. → Co hledám. → Co je mi známo. → Zvláštní podmínky.→ Zvláštní podmínky. 2. Hledání souvislostí a cesty k řešení (pořádání dat a poznámky) → Hledání těžiště. → Hledání kritérií. → Rozhodnutí pro vlastní postup. ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ II 3. Uskutečnění řešení → Řešení krok po kroku kontrolovat. 4. Prověřování řešení → Kontrolování řešení ve vztahu k zadání úkolu.→ Kontrolování řešení ve vztahu k zadání úkolu. → Zlepšování. → Přepracování řešení. PRINCIPY PROGRAMOVÉHO VYUČOVÁNÍ A UČENÍ 1. Přesné vymezení cílů. 2. Vymezení učebních kroků. 3. Aktivní reakce účastníků. 4. Okamžité vyhodnocování výsledků.4. Okamžité vyhodnocování výsledků. 5. Vlastní tempo učení. 6. Hodnocení a korekce programu. LINEÁRNÍ PROGRAM 1 2 3 Cíl (Dle Skinnera) (Dle Presseyho) 1 2 3 Cíl VĚTVENÝ PROGRAM 1b 1a 1 2 3 Cíl 2a 1 2 3 Cíl 2b 3a POSTUP PŘI PROJEKTOVÉ METODĚ Vypracování projektu Výběr tématu či zadání práce Obhajoba projektu Vedení účastníků při vypracování projektu PROJEKTY ŘÍDÍCÍ ČINNOSTI V PROFESNÍM VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH (PVD) Projekt: písemná práce řešící praktický, podnikový problém v rámci kurzu nebo jiné školící aktivity. Cíle projektové metody v PVD: 1. Přispět k řešení problémů vysílající organizace. 2. Prokázat tvůrčí schopnost účastníků kurzu. 3. Motivovat účastníky k dalšímu vzdělávání. MENTÁLNÍ MAPA INSTRUKTÁŽE PODSTATA KOUČOVÁNÍ PODLE J. WHITMORA (upraveno) Seberealizace Formování identity Rozhodování Vědomí + Odpovědnost Znalosti dovednosti Zkušenosti Vědomí + Odpovědnost (pochopení problémů) MODEL GROW – růst, sílit, zvyšovat Čtyři oblasti koučování • Cíle – krátkodobé, dlouhodobé • Zjištění skutečného stavu věcí • Možnosti a alternativní strategie (postup činnosti) Konečný cíl Výkonnostní cíl Postup • Možnosti a alternativní strategie (postup činnosti) • Co se má udělat, kdy a kdo to udělá a jaké je vůle to udělat Pramen: Whitmore J., Koučování, Management Press, Praha 1994 KLADENÍ OTÁZEK PŘI KOUČOVÁNÍ MANAŽERŮ (podle J. Whitmora, cit. dílo) • Co máte v úmyslu dělat? • Kdy to chcete udělat? • Bude tato činnost v souladu s vašimi cíli? • S jakými překážkami se můžete setkat?• S jakými překážkami se můžete setkat? • Kdo musí být informován? • Jakou podporu potřebujete? • Jak a kdy hodláte získat podporu? • Co dalšího očekáváte? WORKSHOP / OPEN SPACE TECHNOLOGY • Workshop Didaktická metoda označující pracovní (výukové) setkání, jehož cílem je řešení speciálního problému (úkolu) mimo běžnou rovinu řízení. • Open Space Technology Didaktická metoda označující pracovní (výukové) setkání, jehož cílem je shromáždit kvalifikovaná řešení ke všem tématům, která zajímají účastníky tohoto setkání. Znak Workshop Open Space Cíl a obsah Řešit různé dílčí problémy hospodářské, řídící a rozhodovací praxe. Řešit komplexnější problémy hospodářské, řídící a rozhodovací praxe. Lektor Odborně kompetentní osoba s moderačními a facilitačními schopnostmi. Odborně poučená osoba s výraznou moderační a facilitátorskou schopností a dovedností. Účastníci Specialisté v oboru řešeného tématu nebo lidé zainteresovaní na jeho řešení (manažeři). Účastníci nejsou předem známí, většinou jsou to lidé, které řešený problém zajímá. Způsob Jediné dílčí, předem stanovené Účastníci nadnesou všechny otázky, které jeZpůsob řešení Jediné dílčí, předem stanovené téma, se řeší do hloubky, hledá se nová kvalita, nové myšlenky, způsoby uvažování. Účastníci nadnesou všechny otázky, které je zajímají v souvislosti s problémem. Na všechny tyto otázky se hledají odpovědi v různých variantách ve skupinové práci. Výstup Závěrečný dokument s řešením problému. Ten musí všichni akceptovat a podepsat. Není k dispozici jiným lidem než účastníkům workshopu. Závěrečný dokument, kde jsou shrnuty všechny názory účastníků na řešení zkoumaného problému. Dokument nemusí všichni akceptovat, ani podepsat. Je určen i pro jiné zájemce než jsou účastníci Open Space. VHODNÁ TÉMATA PRO METODU WORKSHOP • Změny systému řízení • Zdokonalování organizační struktury • Změna podnikové kultury • Formování pracovních týmů• Formování pracovních týmů • Systém přípravy manažerů, obchodních zástupců… Učení jako LOGICKÝ ZÁKLAD všech změn v podnikové sféře. EXKURZE V PVD Příprava Průběh Vyhodnocení Studium problematiky Vstupní informace Pro další rozvoj účastníků Informace o navštíveném podniku Prohlídka pracovišť Pro školící pracoviště Vyjádření účastníků k cíli exkurze Závěrečná diskuse Eventuelně pro navštívený podnik Příprava podniku na přijetí exkurze VÝCVIKOVÉ (CVIČNÉ) FIRMY PŘEDSTAVUJÍ FORMU VZDĚLÁVÁNÍ ZPROSTŘEDKUJÍCÍ KLÍČOVÉ KVALIFIKACE Schopnost komunikovat a spolupracovat Vlastní aktivita a osobní odpovědnostodpovědnost Dovednost používat moderní informační technologie Kvalifikace budoucnosti (týmová práce, samostatnost, schopnost dále se vzdělávat) TRADIČNÍ VYUČOVÁNÍ (školství, profesní vzdělávání dospělých) Učební plán Složení jednotlivých předmětů (tematik) podle určitých kritérií (cílů) Výsledkem (výstupem) výuky je určitým způsobem profilovaný absolvent, který je více (či méně) připravenprofilovaný absolvent, který je více (či méně) připraven na praktické situace. Výcvikové firmy Vědecky (prepedeuticky) zpracované poznatky spojené s odborně orientovaným vzděláváním aplikované na obchodní činnosti (případy) a praktické situace. ANDRAGOGICKÝ KONCEPT CVIČNÉ FIRMY 1. Získání obchodních znalostí a dovedností (příjem objednávek, zakázky, faktury apod.). 2. Osvojení si klíčových kvalifikací. 3. Učení se činnosti (learning by doing), ve zcela3. Učení se činnosti (learning by doing), ve zcela konkrétních podmínkách. 4. „Skloubení“ odborné kompetence s obchodní komunikací i v cizím jazyce. KONCEPT JAZYKOVÉ VÝUKY (tradiční vyučování) Slovní zásoba Výslovnost Gramatika Porozumění psanému i mluvenému slovuPorozumění psanému i mluvenému slovu Hovořit Číst Překládat Sociálně-kulturní komunikace KONCEPT JAZYKOVÉ VÝUKY (cvičná firma) 1. Dialogy • Příjem návštěvníka • Jednání se zákazníkem • Diskuse o obsahu dopisů• Diskuse o obsahu dopisů • Rozhovory o obchodních partnerech • Rozhovory o obchodních aktivitách a politice firmy • Rozhovory na politická a hospodářská témata KONCEPT JAZYKOVÉ VÝUKY II (cvičná firma) 2. Obchodní dopisy (odborné termíny, pravopis, slovní zásoba, forma dopisů) 3. Telekomunikace3. Telekomunikace (telefon, fax, PC, telegram, telefax) 4. Vytváření textů (reklama, zprávy, statistky, apod.) Hledající se vztahy mezi kvalitou ve vzdělávání a aplikací efektivních výukových metodvýukových metod INOVAČNÍ FORMY, RESP. METODY VYUČOVÁNÍ Jsou ty, které hledají nové cesty ke zkvalitnění vyučovacího procesu. Problémové vyučování • Řešení problémů v simulované či reálné podobě Projektové vyučování • Plánování a realizace změn v realitě E-learning • Podpora výuky po informační stránce • Didaktická podpora procesu sebevzdělávání, samoučení ZÁSADY PRO POUŽITÍ DIDAKTICKÝCH METOD 1. Správná metoda neexistuje. 2. Existují více či méně aktivizující metody. aktivita účastníků přednáška učebnírozhovor samostatnápráce