L ANDRAGOGICKÉ MYSLENÍ: VÝVOJ A ZÁKLADNÍ POJMY 1.1 POJEM ANDRAGOGIKA A JEHO MOŽM \ YZNAMY Andragogika je védni a studijní obor zaměřený na veškeré aspekty vzdělávaní a učeni se dospělých. Existují rozdílná pojetí andragogiky. V našem pojetí je andragogika specifická součást véd o výchově, vzdělávání a vyučování. Použili terminu andragogika není prozatím v našem prostředí všeobecne rozšířeno, i když se tato situace výrazně méni. Ani v jiných zem ich se pojem andragogika většinou neprosadil, používá se spiše výraz vzděláváni dospelých, další vzděláváni atd. V ČR vedlo po roce 1989 k jeho zavedeni hlavné rozhodnuti akreditační komise MŠMT. která potvrzuje systém studijních, doktorandských a habilitačních oborů na vysokých školách. Hlavním úmyslem bylo odlišeni od dřívějšího, politicky zdiskreditovaného označeni výchova a vzdělávaní dospělých. Andragogika je: vědní obor v systému véd o výchove a vyučováni, zaměřeny na veškeré aspekty vzdělávaní a učeni se dospělých. studijní obor v programu pedagogických véd. sloužící přípravě budoucích odborniků v oblasti vzdelávaní dospělých. Samozřejmé existuje i odpovídající oblast společenské činnosti, ve ktcre se realizuje vzdělávaní a intencionálni i záměrné) učeni se dospělých, čili andrugogicka praxe. Pojem andragogika je obdobná kreace jako pojem pedagogika, ovšem historicky mladšího původu. Pedagog (paidagógos) byl původně, v antickém Řecku, člověk, který doprovázel chlapce do školy (pais, genitiv paidos. agein = vedeni chlapců). Nejednalo se tedy o samotného vychovatele nebo učitele, ale sloužiciho. většinou otroka. Z tohoto byl později odvozen název pedagogika. Andragogika je obdobné v přesném slova smyslu doprovázeni mužů \ancr. genitiv undros = muž. dospěly). Pomineme-li historicky dávno překonané omezeni na muže. znamená andragogika doprovázeni člověka při jeho cestě za vzděláním, poznáním a pochopením světa. Pojem andragogika vznikl později než první organizované formy vzděláváni dospělých. Poprvé ho pravděpodobné použil německy vysokoškolský učitel Kapp ve sve v r. 1833 publikovane knize o výchovných myšlenkách v Platonové filozofickém dile. Kapp se snažil odlišit 12 / ANDRAGOGIKA pedagogiku a vzdělávaní dospělých, které má jine cíle a \\chodiska. Od této dobyje Často andragogika chápána jako k pedagogice antitetický (protichůdný) model myšleni o výchově a vzdelávam. Toto pojetí andragogiky nacházimc napr. v jednu dobu velmi populárni koncepci, kterou vyvinul v sedmdesátých letech minulého století v USA M. Knowles. Ve dvacátých letech minulého století označil pojmem andragogika německý sociolog a pracovník Akademie práce, instituce německého dělnického hnuti, Roscnstock-Huessy adekvátni metodv vzděláváni dospelých. I tento názor nacházíme, opét v USA, dodnes. Specifické formy chápáni andragogiky rozvinuli v padesátých letech předešlého století Němec Póggeler (jako součást pedagogického myšleni). Švýcar Hanselmann a Holanďan Ten Have. Představy posledního z nich ovlivnily napr. koncepci olomoucké, částečně i bratislavské katedry andragogiky, které zahrnují pod andragogiku i sociální práci nebo kulturní andragogiku. Pojem andragogika sc začal prosazovat i v dalších evropských zemích, obzvlášť silné v bývalé Jugoslávii, nikdy ale zcela nenahradil pojem vzděláváni dospělých nebo dalsi v/déláváni a v některých zemích se nepoužíva dodnes. Pojem andragogika může tedy mít dva vý/namy. Jednou se jedna o určitou nauku (doktrínu), která se sna/i definovat „správny" přistup k učícímu se dospělému. Většinou jde o vymezeni se v opozici k pedagogice a jejím postupům. Druhá definice vidi andragogiku jako specifickou součást veškerého myšlení o výchově, videlavani a učeni se. Vědní a studijní obor vzděláváni dospělých/další vzděláváni a andragogika jsou v tomto případe synonyma. To odpovídá i našemu pojetí Příklad - použiti pojmu andraKogika v USA V USA se používá pojem andragogika v různých významech. Andragogika může znamenat: ■ teorii učeni se dospělých. ■ teorii vzděláváni dospělých. ■ teorii (technologicky pojatých) postupů učeni se dospělých. ■ teorii metod vzdelávaní dospělých. ■ soubor technik (způsobů, dovednosti) vzděláváni dospělých. ■ soubor předpokladů (principů) vzděláváni dospělých (dospěly je autonómni osobnost, lektor a účastník jsou partneři, učeni se musí vztahovat k životním otázkám atd.). ■ soubor předpokladů (principů), ze kterých se odvozuji metody výuky (nedirektivni přístupy, řešeni problémů, dialog, otevřenost atd.).