Volnočasové aktivity dospělých http://www.cestovaniproseniory.cz/Public/design/images/vzdelavam-se-a-rozvijim-sve.png http://www.laznetrebon.cz/uploads/images/trebon-a-okoli/cykloturistika.jpg http://www.peklak.cz/wp-content/gallery/lanovy-park/p7190232.jpg Zájmové vzdělávání (sociokulturní vzdělávání) • •je řazeno do tzv. Dalšího vzdělávání dospělých • •…tvoří širší předpoklady pro kultivaci osobnosti na základě jejích zájmů, uspokojuje vzdělávací potřeby v souladu s osobním zaměřením. Dotváří osobnost a její hodnotovou orientaci a umožňuje seberealizaci ve volném čase (Palán) – •svobodně volené činnosti k naplnění volného času –umělecké discipliny, odborné zájmové vzdělávání, zájmová sdružení, vzdělávání seniorů,… – •funkce: kultivace osobnosti –zkvalitnění lidských zdrojů (u podniků) => zvyšování vzdělanosti dospělé populace • C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0299125.wmf Volný čas = doba, kdy si své činnosti můžeme svobodně vybrat, děláme je dobrovolně a rádi, přinášejí nám pocit uspokojení a uvolnění pod pojmem volný čas: • odpočinek, rekreace, zábava, zájmová činnost, zájmové vzdělávání, dobrovolná společensky prospěšná činnost nejsou to činnosti zabezpečující biologickou existenci člověka (jídlo, spánek, hygiena, zdravotní péče) http://www.sos-suchdol.cz/_www/data/dokument/obrazek/volny_cas.png Různé pohledy na volný čas EKONOMICKÝ •investice společnosti do zařízení pro volný čas •investice jednotlivce do svého volného času (obraz úrovně společnosti) odpočinutý člověk = lepší pracovní výkon a lepší mezilidské vztahy na pracovišti SOCIOLOGICKÝ A SOCIÁLNĚ-PSYCHOLOGICKÝ •utváření mezilidských vztahů, socializace jedince • POLITICKÝ •jak a do jaké míry stát zasahuje do volného času obyvatelstva • ZDRAVOTNĚ – HYGIENICKÝ •podpora zdravého tělesného a duševní ho stavu člověka •uspořádání režimu dne, respektování křivky výkonnosti člověka, hygiena prostředí i sociálních vztahů, hygiena duševního života • PEDAGOGICKÝ A PSYCHOLOGICKÝ •věkové i individuální zvláštnosti a jejich respektování ve volném čase •jak přispívají k uspokojování biologických a psychických potřeb • http://www.trnd.com/cz/p/c/uploads/blog/2012/11/Carpe-Diem.jpg Druhy volného času •Denní volný čas –závisí na pracovní době •Víkend –odpočinkové i pracovní aktivity •Dovolená, delší časový úsek volna –odpočinek, vzdělávání a zábava –často změna prostředí a životního stylu C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0301480.wmf Význam volnočasových aktivit •Vývoj a formování osobnosti •Zvyšování kvality života jedince i společnosti •Prevence sociálně-patologických jevů •Zvyšování úrovně vzdělanosti •Zlepšování fyzické kondice •Mezilidské vztahy •Odpočinek, kompenzace pracovních činností Determinanty •socio-demografické (věk, pohlaví, zdravotní a rodinný stav, vzdělání…) •bydliště (kulturní místa, knihovny, parky, hřiště) •ekonomická situace •objem volného času (délka pracovní doby, charakter práce), •rozvoj a složení společnosti (zejm. věk) •kulturní tradice Volný čas a životní styl ZPŮSOB VYUŽÍVÁNÍ VOLNÉHO ČASU = UKAZATEL ŽIVOTNÍHO STYLU životní styl zahrnuje i hodnotovou orientaci jedince • => odráží se v jeho chování, ve způsobu využívání a ovlivňování materiálních i sociálních životních podmínek Individuální systém hodnot =>tvoří se dle životních podmínek a aktivitou jedince =>jakou hodnotu člověk přisuzuje volnému času (povinnost jako jediné poslání x volný čas jako životní náplň) • OPTIMUM: uvést do rovnováhy sféru povinností a sféru volného času • • http://www.bonavita.cz/user-files/stare/cvi____c_____ena.jpg Jak je vnímán volný čas… •Dle provedených šetření: –pro občany ČR volný čas významnou hodnotou –70 % dospělých uvádí jako pozitivní a žádoucí, pokud má většina lidí hodně času pro sebe na své koníčky –VŠ vzdělaní – řadili do volnočasových aktivit vzdělávací aktivity http://nd03.jxs.cz/568/711/c4679351b6_55612626_o2.jpg Omezení a překážky •Vlivy vnější (nemůžeme moc ovlivnit) –profesní, ekonomické, kulturní a zdravotní •Vlivy vnitřní (lze odbourat) –nuda, neinformovanost, neochota… „nevím jak svůj volný čas trávit“ https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQk83rcU-zHQ0nIgmhQg9GPyf4Vwwyk6AnN9idrxOELn5M gw2owgg https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQk83rcU-zHQ0nIgmhQg9GPyf4Vwwyk6AnN9idrxOELn5M gw2owgg Druhy aktivit •manuální – zahrádkaření, kutilství, ruční práce •sportovní – procházky, turistika, další sporty… •kulturně umělecké –receptivní – četba, divadla, kina, poslech rádia –interpretační – hudba, zpěv, herecká činnost, fotografování •vzdělávací – dobrovolné vzdělávání, sledování masmédií, luštění křížovek •veřejné – vykonávání veřejných funkcí, schůze, společenské a politické organizace •společenské (neformální) – návštěvy známých, rodiny, kaváren… •hry, sběratelství – sportovní diváctví, společenské hry •pasivní odpočinek – sedění, polehávání, pití kávy… Volnočasové aktivity v Brně •Lipka •Instruktoři Brno Zdroje a literatura •TYLCHERTOVÁ, Z. Volný čas žen střední generace. Brno, 2012. Dostupné na: http://is.muni.cz/th/368988/ff_m/Diplomova_prace_ZT.pdf. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. •PALÁN, Zdeněk. Základy andragogiky. Praha: Vysoká škola J.A. Komenského, 2002. •PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: [teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času]. Vyd. 4. Praha: Portál, 2008, 221 s. ISBN 9788073674236. •KNOTOVÁ, Dana. Neformální vzdělávání dospělých ve volném čase. [online]. [cit. 2013-03-18]. Dostupné z: http://www.phil.muni.cz/wupv/home/Documents/sbornik-u11-mpsv-projekt/06Knotova%20U11.pdf