Úvod do andragogiky •PhDr. Petr Horehleď \\fffs01\home\seramaff\Profile\AppData\Microsoft\Media Catalog\Andralogo_www_2.gif \\fffs01\home\seramaff\Profile\AppData\Microsoft\Media Catalog\Andralogo_www_2.gif ØSenioři tvoří cca 15 % populace ØZa 30 let bude v seniorském věku každý třetí obyvatel ČR ØPotenciální problémy: ekonomické, sociální, kulturní… ØSkoro polovina obyvatelstva pohlíží na stárnutí populace jako na zásadní problém. ØSenioři chápáni jako homogenní skupina, která je stigmatizována celou řadou negativních stereotypů. Ø„Postprofesionální doba“: zkušenost přestává platit jako hodnota, oceňuje se dynamičnost, inovace, kreativita. ØProblém mezigenerační solidarity ü \\fffs01\home\seramaff\Profile\AppData\Microsoft\Media Catalog\Andralogo_www_2.gif ØKontinuální zlepšování kvality života seniorů ØVe vyspělých zemích vlastní spotřebitelé nad 50 let až 75 % národního bohatství a realizují cca 50 % všech nákupů zboží střednědobého a dlouhodobého charakteru ØKaždá další generace vykazuje vyšší vzdělanostní a profesní úroveň v porovnání s generací předcházející ØV oblasti služeb rapidně narůstá počet aktivit a výrobků, určených exkluzivně pro tuto cílovou skupinu. ØPozitivní roli hraje rovněž rozsáhlá medializace seniorského „problému“ ØJednou z oblastí, kde můžeme vzrůstající zájem o problematiku seniorů zaznamenat asi nezřetelněji, je sféra edukačních aktivit - - Výzvy a příležitosti •CHRONOLOGICKÝ VĚK • • • • SOCIÁLNÍ BIOLOGICKÝ • VĚK VĚK • • • •PSYCHOLOGICKÝ VĚK Andralogo_www_2 VĚK MOCI UMĚT CHTÍT SENIOŘI SE VZDĚLÁVAT MOHOU, ALE NEMUSEJÍ!! Andralogo_www_2 - - Andralogo_www_2 VĚK ÚČAST NEÚČAST 20-29 42 58 30-39 43 57 40-49 39 61 50-59 32 68 60-65 12 88 Účast na neformálních vzdělávacích aktivitách v posledních 12 měsících (v %) • Rozvíjení schopnosti učit se je velmi různorodý proces, který ovlivňují prvky: Ø Fyziologické Ø Psychologické Ø Sociální • • Andralogo_www_2 BS00559_ Poznání zákonitostí procesu učení je nezbytným předpokladem dosažení úspěchu v učení Na schopnost učit se působí následující osobnostní dispozice: ü Paměť ü Vůle k učení ü Motivace ü Kapacita intelektu ü Lehkost nebo obtížnost učení ü Trvanlivost učení • * Andralogo_www_2 •Stárnutí mozku postihuje: Ø rychlost mentálních operací i výkonnost smyslových funkcí Ø soustředění a pozornost Ø kapacitu pracovní paměti Ø schopnost učit se nová fakta (sémantická pamět) Ø schopnost tvořit vzpomínky na konkrétní události (epizodická paměť) - - Andralogo_www_2 Andralogo_www_2 LEHKOST UČENÍ * v aspektu lehkosti (obtížnosti) učení hraje věk významnou roli * s věkem je učení obtížnější a klade i vyšší nároky na dobu potřebnou k osvojení * studenti ve věku 40 – 45 let potřebují v průměru o 10 – 20 % více času, než studenti o generaci mladší * tato skutečnost ale v žádném případě nesnižuje docilitu dospělých * rychlost učení je postupně nahrazována jistotou a přesností Andralogo_www_2 SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ * s věkem se zhoršuje * po 60. roce lze u 90 % osob pozorovat výrazné zhoršení zraku a u 30 % sluchu * tyto změny způsobují pokles výkonu i omezení některých činností * mohou se negativně projevit i v komunikaci s druhými lidmi (častá příčina např. podezíravosti, nejistoty, úzkosti nebo hněvivosti) * zvyšuje se i riziko úrazu * Andralogo_www_2 SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ Výsledky dlouhodobé studie: § ve věkové skupině 65-74 let zjištěno 25,9 nevidomých/1000 vyšetřených § ve věkové skupině 20-44 let to bylo 1,3/1000 vyšetřených § ve věkové skupině 65-74 let diagnostikována funkční hluchota u 54,7 osob/1000 vyšetřených § ve věkové skupině 25-34 to bylo 5/1000 vyšetřených ü s rostoucím věkem klesá počet neuronů, buňky ztrácejí schopnost množit se dělením ü základní počet neuronů fixován v cca 10 letech ü během života člověk přijde o cca 20 % neuronů ü mozkové komory (dutiny v mozku obsahující mozkomíšní mok) se rozšiřují ü rýhy mezi závity mozkové kůry se prohlubují ü zeslabuje mozková kůra (k redukci spojů dochází již po 22. roce života) ü spoje mezi nervovými buňkami řídnou üskenování mozku odhalilo, že čelní kůra mění svůj tvar ještě po čtyřicítce (oblast mozku zodpovědná za rozhodování, plánování, empatii, chápání a sociální chování) ü mozek se tak vyvíjí i v pozdějším věku Andralogo_www_2 Stárnutí mozku ü klesá míra přítoku krve i zásobování kyslíkem ü ztráty neuronů jsou pravděpodobně způsobeny chorobami omezujícími krevní zásobení (např. arterioskleróza), nikoliv samotným stárnutím ü ztrátu psychologických a neuropsychologických kapacit je prokazatelně možno částečně kompenzovat vdechováním čistého kyslíku ünejméně jsou stárnutím postiženy vývojově nejstarší části mozku ü levá mozková hemisféra je stárnutím postižena méně než pravá • - Andralogo_www_2 Stárnutí mozku brain-gym-exercises • ! MOZEK SE CHOVÁ JAKO SVAL ! • • • • •Pokud je trénován, podává vyšší výkon. •Pokud leniví, pak na výkonu ztrácí. - Andralogo_www_2 brain-gym-exercises Andralogo_www_2 • DYNAMIKA MOZKOVÝCH BUNĚK ZARUČUJE PO CELÝ ŽIVOT AKTIVNÍ UČENÍ A RŮST !! - > brain-gym-exercises CELOŽIVOTNÍ UČENÍ ZARUČUJE DYNAMICKÉ MOZKOVÉ BUŇKY !! Andralogo_www_2 > – Senioři čekající na přijetí do domova důchodců byli srovnáváni s těmi, kteří tam již delší dobu žili. I přes individuální rozdíly byly mezi oběma skupinami zaznamenány velké rozdíly v IQ. VYSVĚTLENÍ: Domov důchodců dává méně podnětů a jeho obyvatelé jsou více pasivní… Andralogo_www_2 Andralogo_www_2 •Na činnost mozku pozitivně působí: ü vyvážené sociální kontakty ü pozitivní přístup k životu (ne beznaděj, chybějící životní cíle) ü vyvážená strava (ne cukr a kofein) ü dostatek přirozeného světla (ne neonové osvětlení) ü čerstvý vzduch ü pohyb (chůze, schody, jízda na kole) ü duševní aktivita Děkuji vám za pozornost ! \\fffs01\home\seramaff\Profile\AppData\Microsoft\Media Catalog\Andralogo_www_2.gif