Mikrobiologický ústav LF MU a FN u svaté Anny v Brně Miroslav Votava Vzdělanostní úroveň posluchačů u zkoušky z lékařské mikrobiologie I. celofakultní konference o studiu na LF MU, Brno, 17.1.2005 Statistika výsledků zkoušky z lékařské mikrobiologie v letech 2002-2004 akademický rok zapsáno posluchačů uspělo uspělo % 2001/02 184 176 96 2002/03 180 161 89 2003/04 267 213 80 Příklady neznalostí z oborů již absolvovaných – I •Biologie: •Studentka PřF (!) neví, jaký je rozdíl mezi hmyzem a roztoči •Studenti PřF (!) neznají latinské názvy ektoparazitů •Chemie: •Studenti nevědí, co vzniká při reakci H2S s ionty železa Příklady neznalostí z oborů již absolvovaných – II •Anatomie: •Studentka (!) netuší, že existuje spojení mezi vejcovody a dutinou břišní •Student neví, jak se latinsky nazývá hrdlo děložní •Histologie: •Studentka (!) netuší, že buňky poševní sliznice obsahují glykogen Příklady neznalostí, patřících ke všeobecnému vzdělání – I •Zeměpis: •Student kromě Kypru nezná další ostrovy ve Středozemním moři (kvůli maltské horečce) •Dějepis: •Studentka PřF neví, které národy bojovaly u Stalingradu (kvůli rusům a švábům), a po sdělení, že to bylo za II. světové války, prohlašuje, že co se stalo, než se narodila, ji absolutně nezajímá Příklady neznalostí, patřících ke všeobecnému vzdělání – II •Literatura: •9 studentům z okresu Frýdek-Místek recitován verš •„Z Frydku je Bernard Žár, a proto svůj zapírá národ – Bernard Žor…“ •Báseň neznal žádný •Na otázku, kdo tak asi mohl tento verš napsat, zareagovali pouze dva Příklady neznalostí, patřících ke všeobecnému vzdělání – III •Literatura a medicina: •Studenti LF neumí uvést příklad díla, v němž se píše o nějaké chorobě •Studenti netuší, že Wolker zemřel na tbc •Studenti LF nemají potuchy, že existují např. Kášovy sbírky medicinských historek, natož Alarichova Medicina v županu Příklady neznalostí, patřících ke všeobecnému vzdělání – IV •Čeština: •Nespisovné vyjadřování, např. „…širokospektrýma antibiotikama…“ •Neznalost skloňování číslovek, např. „…s dvěmi sty, …s pěti stami…“ •Matematika: •Studenti nemají potuchy, co je logaritmus (neumí vysvětlit, proč se nejdůležitější fáze množení mikrobů nazývá logaritmická neboli exponenciální) Příklady prohřešků proti společenskému vystupování •Oděv: •Obuv studentů jakživ nepoznala krém •Studenti PřF přicházejí ke zkoušce v tričkách, svetrech a texaskách •Chování: •Studenti netuší, že je společensky neúnosné popíjet během zkoušky z přinesené lahve či nabízet examinátorovi při loučení ruku • Proč uvedených příkladů přibývá? •Existuje jen určitý podíl kvalitních studentů •Pokud jich místo 180 přijmeme 260 (o 44 % více), musí se to projevit na jejich úrovni • •Jako učitelé jsme však odpovědni za úroveň budoucích lékařů Co dělat? •Nejen vyučovat, ale i vychovávat • •V přednáškách lze upozornit na ledacos •Přednášky ale navštěvuje jen menší část posluchačů •Zdá se, že ti, co chodí na přednášky, jsou na tom, co se vzdělanosti týče, relativně lépe Kdo tedy hraje hlavní úlohu ve výuce a výchově? •Ti, kteří vedou stáže a praktická cvičení, totiž •naši asistenti •Na jejich umění, • dovednostech, • snaze, • nápadech a hlavně na jejich • příkladu •spočívá největší odpovědnost za úroveň příštích lékařů a dalších odborníků • •Děkuji za pozornost •