Edukace v práci sestry
7. Ošetřovatelské diagnózy z oblasti edukace

7. Ošetřovatelské diagnózy z oblasti edukace

Informace, které jsme získali sběrem informací je nutno analyzovat. Na základě analýzy bychom měli určit edukační potřeby edukanta. Edukační potřeby můžeme definovat jako: „deficit v oblasti vědomostí, dovedností, návyků a pozitivních postojů edukanta ke svému zdraví, kdy tyto nedostatky mohou negativně ovlivnit zdraví edukanta v současnosti i v budoucnosti“ (Juřeníková, 2011).
Vhodné ošetřovatelské diagnózy z oblasti edukace stanovíme na základě edukačních potřeb edukanta. Správně definovaná ošetřovatelská diagnózu se v praxi skládá ze tří částí – pojmenování problému, příčiny a projevů. Níže uvedeme ošetřovatelské diagnózy, které můžeme použít v edukaci (uvedeme pouze pojmenování problému) dle NANDA I.
Doména 1 – Podpora zdraví
Třída 1 – Uvědomování si zdraví
- Sedavý způsob života (00168)
- Chování náchylné ke zdravotním rizikům (00188)
- Neefektivní udržování zdraví (00099)
- Neefektivní ochrana (00043)
- Neefektivní management vlastního zdraví (00078)
- Snaha zlepšit management vlastního zdraví (00162)
- Neefektivní management léčebného režimu v rodině (00080)
Třída 3 - Soulad hodnot/přesvědčení/jednání
- Noncompliance (00079)

BIBLIOGRAFICKÉ ZDROJE
- JUŘENÍKOVÁ, Petra. Základy edukace v ošetřovatelské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2171-2.
- HERDMAN, T. Heather.Ošetřovatelské diagnózy: definice & klasifikace: 2012-2014 = Nursing diagnoses: definitions and classification: 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 9788024743288.