Edukace v práci nutričního terapeuta

10. Hodnocení edukačního procesu

 CÍL: Student verbalizuje význam zpětné vazby. Dokáže vyjmenovat  a vysvětlit nejčastější důvody nesplnění cílů. Popíše průběžnou a finální zpětnou varbu a vysvětlí její význam. Dokáže aplikovat zásady zpětné vazby do své seminární práce.
 

10. Hodnocení edukačního procesu


Hodnocení je poslední fází edukačního procesu. Ve zpětné vazbě lze hodnotit cokoliv. Nejčastěji hodnotíme, zda  edukant v rámci edukace dosáhl stanovených cílů. Slnění cílů by mělo být co největší. V některých případech se můře stát, že edukační cíle se nám nepodaří splnit v různém rozsahu. Mezi nejčastější důvody proč jsme nesplnili cíle, patří:
  • Nedostatečná nebo nevhodná identifikace potřeb
  • Nesprávné stanovení edukační diagnózy (potřeby)
  • Volba nevhodné strategie učení
  • Nedostatečná nebo žádná motivace
  • Nepřiměřený časový plán
  • Chyby v komunikaci
(Závodná, 2002).
V případě, že nebylo dosaženo cílů je nutno provést, taková opatření, aby jich v budoucnu bylo dosaženo.
 
Další co lze hodnotit:
  • Hodnocení obsahu a formy edukace
  • Hodnocení edukačních intervencí
  • Hodnocení metod
  • Hodnocení spokojenosti
  • Hodnocení prostředí
  • Hodnotit edukátora
 
Zpětná vazbu můžeme provádět buď průběžně nebo až na konci edukace (sumární).
Průběžná zpětná vazba (průběžné hodnocení)
Tento druh zpětné vazby se zaměřuje na odhalení nedostatků v průběhu edukace. Cílem edukace je zjistit, jak probíhá edukační proces a zda je reálné dosáhnout cílů. Průběžná zpětná vazba neposkytuje informace jen edukátorovi, ale i edukantovi (viz zákon zpětné vazby). Zjištění nedostatků v průběhu edukace nám může pomoci včas napravit tyto nedostatky. Pokud provádíme zpětnou vazbu u více edukantů, nikdy není cílem hodnocení srovnávat edukanty mezi sebou.
 
Konečná zpětná vazba (finální, sumativní hodnocení)
Tento druh hodnocení provádíme na konci edukace např. před propuštěním z nemocnice. Přináší informace většinou o splnění dlouhodobých cílů.
 
 Pamatujte, že nelze hodnotit splnění cílů, pokud neprovádíme zpětnou vazbu.
 
BIBLIOGRAFICKÉ ZDROJE
  • JUŘENÍKOVÁ, Petra. Základy edukace v ošetřovatelské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2171-2.
  • PRŮCHA, Jan.Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 9788026204565.
  • ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovateĺstve. 2. vyd. Martin: Osveta, 2005. ISBN 808063193X.