Edukace v práci nutričního terapeuta

5. Edukační proces ve zdravotnickém zařízení

 CÍL: Student dokáže vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé fáze edukačního procesu. Student dokáže určit zvláštnosti edukace ve zdravotnictví. Studen dokáže propojit fáze edukačního procesu s ošetřovatelským procesem.
 

5. Edukační proces ve zdravotnickém zařízení

        Péče o člověka by měla probíhat v období jeho zdraví, kdy zdravotník by měl podporovat jedince v jeho zdravě prospěšných aktivitách, ale i v době nemoci. Z těchto důvodů je nutné, aby součástí práce zdravotníka byla i edukace jedince ve zdraví i v nemoci. Povinnost edukace je zakotvena i v legislativě České republiky.
Fáze edukace se zpravidla na pět fází, která ve zdravotnictví nabývají určitých specifik vzhledem k tomu, že edukace probíhá v jiných podmínkách, než jsou ve vzdělávacích institucích. Ve zdravotnické praxi je nutno jednotlivé fáze propojit s fázemi ošetřovatelského procesu.
Fáze edukačního procesu:
  1. Fáze počáteční pedagogické diagnostiky
  2. Fáze projektování
  3. Fáze realizace (motivace → expozice → fixace → průběžná diagnostika → aplikace)
  4. Fáze prohloubení a upevnění učiva
  5. Fáze zpětné vazby - viz obr. 1
 
Obr. 1 Fáze edukačního procesu
 
Ad 1) Fáze počáteční pedagogické diagnostiky
V první fázi edukačního o procesu se snažíme zjistit o edukantovi co nejvíce informací z oblasti jeho vědomostí, dovedností, postojů, návyků, hodnotového žebříčku, zkušeností, ale i věkových a individuálních zvláštností, rodinného zázemí apod. tak, abychom dokázali t
Ad 2) Fáze projektování
V této fázi edukačního procesu se snažíme na základě zjištěných edukačních potřeb edukantovi naplánovat edukaci tak, abychom tyto potřeby uspokojili. V této fázi stanovujeme cíle edukace, formy a metody edukace, obsah edukace, pomůcky, které využijeme při edukaci, časový rámec edukace, ale i způsob evaluace edukace.
Ad 3) Fáze realizace
Fázi realizace můžeme rozdělit do 5 kroků a to na krok motivace, expozice, fixace, průběžné diagnostiky, aplikace. V prvním kroku motivaci se snažíme s edukantem navázat kontakt, sdělujeme cíl a výstupy edukace a snažíme se ho získat spolupráci na edukaci u dětí např. pomocí hry.  Na krok motivace navazuje krok expozice. V tomto kroku edukantovi zprostředkováváme nové poznatky. Snahou v tomto kroku by mělo být i aktivní zapojení edukanta do procesu učení. Dalším krokem fáze realizace je fixace. V tomto kroku bychom se měli snažit nové poznatky procvičit tak, aby edukant byl schopen je navázat na předchozí vědomosti a dovednosti. Po celou dobu naší edukace bychom měli provádět průběžnou diagnostiku, což je další krok naší edukace. V rámci průběžné diagnostiky si ověřujeme správné pochopení učiva edukantem a jeho zájem o edukovanou problematiku. Posledním krokem fáze realizace je krok aplikace. V tomto kroku se snažíme, aby edukant byl schopen nové poznatky použít v praxi.
Ad 4) Fáze upevnění a prohloubení učiva
Ve zdravotnictví je tato fáze často opomíjena. V této fázi se snažíme nové poznatky procvičit, opakovat a případně rozšířit tak, aby byly uloženy do dlouhodobé paměti edukanta.
Ad 5) Fáze zpětné vazby
V této fázi se snažíme hodnotit výsledky edukace, zda bylo nebo nebylo dosaženo stanovených cílů. Zpětná vazba nám přináší, také informaci zda můžeme pokračovat v další edukaci nebo musíme dále procvičit nebo znovu vysvětlit edukovanou problematiku.
 
Než začneme hovořit o propojení edukačního procesu s ošetřovatelským procesem, měli bychom si připomenout fáze ošetřovatelského procesu:
  1. Sběr informací/zhodnocení, posouzení (v této fázi získáváme informace).
  2. Stanoví ošetřovatelské diagnózy (stanovení problémů, potřeb, stanovení příčiny, projevů a důsledků těchto problémů).
  3. Plánování ošetřovatelské péče (stanovení plánu a řešení problémů pacienta)
  4. Realizace ošetřovatelského plánu (realizace plánu a pokud možno odstranění problémů pacienta, uspokojení potřeb).
  5. Hodnocení (hodnocení výsledků naší péče).
Propojení fází edukačního procesu s ošetřovatelským procesem ukazuje obr. 2, kdy první sloupec znázorňuje fáze edukačního procesu a druhá fáze ošetřovatelského procesu.
Obr. 2 Začlenění edukačního procesu do ošetřovatelského procesu
 
Jak z obrázku vyplývá, můžeme fázi počáteční pedagogické diagnostiky provádět ve fázi ošetřovatelského procesu – sběr informací/zhodnocení, posouzení. Fázi stanovení ošetřovatelské diagnózy a plánování ošetřovatelské péče odpovídá fáze edukačního procesu plánování. Fázi ošetřovatelského procesu realizace ošetřovatelského plánu odpovídá fáze edukačního procesu realizace a upevnění a prohloubení učiva. Poslední fázi ošetřovatelského procesu hodnocení odpovídá fáze edukačního procesu zpětná vazba.
 Je nutné si pamatovat, že pokud chceme, aby byla edukace účinná, je nutné při edukaci projít všemi pěti fázemi edukačního procesu a žádnou nesmíme přeskočit nebo vynechat. Fáze edukačního procesu musíme zařadit a realizovat v rámci ošetřovatelské procesu.
 
BIBLIOGRAFICKÉ ZDROJE
  • JUŘENÍKOVÁ, Petra. Základy edukace v ošetřovatelské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2171-2.
  • PRŮCHA, Jan.Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 9788026204565.
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Bohumíra ŠMAHELOVÁ.Kapitoly z obecné pedagogiky. [Brno: Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky, 2012]. Dostupné také z: https://www.teiresias.muni.cz/knihovna/svokapop.zip
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1411/podzim2016/BVED0311p/odp/tb/Edukacni_proces_ve_zdravotnickem_zarizeni.qdesc