Edukace v práci nutričního terapeuta

6. Sběr informací

 CÍL: Student dokáže vyjmenovat oblasti edukace, v kterých by měl získat informace pro oblast edukace. Student dokáže definovat pojem edukační potřeba.
 

6. Sběr informací


Sběr informací tvoří základ pro další fáze edukace. Pokud se nám nepodaří získat dostatek kvalitních informací, nemůžeme naplánovat edukací, která by byla efektivní pro edukanta. Informace, které sbíráme, by proto měly být vždy přesné, komplexní.
Při sběru informací pro potřeby edukace se zaměříme na tyto informace:
  • Věk
  • Pohlaví
  • Rasa, etnikum
  • Vzdělání
  • Zaměstnání
  • Víra
  • Dosavadní zkušeností
  • Úroveň dosavadních vědomostí, dovedností, návyků, postojů, hodnotový žebříček
  • Životní styl
  • Motivace edukanta
  • Předpoklady k učení
  • Styly k učení
  • Zdravotní stav
  • Psychický stav
  • Sociálně-kulturně-ekonomické zázemí
Sběr informací z oblasti edukace by měl být běžnou součástí sběru informací o edukantovi. Informace, které získáváme, mohou mít buď objektivní charakter (vše co můžeme pozorovat, testovat, měřit) nebo subjektivní charakter (informace, které získáme od klienta, ale nelze je ověřit pozorováním, testováním, měřením).
Informace můžeme získat buď od edukanta (primární zdroj) nebo od doprovodu, rodinných příslušníků, zdravotníků, z dokumentace (sekundární zdroj). Informace, které získáme z různých zdrojů, bychom měli vždy systematicky uspořádat.
 
 Pamatujte, že pomocí ucelených, systematicky uspořádaných informací můžeme velmi dobře identifikovat edukační potřeby edukanta.
 
BIBLIOGRAFICKÉ ZDROJE
  • JUŘENÍKOVÁ, Petra. Základy edukace v ošetřovatelské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2171-2.
  • PRŮCHA, Jan.Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 9788026204565.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1411/podzim2016/BVED0311p/odp/tb/Sber_informaci.qdesc