Edukace v práci nutričního terapeuta

7. Ošetřovatelské diagnózy z oblasti edukace

 CÍL: Student dokáže definovat pojem edukační potřeba a vyjmenovat ošetřovatelské diagńozy z oblasti edukace.
 

7. Ošetřovatelské diagnózy z oblasti edukace


Informace, které jsme získali sběrem informací je nutno analyzovat. Na základě analýzy bychom měli určit edukační potřeby edukanta. Edukační potřeby můžeme definovat jako: „deficit v oblasti vědomostí, dovedností, návyků a pozitivních postojů edukanta ke svému zdraví, kdy tyto nedostatky mohou negativně ovlivnit zdraví edukanta v současnosti i v budoucnosti“ (Juřeníková, 2011).
Vhodné ošetřovatelské diagnózy z oblasti edukace stanovíme na základě edukačních potřeb edukanta. Správně definovaná ošetřovatelská diagnózu se v praxi skládá ze tří částí – pojmenování problému, příčiny a projevů. Níže uvedeme ošetřovatelské diagnózy, které můžeme použít v edukaci (uvedeme pouze pojmenování problému) dle NANDA I.
Doména 1 – Podpora zdraví
Třída 1Uvědomování si zdraví
  • Sedavý způsob života (00168)
Třída 2Management zdraví
  • Chování náchylné ke zdravotním rizikům (00188)
  • Neefektivní udržování zdraví (00099)
  • Neefektivní ochrana (00043)
  • Neefektivní management vlastního zdraví (00078)
  • Snaha zlepšit management vlastního zdraví (00162)
  • Neefektivní management léčebného režimu v rodině (00080)
Doména 10 – Životní principy
Třída 3  - Soulad hodnot/přesvědčení/jednání
  • Noncompliance (00079)
 
 
 Pamatujte, že pokud máme ošetřovatelskou diagnózu stanovenou dobře, můžeme lépe stanovit plán edukace.
 
BIBLIOGRAFICKÉ ZDROJE
  • JUŘENÍKOVÁ, Petra. Základy edukace v ošetřovatelské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2171-2.
  • HERDMAN, T. Heather.Ošetřovatelské diagnózy: definice & klasifikace: 2012-2014 = Nursing diagnoses: definitions and classification: 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 9788024743288.