• • • • •Druhy výzkumu, •zdroje lidského poznání • • • •Druhy výzkumu ve zdravotnictví I •Základní výzkum – řeší klíčové teoretické problémy. Rozšiřuje bázi poznatků v dané oblasti. • -Aplikovaný výzkum – vzniká z potřeby řešit praktický problém, do popředí staví využití teoretických poznatků v konkrétních podmínkách. Řeší momentální problémy. - -Klinický výzkum – předmětem je nemocný člověk, cílem je objasnění příčin nemoci, ověření nových terapeutických látek a prostředků. - -Metodologický výzkum – cílem je ověřování stávajících metod vědecké práce a hledání nových metod a technik při výzkumné činnosti. - - •Druhy výzkumu ve zdravotnictví II •Výzkum nebo průzkum individuální – výzkumník pracuje sám •Výzkum skupinový – do výzkumu je zapojeno více výzkumníků (Nezapomenout na statistika) •Výzkum zkušební (předvýzkum) – slouží k ověřování vhodnosti a validity metodiky výzkumu. •Výzkum experimentální – slouží na pokusné zjišťování působení určitých faktorů v definovaném prostředí. •Výzkum komparativní – porovnání nejméně dvou výsledků získaných údajů, jsou významné při mezinárodní spolupráci v různých oblastech výzkumu. •Validita – platnost získaných poznatků vzhledem ke skutečnosti. Stanovuje se u kvali i kvanti výzkumů. Existují různé postupy jejího vyčíslení. •Zdroje lidského poznání •Metoda tradice – tradice zjednodušují komunikaci, ale pokud na nich nekriticky lpíme, jsou brzdou poznání. • -Metoda zkušeností – vlastní zkušenost je zdroj poznání, vede ke schopnosti předvídat jevy reality. Objektivní realita je vnímána subjektivně (jednotlivci rozdílně). A kdo má tedy pravdu???? -Metoda logického uvažování - jako metoda poznání spojuje zkušenosti, naše intelektuální schopnosti a formální myšlení. Metoda dedukce a indukce. - -Metoda pokusů a omylů – běžná denní praxe, je však neefektivní a mnohokrát selže. - -Metoda vědeckého přístupu – je to nejvyšší forma lidského poznání. Od ostatních metod poznání se liší tím, že podléhá sebehodnocení a kontrole. Neznamená to ale, že může vyřešit všechny problémy, nebo že se badatelé nemohou dopustit chyb. • •dedukce a indukce •Dedukce •z celku usuzuji na jednotlivost •z teorie jsou odvozeny hypotézy •Indukce •z jednotlivostí usuzuji na celek •z pozorování je konstruována teorie •dedukce a indukce •Způsob získávání poznatků na základě vědeckého poznání • •Vědecký přístup – způsob řešení problémů nebo také systém získávání poznatků, je dvojí: •a) teoretický (použití teoretických modelů, vědeckých zákonů, pracuje s hypotézami). • Z řeckého theoria = bádání, zkoumání • •b) empirický (založen na myšlence, že veškeré poznání je založeno na zkušenosti). Pracujeme s vědeckým pozorováním, vědeckým experimentem. Platnost výsledků empirie je omezená na část skutečnosti, nikoliv na celou skutečnost. • Z řeckého empiria = zkušenost. • •Výzkumný proces a jeho fáze • 1.Příprava výzkumu: vymezení typu výzkumu - upřesnit cíl - popsat metody, které budou užity - stanovit harmonogram výzkumu, popsat, jakou podobu budou mít získané výsledky. Př. článek do vědeckého časopisu. 2.Hypotézy z řeckého hypothesis = domněnka • Postup stanovování H: cíl šetření a z něj se formulují H1 až Hn (Kutnohorská, str. 52) Ho •3. Zmapování terénu před zahájením výzkumu: •Předvýzkum – na menším vzorku respondentů si ověříme výzkumné techniky •Pilotní studie – ověření projektu po stránce věcné, řeší problémy s formulací otázek, s tazateli •Pretest – prověřuje projekt po stránce formální, ověřuje jasnost a srozumitelnost otázek, určuje kódování pro zpracování výzkumu. •Vlastní výzkumná práce – viz následující slide. •Etapy výzkumné práce 1.Výzkumné téma – neuspořádaný soubor otázek 2.Předmět výzkumu – přesné stanovení zkoumané oblasti 3.Výzkumný problém (cíl) – jasná formulace a definice problému, může být formulován jako výrok nebo otázka 4.Výzkumná otázka (dílčí cíle, hypotézy) – zcela jasná formulace 5.Dosavadní stav poznání – informace o problému 6.Zkoumaný soubor – reprezentativnost. 7.Metody a technika 8.Organizace výzkumu 9.Shromažďování a vyhodnocování dat 10.Interpretace a prezentace výsledků 11.Výzkumná zpráva a využití výsledků výzkumu