• • • • •Výzkumné techniky • •techniky v rámci kvantitativního výzkumu •experiment •výběrové šetření • •Využity podklady Mgr. K. Nedbálkové, Ph.D. • •experimentální techniky •– předpokládají manipulaci s nezávisle proměnnou • - experiment - přirozený experiment - - •neexperimentální techniky - bez možnosti ovlivnění proměnných - - pozorování - analýza dokumentů - • •základní třídění výzkumných technik • •intervenující techniky •– interference se zkoumanými objekty, stup do jejich světa • - experiment - zúčastněné pozorování - techniky založené na rozhovorech - - •neintervenující techniky - nevstupuje do prostoru zkoumaných objektů - - nezúčastněné pozorování - analýza dokumentů/artefaktů - sekundární analýza - • •další možné třídění • •kvantitativní techniky •typicky používané v kvantitativním výzkumu – standardizované • - výběrové šetření (survey) - obsahová analýza - pozorování (standardizované varianty) - -kvalitativní techniky •– nižší míra standardizace -hloubkové rozhovory • - pozorování (od nezúčatněného po zúčastněné – nestandard.) - analýza dokumentů/artefaktů - diskursivní analýza • - focus group (jsou kromě hloubkového rozhovoru jedny z hlavních metod kvalitativního výzkumu. Používají se nejčastěji v sociologii. Spočívají v diskuzi, řízené zpravidla školeným profesionálem, která má za cíl prozkoumat postoje, názory, mínění veřejnosti, často v souvislosti s marketingovým výzkumem, průzkumem spotřebitelských návyků, k určení účinnosti reklamy a podobně. •další možné třídění • • •Rozhodování o výzkumném designu § Povaha výzkumných otázek •Hledáme příčinný vztah mezi jevy? •Chceme popsat nějaký jev? •Ověřujeme vymyšlené, nebo chceme vygenerovat nové? § Povaha výzkumného problému •Máme nějaké předpoklady založené na teorii? Předchozím výzkumu? •Má smysl kvantifikace? § Povaha populace a organizační aspekty •Lze v dané populaci uskutečnit daný typ výzkumu? •Je dostupná opora výběru, existuje ochota ke spolupráci? •Je hierarchický přístup v dané populaci vhodný? • • •Otázky spojené s výběrem přístupu •Otázky které se nekladou tak často jak by měly: • •Je nutné sbírat vlastní data? •Lze data získat neintervenující technikou? •Jaký časový rozměr dat potřebuji? • • •nejčastější způsob sběru dat v kvantitativně orientovaném výzkumu • •varianty: • •- osobní dotazování •- telefonické dotazování •- on-line dotazníky • • •všechny varianty však probíhají na základě standardizovaného dotazníku, •v současnosti se používají často notebooky, popř. specializovaný software pro dotazování telefonem: • •CAPI – computer aided personal interview •CATI – computer aided telephone interview • • •výběrové šetření • • • • • • • • • • • • • • • • • •vzorek/ •výběrový soubor •(sample) •populace/ •základní soubor •(population) •reprezentativita •dotazník je základním nástrojem sběru dat • •obvykle je věnován jednomu tématu (výjimkou jsou komerční omnibusy) • •otázky by se daly rozlišit do několika typů: • • - sociodemografické: zjištění charakteristik • (věk, vzdělání, příjem, pohlaví, bydliště) -filtrační: nasměrování respondentů ke správným otázkám (pracujete? -> jaký je váš příjem?, máte děti: -> jaký je věk nejstaršího?, máte nějaké informace o nemoci „řídnutí kostí“? ) - věcné: měření konceptů souvisejících s hypotézou (závisle a nezávisle proměnná, kontrolní proměnné) - - •dále podle formátu na: • uzavřené: výběr odpovědi z několika možností • otevřené: volná odpověď - •Dotazník •Uzavřené – termín dotazník sice asociuje otázky, ale často jsou jeho součástí i odpovědi či tvrzení •Respondent vybere odpověď z navrženého seznamu, který vytvořil výzkumník •Výhoda: jednotný charakter odpovědí a lehčí zpracování (přenesení do matice počítače) •Nevýhoda: nějaký důležitý aspekt úplně pomineme • •Otevřené – vlastní odpověď na otázku •Nebezpečí, že respondenti odpoví naprosto irelevantně •forma otázek - •Sociodemografické otázky •Včetně filtrační otázky •Věcné otázky •Záznam odpovědí •V každém řádku jeden •Obvykle jsou používány tzv. baterie otázek: •Koncept „tradiční/liberální genderové role“ je •Indikován sadou výroků •- Z nich je konstruován součtový index •Rozlišujme, zda se ptáme na: •Chování •Postoje/hodnoty •Znalosti •Atributy (charakteristiky respondenta) • •Obsah otázek •Je jazyk otázky pochopitelný a jednoduchý? •Může být otázka zkrácena? •Neptá se otázka na dvě věci zároveň? •Není otázka návodná? •Není otázka formulována negativně? •Bude mít respondent potřebné znalosti k zodpovězení otázky? •Mají použité formulace stejný smysl pro každého? •Není zde zkreslení prestiží? •Není otázka dvojsmyslná? •Potřebuji přímou, nebo nepřímou otázku? •Je referenční rámec otázky dostatečně jasný? •Nevytváří otázka uměle názor? •Je lepší zvolit osobní, či neosobní znění? • •D.A. DeVaus, 1995. Surveys in Social Research. Routledge •Otázky na otázky Formulace otázek 1)Je otázka jasná a jednoduchá? (vyhněte se žargonu, technickým termínům, negativním formulacím, přizpůsobte jazyk dotazníku respondentům) •„Je vaše domácnost patriarchální nebo matriarchální?“ •„Myslíte si, že jsou neplodní lidé stigmatizováni?“ •„Myslíte si, že marihuana by neměla být dekriminalizována?“ •„Souhlasíte s tím, že bývalí spolupracovníci StB nemají zastávat vysoké funkce ve státní správě? Ano - Ne.“ •„Jaký literární žánr si v knihovně půjčujete nejčastěji?“ (výzkum vězňů) • •(převzato od Lenky Slepičkové) • • • Formulace otázek •2) Může být otázka zkrácena? • •„Jak si vysvětlujete to, že během tak dlouhé doby, co jste vy ani manžel nepraktikovali žádnou metodu antikoncepce, nedošlo k početí, a přitom lékař nezjistil žádnou příčinu neplodnosti?“ • • •„Kolikrát jste za posledních šest měsíců hovořil s lékařem kvůli Vašim zdravotním obtížím, ať už to byl Váš praktický lékař nebo specialista; neberte prosím v úvahu případy, kdy jste věc jen konzultoval se známým, který je lékařem." • •(převzato od Lenky Slepičkové) • Formulace otázek •3) Není otázka dvojitá? • •„Nabízí věznice dost vzdělávacích programů, nebo by mohla být nabídka širší? Ano-Ne“ • •„Jak často se stýkáte se svými rodiči?“ • •„Pokládáte problémovou metodu za účelný prostředek aktivizace žáků a používáte ji? • •„Je pro vás lékař hlavním zdrojem informací a rad ohledně onemocnění vašeho dítěte?“ • •(převzato od Lenky Slepičkové) • Formulace otázek •4) Není otázka sugestivní? • •„Myslíte si, že stát by měl podporovat budování jeslí, i když způsobují deprivaci?“ •„Souhlasíte s prezidentovým názorem na Ústavu?“ •„Myslíte si, že ženy by se měly plně věnovat svým dětem po celou dobu rodičovské dovolené?“ •„Byl jste bezdomovcem proto, že ceny podnájmů v Brně jsou vysoké?„ •„Vzhledem k současnému stavu ekonomiky, myslíte že investovat na burze je dobrý nápad?“ • •(převzato od Lenky Slepičkové) • • Pozn. Jak je důležitá formulace …. •Souhlasíte s poskytnutím české vojenské nemocnice v Afghánistánu? •X •Souhlasíte s nasazením české vojenské nemocnice v Afghánistánu? • • •(převzato od Lenky Slepičkové) • Formulace otázek •5) Je otázka konkrétní? • •„Slaví se ve vaší rodině svátky?“ •„Jak často vídáte svou matku“? •„Jak často chodíte do kina?“ a)často b)ne moc často c)zřídka d)nikdy • •„Kolik je váš průměrný příjem?“ •„Kolik máte dětí?“ •„Kdy jste byl ve svém životě nejšťastnější“? • • •(převzato od Lenky Slepičkové) • Formulace otázek •6) Nevzniká efekt sociální žádoucnosti odpovědi? -Tendence respondentů zabránit tomu, aby vypadali špatně – zábrana odhalit postoj, který se neshoduje s normami ve společnosti -Snaha vyhnout se ohrožení -Přesná odpověď narušuje respondentův obraz sebe sama •„Zesměšňujete někdy žáky“? • •(převzato od Lenky Slepičkové) • Efekt vynucené odpovědi •7. Nevzniká tzv. efekt vynucené odpovědi? Zná respondent odpověď? • •Př. Souhlasíte se změnou zákona o sociálních službách? • •Řešení: Užít filtrační otázky; Dát mezi varianty odpovědí „nemám názor“, nebo „nevím“ • •(převzato od Lenky Slepičkové) • N Varování N • Respondentovi nepokládáme výzkumné otázky! Druhy položek v dotazníku podle Chráska Miroslav: Metody pedagogického výzkumu • •Položka – jiný termín pro otázku (ne vždy pokládáme dotaz, někdy má zjišťování formu např. rozkazu: „Vyberte tvrzení, se kterým souhlasíte“), •Nebo tvrzení „Dívky kouří méně než chlapci“ • Kontaktní položky •Slouží ke kontaktu mezi výzkumníkem a respondentem •Bývají snadné, plní funkci úvodu • k dotazování, uvádí respondenta • do problematiky •Nemají obsahovat demografické údaje o respondentovi Demografické údaje •V sociálně vědním šetření dáváme zpravidla na konec dotazníku • •Ptáme se jen na to, co skutečně potřebujeme vědět a s čím dále pracujeme • •Dotaz na věk, pohlaví, zaměstnání, bydliště, složení rodiny,…) Kontrolní položky •Mají za úkol prověřit věrohodnost zjišťovaných údajů •Např. na jednu skutečnost se ptáme více položkami: „Jste spokojen se svou prací?“ a „Chtěl byste změnit zaměstnání?“ • •Zásada: kontrolní otázka nesmí být v dotazníku nikdy umístěna bezprostředně vedle položky, kterou kontrolujeme. Filtrační položky •Mají za úkol eliminovat ty jedince, kteří pro výzkum nemají význam • Př.: „Jste členem sportovního oddílu kopané?“ • Př.: „Slyšela jste někdy o nemoci zvané řídnutí kostí?“ Forma požadované odpovědi • Otevřené (nestrukturované) položky •„Co si myslíte o …“ •+ hodně se dozvíte •- nutno provést dodatečnou kategorizaci, která umožní přehled o odpovědích, část odpovědí se ztrácí •Jsou vhodné pro předvýzkum Forma požadované odpovědi • Uzavřené (strukturované) položky •Respondentům je předložen určitý počet předem stanovených odpovědí •Dichotomické položky: „muž – žena“, „ano – ne“ •Polytomické položky s výběrem odpovědí • „Býváte spokojen/a se svými výsledky u zkoušek? 1.Vždy 2.Většinou ano 3.Někdy ano, někdy ne 4.Většinou ne 5.nikdy Forma požadované odpovědi • Polouzavřené položky •Obsahují nabídku „jiná odpověď“ •„Na které střední škole jste maturoval/a?“ 1.Na gymnáziu 2.Na střední odborné škole 3.Na středním odborném učilišti 4.Na jiné střední škole (uveďte které)…… Forma požadované odpovědi • Škálové položky •Zvláštní druh výběrových položek • Často tzv. položky Likertova typu: • „Přednášející je odborníkem ve svém oboru“ • Naprosto souhlasím 1 2 3 4 5 6 7 naprosto nesouhlasím • • •Odpověď se kroužkuje Forma požadované odpovědi • • Výčtové položky •„Vyberte dvě z uvedených odpovědí, se kterými souhlasíte“ •Které noviny pravidelně čtete? 1.Lidové noviny 2.Hanácké noviny 3.Zemědělské noviny 4.Svobodné slovo 5.jiné noviny (uveďte které)…… Položky zjišťující mínění, postoje a motivy •Velmi citlivé na formulaci a zařazení v dotazníku •Nesmíme projevit názory a postoje výzkumníka •Často pokládáme tzv. nepřímé (projektivní) otázky: „Co si myslí žáci vaší třídy o třídní učitelce?“