1 Vizita  forma kontaktu zdravotnického pracovníka s pacientem  pravidelná návštěva hospitalizovaného nemocného lékařem a ostatními  pracovníky zdravotnického týmu Účel vizity :  pacienti se dozvídají víc o své nemoci, vyšetřeních, výsledcích, prognóze aj., chování – takt, ohleduplnost, nemocného vhodně informovat Formy vizity 1. Lékařské vizity  Individuální lékařská vizita  Malá lékařská vizita  Velká lékařská vizita  Vizita na ambulanci  Skupinová vizita 2. Sesterské vizity  Individuální sesterská vizita  Malá sesterská vizita  Velká sesterská vizita LÉKAŘSKÉ VIZITY Individuální lékařská vizita Pacient má možnost svěřit se lékaři o samotě – individuální rozhovor s nemocným Cíl :  doplnit údaje o nemocném o jeho zdravotním stavu  Rozhovor o problémech intimního charakteru  Seznámení nemocného s jeho vážnou chorobou  Informování nemocného o dalších diagnostických a léčebných postupech apod. Malá lékařská vizita Uskutečňuje se 1-2 krát denně , nejvhodnější je účast primární sestry nemocného Cíl :  Fyzikálně vyšetřit nemocného  Monitorovat vitální funkce  Získat nové údaje nemocném, jeho zdravotním stavu  Podat informace o vyš. metodách a léčebných metodách  Podat informace o nemoci / nové/ prognóze, rekonvalescenci, informace o propuštění do domácího ošetření Odpoledne – vykonává vizitu obvykle službu konající lékař, informuje se o stavu nemocným, provádí drobné ordinace př. podání analgetik, antipyretik aj. Velká lékařská vizita Probíhá několikrát týdně Vede ji primář oddělení, zúčastňují se všichni členové zdravotnického týmu Vrchní sestra, lékaři, sestry ve službě…… Cíl :  Vzájemná informovanost členů týmu o diagnostických, léčebných a ošetřovatelských postupech u jednotlivých nemocných  Oznámení postupu chirurgické či jiné léčby  Vyhodnocení sesterských činností, naplánování změny zaměřené na potřeby nemocného  Konzultace o pohybové aktivitě s fyzioterapeutem  Konzultace o výživě s dietní sestrou Vizita na ambulanci Vykonává se po malé nebo velké vizitě Odborné vyšetření / či ošetření/ na ambulanci – př. oční, gynekologie, ORL, urologie, kožní odd. 2 Vizita skupinová v léčebnách či psychiatrických odděleních Lékař v doprovodu sestry navštěvuje nemocné při jejich denním zaměstnání, neformálně spolu komunikují a sledují projevy jejich osobnosti ASISTENCE SESTRY Zajištění pomůcek na vizitu  Zdravotnickou dokumentaci  Tonometr, fonendoskop  Ústní lopatky, baterku  Gumové rukavice, vazelína  Emitní miska  Ručník , mýdlo  Převazový vozík Příprava zdravotnické dokumentace kompletní výsledky laboratorních vyšetření aj. příprava i ošetřovatelské dokumentace Příprava prostředí vyvětrání pokoje, úprava lůžka, vypnutí radia či TV aj. Zajištění průběhu vizity tj.  pomoc ze zaujetím správné polohy nemocnému při vyš.  asistence lékaři, při fyzikálním vyšetření  zaznamenávat všechny ordinace  informovat lékaře o ošetřovatelských problémech nemocného  předkládat zdravotnickou dokumentaci Ukončení vizity uložení zdravotnické dokumentace do vozíku, odložení použitých pomůcek Organizace práce po skončení vizity vypracování programu plnění ordinací, podílí se na něm celý ošetřovatelský tým Systém skupinové péče či primárních sester – zodpovídají za zajištění péče o svou skupinu nemocných příslušné sestry Sesterské vizity  Za účasti sester u lůžka klienta  Ke zjištění a zabezpečení ošetřovatelských potřeb klienta  Evidence výsledků, kterých klient dosáhl díky sesterským činnostem, stanovení dalších cílů, jejich změn Individuální sesterská vizita  sestra pozve klienta na individuální rozhovor do vhodné místnosti Cíl :  Komunikovat o ošetřovatelských potřebách klienta  Ošetřit, převázat rány  Dát instrukce o připravovaných vyšetřeních  Naučit klienta některé léčebné postupy (např. aplikace inzulínu)  Vyslechnout klientovy problémy, snížit úzkost a strach z dalších léčebných procedur  Rozptýlit obavy klienta vhodným zaměstnáním  Plánovat kontinuitu ošetřovatelské péče, uspokojování potřeb Malá sesterská vizita Každý den na pokoji klienta za účasti 1 – 2 sester Cíl:  Identifikovat aktuální potřeby ošetřovatelské péče u klienta, spolu s klientem navrhnout možnosti řešení jeho problémů v souvislosti s oše. péčí  Realizovat navržené ošetřovatelské strategie  Konzultovat další oš. postupy v přítomnosti jiné sestry,zdravotnického pracovníka (dietní, sociální sestry…)  Poradit klientovi, jak má užívat předepsané léky, jak se dietně stravovat v domácí péči 3  Zdravotně – výchovná činnost  Zajištění kontinuální péče Organizační rámec : - stanovit na oš. jednotce pravidelný čas konání vizity, informovat všechny členy týmu a klienty - zajistit, aby sestry měly u lůžka klienta příslušnou ošetřovatelskou dokumentaci - dopředu zkonzultovat problémy klienta s dalšími členy týmu nebo zajistit, aby byli vizitě přítomni - připravit se na rozhovor s klientem, diskutovat o aktuálních ordinacích a jejich zajištění - zaměřit se na návrhy klienta, zjistit možnost spolupráce s blízkými příbuznými nebo s institucemi, plánování oš. péče po propuštění z nemocnice, plánování následné péče Velká sesterská vizita vrchní sestra, staniční sestra, primární sestra, další ošetřující sestry Cíl :  prodiskutovat s vedoucími sestrami základní ošetřovatelské postupy  vyhodnocovat poskytování oš. péče na pracovišti  určení způsobu vzájemné spolupráce ve zdravotnickém týmu ve prospěch klienta Organizační rámec : - dopředu zajistit přítomnost vedoucích sester, sester specialistek a dalších sester pro řešení důležitých oš. problémů klienta - postupovat naplánovaným způsobem podle toho, zda jde o konzultaci celého týmu - řešit oš. potřeby klienta a zaznamenávat je do oš. dokumentace; specifické otázky organizace práce neřešit před klientem, ale na pracovně sester - plánovat ukončení vizity stanovením : priorit sesterských činností, časového harmonogramu plnění, určení pracovníka zodpovědného za splnění úkolu, způsobu vyhodnocení úkolu, způsobu kontroly určených úkolů - organizovat plnění úkolů; v pořadí, které vyhovuje oš. potřebám klienta a je v souladu s lékařskou ordinací Příprava sestry na vizitu  mít potřebné informace o klientovi  kontrola záznamů v plánu oš. péče ohledně změn reakce klienta na onemocnění, pobyt v nemocnici, dále změn všeobecného vzhledu klienta, reakce na hospitalizaci  svoje zjištění porovnávat s výroky klienta  cíleně se zaměřit na doplnění informací Příprava klienta na vizitu  je informovaný o svých právech rozhodovat a spolupracovat při řešení otázek uspokojování jeho potřeb  chápe cíle se sesterské vizity  je informován kdy a kde se sesterská vizita koná Příprava pomůcek na sesterskou vizitu  ošetřovatelská dokumentace  pomůcky ke sledování FF  pomůcky na ošetřovatelské výkony  letáčky, brožury pro zdravotní výchovu atd. Ošetřovatelský proces při vizitě Získávání informací Rozhovor, pozorování  zda byl již někdy hospitalizován, zda chápe důvod hospitalizace  jaký má osobní režim dne doma  zda rozumí harmonogramu dne (podle denního řádu)  zda chápe význam lékařské / sesterské vizity  zda zná svého ošetřujícího lékaře, primární sestru  pohyblivost, soběstačnost  problémy, o kterých by si chtěl pohovořit Ošetřovatelské diagnózy: 4  Porucha pohodlí v souvislosti s nutností setrvat v určité poloze  Sebeúcta snížená – situačně v souvislosti s průběhem vizity  Strach, úzkost v souvislosti s neznámou situací – vizitou  Porucha percepce a senzorického vnímání v souvislosti s velkým množstvím nových informací  Neznalost pojmu v souvislosti s nedostatečným poučením Cíl: Klient má dostatek informací a rozumí danému stavu. Klient zná význam lékařské/sesterské vizity Klient rozumí organizaci práce na oš. jednotce (domácí řád), zná dobu a pravidelnost vizity Klient rozumí významu určité polohy při vizitě, sám polohu zaujímá Klient verbalizuje svoje obavy, pocity Klient spolupracuje v průběhu vizity Klient rozumí informacím, které mu byly při vizitě sděleny Ošetřovatelské intervence :  Informuj K o organizaci práce na oš. jednotce, sděl přesnou dobu, pravidelnost a místo konání lékařské/sesterské vizity  Vysvětli K význam a účel lékařské/sesterské  Informuj K o jeho právech se rozhodnout a spolupracovat při řešení otázek jeho zdravotního stavu, při plánování priorit oš. péče  Připrav na vizitu :  Zajisti pohodlí K  Zajisti hygienu K  Zajisti klidné prostředí  Zajisti úpravu pokoje, kde se koná vizita  Zajisti potřebnou dokumentaci  Zajisti potřebné pomůcky  Zajisti případné další osoby – konzultanty, aby byli přítomni při vizitě  Asistuj lékaři/ sestře při průběhu vizity  Podporuj nemocného ve spolupráci na průběhu vizity  Vyjádři pochopení, porozumění problémům klienta  Zaznamenej důležité údaje, změny reakce klienta na hospitalizaci  Po ukončení vizity zajisti realizaci lékařských/ sesterských ordinací v péči o nemocného