1 KDO je na obrázku? Work in pairs. Discuss it. Martin je dobrý. = Martin is tasty. Martin je dobrý člověk (nice/good person). Dobrý profesor, dobrý doktor. Martin je krásný (beautiful), je velký, vysoký, dobrý člověk, mladý, hodný, [DEL: nemocný :DEL] , elegantní, [DEL: moderní :DEL] (konzervativní), šťastný, zdravý… úžasný (awesome, amazing) Martin není nemocný, hezký (nice, good looking), optimistický, tlustý, smutný, starý, malý, zlý…. dědeček babička bábuška kobliha = donut JAK SE JMENUJE? KDO JE TO? JAKÝ / JAKÁ JE? JAKÝ NENÍ? KOLIK JE MU/JÍ LET? CO DĚLÁ? 1. Homer tatínek Je tlustý. Není hubený. Je mu asi 35. Pracuje jako technik. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 2 KOHO vidíte na obrázku? (accusative) 1. Vidím tlustého tatínka. (tlustý tatínek) 2. Vidím tlustého policistu. 3. Vidím starého dědečka. 4. Vidím malou dceru. 5. Crusty je klaun = clown. Je mim. Je alkoholik. 6. Vidím klauna, alkoholika. a. Vidím velkého alkoholika. 7. Vidím hezkou maminku. (hezká maminka) 8. vidím vysokou maminku. 9. Vidím malou dceru. 10. Vidím dvojčata (twins). 11. 12. _______________________________ 3 Compare Simpsons family with your family. Homer je tlustý, můj tatínek není tlustý. Jaký je tvůj tatínek? hospoda U Bláhovky (zastávka Úvoz) vepřové koleno = pork knee nivové koule tvarůžky: smelly cheese 4 Kolik je hodin? 07:45: je sedm čtyřicet pět 09:00: je devět hodin 12:45: Je dvanáct čtyřicet pět 13:30: Je třináct třicet = Je jedna hodina třicet minut. 14:30: Je čtrnáct třicet 17:00: Je sedmnáct nula nula; je pět odpoledne 18:30: je šest třicet (večer) 20:15: Je osm patnáct 5 Kolikátého je? 15/06/1982: patnáctého června (tisíc devět set) osmdesát dva 07/12/1987: Je sedmého prosince (tisíc devět set) osmdesát sedm 08/12/1999: osmého prosince (tisíc devět set) devadesát devět 17/01/2003: sedmnáctého ledna dva tisíce tři 14/09/2009: čtrnáctého září 29/12/2015: dvacátého devátého prosince 6 Underline the best option můžu = I can / nemůžu = I can’t musím = I have to/I must; nemusím = I do not have to chci = I want to; nechci = I do not want to umím plavat = I can = I am able to = I know how to umím anglicky = I can speak english 1. Když nemám peníze nemůžu/nemusím/umím/musím pracovat. 2. Když sportuju, musím/nemusím/neumím/nemůžu hodně pít. 3. Petr může/umí/musí/chce dobře anglicky. 4. Zítra je sobota, proto umíme/musíme/nechceme/nemusíme jít do školy. 5. V pondělí nemůžeme/chceme/umíme/musíme brzo vstávat, škola začíná v 6:30. 6. Můj syn nemá rád zeleninu, nemůže/nechce/nesmí/umí jíst papriku. Opice sedící na dodávce. = monkey sitting on a van Opice = monkey; being heavily drunk Mám opici = I am heavily drunk 7 Co můžete a co nemůžete dělat v Brně? + – 8 Co musíte a co nemusíte dělat každý den? + – 9 Co chcete a co nechcete dělat dneska večer? + – 10 A co váš/vaše kamarád/ka? Ask about answers from exercices 7–9 11 Co jste dělal/a včera? Ask about your friend’s day. Use only YES/NO questions. hw: Tell the story of your favourite movie/book in simple czech language (75 words) Titanik Tam je mladý muž a krásná žena. Ten muž je chudý, ta žena je bohatá. Oni jedou do Ameriky na Titaniku. Titanik je velká loď. Ale tam je katastrofa, loď jde dolů. Žena žije, muž nežije (lives).. Ten muž je Leonardo di Caprio. 1 KDO je na obrázku? Work in pairs. Discuss it. JAK SE JMENUJE? KDO JE TO? JAKÝ / JAKÁ JE? JAKÝ NENÍ? KOLIK JE MU/JÍ LET? CO DĚLÁ? 1. Homer tatínek Je tlustý. Není hubený. Je mu asi 35. Pracuje jako technik. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 2 KOHO vidíte na obrázku? (accusative) 1. Vidím tlustého tatínka. 2. _______________________________ 3. _______________________________ 4. _______________________________ 5. _______________________________ 6. _______________________________ 7. _______________________________ 3 Compare Simpsons family with your family. Homer je tlustý, můj tatínek není tlustý. Jaký je tvůj tatínek? 4 Kolik je hodin? 07:45 09:00 12:45 13:30 14:30 17:00 18:30 20:15 5 Kolikátého je? 15/06/1982 07/12/1987 08/12/1999 17/01/2003 14/09/2009 29/12/2015 6 Underline the best option 1. Když nemám peníze nemůžu/nemusím/umím/musím pracovat. 2. Když sportuju, musím/nemusím/neumím/nemůžu hodně pít. 3. Petr může/umí/musí/chce dobře anglicky. 4. Zítra je sobota, proto umíme/musíme/nechceme/nemusíme jít do školy. 5. V pondělí nemůžeme/chceme/umíme/musíme brzo vstávat, škola začíná v 6:30. 6. Můj syn nemá rád zeleninu, nemůže/nechce/nesmí/umí jíst papriku. 7 Co můžete a co nemůžete dělat v Brně? + – 8 Co musíte a co nemusíte dělat každý den? + – 9 Co chcete a co nechcete dělat dneska večer? + – 10 A co váš/vaše kamarád/ka? Ask about answers from exercices 7–9 11 Co jste dělal/a včera? Ask about your friend’s day. Use only YES/NO questions. hw: Tell the story of your favourite movie/book in simple czech language (75 words)